09:orna del 3

@Oh_really Haha, bara tagga på du:D. En Pikeur är det nog inte, det är bara ett klädmärke:).

Jag säger ju att jag inte har koll! Du ser @Bluefish ! Jag vet inte vilket märke jag har på min jobbkavaj just nu heller. Eller jeansen. Jag har ingen aning om mitt jeansmärke heller. Jag köpte bara det som passade. När jag köpte min bil gick jag till en bilaffär och ville ha en "trevlig bil som inte tar så mycket bensin". Mycket nöjd över bilköpet så jag gjorde likadant när jag köpte sadel. Man är olika...
 
@Oh_really Alltså jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta dig utan att du tror att jag försöker vara mästrande och dum? Jag skrev bara att det inte är en Pikeur pga att det inte är ett sadelmärke, det var absolut inte för att vara elak eller säga att du inte har koll. Hästvärlden är ett virvarr av märken och prylhets som inte helt sällan är kraftigt överdriven.

Som du säger är vi alla olika när det kommer till att köpa saker och att göra investeringar. Jag själv är ganska cynisk och mycket skeptisk till försäljares knep och argument. Så jag läser på så mycket jag kan om den produkt jag vill ha/är ute efter för att kunna ställa mycket frågor och ta reda på hur säljaren kan svara. Det spelar ingen roll om det är en bil eller en sadel jag ska köpa. Eller jo, jag är mer noga med sadelköp eftersom den kostade dubbel så myclet som min bil...
 
@Oh_really Ja jag menar annat. Attityden du har när du svarar folk som ställer frågor eller undrar något eller rent utav vill hjälpa dig. Har tex ganska färskt i minnet när du gick berserk på mig för att jag undrat något och övriga i tråden reagerade på hur du uttryckte dig. Det går liksom igen i allt. Du verkar ta så himla illa upp sålänge man inte stryker medhårs, är det så?

Jag har inget ont öga mot dig. :) Jag följer ju din utveckling med din unghäst och gillar hur du kämpar på med ditt fina sto, trots lite motgångar. Jag har till och med din blogg som "favorit".
 
Anledningen att jag reagerar på att din sadel ser ut att ha kilbossa är just för att det gör sadeln myckt längre. Din häst har en kort rygg och risken är att du får ett för stor tryck på ländryggen med kilbossorna. Men jag hoppas att det var en bra utprovare och att hon tagit hänsyn till detta:). Men ha koll på ländryggen.

Det ingick en uppföljning :) Om hon vid sitt återbesök upptäcker att Galishimo är stum/har ont någonstans i ländrygg eller bogblad, efter ett par månaders ridning, så får jag lämna tillbaka sadeln och har bytesrätt till annan modell. Så man är inte bara "kund" hos henne vid sadelprovning, och lämnas vind för våg sedan. Hon följer upp sadelprovningen för att kvalitetssäkra sitt eget arbete.
 
En bild till på Galishimo och den nya utprovade sadeln, i alla fall. Jag är verkligen jätteglad. :) Hoppas på att bli fotad på ridbanan någon gång snart, också.


10690354_10204687658701601_8285615771770911064_n.jpg
 
Blä jag är sjuk och fröken har typ vuxit ur sadeln, imorgon kommer sadelutprovaren igen, ska bli himla intressant o få mäta upp ryggen o jämföra med sist! Hoppas vi får nåt att passa igen :-)
 
En bomvidd större vart det, ska prova lite andra gjordar åxå, fick låna en tixerant gjord nån vecka för att utvärdera.
Hon hade breddat sig på alla måtten, så nu har lilla fröken xxw (det finns en strl större)
 
Då har Felix premiäråkt i sin nya transport! Lastade sig själv på vägen dit, gick rakt in direkt. Körde upp till anläggningen och tömkörde. Han var superpigg, gasen i botten hela tiden. Han har ju känts jämnare i ridningen, och det märktes tydligt i tömkörningen också. Roligt! När vi skulle åka hem ville Felix inte hänga med. Efter att ha gått in, backat ut, gått in, backat ut och gått in igen sjuttioelva gånger, fått bakbommen med sig ut 2 ggr (saknar star trailerns bommar), suckade han och gick in. Är glad över transportens superba fronturlastning, kommer bara att använda den! Särskilt nu när han har så nära att lägga in backen, perfekt med lite framåttänk. När jag nästan gav upp öppnade jag upp fronturlastningen och gick tre ggr rakt genom och sen gick han in :) den ligger jättebra efter bilen och Felix stog som ett ljus hela vägen!
 
Då har Felix premiäråkt i sin nya transport! Lastade sig själv på vägen dit, gick rakt in direkt. Körde upp till anläggningen och tömkörde. Han var superpigg, gasen i botten hela tiden. Han har ju känts jämnare i ridningen, och det märktes tydligt i tömkörningen också. Roligt! När vi skulle åka hem ville Felix inte hänga med. Efter att ha gått in, backat ut, gått in, backat ut och gått in igen sjuttioelva gånger, fått bakbommen med sig ut 2 ggr (saknar star trailerns bommar), suckade han och gick in. Är glad över transportens superba fronturlastning, kommer bara att använda den! Särskilt nu när han har så nära att lägga in backen, perfekt med lite framåttänk. När jag nästan gav upp öppnade jag upp fronturlastningen och gick tre ggr rakt genom och sen gick han in :) den ligger jättebra efter bilen och Felix stog som ett ljus hela vägen!

Tänk att man hittar alltid "fel" på nya grejer, jag hade gärna haft flyttbar mellanvägg, dessutom löste säkerhetsbommarna ut när vi körde en resårbotten senast. Fast det är kanske bra, den var ju rätt stor och stod löst. Modigt av dig att använda fronturlastningen, det var något jag inte var villig att betala för. Den enda hästen jag lastat som är van front fick panik och klämde sig ut genom skötardörren rakt in i bakskärmen på bilen. Det avskräckte mig, så jag kör klassisk backa ur.
 
@escade Grattis till nya släpet! Skönt att han verkar gilla det :)

Jag har inte riktigt samma problem som dig... Jag lastar nämligen ur ca 2 meter från stohagen, och han vet att jag blir smått tokig om han börjar låta. Stoet brunstar nog nu, tror jag. Hon stod nämligen på andra sidan staket och skrek efter honom. Han backade ut ungefär 1 meter, sen gör han den där minen som han gör när han såååå gärna vill humma till henne, men vet att han inte får. Det går inte riktigt beskriva den, man ser att det blir smått kaos i hjärnan på honom och öronen står åt var sitt håll åt sidorna. Så han springer snabbt in igen och står där inne med sänkt huvud och försöker samla tankarna (ja, det ser så ut iaf). När han väl kommer ut sen, tog säkert en minut, så gick han fort på sidan av släpet så att släpet var mellan honom och stoet.

När han är på det okoncentrerade humöret så vågar han inte ens titta på stona, för han vet att han inte klarar att hålla sig i skinnet.

Sen tänker jag som @Bluefish sa att man nog får vara lite försiktig med fronturlastningen, att man inte "bara" släpper ut, utan att man ser till att kontrollera varje steg. Rätt vad det är står man där med trasigt släp och så kanske hästen skadar sig så att man tvingas ta ett släp utan fronturlastning.
 
Du verkar ha bra pli på din hingst @kimmis87, kudos!

Min springer och bockar i hagen och har friskförklarat sig själv. Men det är bara en fråga om dagar innan jag ska boka ett återbesök så det gör inget. Annars har jag inte gjort något kul med henne, däremot skulle jag provrida en häst idag. På väg dit får jag meddelande att de ångrat sig och inte vill låna ut den. Vad ska man säga? Bockar de inte av en i närmsta nässelsnår går de upp i rök.
 
Det är väl så att man upptäcker brister när man väl ska använda grejerna @Bluefish hur noga man än googlar, undersöker och provar innan :) kul att hästen känner sig frisk. Drygt att du inte hittar lånehäst.

Du och @kimmis87 missförstod mig nog lite ang fronturlastningen. Felix är lätt att backa lugnt ur släpet. "Problemet" är att han tar till det som försvar när han inte vill. Han backar helt enkelt ut innan jag hinner stänga. Köpte inte transporten för att alltid lasta ur fram, enligt samma anledningar som ni skriver. Men det kan vara bra att ha, som tex nu när jag lyckades bryta Felix bakåt-tänk. Var dessutom tacksam över fronturlastningen när jag fick köra Felix mamma till djursjukhuset med en hovbensfraktur på ena bak. Hon hade inte kunnat backa ut. I övrigt håller jag med er. Och självklart släpper jag inte ut honom för rampen @kimmis87 varför du nu trodde det :)
 
MÅNGA hästägare gör saker utan att tänka sig för, de tycker att det är ok att hästen skyndar ut framåt och halvt springer. För den ska ju ändå ut, det gör väl inget om man inte får stopp på den? Eller? ;)

Även jag har mina brister kan jag lova, jag tex satt upp på en unghäst för första gången utan att ha lärt in smackningar. Hon var så känslig för mina signaler i longering och tömkörning att jag aldrig hade behövt smacka, och jag tänkte inte mer på det. När jag satt upp blev det dock väldigt tydligt att hon inte förstod ett dugg av vad jag menade när jag smackade :rofl:
Det blev att backa bandet lite ;)

@Bluefish Tack :o Jag tycker han är himla ouppfostrad som ändå försöker, varje dag. Men har fått höra av hingstvana människor att det är så de gör, så jag kör på rutiner. På väg från hagen till stallet är vi ca 1 meter från stohagen, hon skriker, han skriker, jag vevar med grimskaftet mot honom, han hoppar bakåt 2-3 steg, och där är diskussionen avslutad. Men jag stör mig något fruktansvärt på att jag måste göra det varje dag i princip. Men efter det så är det liksom färdigt, då vet han för den dagen att jag fortfarande bestämmer, och jag kan lämna honom lös i stallgången utan att han rör en fena osv osv. Men så tröttsamt.

Ibland hinner han bara få fram ett svagt huhu, och ibland är han tyst, men då måste jag titta på honom helatiden. Det tycker jag är jobbigt :angel:
 
Åhh snacka om att allt känns som en bergodalbana, känns som att galoppen är i ett stadie där framstupa sidoläge är vackert lixom :S tömkörde, eller försökte, och då såg de väl bitvis hyfsat ut, men inte alls samma kvalite som när jag provred, wäääähääää, jag har förstöööört henneeeee ^^

Måste kolla igenom gamla filmerna...
 
Tror du inte att det är ett steg i utbildningen @Jaxonmaxon? Felix drar gärna på lite framstupa i galoppen just nu, å andra sidan är motorn igång och han bär sig bättre överlag. Innan galopperade han gärna i en balanserad gunghästgalopp, men det berodde bara på att han inte var framme nog för skänkeln. Jag ser det som en övergångsfas, blir säkert bra med mer styrka :)
 
@escade Säkert är det så, men förut kunde vi lixom galoppera, och rida i den en aning, nu är det fokus på att hålla galoppen, känns lite som när man övade galopp med travisarna :O
Kan säkert hända att jag överdriver en aning men det är som att hon inte alls orkar längre och kvaliten är piss för att vara ärlig....

KL

Äre ingen som har någon ny film på sin lillskrutt? :) Ska försöka få sambon att filma nån dag men tydligen har han ett eget liv och egna intressen? Saay what? :O :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 319
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 291
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 726
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp