09:orna del 3

@Bluefish jahaa himmel åxå, vilken tur det går att ordna sådana saker, ibland känns det ju som att man bara klagar på både veterinärer och läkare men mycket går ju faktiskt att "ordna" , hoppas det blir helt bra nu :) .

@escade Jag har haft min del av knasbollar så jag sa det att min nästa häst ska vara i princip som min nuvarande men bättre gångarter och framförallt stabilare psyke! Jag gillar känsliga , väldigt vakna hästar och det verkar hon vara men samtidigt cool lixom.

Vi fick klart ridbanan ganska exakt för ett år sen nu (ja staketet är inte helt färdigt pga lite för mkt projekt samtidigt :) )
Hur stor blir den? :)


Idag fick Lillan vila och hon förvånar med att vara såpass chill, hon hade aldrig blivit lämnad ensam ute hos förra ägaren och första gångerna jag gjorde det så var hon klart orolig, sprang en hel del och gnäggade, idag gnäggade hon en gång när jag red iväg och en gång när jag kom tillbaka men sprang ingenting. Känns väldigt skönt!
 
Blää, idag var vi allmänt kinkiga, eller okej bitvis var traven bättre än nånsin men efter bara ett tag vart de struligt o hon ville inte gå fram, lättade även litegrann fram ,ytterst lite men ändåååå.

Tror vi tar lite mer chill och försöker göra lite annat än bara rida.

Självförtroendet fick sig en rejäl smäll iaf, typ vad har jag gett mig in på, fixar jag det här, jag och många fler tror mkt på henne men nu känns hennes kapacitet mest bortkastad med mig som ryttare.

Okej nu ha ja förhoppningsvis gnällt av mig tillräckligt...
 
Äsch, på't igen bara Jaxon! Man har sämre dagar och att utvecklingen inte går spikrakt uppåt upplever nog alla. Sålänge den rör sig i rätt riktning finns ingen anledning till oro :)
 
Blää, idag var vi allmänt kinkiga, eller okej bitvis var traven bättre än nånsin men efter bara ett tag vart de struligt o hon ville inte gå fram, lättade även litegrann fram ,ytterst lite men ändåååå.

Tror vi tar lite mer chill och försöker göra lite annat än bara rida.

Självförtroendet fick sig en rejäl smäll iaf, typ vad har jag gett mig in på, fixar jag det här, jag och många fler tror mkt på henne men nu känns hennes kapacitet mest bortkastad med mig som ryttare.

Okej nu ha ja förhoppningsvis gnällt av mig tillräckligt...

Äsch, det går ju upp och ner, kan ju inte vara toppen jämt!

Jag är faktiskt väldigt nöjd med min häst idag! Först fick hon besök av tandläkaren och drog ut vargtänderna som veterinärbesiktningen visat att hon hade. Så om nån vecka när det läkt kan vi börja jobba lite med träns, och komma igång med inridningen lite smått!

Några timmar senare när hon vaknat till liv efter drogerna tog vi en liten promenad, testade följsamheten lite - när jag stannar, ska hon stanna, när jag går, ska hon också gå. Måste säga att det gick suveränt bra! :) Det är ju ingen stor grej att gå en liten promenad, men vi håller ju fortfarande på att lära känna varandra och bygga upp förtroendet. Små steg, och man får vara glad för de små sakerna! :) Dessutom kändes hon väldigt positivt inställd till att följa med mig ut, trots att de andra hästarna stod kvar inne i stallet och mumsade hö. Det brydde hon sig inte om utan tyckte det var kul att komma ut lite :)
 
Ni som har hästar som är lite efter i utbildningen , hur ser era veckor ut?

Min fröken är ju runt ett år efter kanske, inte fullt ett år kanske men därikring..

Hur mkt rider ni?
 
Jag rider 4-6 dagar i veckan, men sällan 6. Isåfall är det lugna pass. Det beror på hur trött hon blir, när hon är matt eller har gjort ett kanonpass får hon vila. Har främst ridit ut och kommer fortsätta med det. Då blir det lite ställning men annars rakt fram för att få fram lite mer bjudning. Kanske red på banan i snitt 1 dag/veckan, eftersom jag kommer behöva lasta för att komma iväg framöver blir det knappast oftare. Men det funkar!
 
Ni som har hästar som är lite efter i utbildningen , hur ser era veckor ut?

Min fröken är ju runt ett år efter kanske, inte fullt ett år kanske men därikring..

Hur mkt rider ni?

Vårat sto är nästan precis 1 år efter pga av en stor sårskada på hasen vid 3 års ålder.

Under vintern -13/14 och vår/sommaren har hon bara gått 3-4 dagar i veckan då fördelat på 1-2 dressyrpass, 0-1 ggr gymnastikhopppning och 1-2 dgr uteritt. Ryttarinnan hinner inte mer än 3 pass i veckan nu så planen är:

1-2 pass dressyr (en dag för tränare nästan varje vecka)
2 pass tömkörning (med mig)
1-2 dagar uteritt
Som mest 1 pass hoppning per vecka, men det blir troligtvis inte mycket hoppning i vinter.

Under tömkörningspassen jobbar vi lugnt med att mjuka upp och hitta bjudningen, mest i skritt med lite trav/galopp nu i början. Uteritterna blir ofta en 3km i lugnt tempo och en 5-6km med varierande tempo. I dressyren har hon precis börjat träna på LA-nivå men fokuserar på att lösgöra och få igång galoppen. 15-20 min skritt, sen galopp och sist trav.
 
Har också mest haft knasbollar innan @Jaxonmaxon och de har absolut sin charm. Men jag måste säga att det är väldigt bekvämt med en cool brun valack också. Särskilt när man som jag har en liten pojke på 1,5 år som gärna är med i stallet. Felix har full koll på honom, och går SÅ försiktigt med honom på ryggen.

Ridbanan blir lite större än 20x40. Jag är "bara" inackorderad, men följer bygget med spänning!

Felix är också lite efter i sin utbildning. Jag försöker motionera honom 4 ggr vecka. Ca 2 uteritter, en gång på bana (gärna med bommar) och en gång tömkörning. Sen varierar det ju självklart efter hur han känns. Funkar det inte riktigt på banan rider jag ut några dagar, och är han för pigg i skogen blir det trim på bana.

Hoppas på att kunna tömköra för tränare nu i höst, såg att de har kvällsträningar på flyinge.
 
Juno är också ganska mycket efter. Det har helt enkelt inte gått att göra nån riktig ridning eftersom jag inte haft någon bjudning att utgå ifrån. Den börjar nu äntligen komma igång så nu börjar jag (äntligen) känna att det går att rida på riktigt istället för att bara lalla omkring på banan och försöka få honom att röra på sig.

Eftersom jag inte är ett stort fan av att fastna på att rida på banan blir det knappt ett pass i veckan därinne. Pga hans problem med patellan så rider jag alltid över bommar då. Men inte ens med min andra som tävlar upp till MsvC rider jag mer än två pass dressyr på banan/vecka så jag håller samma linje med Juno framöver. Men även pga patellan vill jag hest inte att han ska vila två dagar i rad så målet är att han ska gå 5-6 dgr/vecka. Inte alltid det hålls tyvärr med jobbet, men han verkar iofs bättre och fastnar ändå inte som innan i sommar.

Här under hösten är planen att Juno ska bli ordentligt grundriden. Dvs stadig i formen i alla gångarter och i övergångarna. Det ska gå att rida ett vettigt LC-program. Sen blir det ev helvila i december beroende på hur patella uppför sig.
 
Jag har hunnit rida min 5åring två gånger nu och det är en stor omställning från min förra lilla häst på 162 som var som en raketponny, denna har mycket större och härliga steg, men galoppen sprätter lite över hela banan haha! Han var väldigt nyfiken på ridskolehästarna som gick runt paddockarna och travade mot dom ibland. Han tjabbar dock ibland med min hand, och ibland knäpper av men det finns mycket fint i honom :)

Jag Har tänkt lägga upp 2-3 pass och sedan vila, sen rullar det på så. Ska försöka undvika mer än 2 pass i rad i paddocken men vi har så dåliga ridvägar så måste rida över större vägar innan vi är ute i skogen, lite vanskligt på en grön häst som jag inte känner!
 
Ni som har hästar som är lite efter i utbildningen , hur ser era veckor ut?

Min fröken är ju runt ett år efter kanske, inte fullt ett år kanske men därikring..

Hur mkt rider ni?

Min är ju ganska mycket efter i utbildningen, hon är bara sutten på. Imorgon har jag haft henne i en vecka och jag ska komma igång med inridningen ganska snart. Kommer bli en lugn vinter!
 
Jag hade en liten privat sadelprovning med Galishimo i veckan och tyvärr så glider alla sadlar framåt. Alla. Jag kontaktade en sadelutprovare och efter lite bilder så sa hon att hon hade sadlar i 9000-13.000 kr intervallet som kunde passa honom. Det var de dåliga nyheterna.

De goda nyheterna är att Galishimo själv inte vet att han har dåliga sadlar och presterar väldigt bra (för att vara den han är). En annan tjej testade galoppen på honom och hon tyckte han var jätteduktig, och hon trodde vi hade tränat massor på den i sommar. Vilket jag inte alls har sedan vi gick omkull... annat än på töm.. :angel:


jobb1.jpg



Så nu är frågan... ska man skippa ridningen tills man har en bättre sadel... som tar några månader, och bara köra töm då i stället... eller rida emellanåt trots att ingen sadel passar, eller bara strunta i det hela och köra in honom i vinter... eller rida barbacka... eller... Jag har aldrig "ställt av" honom så länge han är frisk, och kommer hellre aldrig att göra det... han behöver ju jobba för att vara hanterbar.

.
 
Senast ändrad:
Slår ett slag för barbackaridning. Riktigt bra för balansen. Och för att låta hästarna vila, framförallt för den mentala biten. Men du gör som du vill.
 
@Oh_really Visst vilade han ganska länge när han var skadad? Hur längesen är det? Jag själv låter alltid unghästarna få längre viloperioder för att smälta allt som händer och få mental vila. Rätt ofta när man uppfattar sin unghäst som hyper och man tror den behöver jobba mer för att vara lugn är det precis tvärtom. Det blir en mental overload och de kan inte a in mer och blir som en hyperaktiv unge.

Vad det gäller sadel så rid i den du har så länge han inte har ont. Ha koll på ryggen helt enkelt. Sen är det som jag sa, araber är svår att hitta sadlar till just för att de är runda och inte har någon manke eller bogar som stoppar upp sadelns framfart framåt. Jag tror tyvärr att du kommer att få vara beredd på att lägga lite större pengar på en passande dressyrsadel (15-20.000:-).

Vad för sadlar provade ni? Var dom tillräckligt vida? Misstänker att han är rätt bra bred över ryggen, det är lite av problematiken med araber.
 
@Fiorano Det var sadlar från Galishimos helsyster, som har samma mamma och pappa som Galishimo. Jag chansade och hoppades på att de var likadana över kropp och rygg, eftersom det hade varit billigare än en sadelutprovare. Tyvärr hade de olika sadellägen. Men det var ju värt ett försök.

Ang. vila: Så länge Galishimo är trevlig och lydig så kör jag på som vanligt. Jag kör sällan särskilt långdragna pass. Jag kunde till och med låta en 14-årig tjej leka runt med honom i veckan. Det var fantastiskt värmande att se hur han ansträngde sig för att förstå henne och göra rätt. :love: Och då var det ändå två andra hästar på ridbanan som galopperade runt. Efter hon klivit av så omfamnade hon honom med pussar och kramar, och han såg helnöjd ut.


Namnl%C3%B6s%2B(2).jpg


Han har fått klura med konstiga kombinationer av markliggande bommar också, och han koncentrerar sig nästan så öronen trillar ned (samtidigt som jag sitter på med lösa tyglar och helt överlåter uppgiften till honom). Just nu är jag bara lycklig och nöjd med honom. Han är en riktig kompis. :love:


Bomtr%C3%A4ning.jpg
 
@Oh_really Att hästarna är helsyskon spelar tyvärr ingen roll i sammanhanget. Mina två är helsyskon men har väldigt olika sadellägen. Vilka modeller och märken var det du provade:)?
 
@Fiorano Det var sadlar från Galishimos helsyster, som har samma mamma och pappa som Galishimo. Jag chansade och hoppades på att de var likadana över kropp och rygg, eftersom det hade varit billigare än en sadelutprovare. Tyvärr hade de olika sadellägen. Men det var ju värt ett försök.

Ang. vila: Så länge Galishimo är trevlig och lydig så kör jag på som vanligt. Jag kör sällan särskilt långdragna pass. Jag kunde till och med låta en 14-årig tjej leka runt med honom i veckan. Det var fantastiskt värmande att se hur han ansträngde sig för att förstå henne och göra rätt. :love: Och då var det ändå två andra hästar på ridbanan som galopperade runt. Efter hon klivit av så omfamnade hon honom med pussar och kramar, och han såg helnöjd ut.


Namnl%C3%B6s%2B(2).jpg


Han har fått klura med konstiga kombinationer av markliggande bommar också, och han koncentrerar sig nästan så öronen trillar ned (samtidigt som jag sitter på med lösa tyglar och helt överlåter uppgiften till honom). Just nu är jag bara lycklig och nöjd med honom. Han är en riktig kompis. :love:


Bomtr%C3%A4ning.jpg

Om westernsadeln ligger bra så kan du väll använda den tills du har råd med en dressyrsadel? :)
 
Om westernsadeln ligger bra så kan du väll använda den tills du har råd med en dressyrsadel? :)

Ja. det var ju min grundplan men tydligen har han breddat sig över sommaren så den sitter inte lika bra som innan... det var därför jag plötsligt blev lite mer angelägen... :(
 
Min häst börjar tappa av vilan. Den pinsamma bakdelen är ett faktum. Hon har förlorat en del överlinje också tråkigt nog. Bete gjorde verkligen susen för henne. Jag tömkörde ut idag så förhoppningsvis kommer vi bara gå framåt i utvecklingen framöver.
10628145_10152691197489134_5360212543819618045_n.jpg


Såret var inte lika trevligt idag. Svallkött på g och lite levrat blod samt svullnad. Ingen feber och ser inte infekterat ut så avvaktar.
http://skimmel.se/wp-content/uploads/2014/09/sr.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 272
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 286
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 703
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp