09:orna del 3

@Oh_really Vad roligt!!


Till alla också: en lite inspirationsfilm från världens bästa Kay Pollak. Tänker alltid på glada och ledsna gubbarna när jag börjar tänka negativa tankar eller klaga :) Gäller ju alla situationer men det är väldigt lätt när man blir nervös, stressad på tävling och så göra någon runtomkring dig något som stör dig och "förstör" --> :) eller :(? Eller prestationskrav man har på sig själv, det han pratar om "good enough".

Liten anekdot men han är så bra :)
 
Vi har haft lite uppladdning inför breeders som börjar imorgon.

Tänkte göra ett litet "experiment" och se om ni vill gissa procenten från senaste tävling :)
Han gick en H100/lätt klass som har ett motsvarande LB-LA program.

Så vad tror ni att vi fick för procent? :)
Tänk på att vi i fälttävlan ofta ligger någon procent högre än normal dressyr.
 
Ahhh igår var det träning för lilla fröken! (Jag älskar min underbara tränare!, hon är precis en sån jag behöver)
Dock var det inte helt problemfritt att ta sig dit, åkte dit med båda hästarna och eftersom hon är den coolaste så tänkte jag att jag lastar av gammfjollan först, Pöööh. Jag vet vad jag gör i helgen, byter bakdörr på släpet. Ahh som tur var så tog hon sig inte ut på eget uppsåt utan dörren höll sepass att hon bara knäckte den och sen körde jag två vänder när vi skulle hem igen och inte ett dugg orolig, vilket känns otroligt skönt!

Iaf, tillbaka till träningen, hon skötte sig sååååbra sååååååå bra! Nästan lite för bra, men samtidigt så fick jag så mkt tips och guidning så nu känns det inte alls övermäktigt längre vilket dew gjorde för nån dag sen :O Joo jag är en känslomänniska ^^ Har märkt att jag har blivit dålig på att "nollställa" mig efter jag ridit, utan låter det tvr påverka mig, förut när jag hade 3 hästar var jag super på att jaa nollställa mig helt enkelt... inte låta saker påverka mig helt enkelt..
Det känns iaf hur kul som helst att tränaren tror det kommer bli super, och att till våren då är det dags att he sig ut å tävla :D
Hon rör sig så trevligt och är så smart men ändå vaken.. lite mer framåt hade jag kunnat tänka mig men hon är absolut inte seg eller sävlig, bara jag som är van vid racerbilar ^^ ska bli himla kul de här, nästa gång ska jag försöka tvinga med nån att filma! För så bra som igår har det aldrig gått inte ens när jag provred henne och hade lektion för gamla tränaren/ägaren :D
 
Dock var det inte helt problemfritt att ta sig dit, åkte dit med båda hästarna och eftersom hon är den coolaste så tänkte jag att jag lastar av gammfjollan först, Pöööh. Jag vet vad jag gör i helgen, byter bakdörr på släpet.

Kan man härleda till konstruktionsfel månne? :angel: Till din tidigare fråga, yes, jag är nöjd med min! Har bara kört med häst i 4 gånger så har inte så mycket att gå på men det känns bra. Kul att det får framåt! Sa ju att man måste andas och sedan göra fler försök ;)
 
Kan man härleda till konstruktionsfel månne? :angel: Till din tidigare fråga, yes, jag är nöjd med min! Har bara kört med häst i 4 gånger så har inte så mycket att gå på men det känns bra. Kul att det får framåt! Sa ju att man måste andas och sedan göra fler försök ;)

Konstruktionsfel , issåfall får jag ta på mig de eftersom jag byggt om dörrarna bak då jag har en häst som behöver lite mer utrymme :$ B-)
 
@Oh_really Vad kul, klart att du skall tävla!

@Murray Tack för inspirationsfilmen, precis vad jag behövde just nu. Gjorde en riktig skittävling i helgen, jag vet ju att vi kan och att vi absolut platsar på dressyrbanan, men jag har sån himla prestationsångest och är så förbannat rädd att det skall gå dåligt att det givetvis inte blir på något annat sätt. Skall plöja lite Kay tror jag :)

Är det nån annan här som har samma mentala problem när ni tävlar, eller i ridningen i allmänhet? Hur löser ni det?
 
@borntoshine Jag har samma problem, jag har löst det genom att helt enkelt inte rida de dagar jag är på så dåligt humör och känner att det ändå inte blir något bra. För går det inte bra så blir jag så himla nere och känner mig som världens sämsta ryttare. Därför blir det lätt att jag rider rätt sällan. Jag försöker ordna till det, men icke. Hästen får nöja sig med max 3 ggr/vecka och sedan får nån medryttare rida resten tills jag har fått ordning på mitt huvud. Det blir liksom inte bättre att jag sätter mig på hästen och blir arg både på honom och mig själv.

Får jag inte ordning på min skalle snart så kommer han faktiskt säljas. Det är ju inte riktigt hållbart att emellanåt inte rida på en vecka för att jag är arg på allt som rör sig och inte rör sig så fort nåt går det minsta fel.
 
KL

Skall uppdatera lite, op gjordes i tisdags i måndags fick jag reda på att vi i alla fall fått bort luftvägsinfektionen, testerna de gjorde sist visade att hon är allergisk mot något jag hoppas och ber att det är hö hon allergisk emot och att det enklast löser sig med hösilage. Får hålla koll på detta.

Op har gått bra nu håller jag alla tummarna jag har att det kommer bli bra, dock åkte hon såklart på kolik efter och har inte fått hämta hem henne än, så räkningen är uppe på över 44,000 just nu
 
@Eme_liie Har tänkt på dig och hur det har gått med hästen. Skänt att op gick bra, lite värre med koliken dock:(. Hoppas att du snart får ta hem henne!

@borntoshine Usch vad jag känner igen mig med prestationsångesten:(. Jag ska tävla i helgen och känner mig så sjukt opepp. Sist jag tävlade var det ett tredagarsmeeting. Första dagen red jag som skit och bara lallade runt, fick 59%. Andra dagen skärpte jag till mig och red väldigt mycket mer fokuserat och målmedvetet, fick 60%. Sista dagen kunde jag inte ens rida för jag fick migrän och magen gick bananas och jag mådde skit. I efterhand kände jag mig så satans usel för att trots att jag verkligen red bättre andra dagen ändå bara lyckades höja mig en liten procentenhet.

En fiende i prestationsångesten är också Facebook. Det är skitjobbigt att sitta och kolla på hur bra det går för alla andra på tävling och hur många rosetter de plockar.

Inför tävlingen i helgen försöker jag mest inte ens tänka på att det är tävling. Känner mig så less. Bytte dessutom klass på arbie så att jag inte rider kval och därför har ännu större press på mig själv. Försök att ha roligt är mitt enda tips, men inser att jag inte direkt är peppande i dagsläget:D.

@kimmis87 I vardagsridningen är det lite lättare att undvika prestationsångesten tycker jag. Har jag en dålig dag rider jag ut i skogen. Bryr mig inte om formen på hästen eller om den ens fattar rätt galopp. Sitter och tittar på naturen istället och försöker njuta av att vara skogsmulle:p. Ett dåligt pass på banan är svårare att hantera, men mitt mantra är "hästen har iaf fått motion". Funkar rätt bra för mig, det kan ju inte gå bra alltid.
 
@Fiorano Oh vad jag önskar att det gick med min! Han är som en bordercollie i huvudet och behöver sysselsättas varje meter helst! En dag när jag inte orkar så kan jag gå ut i hagen med en pisk med påse på, så leker vi följa john och kör lite flyttningar. Men det är om han går i hagen utanför huset. I sommarhagen funkar det inget vidare tyvärr.

Jag försöker oxå köra det mantrat :) Idag ska vi longera med chambonen så att han är lite förberedd inför kursen imorgon. Jag är knappt frisk från min förkylning än dock, så vi får väl se hur mkt jag orkar...
 
@borntoshine Jag har samma problem, jag har löst det genom att helt enkelt inte rida de dagar jag är på så dåligt humör och känner att det ändå inte blir något bra. För går det inte bra så blir jag så himla nere och känner mig som världens sämsta ryttare. Därför blir det lätt att jag rider rätt sällan. Jag försöker ordna till det, men icke. Hästen får nöja sig med max 3 ggr/vecka och sedan får nån medryttare rida resten tills jag har fått ordning på mitt huvud. Det blir liksom inte bättre att jag sätter mig på hästen och blir arg både på honom och mig själv.

Får jag inte ordning på min skalle snart så kommer han faktiskt säljas. Det är ju inte riktigt hållbart att emellanåt inte rida på en vecka för att jag är arg på allt som rör sig och inte rör sig så fort nåt går det minsta fel.

En sak som jag märkt gjort susen för mig, det är min egna träning! Om jag tränar iaf 5-6 dagar i veckan, både kondition och gym så är mitt tålamod och mitt humör helt sinnesjukt bra. Blir jag utan så blir jag sjukt olycklig och är det så att jag har lite tid en dag och mår halverst så mår jag bättre ifall jag far ut och springer eller far på gymmet ist. Rider jag en sån dag så går det i 90% av fallen skit.
Träningen är min alldeles egna egentid (iof är väl hästarna o stallet de åxå) men träningen behöver jag bara ta hänsyn till mig mig mig :D Och det är sjuuukt skönt!
 
En sak som jag märkt gjort susen för mig, det är min egna träning! Om jag tränar iaf 5-6 dagar i veckan, både kondition och gym så är mitt tålamod och mitt humör helt sinnesjukt bra. Blir jag utan så blir jag sjukt olycklig och är det så att jag har lite tid en dag och mår halverst så mår jag bättre ifall jag far ut och springer eller far på gymmet ist. Rider jag en sån dag så går det i 90% av fallen skit.
Träningen är min alldeles egna egentid (iof är väl hästarna o stallet de åxå) men träningen behöver jag bara ta hänsyn till mig mig mig :D Och det är sjuuukt skönt!

Har inte råd med sådana saker tyvärr :( Och tiden finns inte heller. Det är om jag skulle kunna träna på väg hem från jobbet, men hur många gym är öppna kl 5 på morgonen? Helst vill jag hålle på med gruppträningar med ;)
 
@kimmis87 Du har inte nåt friskvårdsbidrag från jobbet om du rotar lite? Vi får 2 papp från jobbet och mitt kort kostar 2200 per år så jag e hyyfsat nöjd :D
O mitt gym e öppet dygnet runt ;) Dock lite tunt med gruppträning den tiden ;) Men konditionsträning gör även det susen för humöret!
 
@kimmis87 Du har inte nåt friskvårdsbidrag från jobbet om du rotar lite? Vi får 2 papp från jobbet och mitt kort kostar 2200 per år så jag e hyyfsat nöjd :D
O mitt gym e öppet dygnet runt ;) Dock lite tunt med gruppträning den tiden ;) Men konditionsträning gör även det susen för humöret!
Jo då, det har vi! Men inte i närheten av den summan ;) Tror det är 500-1000 kr som mest
 
Jag förstår inte heller hur du hinner @Jaxonmaxon, jag tränade ungefär 5 dagar i veckan innan jag köpte häst igen. Då gick det men å andra sidan blev det vad allt handlade om, och så intresserad är jag inte. Man måste äta rätt, träna rätt och ta rätt tillskott och blabla. Fick lägga ner när jag köpte Ella, jag var ju hemma från gymmet tidigast 21 liksom. Och det är rätt skönt att återgå till chipsmulande soffpotatis som klickar runt bland fina träns på kvällarna istället :D

Min fia har fått en större hage idag, gulp.. Frågade vet och fick ett icke-svar i andan "rekommenderas ej". Men nu är hagen lervälling och erbjuder inget som helst att pilla med. Så nu rejsar hon runt i den från klockan 17. Hoppas hon blir nöjdare nu med mer att äta, men det tror jag. Promenaderna funkar hyfsat, lite nipprig och orolig men kontrollerbar.

pm_4-copy-copy.jpg
 
@Bluefish Jag har aldrig sagt jag är normal heller ;) Haha, nää men änså länge funkar det, blir väl annars när vi/jag får egna barn (nu har vi kotte varannan vecka och han är hela 9 år)

Två hästar att rida, hinna pussa o gosa med getterna :love: och röra på mig runt 1-1½ timme , dåå måår man gott :D Eller jag iaf :) O jo jag har heltidsjobb, ett hyfsat tungt sådant :) Jag är en sån där människa som är rastlös och tycker att jag rör mig för lite och att sitta still är lika med vila/sova, vilket märks på vissa möten på jobbet ^^ Antingen det eller så blir jag sjukt rastlös.


Men alla är vi ju olika, olika typer av människor , olika livssituationer :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp