09:orna del 3

Livar upp med bilder från idag.
us2.jpg
10689546_10152724159219134_3586677261418376976_n.jpg
 
Juno fortsätter sköta sig och har gått fint på banan idag. Men det dumma djuret verkar bestämt sig för att inte bli ett dressyrdjur. Han gnisslar tänder. Han har gjort det en gng när Blåfisken skrittade på lång tygel, men med mig har han ffa gjort det när han går som bäst. Är som att det kommer av att han koncentrerar sig. Dumma ponny.

Är iofs ett år sen tänderna kollades, men han har ett bra bett och det fanns i princip inget alls att göra då så vet rekomenderade koll vartannat år.
 
Idag debuterade jag och Dono LA:3 jag hade inga förväntningar över huvudtaget.. Men vi går in och jag känner att jag verkligen kunde rida på honom, även om han var spänd. Blev en miss i en trav volt, annars fick vi till allt :D Dessutom med 7,5 och 8 på skritten som vi fått 4:or på förr då han varit så spänd! Det slutade med 67,4% och en 2:a plats! Så himla nöjd och glad idag, lever på lyckorus :D
 
Hoppas att tandgnisslet är något tillfälligt @Fiorano Kul att det går framåt med honom!

Grattis till fina resultat @IsabelleStolt

Har hunnit med två härliga skogsturer denna helgen. Felix har varit pigg och glad, och känts riktigt fin! Flyttar honom mkt för skänkeln nu, och det har verkligen fått honom lösgjord och liksidig.

Nöjd häst
 
Ibland är det kul att vara hästägare, som tex när man ställer sig och ropar på hästen och han kommer galopperandes i högsta fart :love:

Fille har blivit så otroligt lugn på sista tiden, i hanteringen är det jätte skönt, han reagerar inte på nåt, och lunkar fram och står still där jag ställer honom, med sänkt huvud och allt. I ridningen är det inte lika angenämt. Det är betydligt lättare att hålla emot en häst som är pigg än att driva en som är lat.

Jag tror och hoppas på att det beror på pälsfällning och att han är ganska otränad just nu, han är ju inte lat egentligen. Just nu räcker det med att vi åker till ridhuset så börjar han gäspa ;) Ska prova att rida ut imorgon och se om han är mer framåt då :)
 
@borntoshine - Plötsligt händer det - jag har fått en dressyrsadel utprovad av en sadelutprovare. :D Hon kom hit med en hel mindre lastbil med sadlar. Han har även fått en sadelgjord för tjockisar som inte glider fram i armhålan och så en pad... hela kalaset 15.000 och jag måste leva på bröd och vatten till årsskiftet, typ. Men nu är det bara att tuta och köra! :up: Har ingen aning om modellen men den sitter smutt!

Så nu kan @Fiorano sluta våndas över stackars Galishimos väl och ve. ;) (för denna gång...)

10672244_10204687659061610_6864813353490614850_n.jpg
 
Senast ändrad:
Måste ju även tillägga att sadelutprovaren verkligen gillade Galishimo.
"Vilken mild unghäst du har. Han verkar så vänlig."
och jag då bara:
"JA DET KOSTADE BLOD SVETT OCH TÅRAR.

MEST BLOD, FAKTISKT.

LITERVIS."
.
:D

För att inte nämna att en kompis igår fick frågan:
"Är du kompis med den där tjejen som fick ordning på den skogstokiga unghästen?"

CRED!!!
 
Senast ändrad:
@Oh_really Vad lev det för sadel? Ser bra ut på bilden, men jag anar kilbossor. Men visst måste du själv märka rätt stor skillnad på hur det är att rida i en sadel som ligger bra:)?
 
@Oh_really Vad lev det för sadel? Ser bra ut på bilden, men jag anar kilbossor. Men visst måste du själv märka rätt stor skillnad på hur det är att rida i en sadel som ligger bra:)?

Eh. Det är en.. en... 'svart sadel'. Vad är en kilbossa? O_o Ähh gud jag måste sluta tagga dig Fiorano för jag får bara prestationsångest. Pikeur Dressyr-nånting, kanske? Tjejen som provade ut den åt mig har goda referenser och arbetar med det på heltid, så hon fick göra vad hon ville.

Hon frågade:
"Vilken slags sadel vill du ha?" och jag bara:
"En som passar?" O_o

Nämen skämt och självironi åt sido, det blev en jäkla skillnad. Galoppen blev mjuk och rund och elastisk, och det kändes verkligen som att jag satt på ryggen på honom. Glider sadeln fram så tar ju bogarna emot mer av vikten och då blir det ju stötigare för oss båda. Det var det mest uppenbara.

Men sedan så fick jag ju en helt annan ridkänsla som är väldigt svår att beskriva. Han ser plötsligt så himla välskolad ut på bilderna... :o
.
 
Eh. Det är en.. en... 'svart sadel'. Vad är en kilbossa? O_o Ähh gud jag måste sluta tagga dig Fiorano för jag får bara prestationsångest. Pikeur Dressyr-nånting, kanske? Tjejen som provade ut den åt mig har goda referenser och arbetar med det på heltid, så hon fick göra vad hon ville.

Hon frågade:
"Vilken slags sadel vill du ha?" och jag bara:
"En som passar?" O_o

Nämen skämt och självironi åt sido, det blev en jäkla skillnad. Galoppen blev mjuk och rund och elastisk, och det kändes verkligen som att jag satt på ryggen på honom. Glider sadeln fram så tar ju bogarna emot mer av vikten och då blir det ju stötigare för oss båda. Det var det mest uppenbara.

Men sedan så fick jag ju en helt annan ridkänsla som är väldigt svår att beskriva. Han ser plötsligt så himla välskolad ut på bilderna... :o
.

Du har köpt en sadel för 15 papp och du vet inte vad det är för märke?
Fö tycker jag du blir onödigt dryg och passivt aggressiv såfort du får något som liknar kritik, det hade jag försökt tona ner om jag var du.
 
Du har köpt en sadel för 15 papp och du vet inte vad det är för märke?
Fö tycker jag du blir onödigt dryg och passivt aggressiv såfort du får något som liknar kritik, det hade jag försökt tona ner om jag var du.

Nämen alltså jag skämtar inte. Jag vet inte vad en kilbossa är. Jag har precis googlat på det. Eller menade du något annat?
 
@Oh_really Haha, bara tagga på du:D. En Pikeur är det nog inte, det är bara ett klädmärke:).

Här ser du hur en kilbossa är byggd, den ligger som synes an mot hästens rygg och gör sadeln längre:
foxwintec1bossa.jpg


Och detta är en sadel med rundbossa. Skillnaden är att den släpper mycket tidigare från ryggen och gör därmed att sadeln blir mycket kortare:
432218_3118975065232_1115404790_n.jpg


Anledningen att jag reagerar på att din sadel ser ut att ha kilbossa är just för att det gör sadeln myckt längre. Din häst har en kort rygg och risken är att du får ett för stor tryck på ländryggen med kilbossorna. Men jag hoppas att det var en bra utprovare och att hon tagit hänsyn till detta:). Men ha koll på ländryggen.
 
@Oh_really Ja jag menar annat. Attityden du har när du svarar folk som ställer frågor eller undrar något eller rent utav vill hjälpa dig. Har tex ganska färskt i minnet när du gick berserk på mig för att jag undrat något och övriga i tråden reagerade på hur du uttryckte dig. Det går liksom igen i allt. Du verkar ta så himla illa upp sålänge man inte stryker medhårs, är det så?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 643
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp