09:orna del 3

@kimmis87 Fille är så snygg :love: Har faktiskt gluttat lite på araber när jag letat en till häst, men nää. De rör sig inte alls som honom.

Min är väldigt efter i utbildningen @Freeride, nu är hon riden 1 år. Men hon är färdig och fin i kroppen numera så jag rider ibland ganska intensivt. Men det kommer hela tiden perioder av ofrivillig vila, jag jobbar eller är bortrest eller annat som gör att hon får stå. Rider jag ut får hon gå ordentliga turer, det gör mig ingenitng om det blir en bit över timmen. På bana rider jag tills jag är nöjd. Även om det är 10-50 minuter. Rider ut mycket just för att väcka bjudningen.
 
Idag red jag ett fantastiskt pass! Mycket duktig häst, inget bråk alls utan bara sätta sig och styra runt. Stålsatte mig för att faktiskt rida ordentligt och bibehålla någon sorts kroppskontroll, rätt enkelt för det blev mest skritt ;) Kom åt den svaga sidan hyfsat, gjorde fina övergångar med bibehållen form och sökte hela tiden kontakten oavsett tygellängd. Mycket gott kvitto. Avrundade med att rida ett varv på ängen där hon vägrat gå utan sällskap, helt odramatiskt. Fina kusan!

302ouaq.jpg


Hittade den här bilden för någon vecka sedan. Usch hur hon såg ut. Kul att se att man kunde mata fram en helt annan typ av häst dock.
5un40k.jpg
 
@kimmis87 Fille är så snygg :love: Har faktiskt gluttat lite på araber när jag letat en till häst, men nää. De rör sig inte alls som honom.

Min är väldigt efter i utbildningen @Freeride, nu är hon riden 1 år. Men hon är färdig och fin i kroppen numera så jag rider ibland ganska intensivt. Men det kommer hela tiden perioder av ofrivillig vila, jag jobbar eller är bortrest eller annat som gör att hon får stå. Rider jag ut får hon gå ordentliga turer, det gör mig ingenitng om det blir en bit över timmen. På bana rider jag tills jag är nöjd. Även om det är 10-50 minuter. Rider ut mycket just för att väcka bjudningen.
Tack så mkt!! :love:

Nej hans linjer är inte så vanliga i Sverige, och hans pappa stod ju bara här ett kort tag tyvärr. Dock har han 3 st nära släktingar som är till salu just nu! Hans mor och 2 st söner om du skulle vara sugen. Fölungen som är född i år är den som rör sig bäst tycker jag, mest lik sin pappa. Den äldre rör sig bra med, men han är mer framåtgripande, medans den yngre går mer uppåt i energin.

Men ska man hitta bra araber så gäller det att veta vart man ska leta! Skulle du vilja ha hjälp så är det bara att hojta! (Det gäller er andra med!). Dock är de flesta väldigt unga, de har en tendens att stiga fort i pris när de blir äldre ;) Jag kan tipsa om andra än mina egna då jag alltid håller koll efter araber som rör sig RIKTIGT bra. Det finns ett sto som jag håller ögonen på som är skitsnygg och rör sig riktigt bra! Ägaren vill inte sälja men ska låna ut henne, tyvärr har jag ju inte råd att låna henne, men oj vad jag skulle vilja ha ett föl efter henne!!!

Eller om du har ett sto så tillverkar du en egen "Fille-bebis" ;)

Men jag kan ärligt säga att jag dissar typ 90% av de araberna som andra arabmänniskor tycker rör sig bra :angel: Så jag kan inte tipsa om många direkt ;) Men de finns!

Måste ju lägga in en video på stoet jag menar med! Hon är 5 år gammal och inte så mkt riden på videon :)

 
Tack så mkt!! :love:

Nej hans linjer är inte så vanliga i Sverige, och hans pappa stod ju bara här ett kort tag tyvärr. Dock har han 3 st nära släktingar som är till salu just nu! Hans mor och 2 st söner om du skulle vara sugen. Fölungen som är född i år är den som rör sig bäst tycker jag, mest lik sin pappa. Den äldre rör sig bra med, men han är mer framåtgripande, medans den yngre går mer uppåt i energin.

Men ska man hitta bra araber så gäller det att veta vart man ska leta! Skulle du vilja ha hjälp så är det bara att hojta! (Det gäller er andra med!). Dock är de flesta väldigt unga, de har en tendens att stiga fort i pris när de blir äldre ;) Jag kan tipsa om andra än mina egna då jag alltid håller koll efter araber som rör sig RIKTIGT bra. Det finns ett sto som jag håller ögonen på som är skitsnygg och rör sig riktigt bra! Ägaren vill inte sälja men ska låna ut henne, tyvärr har jag ju inte råd att låna henne, men oj vad jag skulle vilja ha ett föl efter henne!!!

Eller om du har ett sto så tillverkar du en egen "Fille-bebis" ;)

Men jag kan ärligt säga att jag dissar typ 90% av de araberna som andra arabmänniskor tycker rör sig bra :angel: Så jag kan inte tipsa om många direkt ;) Men de finns!

Måste ju lägga in en video på stoet jag menar med! Hon är 5 år gammal och inte så mkt riden på videon :)


Lägg av med det där säljsnacket! Jag googlar ju korsningar på jobbet!

http://media-cache-ak0.pinimg.com/236x/a6/31/84/a63184cbf27a39e36b8a9f2291b05bde.jpg ;)
 
Har råkat inköpa ett till litet projekt. Det är dock tanken att hon ska säljas vidare sen. Hon är dock 2010 men slänger in henne ändå ;)
Zanzibar- Krack C- Ramiro C
Med massa bra i stammen :)
Grundriden och ett fantastiskt psyke :)
Några bilder på damen också.
dsc5647.jpg

dsc56831.jpg
¨
dsc5768.jpg
 
Vi åkte till ridhus idag! Väldigt nervöst, måste lasta själv hemma och åka ensam. Hon har aldrig varit på sån utflykt tidigare och kan ju ta miljöombyten ganska hårt. Idag gick det dock lugnt till alltsammans, så vi premiärred i klubbens ridhus. Lite skärrad men gick att rida bort relativt omgående. Hon har gjort stora framsteg och det är SÅ KUL att få det bekräftat från marken! Normalt hästliv med odramatiska tävlingsstarter är inom synhåll!
:bump:
2rotf6w.jpg
2nleik0.jpg
 
Skakar liv i bukes bästa tråd (motiverar er nu!) med att rapportera att marken nu är frusen och så varit i två dagar. Skrittperioden är att faktum. Igår red vi på en djup sandväg som klarat sig hyfsat så hästarna fick åtminstone två galopper. Rider med stallägaren som är kanon, omkring 55 och helt vild till häst! Bara virvlar iväg i galopp helt plötsligt om det blev lite mjukare. Idag skritt och lite klättring på isiga stigar. Min fick ta täten när fullblodet strejkade, det gjorde hon med bravur. Red utan förbygel så det var riktig Islandssadling när vi kom tillbaka. Sadeln jag ville prova kanske inte är något ändå, den var ev omvärmd två gånger redan. Så förbygel nästa gång! Antingen lasttränar jag imorgon eller rider på planen, i helgen ska jag ta mig iväg till ridhuset hade jag tänkt. Så fantastiskt med egen finka, jag älskar den!
 
@Bluefish härligt att det går framåt:)
@kimmis87 din arabkille rör sig trevligt som du säger, (såg någon film längre bak)

Tävlingssäsongen är över för iår, väldigt nöjd med honom, de senaste 2 månaderna så har han utvecklats enormt mycket i hoppningen, fått en helt annan bjudning. Gått från 80 cm till 120 under året.
Lite bilder från meetinget i helgen




















 
@manhattan_2006 ... My God! :love: Grattis till framgångarna!

I övrigt så vilar ju Galishimo, och det kliar verkligen i fingrarna. Jag har läst tre historieböcker (Madame da Pompadour, Alex von Fersen, Solkungen) börjat spela gitarr igen, följt några nya program på TV samt promenerat med honom... ibland lite longering med chambonen. Men nu bestämmer jag mig för att bomba 09: ornas forum här i stället.

galishimo9.jpg


Jag betalade av det sista på den sprillans nya sadeln och är sjukt lättad över att äntligen, efter tio veckors snålande, slippa leva på gröt och Felix pytt i panna. :wtf: Fy, jag är för gammal för att leva studentliv. @Fiorano nu under vilan hinner jag dessutom intressera mig för prylar och märken så här får du fullständig förteckning. Efter sista avbetalningen fick jag kvittot och garantin och det är en Lippo. :)

320540_01.png


Han har också en speciell sadelgjord som heter Soft santa cruz

17539103-origpic-3f73af.jpg

Samt underlägget Wembley Alfa Gel

8803.jpg

Och så har jag schabrak från Covalliero

_DSC0115.JPG


Nu när han har så fina prylar så funderar jag på att köpa en finare ridjacka till årsskiftet också, men har inte hittat någon varm fin vinterjacka som jag "fastnat" för. Tar gärna emot tips...

.
 
@Oh_really Yes, Juno har också 125 i täcket:). Jättesnyggt med matchande grimman också på din, den gröna färgen är jättesnygg-särskilt på en skimmel!

Gillar den modellen på sadel, men jag blir lite ledsen att din utprovare har provat ut en så smal sadel:/. Behöver han padden för att den inte ska glida fram? Den gjorden kollade jag på nu när jag bytt färg på sadeln, ser himla trevlig ut och alla verkar nöjda med den. Men jag köpte ändå en begagnad Amerigo istället:p.
 
Vad du shoppar @Oh_really! Tänk den som finge ha råd med sådant :D Här är en till som är sugen på det där täcket, men jag hade ju lovat mig själv att bara köpa ordentliga HW-täcken och inte samla på mig täcken med halvdan passform. Hur upplever du halsen? Min behöver en lååång hals.

Såhär ser hon för övrigt ut nu! Jag trotsade min klipprädsla och gav mig på det på egen hand. Äntligen något hästen tar helt med ro, hon var väldigt lättklippt. Innebär ju inte att det blir särskilt snyggt dock. Sparade magen också, men nu kan vi nog rida normalt några månader!
10402425_10152881521684134_2182215255310794549_n.jpg
 
Imorgon ska Juno få lov att börja röra sig lite mer igen. Då har han vilat med lite skritturer i tre veckor och med tanke på hur magen växer så får det faktiskt räcka. Igår var han banne mig så billig att jag hade kunnat ge bort honom. Hade med honom som handhäst och det gick jättebra som vanligt och mötte bilar och barnvagn utan bekymmer. Men så mötte vi två tanter med en stor yvig hund som de inte hade nån koll på. Då kastade sig Juno iväg så jag tappade honom och Barb som jag red for också omkring. Som tur var var vi ute på en grusväg med en äng bredvid där han drog ett par ordentliga repor långt från trafikerade vägar. Men herregud liksom, vi har träffat tanter med knäppa hundar förr, suck.

28 december ska föreningen ha en dressyrklubbis som jag tänkte ha honom klar att gå en LC på:).
 
Tjoho vad glad jag är idag! Red som tänkt i ridhuset och himmel vad fin han var! Hade svårt att hitta jämn rytm och kontakt i skritten men traven blev fin och ffa hade han ett riktigt härligt driv. Galopperade ett par varv åt varje håll och höger gick bra men sen när jag fattade vänster så busade han till det lite i ett hörn och kunde inte tänka sig att galoppera en enkel långsida utan att busa. Men minsann, han tog korrigering superbra och galopperade sen ett varv med den bäst känslan jag nånsin fått i galoppen! Rak häst, jämn och jättebra bjudning! Helt och alldeles underbart, ville inte sluta rida:D.

Sötnosen:love:
10678844_10204424585166596_455097210556454100_n.jpg
 
Jag har ridit i samma ridhus, under kassa förutsättningar. Men hästen coolade ner betydligt fortare än sin ryttare, från uppsittning var det mest "okej, vad ska vi göra nu?". Min häst har blivit rolig att rida! Hyfsat självgående och liksom lite villig :D

Fiorano drillade oss i grunder, rakriktning, planera vägen och behålla formen. Lyckades tom reglera den sistnämnda lite. Jag börjar få tillbaka lite styrsel i kroppen, far inte som en trasdocka vid lättridning och flaxar inte med händerna överallt. Även vårt mål är klubbdressyren i slutet av månaden, dock ett program utan galopp.
 
Är så dålig men att skriva i dessa årstrådarna. Men idag måste jag dela med mig! Svävar nästa på moln efter dagens ridpass. Det gick så fantastiskt bra! Byterna sitter verkligen nu! Rena, stora, lufiga byten på exakt placering. Han byter nästan bättre än de rutinerade pållarna. Så hinner han inte bli såld så är det kanske ett Falsterbo nästa år. Känner oss helt klara för MSV B till nästa år. *Glädjerus* :love: :love: :love:
Red dessutom för första gången på kandar idag, dock mest på bridongen. Han var lite tveksam på detta, men det gick bra ;)
_MG_93572_zps88ae9054.jpg
 
Jag har bestämt mig för att investera i en ordentlig dressyrsadel. Bara att embrace the faktum att jag inte kommer hopptävla just något nästa år. Och inte särskilt högt, någonsin. Så min gamla pessoa får duga till husbehov! Fyller hon ut lite mer bakom manken igen kommer den funka riktigt fint. Längtar redan efter en bättre sits och den där luftiga traven som kommer på köpet med en dressyrsadel - väl?
 
Jag har bestämt mig för att investera i en ordentlig dressyrsadel. Bara att embrace the faktum att jag inte kommer hopptävla just något nästa år. Och inte särskilt högt, någonsin. Så min gamla pessoa får duga till husbehov! Fyller hon ut lite mer bakom manken igen kommer den funka riktigt fint. Längtar redan efter en bättre sits och den där luftiga traven som kommer på köpet med en dressyrsadel - väl?
Haha! You wish!

Min skritträning har iaf gett resultat! Provade att trava och galoppera lite smått igår, Fille höll på att skjuta mig ur sadeln med sitt driv :eek:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 398
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 270
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp