09:orna del 3

Åh idag är jag glad! Juno har gått riktigt bra:). Pigg som tusan pch jag höll på att åka i backen när han fick spel och for iväg för att han såg några barn... Men när han är så pigg är han så enkel att påverka! Han bjöd på jättefint arbete och formen blev längre och längre. Så nöjd med mitt ponnymonster.

Han fick ett nytt täcke igår också, älskar helhalstäcken och detta är en riktig favorit från Hööks. Har det i knallcerise från förra året också.
1966833_10204243046428241_4755406573038945484_n.jpg


10678622_10204242189726824_2414647539844583759_n.jpg
 
Senast ändrad:
Då är kontrakten skrivna, vi får vår gård 16/2. Tjohoo! Känns helt sjukt, en dröm som jag aldrig trodde skulle slå in.
Felix har fått stå åt sidan nu med visningar, bankbesök osv. Men han har fått en uteritt i veckan ungefär. Så skönt att det bara är att hoppa upp och rida ut fast han har vilat. Nu måste jag dock klippa och rida, för nästa fre ska vi vara med på dressyrträning.
 
Grattis @escade ! Så kul!

Galishimo får ju nästan aldrig vila så han ska få det, nu när han verkligen är på topp. Jag ska promenera och tömköra. Funderar även på att försöka rida honom lite lugnt barbacka, när mer snö kommit! Under tiden som han vilar så försöker jag lära mig bildbehandlingsprogrammet Firework och ska även teckna lite mer på ritplatta... :) och följa alla 09: ors framsteg, förståss!

bakgrund5.fw.png
 
Senast ändrad:
Ella har fått en släng av Felix! Igår red jag ut, och det gick bättre med uppsittningen än vad det gjort senaste tiden. Tror det är två veckor max sedan jag red. Oerhört skönt! Har flyttat henne hem till en vän, bättre miljö, mer utevistelse och tjejkompisar. Såg fram emot att strutta runt lite ensam idag men det hetsregnar. Ser ut som att jag får försöka dika bort allt vatten istället. Kul med gård var det ja ;)
 
Känner att jag uppdaterar högst sporadiskt här, men nu kikar jag in för att berätta att det börjar bli roligt att rida igen! :D Vi har haft en sån jäkla svacka, inget har varit roligt. Har blivit en lugn period med grundarbete och nu börjar det äntligen släppa.

@cajo1312 För att ligga "i fas" ska de väl vid det här laget kunna hoppa iaf 1.20. Min har hoppat banor på 1-1,10 men bara varit ute på 0,80 pay&jump. Jag hoppar väldigt sällan själv och min hoppryttare har flyttat så nu ligger hoppningen på is.. Letar ny för fullt men det går sådär :down:
 
Känner att jag uppdaterar högst sporadiskt här, men nu kikar jag in för att berätta att det börjar bli roligt att rida igen! :D Vi har haft en sån jäkla svacka, inget har varit roligt. Har blivit en lugn period med grundarbete och nu börjar det äntligen släppa.

@cajo1312 För att ligga "i fas" ska de väl vid det här laget kunna hoppa iaf 1.20. Min har hoppat banor på 1-1,10 men bara varit ute på 0,80 pay&jump. Jag hoppar väldigt sällan själv och min hoppryttare har flyttat så nu ligger hoppningen på is.. Letar ny för fullt men det går sådär :down:
Alla hamnar i svackor lite då och då. Bara att jobba sig upp till toppen igen där det är riktigt roligt att rida :)

Jaa det låter som att många ligger på den nivån. Om en häst ligger efter i utbildningen (för sin ålder). Hur tycker ni att det påverkar framtiden?
 
@cajo1312 Jag har ju ponny så det könns som om de är mer "förlåtna" att vara efter i utbildningen. Samtidigt tycker jag inte det spelar så stor roll om en hobbyhäst inte följer den utbildningstakt som ärgångschampionaten kräver. Inte sällan blir de hästarna som utbildas i den takten aningen forcerade och dessutom rids de flesta av proffs. Så om man står där med en sjuåring som bara går LB/LB är det inte hela världen, så länge man har en sund och nöjd häst:).

Min ponny blev löshoppad en del som treåring inför sitt treårstest på våren. Sen köpte jag honom på sommaren som treåring och sen dess har han intelös hoppat en enda gång:o. det slog mig häromdagen att jag köpte en häst med hoppdiplom men har själv aldrig sett honom hoppa:p:D. Har hoppat en hel del småhinder uppsuttet och hoppat bana på 60 cm. Mycket okomplicerat:).

När jag introducerar hoppningen för hästarna gör jag det med att först rida mycket över bommar och göra det ofta-varje gång man är på ridbanan. Bommarna ska vara helt odramatiska att rida över. Sen höjer jag upp lite efterhand. Föredrar att hoppa i galopp med en gång eftersom det är lättare för hästarna att taxera och ta sig an hindret. Kräver dock att hästen är ganska styrbar och på hjälperna:p.

Förhoppningen med min är att han ska hoppa LD-LC på tävling med unhyrd ponnyryttare nästa år. Jag är nog lite för mycket dressyrtant för att ta tävlingsbiten själv...

Den här typen av hinder och höjd har jag hoppat runt rätt mycket på i sommar. Så fort tillfälle ges hoppar vi grindar och andra utfyllnader.
997055_10203711305215043_8872408334369167696_n.jpg


Och så här ser det ut när vi hoppar bana:
 
Juno fortsätter att bjuda på fantastisk ridkänsla:love:. Igår gick han första passet ever i nybyggda ridhuset och han var så himla fin. Äntligen äntligen äntligen kan jag börja rida på riktigt och inte bara piska på framåt! Går inte att beskriva hur underbart det känns! Och vilken fin ponny han är:love:.

1979611_10204260710829840_5650803793123054603_n.jpg
 
@Fiorano Jaa det känns som om det är lite som ett krav att femåringarna ska hoppa 110 redan. Men antar att trots att en häst är lite efter i utvecklingen så jämnar det ut sig efter några år. (om man inte ska tävla väldigt höga klasser somsagt)

Snart blir det att provrida femåringen och sedan får vi hoppas att han är något för mig! :)

Ser jättefint ut när ni hoppar :)
 
Här är en till som ligger efter i hoppningen. Mest pga tidsbrist. Men han hoppar allt man styr på än sålänge iaf, så det blir nog inga problem att hoppa honom mer.

Idag möttes jag av en Felix med ett jätteknä. Så typiskt! Han har fått en spark strax ovanför vä framknä. Han är ohalt och inte varm. Efter en promenad och kyla hade svullnaden minskat något, så han fick gå ut i hagen igen. Får åka dit ikväll och lägga om, annars lär han ju svullna rejält inatt. Nackdelen med att ha hästen som är lägst i rang.

Kul att Juno känns så fin @Fiorano
 
Jag vill hoppa och gråta av lycka, vi kan rida! Nya stallägaren har skottat upp en ridplan åt oss, Ella trivs bra i stallet och går att hantera utan problem. Idag red vi på planen ensamma, med traktor som körde omkring och lekande hundar i snåren. Gick utmärkt, hon är väldigt laddad i början och piper och sparkar mot skänkeln. Väldigt lätt i rumpan, men ger man henne en uppgift skärper hon sig och tar sig an den!

Tror att jag hoppat henne två gånger uppsuttet på minikryss @cajo1312, men min är bara riden ett år nu. Hade velat komma längre men vi har fullt upp med att sätta grunder och ta oss runt allt som är "special" med henne. Hoppas komma igång och kunna hoppträna mer i vinter.

10360542_10152833328309134_381964505627721817_n.jpg
 
@Bluefish
Åh det är så härligt när man har plats att rida på! En otroligt fin häst har du :)

Jaa, hoppningen kommer när man är redo tillsammans och jag hade inte heller stressat med det.
 
@Bluefish
Åh det är så härligt när man har plats att rida på! En otroligt fin häst har du :)

Jaa, hoppningen kommer när man är redo tillsammans och jag hade inte heller stressat med det.

Tack!

Ja precis, och jag tänker att när man nött grunderna och har en ridbar häst kommer det gå väldigt mycket enklare med allt, även hoppningen. Som för Fiorano och Jun, när man väl börjat är det ingen grej utan hästen gör såsom den är lärd - går fram och över.
 
Tack!

Ja precis, och jag tänker att när man nött grunderna och har en ridbar häst kommer det gå väldigt mycket enklare med allt, även hoppningen. Som för Fiorano och Jun, när man väl börjat är det ingen grej utan hästen gör såsom den är lärd - går fram och över.

Jag tänker likadant. Jag vill ha full kontroll över hästen innan jag börjar hoppa! Jag kan idag förvisso göra en 10-metersvolt i galopp, men den är inte snygg galopp än, och balansen blir sådär iomed att vi inte orkar. När vi kan göra det snyggt, i balans och med bibehållen takt så blir det att börja hoppa lite. Innan dess håller vi oss till stockar i skogen samt travbommar... (som man förvisso måste vara 1 meter över enligt Fille...).
 
Jag red igår igen, fortfarande lätt baktill men lättare att styra och ställa med. Hon tyckte det var riktigt kul! Imorgon ska vi rida ut med sällskap. Tyvärr blev det ju stenhårt i backen nu, jag har ändå travat henne på plan mark 10 min för att få ner henne på jorden. Hur löser ni det? Ridhus kan man ju åka till men inte dagligen och kanske inte för att rida 15 min såhär i början på igångsättningen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 270
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 311
Senast: jemeni
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp