09:orna del 3

Denna tråden kommer jag nog hänga lite i tror jag :) Ska förmodligen få hem en ny häst, en 5åring KWPN valack om han går igenom besiktningen! Han har tävlat som 4åring i Holland men kom till Sverige för ett tag sen och sen inte gjort så mycket! Har aldrig suttit på en häst med sådan bakteknik, han tog i så jag flög rätt ner i vattenpölen hehe...

Har dock fått lite delade meningar från andra hästmänniskor som tycker han är för ung för mig... Jag själv har haft 2st 5åriga ponnyer under min uppväxt och tävlat upp till 120 hoppning, jag ser det inte som ett problem, och jag har självklart tänkt ta mycket hjälp från tränare. Vad tror ni? Hästen i sig är supersnäll, behöver lite markarbete och muskler och hull dock!

Känner du att du klarat av de så bara kör!!
Hade aldrig haft unghäst innan vi tog två föl på vårt sto. Båda "fölen" (nu 6 &5 år) är egenutbildade av mig och syrran och dem är underbara :)
Bara du har en tränare att ta hjälp av så kommer de gå finfint :)

// Niikon92
 
@paramore Har man bara vettiga tränare på marken så tror jag att man klarar unghäst utan bekymmer. Du har ju tävlat en del och dessutom haft ponnier så med sunt förnuft bör det väl inte vara några problem:). Däremot är jag allergisk mot importer-i synnerhet om de kommer från handelsstall:p. Det hade jag varit mer skeptisk till än hästens ålder.
 
Tack för välkomnandet :)

Min blivande häst är en dansk ridhäst, 155 cm. Hon är som sagt inte inriden än, utan bara sutten på. Så hon har ingen utbildning, och ingen stam heller. Men hon verkar vettig i skallen, lugn och lättlärd så jag tror det kommer bli bra! :) Tanken är att hon ska bli en trevlig allround/hobbyhäst.
 
Första gången lös i skogen, min långsamma "gamla" åsna, ville inte ens trava lusen ;)
Men alltid kul att göra något nytt, han behövde en promenad så han fick en ^^

Tyvärr hade jag bara mobilen med mig så ingen vidare kvalite.. ;P
10418849_10152660288893094_5328915190889127442_n.jpg

10592785_10152660289983094_2345319639655875993_n.jpg
 
@MattiZ Lös? I skogen? Det hade jag nog inte vågat:D. Men han ser ut att följa dig bra:). Mina ponnier är lite för matorienterade för att jag skulle få det att funka. Iofs hade säkert funkat om jag hade tränat lite frihetsdressyr.

Jag fortsätter med att skriva ett till inlägg om hur nöjd jag är med Juno nu! Han har vilat två dagar efter hoppningen eftersom jag kollat på dressyr-VM:o. Han har inte fastnat alls på morgonen trots vilan och han ravade helt super idag! Han börjar suga tag riktigt när man rider i skogen och vill verkligen framåt. Såååå härlig känsla!
 
@Fiorano Alla mina hästar är väldigt godis fixerade, speciellt eftersom jag blandar mina egna godis blandningar, så de blir lite suprise. Aldrig samma lix. Har lite olika müsli sorter, samt lite olika pellets foder. Så för dem blir det mer motiverande och mer belönande att göra det jag ber om än att äta gräs. 2åringen gör lite av varje dock men springer i kapp så fort han upptäcker att han är ensam, det alltid roligt att träna fritt! :)
 
Igår kom min pålla hem :) Hon klev av transporten som om hon aldrig gjort annat. Under de första 20 minuterna fick hon möta en traktor och gå över en träbro för att komma till en hage och hon brydde sig inte ett skit. Hoppas coolheten håller i sig till inridningen :D
Idag har vi borstat, klappat och bekantat oss med varandra. Åh så gott det var att bli borstad, hon stod helt still med näsan nere i backen och sov nästan. Hon kommer bli en riktig kelgris!
bild4_zps62c04e46.jpg


bild3_zps7f5efb5e.jpg
 
Halloj allihop, här är min "Lillan" en söt liten tös Sarkozy - Welt Hit, som flyttade hem till mig för runt 2 veckor sen nu, runt 1 år efter i utbildningen men riktigt trevlig och rör sig mumsigt, ska bli kul att se vart vi tar oss :)


10418305_10154589905120165_1573057351267949473_n.jpg


10616693_10154594669020165_6520157044708354576_n.jpg
 
@Fiorano Tack :) Eller vad man nu ska säga :)
Måste bara försöka se till att hänga här lite mer, det går som i perioder mitt buke användande ^^.

Planen var första dressyrträningen imorgon men den blir tyvärr inställd pga för få anmälda, det sög, för att vara helt ärlig :/
 
@Fiorano
Hade nästan tänkt säga jag tar med den andra hästen åxå men tvr saknades det två ekipage så det hade inte spelat nån roll ändå... Aja nästa vecka blir det träning med båda, hade inte tänkt åka iväg med båda såpass tidigt dock.. men men.

Det fick bli en soloflygning i skogen idag ist, jag hoppade upp utan den vanliga lilla promenaden och sen begav vi oss ut i skogen, vi ha träffat skällande lösa hundar och passerat en brinnande skräphög o gått i geggamojja sen påväg hem stannade vi hos grannen och stod o pratade där en bra stund.

Vår första riktiga uteritt, hon var inte uteriden nåt innan jag köpte henne men kan inte påstå hon verkar bry sig så hårt :)
 
Kul med fler i tråden! Jag kan inte uppdatera med så mycket kul. Vi har varit tor Ultuna 2 gånger för att lämna respektive hämta hem Ella. Hon är opererad nu, vilket gick strålande. Framöver blir det sjukhage och sårtvätt som bara den. Det är ganska nasty men ser friskt ut, peppar peppar. Blir hon svullen eller febrig får jag höra av mig. Återbesök när såret läkt om 4-6 veckor... Så mycket ridet blir det inte. Hon är en pärla att ha att göra med. Står som ett ljus utan grimma i hagen när jag tempar, tvättar och drar i intorkat var. Lägger mulen på närmsta axel och njuter av sällskapet.
ep.jpg
ep3.jpg
ep1.jpg


Om någon är intresserad av såret lägger jag in en länk till bild.
http://skimmel.se/wp-content/uploads/2014/08/10616086_10152677803344134_4354742308288974350_n.jpg
 
Hon har fått muskler och vävnad bortopererad, samt punktbränt mjuka gommen för att rätta till en nervskada efter en förmodad infektion. Innan liksom täpptes gommen och luftvägen till under ansträngning, varpå hon lät fruktansvärt och inte fick luft. @Jaxonmaxon
 
Roligt att här är så många unghästar med trevligt temperament! Verkligen guldvärt, särskilt för alla oss som har häst för att det är roligt och förgyller vardagen.

Skönt att op är gjord @Bluefish och att hon verkar hantera hela situationen så bra.

Här händer inte så mkt just nu, börjar jobba imorgon så det blir vila för Felix fram till helgen. Då ska jag äntligen få min nya transport, köpet blev framflyttat en vecka. Ridbanebygget går framåt iaf, ska bli så skönt när det är klart!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 292
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 776
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp