09:orna del 3

Gud så häftigt @Murray ! Innan jag flyttade till Västerbotten så blev jag erbjuden en ung fälttävlanshäst efter Dunhill H för "kompispris" för några år sedan som jag tackade nej till. Hon hade vuxit sig lite "för stor" så ägaren trodde inte hon skulle hålla för hårdare satsning, och jag ångrar mig kraftigt när jag ser hur sjukt häftigt det ser ut. Å andra sidan så anar jag vilket enormt engagemang som ligger bakom prestationen. Det måste bara vara hårt arbete och tålamod på som ligger bakom det där...
 
@Oh_really Vad roligt! Tråkigt att du inte tog den. Jag tycker utan tvivel att fälttävlan är den roligaste grenen (såklart). Och visst att det tar mycket tid, men det är ju mest rolig tid :), och all ridsport tar ju mycket tid. Skillnaden är att jag reser och är borta mycket men det är ju upp till var och en att lägga sig på en lagom nivå :)
 
@Murray Han ser verkligen ut att älska att gå i terrängen! Otroligt fint ridet eftersom du var sjuk också! Han verkar ge en fin känsla eftersom han verkligen bjuder friskt:).
 
Juno har fastnat på bild idag:)
10632804_10203901629213024_2090584629710523323_n.jpg


Flygplansöra:love:
10628296_10203901629173023_7458517269404805096_n.jpg


10538523_10203901643893391_6583956351312729563_n.jpg


10660211_10203901644093396_3028099910492787403_n.jpg
 
Oh my! Helt plötsligt vill jag ha arab. Arabbebis. :love: En röd.

Hihi! Det är bara att komma och hämta! :D
Han kommer kanske stå till avel nästa år, så det är bara att låna en mage på nån fin märr ;)

Sen har jag ju en liten hingst efter honom här hemma, som är till salu till rätt person, vill väldigt gärna se honom ute på tävlingsbanorna! :)
(I hemlighet hoppas jag att han blir kvar så att jag får rida honom, eftersom det inte är jag som äger honom).
 
Jag blir helt nostalgisk när jag ser dina filmer @Murray jag red lite fälttävlan i England på Felix mamma :) helt klart den roligaste grenen. Men nu är jag för mesig för att komma igång igen.

Hann äntligen rida idag, det har ju inte blivit så många pass de senaste veckorna. Det blev verkligen hjärngympa för Felix idag. Först blev han lämnad själv i stallet när jag gjorde iordning honom, sen skrek kompisarna efter honom när vi red iväg. Väl uppe vid klubben ser jag att hoppbanan står framme sedan helgens tävlingar, och en ponny står och skriker i sin transport. Och på utebanan är det någon som hopptränar. Väl ute på framridningen trodde jag att Felix ögon skulle ramla ut. Särskilt när någon hade knölat ner vattenmattan precis utanför staketet :) men, jag är en vän av miljöträning så det var bara att tuta o köra! Efter en stund tog Felix några välbehövliga andetag :) Lyckades få honom att komma till arbete trots att ponnyn hoppade stundtals bakom/rätt emot oss på banan intill. Kanske lite väl mkt spänning i honom idag, men ändå mjuk och fin. Och framförallt jämn i sidorna och väl framme i handen. Underbara häst!
 
Jag slänger in en bild på såret som läker så fint genom hela processen. Nu är det kanske 3 cm långt bara. Annars borstar jag henne mest och går en promenad då och då. Så fort det är helt läkt åker vi in till kliniken för att få ett tummen upp till att börja rida igen. Provred en annan 09a igår också, jag letar en till häst att låna ett tag nämligen. Men den var lite ostyrig så det blev en avsittning som känns i kroppen idag. Den blev väldigt tacksam över att få rida Juno idag! Inga dumheter där alls, bara lunka på dit man styr.

http://skimmel.se/wp-content/uploads/2014/09/sr1.jpg
 
Fint det ser ut @Bluefish

Själv gick det åt skogen med Felix ikväll! Skulle premiärköra med nya transporten upp till ridhuset och tömköra. Har inte kört Felix sen i juni tror jag, men han knallade rakt in. Precis i samma sekund kommer stallägarens barn körandes med en traktor mitt framför transporten, och Felix kastade sig ut. Sen låste det sig helt. Barnen stod hela tiden i närheten och distraherade både mig och Felix trots att jag bad dem att gå. När jag stängde dörren till stallet klättrade de upp i ett fönster precis bredvid transporten. Kan säga att jag kokade inombords. Blev mest arg över att det blev så negativt och stressat för Felix. Fick honom till slut att stå still inne i transporten ett par min, sen gav jag upp :(
 
Känner igen det där. Stod i ett stall där det boende barnet var väldigt intresserad av att vara med. Väldigt opraktiskt vid uppsittning på 3åring, lastträning av ängsliga hästar och första klippningen tex. Hade övat en dag och bara gått in och stått en stund med något gott utan att åka iväg innan nästa tur.
Sedan hade jag meddelat föräldrarna mitt missnöje ;)
 
@Bluefish

Ja, man förstår ju att de är nyfikna! Fast de frågade innan om de fick vara med och titta och jag sa nej, med motiveringen att Felix inte är van att bli lastad. Det bidrog nog till lite extra irritation när de inte lyssnade :) stallägaren kom ut så fort hon märkte att jag inte kommit iväg, absolut inga problem där. Hon säger att vi ska be dem att gå om de är i vägen i stallet. Det var nog lite väl spännande idag dock...
Tänkte också mata honom nästa gång bara, funkade ju utmärkt i somras när vi lasttränade. Mest drygt att det blev sån soppa ikväll. Jag skulle ridit ut i höstsolen istället. Lätt att vara efterklok.

Vad är det för häst du är ute efter?
 
Jag mutar min med en såndär horslyx-slickgodis vid lastning, skoning och annat otäckt. Funkar kanonbra. Vet att @Fiorano är nöjd med sin också. Har spridit läran om slickgodisen här och samtliga som provat har fått hästar som gör väldigt mycket för att få smaka! Inklusive kliver på transporten ;)

En till att rida på som har bättre förutsättningar att starta några lättare dressyrklasser än den stora burkiga i hagen. Ung eller gammal spelar ingen roll, bara inte för ung eller gammal. Den jag tittade på igår skulle jag rubricera som direkt problemhäst, men fina kvalitéer där under. Vill och behöver mer kontinuerlig ridning i kroppen liksom!
 
@Bluefish
Jag har en sån, provade stretcha med den. Funkade några gånger, sen tröttnade han. Kanske ska prova den igen :)

Spännande med en häst till! Förstår att du vill rida lite mer. Hoppas din kommer igång snart iaf!
 
Snarare lite lat :) stretcha OCH slicka samtidigt liksom. Bättre med morot. Tji fick jag som trodde jag skulle kunna få honom att stretcha lite längre tid.

Jo, visst är det så. Bra om man kan underhålla sin ridning på fler hästar dessutom. Börjar förresten känna mig mindre och mindre ringrostig. Riktigt roligt att rida nu! Och det känns att Felix har mognat massor i kroppen under sensommaren.
 
Lasttränade lite nu på morgonen, och det gick bra! När jag tog in honom från hagen gick han själv bort och stegade upp i transporten och tog en tugga hö :) sen lät jag honom stå och slicka lite på lickit och äta morötter därinne. Gick på och av några gånger på kommando, brydde mig inte om att försöka stänga. Känns ändå skönt att han inte fick men av gårdagens bravader!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
612
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 285
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 290
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp