09:orna del 3

Vad fina ni är @Fiorano Det måste ha hänt massor på sistone med Juno? Han ser jättetrevlig ut, med mer styrka blir det ju toppen!

Någon har bytt ut Felix mot en turboponny. Red på banan i lördags och i skogen i söndags. Så himla häftig han har blivit! Ridbar, motorn är igång hela tiden och som vanligt öronen spetsade! Och jag måste klippa, ska bara bestämma mig för hur mkt jag ska ta...

Körde upp och tömkörde idag. Lastningen gick bra, skönt. Superfin i tömmarna, och vilken motor! Fick ptroo:a på honom hela tiden, det trodde jag aldrig :D

Och det är jättekul att följa er som tävlar, bra motivation!! Grattis till fina resultat @manhattan_2006 @Anyo

Skönt att såret har läkt fint @Bluefish

Hoppas försäljningen går så bra som det låter @MattiZ måste verkligen varit jobbigt att hålla igång en häst man inte trivs med.
 
@escade Affären går jätte bra, vi ska ta betalning nu i helgen är det bestämt och sedan övertagande av försäkring, ägarbyte osv allt på en gång :) Sedan när de fått ordning på hagen ordentligt så ska jag köra honom till henne. Är väl knappt 6-7km så skulle ju gå att rida om man tar det chill ;) Ska lastträna nu på söndag med honom också eftersom han är en bestämd herre och ja det har varit super jobbigt, men det har de ändå varit värt nu när man fick goda ord från Vet som tyckte han var super fin och jämn i sin muskulatur ^^
 
@escade Jo det har hänt mycket! Men det saknas fortfarane lite extra tryck och vilja framåt. et märktes väldigt tydligt i denna sadeln också att han blev än mer trött i bakkärran när han fick med sig kroppen. Tror och hoppas att han också gör "en Felix" och hittar den är extraturbon så småningom.

Några bilder från igår också:
10635767_10204015600542236_6530616443607453034_n.jpg


1012390_10204015601222253_259289710277601230_n.jpg


1601349_10204015601742266_466164221024844719_n.jpg
 
Ja, Felix har verkligen gjort en helomvändning när det gäller motorn. Vilket jag uppskattar eftersom jag aldrig gillat att rida hästar utan egen bjudning. Det känns bra att det har betalat sig att jag har lagt så mkt fokus på framåtbjudning och varierat arbete. Hoppas Juno fortsätter på sin linje @Fiorano Har du hittat sadel i rätt strl att prova? Jag vill gärna köpa dressyrsadel, men drömmer också om en Amerigo. Efter sommarens transportköp får det vänta lite :) tycker att min hoppsadel ligger helt ok, men skulle behöva att någon tittar på den. Har en Dominus nu, så funderar på att boka en Amerigo-provning så kan jag ju leta beg sen.

Och till dagens aktivitet. Red på banan, superpigg Felix! Han är så fräck att rida nu. Flyttar jättefint för skänkeln och gör sitt bästa hela tiden. Älskar min häst!!! Med vänlig hälsning, escade 14 år
 
@escade Det är en gammal Cobra som är identisk med Amerigo Alto som jag haft hemma på prov. Den passar perfekt på Juno och på Barbie, men tyvärr passar den inte mig. Så jakten går vidare.
 
Nu har en "nygammal" medryttare varit och provridit Fille! Hon var medryttare på Filles mor när jag hade henne. Kan förresten tipsa er som gillar "min typ" av arab att Filles mor är till salu då fodervärden sa upp avtalet, och jag har iomed fodervärden mognat i beslutet att jag faktiskt ska sälja henne, så det känns bra :)

Givetvis filmade jag lite när tjejen red. Det är första gången hon sitter på honom, hon har inte ridit sen tidigt i somras, och Fille har som ni vet stått sen i våras mer eller mindre tyvärr. Muskler, kondition och bjudning saknas därav en hel del av, ni får ha lite överseende med det!

 
Igår var vi iväg och tävlade igen.
Red först en LA:1 som jag inte var riktigt nöjd med. Fick tyvärr ett omslag, man får inte slappna av för fort ;)
Och sedan lite små missar som eg inte var någon "big deal" . Men vi belönades med 63% och knep en andra plats.
Jag tänkte faktiskt stryka mig från nästkommande klass och åka hem men efter lite övertalande när vi ändå var där och hade åkt såpas långt var det lika bra att ta andra klassen också. Och tur var väl det. Mycket mer lösgjord i LA:3 an och följde mycket bättre och var mer vaken. Vi belönades där med hela 66% och en vinst :D

10155827_10152428195308753_704972532950133938_n.jpg


 
Så fin Fille är @kimmis87... :love:
och gratulerar till VINSTEN @Anyo !! Så kul!! :bow:

Nu kommer jag med lite falsk marknadsföring men blev både filmad och fotad idag, med araben Galishimo. Här är våra bästa moments!

skritt3.jpg


traven9.jpg


galoppen5.jpg


_DSC0110.JPG
 
Hej hej! Har varit inne och kikat i den här tråden så många gånger men aldrig skrivit något. Det kanske är på tiden nu efter att ha haft min 09a i cirka ett och ett halvt år.

Mitt fuxsto är e. Ludwigs champion och ue. Stanford. Jag köpte henne i maj förra året och då var hon i princip inte riden någonting. Hon blev inriden som treåring men stod sedan fram tills att jag köpte henne. Detta är min andra häst och min första unghäst, det har varit en spännande resa sen jag köpte henne. Hon är ett riktigt fuxsto som vet precis vad hon vill och inte vill, i början stegrade hon en del och bockade/hoppade/flög iväg. Jag åkte av var och varannan vecka... Nu har jag fått bättre balans och hon har lugnat sig, nu kan jag till och med rida ut själv på henne haha!

Kanonbra häst men en riktig olycksfågel. Från april i år och fram tills nu har hon till och från stått på vila pga hälta. Allt på grund av en hovböld som hon fick i början av april. När vi och veterinären hade fixat den så upptäckte vi att hon i maj någon gång inte gick helt rent. Det berodde på en infekterad fistelgång i samma hov och efter det har det blivit många resor fram och tillbaka till kliniken. Det slutade med hovledsinflammation i bägge fram pga felbelastning som nu förhoppningsvis är utläkt. Jag har i alla fall fått börja sätta igång henne nu igen efter all vila, just nu travar vi korta sträckor på rakt spår.

Vi har alltså inte kommit så långt i utbildningen än då mycket har stått i vägen men jag hoppas att vi ska kunna komma ut på lite klubbtävlingar i dressyr nu inom några månader och sen börja hoppa lite smått igen i början av nästa år.

Tack vare att jag köpte henne har jag fått mersmak på unghästar. Jag är numera även medryttare på en treårig valack och funderar på att utbilda mig till unghästutbildare framöver.
IMGP4451.JPG

IMGP5084.JPG

20140728_210538.jpg


Vi har nog hoppat totalt tio gånger varav en gång på en clear round på 20 och 40 cm ;) I dressyren ligger hon nog i nivå med LC/LB.
 
Välkommen till tråden @Shangol!

KL

Kimmis är lycklig! Fille och jag har ju haft lite problem med balansen, det har slingrat sig fram och varit väldigt ostadigt. Jag har ju letat tränare och bytt tränare ett antal ggr nu. Men idag tror jag att jag har hittat rätt! De andra tränarna har jag fått banka med innerskänkeln, leda massor med innertygeln osv osv. Väldigt stora rörelser helatiden och jag har nog jobbat mer än hästen ärligt talat.

Jag förklarade problemen för den nya tränare och idag kom hon ut. Hennes ridning går ut på att man sitter så still som möjligt och låter hästen göra allt jobb. Så istället för att hålla på o sparka o dra som det har känts med de andra tränarna så fokuserade vi på tyngd i stigbygeln, sitt STILL med sätet, flytta ena låret 1 mm, andra låret åt andra hållet 1 mm när jag ville att han skulle flytta sig och få på volt. Styrde inget med tyglarna alls.

Det fungerade i princip direkt (ja, när jag och häst hade hittat balansen), och jag gjorde typ ingenting! Väldigt förenklat givetvis, det är fruktansvärt svårt att göra ingenting :D

mm rörelser här och där, följa med försiktigt med handen (jösses vad känslig han blev i munnen helt plötsligt!!). Ryggen kom upp och han jobbade självmant medans jag bara satt där och flyttade mitt ytterlår 1 mm framåt när han lyfte ytter fram för att hålla honom kvar på volten.

Kimmis är nöjd! Det är den här ridningen jag har velat komma till! Vi tappade bort oss på vägen bara, så det känns skönt att ha hittat en tränare som verkar ha samma mål som mig på ett helt annat sätt.

Även medryttaren ska träna för henne så att hon får samma ridsätt, så jag tror att detta kan vara riktigt bra!
 
Välkommen tillbaka @grimman och välkommen @Shangol! Kul med fler hästar i tråden!

Igår var vi på kliniken och fick Ella friskförklarad, jippie! Tänkte börja med att longera henne några dagar tills hon är trygg med det. Min granne ska börja sätta igång sina hästar om någon vecka, då tänkte jag hänga på. Men nu regnar det i ett så vi kommer förstöra sambons mark fullständigt om vi börjar nu. Livet utan ridbana..

Är lite trött på stallet också. Allt funkar bra vad gäller rutiner och måltider, har jag önskemål om ett till mål om dagen eller liknande löser det sig. Men - de är sjukt fjantiga med väder. Hästarna går in 2 timmar tidigare än avtalat för att det är för mörkt ute. Igår spöregnade det ända till ordinarie insläppstid. Resulterade i att hästarna togs in vid lunch. Min häst ska inte spendera några 20 timmar i box för att det är blött ute. Men hon kan ju inte vara ute ensam så det börjar bli lite lätt akut att hitta en till häst.
 
Här tuffar det på som vanligt. Juno blev skodd igår och det är som vanligt inte hans favoritgrej. Men det går ganska smidigt.

Tisdag och onsdag blev det vila pga det vidriga vädret. Han kom in vid lunch igår och frös trots 200 gr-täcke och han är inte ens klippt. Idag fick han komma ut i skogen och galoppera. Vi började med en liten strid eftersom ett nygammalt ställe var läskigt att gå förbi. Är nöjd med att jag både vinner enkelt och inte längre blir rädd när han reser sig och är dryg. Nu vågar jag gå på honom och då ger han sig fort.

På lördag skulle vi egentligen varit med och hoppträna men tyvärr krockar det naturligtvis med min starttid på tävlingen med den andra:(. Helt otroligt egentligen, hade jag bara startat 20 minuter senare hade jag hunnit men självklart är jag satt som första start. Himla tråkigt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
594
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 176
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 665
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp