09:orna del 3

Vet inte om vi diskuterat det innan, men har ni planerat in någon vintervila för era hästar? Felix har varit igång sen i mars, gått 2-4 ggr/v, och vilat en vecka i sträck några ggr. Det har hänt massor med honom, särskilt nu i höst. Vill ge honom en ordentlig vila. Funderar på att klippa nu, köra på så länge det är bra underlag att rida på och sen låta honom stå jan+feb, som förra året.
 
@escade Det låter som en bra plan:). Juno har varit igång sen midsommar och vilade i princip hela våren. Tänkte ändå göra som dig och rida på tills underlaget är bra och sen blir det en månads vila. Förhoppningsvis ridning november ut, sen tycker jag det är rätt skönt med vilan i december i samband med julen osv. Dessutom är ridhusunderlaget här inte riktigt okej än, men hoppas att det är bra till i januari när de har börjat ha ordentligt med lektioner därinne osv.
 
10719087_10205106618011208_746952181_n_zps9029ab03.jpg

Idag har jag suttit på min dam för andra gången! Först blev vi ledda några varv runt på ridbanan, sen gick vi lite i skogen kring stallet :) Känns skönt att vi börjar komma igång :)
 
@escade Jag fortsätter med samma vilokoncept som jag alltid kört på. En längre vila sommar och vinter, och minst en vilovecka vår och höst. Brukar ta en vilovecka i samband med fällning/pälssättning eftersom min blir väldigt påverkad av det, så vi har vilat den senaste veckan :) Förra vintern blev det en månads vila kring årsskiftet, tror jag nöjer mig med 2-3 veckor i år.
 
Jag låter nog min få en-två veckors vila någon gång i januari/februari. När hon gick på sommarbete reds hon några dagar i veckan och har efter det vilat en längre period på grund av en skada. Nu har hon varit igång i tre veckor och om allt läker som det ska så vill jag hålla igång så länge som möjligt i vinter fast med relativt lugna pass
 
Jag planerar inte vila utan tar det som det kommer. Det blir alltid vila ändå tycker jag. Antingen försvinner motivationen, eller så är det -20 grader ute en månad i sträck, och då är iaf inte jag jättesugen på att vara ute och rida. Eller så händer något annat i livet som gör att det helt enkelt inte blir någon ridning.
Eller så känner man att hästen behöver vila.

Så ingen planerad vila, men det lär bli gott om vilan ändå :D
Tanken är väl att vi ska försöka tävla lite i vår dock, så jag ska försöka att inte ha alltför lång vila.
 
Jag har inte heller planerat vila men tänker väl att det blir lite mindre träning till vintern, då vi saknar ridhus.

Idag har jag tränat lite galoppfattning igen på araben Galishimo och han är superfin! Idag var det tre andra ekipage på ridbanan och alla red kors och tvärs i olika tempon, och han skötte sig kanonfint! Han känns mer lugn, stark och balanserad i galoppen, för varje gång vi övar.

Han sköter sig även bra i möten med andra ekipage, och till och med då en annan häst brallade till det, så ägaren tappade kontrollen över den, så kände jag mig helt trygg med Galishimo. Jag blev väldigt stolt... :)

galopp3.jpg


galopp1.jpg
 
Ikväll har Juno först fått gå en sväng i skogen och på vägen hem var det en massa ryttare på vår stora bana att jag passade på att miljöträna honom. Han är inte helt bekväm med att det är mycket hästar runt omkring honom och han blir brydd när han inte får ha koll på alla. Började ändå väldigt bra, men sen var det en ryttare som kom galopperandes bakifrån rätt nära och då blev det lite för mycket för honom. Han spände till och balanstravade så jag stannade honom strategiskt i ett hörn så han kunde få se alla hästarna. Han drakblåste ordentligt ett par gånger men stod snällt stilla. När han fått titta lite s känner man hur han spänner av och då kunde jag rida vidare.

Red väl bara tio minuter där men tror det var riktigt nyttigt! 26/10 hade jag tänkt ta med honom på en terrängträning:D! Ska bli riktigt spännande!
 
Idag påbörjade vi fjärde veckan med igångsättning efter att fått klartecken från veterinären om att hon var bra igen efter hovledsinflammation i båda frambenen. I fjärde och femte veckan var det okej att börja introducera galopparbetet successivt. Problemet var bara det att hon kändes likadan idag som när vi misstänkte att något var fel med henne och åkte till en klinik och kollade upp henne...

Anledningen till att jag misstänkte att hon hade ont någonstans var för att hon plötsligt inte ville fatta höger galopp. Hon protesterade genom att sparka ut med båda bakbenen åt vänster för att sedan tvärnita, alternativt lägga in några bocksprång och sedan stanna. Vi åkte till kliniken och fick där reda på att hon, på grund av en infekterad hovböld som hon hade i april/maj, hade gått och felbelastat frambenen. Hon diagnostiserades som sagt med hovledsinflammation och fick två behandlingar innan det var dags för igångsättning nu för tre veckor sedan.

Nu har jag bara testat att galoppera en gång än så länge men hoppet om att hon är hundra procent bra sjönk genast. Jag antar att det bara är till att åka iväg med henne till kliniken igen? Eller kan det bero på någonting annat? Jag hade ute en equiterapeut någon vecka innan vi var på kliniken första gången med det här problemet och hon sa att hästen kändes bra i ryggen/kroppen och det tyckte veterinären också. Mina funderingar är om det kanske sitter i si-leden eller om det ändå kan vara så att det är ryggen det är fel på. Det känns inte som att hovledsinflammation i frambenen borde påverka ju högergaloppen så kraftigt? Jag tror nämligen inte att det bara "dumheter" från hästens sida trots att hon har ett väldigt temperament.
 
@Shangol Usch, det där lät inget kul. Jag hade bokat ny tid på kliniken och skrittat henne fram tils dess. Hovledsinflammationer kan vara riktigt luriga och kräver lång tid för att läka ut. Det är också en diffus diagnos och ofta krävs specialkompetens av veterinären för att ta reda på exakt var problemet sitter i hoven.
 
Hej hej, var ett tag sen jag skrev här. Min "lilla" 09:a fick en lång sommarvila, men nu är vi på gång igen :)
Förväntas vara igång och tävla i vinter igen :) Blir ibland riden av en bekants döttrar och hon är jättesnäll :D

10712817_890433500967115_6617089773017110399_n.jpg


Här är hon med sin lillasyster (Amaranthe f-11) Hon själv i mitten och deras mamma (Felicity f-92)
10698620_893001894043609_1088221431429531541_n.jpg
 
@Shangol Usch, det där lät inget kul. Jag hade bokat ny tid på kliniken och skrittat henne fram tils dess. Hovledsinflammationer kan vara riktigt luriga och kräver lång tid för att läka ut. Det är också en diffus diagnos och ofta krävs specialkompetens av veterinären för att ta reda på exakt var problemet sitter i hoven.

Ja det får nog bli ett nytt klinikbesök. Jag funderar på att byta klinik för att kanske få ett annat perspektiv på det hela. Misstänker nämligen att det kan vara någonting mer än bara hovledsinflammationen som spökar. Vi får se, ska ge det några dagar till och se om det fortsätter
 
Ho hooo! Här var det ekande tomt! :o

Nu försöker jag dra igång forumet med en fråga:

När var du senast stolt över din 09: a och varför?! :idea:

_DSC0093.JPG


Mvh Katarina & Galishimo
 
Jag är stolt varje gång jag kollar på fölbilder ;)

Annars blir det svårare, får tänka på den en stund, bra initiativ! :up:
 
Är väldigt stolt över min stora luns som kunde lämna stallet idag och passera en otäck surrande låda från elbolaget som är här och gräver! Vi har longerat två dagar i rad nu. Igår var hon som en stormvind uppbunden. Skrek, röck i linorna och satte sig på röven gång på gång. Lugnade ner sig betydligt efter ett par varv i galopp. Här struntar vi högaktningsfullt i att skritta en period, nu ska damen tömmas :D Fortsätter hon göra så stora framsteg tänkte jag rida om ett par-tre dagar. Då blir det i huvudsak skritt en period.

Någon vila har jag inte planerat, hon har ju stått 3 månader totalt i sommar/höst... Hon ska ridas 4-5 dagar/vecka nu och kommer få vila någon vecka här och där. En längre vila blir aktuell först i sommar om allt flyter på som det ska.
 
Tycker jag har haft massor av "proud parent moments" med Juno de senaste månaderna:). Han uppför sig exemplariskt i skogen och är trevligare och trevligare på banan. Senaste stoltheten var i måndags när han lugnade sig så fort bland alla hästarna på ridbanan och höll sig i skinnet:).

Den här veckan har jag varit en usel hästägare:(. Har inte ridit sen i måndags pga strul och bråk i stallet som gjort att jag helst inte velat vara där. Nu är det förhoppningsvis ur världen och jag tänkte tömköra imorgon.

Har en Jaguar cc hemma på prov. Men tveksamt om den ens låg så pass att jag vill provrida. Är bara till att inse att det är Amerigo Alto som gäller.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
611
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 275
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 289
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 705
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp