09:orna del 3

Kikar väl in en sisådär en gång i månaden :laugh:
Lilla Java har haft tre-4 veckors vila. Har nu vait igång i dryga två veckor. Tycker hon efter vilan balanserar sig bättre och bär sig mer själv i galoppen. Jag behöver inte bära runt henne. :up: Under vintern nu kommer vi träna på bytena. Hittils har vi bara lekt fram dem. Ska bli roligt att jobba med. Har nu tränare som kommer hem till ridhuset ( GULD VÄRT).
 
Vila är verkligen fantastiskt för småttingarna, hoppas min är ännu finare imorgon nu när hon stod idag :D Imorgon ska jag rida en längre skrittur med min stallkompis innan hovslagaren kommer. Hon ska ta med en annan hovis till min häst i utbildningssyfte. Tror det kommer gå fint men är en aning orolig att hon inte uppför sig som sig bör.. Har köpt på mig två dressyrschabrak också, kunde inte hålla fingrarna i styr när det var rena fynd.
 
Galishimo känner också lugnet och vi går på promenader tillsammans. Vi lär nog fortsätta tills underlaget är bättre, eftersom vi saknar ridhus. Men då och då gör vi en check på longeringsvolten och han känns pigg och fin.

IMG_1858.JPG


galopp4.jpg
 
Är väldigt anonym i denna tråd, men ska försöka vara mer aktiv :)
Har en 09:a, efter Dee Jost van Dyke. egen uppfödning, har gjort allt själv med honom.

Red årets sista hoppträning tidigare i veckan:

Är nöjd med träningen, han var riktigt laddad i början, med efter att fått galoppera bort de värsta buset, så gick han riktigt trevligt :)
Han blir lite lång över hindren, tar liksom tag i tyglarna, så jag måste hålla ihop mer, men är man bara hoppad i 1,5 år så är man :)
Träningen fokuserade på lydnad och smidighet, så ingen höjdhoppning :)

Nu väntas det ungefär 4 veckor av lugnare ridning. Kan inte ställa av honom helt nu på vintern då blir han lite för laddad ;)

// Niikon92
 
@niikon92 Jättetrevlig film från hoppträningen! Tycker du rider himla sympatiskt och fint:). Syns som du säger att han blir lite lång och överlag inte orskar hålla ihop sig i kroppen, men så är det ju med ynglingarna.

_______________________________________________________________________

Juno hade ju feber ett par dagar förra veckan, men har varit feberfri sen i lördags. Idag fick han jogga lite i ridhuset men han kändes faktiskt lite mör. Så det blir skritt resten av veckan så får jag se sen hur han känns.
 
Är väldigt anonym i denna tråd, men ska försöka vara mer aktiv :)
Har en 09:a, efter Dee Jost van Dyke. egen uppfödning, har gjort allt själv med honom.

Red årets sista hoppträning tidigare i veckan:

Är nöjd med träningen, han var riktigt laddad i början, med efter att fått galoppera bort de värsta buset, så gick han riktigt trevligt :)
Han blir lite lång över hindren, tar liksom tag i tyglarna, så jag måste hålla ihop mer, men är man bara hoppad i 1,5 år så är man :)
Träningen fokuserade på lydnad och smidighet, så ingen höjdhoppning :)

Nu väntas det ungefär 4 veckor av lugnare ridning. Kan inte ställa av honom helt nu på vintern då blir han lite för laddad ;)

// Niikon92


Å vad fint och inspirerande!!
 
Jag är inte så lite nervös inför onsdagen och julhoppningen. Drömde inatt att jag glömde hästsläpet med hästen i på stallplan och blev hemskt stressad. :p Kanske är dags att släpa ut någon bom så hon får kliva över åtminstone ett par stycken innan det är dags. Igår for jag av också, rakt ner i stenhårda backen. Red på ängen där det var helt okej längs dikeskanten och lät henne rulla över i galopp. När jag gasade på blev hon väldigt lycklig och där for jag. Kan inte röra armen över axelhöjd och får ha den på en kudde för att kunna sova. Knät fick också en smäll. Så idag hjälpte stallägaren mig att longera henne så hon inte blir alldeles stollig.
 
Vi tränade igår igen. Dåligt med motor och engagemang från min sida, trots kuse som försökte ställa upp och skötte sig mycket bra trots att hon blev "lämnad ensam" av en annan häst och att en gammal hagkompis som var lite kokobello kom in och levde rövare på slutet. Så, bättre förberedelser från min sida, mer gas i henne och inte lika mycket katastrof-scenario i huvudet på mig så blir det bra!
Untitled-1-copy1.jpg


Oh, vi har mött älgar ute på ridtur också! Börjar bli riktigt världsvan norrlänning nu, Storöra.
 
Jag gör ännu ett sånthär inlägg där jag undrar varför folk är så rädda för hingstar. Jag har tidigare idag kört Fille tillsammans med ett sto i släpet, båda stod lösa i sina spiltor och det är inga som helst problem. Fille får gå på först ifall damen skulle brunsta så att han inte får några onödiga ideer ;) (Egentligen är det ifall damen skulle få några dumma ideer och vilja sparka på honom för att han kommer bakifrån, men vi kan ju låtsas att det är pga hingsten jag lastar dem i den ordningen jag gör :angel: ).

När hon precis har gått på så hummar han lite varpå jag petar på rumpan på honom och han tystnar. Stoet sätter sin mule på hans hals och han tänkte humma men jag muttrade lite och då vänder han blicken in i väggen och låtsas inte se stoet. Sen stänger jag och så är det bra så. Hästarna står där inne och äter hö tillsammans. Jag har alltså inget hingstgaller eller liknande ens.

Jag börjar mer och mer tro att folk i min ungdom som har jagat upp mig ang hingstar egentligen kanske inte visste hur de fungerade. Nu är det förvisso inte vår, men han har åkt med brunstande ston mitt i sommaren med. Vi trodde att hon var dräktig, men den sena ankomsten av fölet pekar på att hon nog var brunstig just då i släpet, eller som minst på väg in i brunst. Då hade han betäckt hela säsongen och var VÄLDIGT hingstig då hingsthållaren ville ha fram mer av den sidan i utställningsringen.
Trots detta gick det bra, även om jag fick ryta i mer ordentligt åt honom då. Även då var han lös eftersom han tuggade sönder grimskaftet... Jag skulle om stoet brunstade dock binda båda kort så att de inte kunde komma åt varann, men mer än så lär ju inte behövas som det ser ut i dagsläget.

10341762_10152871785921223_4349154643525956095_n.jpg
 
@kimmis87 Det är ju dock så att alla hingstar är olika i sin könsdrift och hur stort hormonpåslag de har. Juno har fortfarande en hel del hingstbeteende kvar trots att han har varit valack i två år snart. Han har hela tiden legat högt i testosteron och är/var mycket pratig och skrikig även när han står i hagen.
 
@kimmis87 Det är ju dock så att alla hingstar är olika i sin könsdrift och hur stort hormonpåslag de har. Juno har fortfarande en hel del hingstbeteende kvar trots att han har varit valack i två år snart. Han har hela tiden legat högt i testosteron och är/var mycket pratig och skrikig även när han står i hagen.

Fast iomed att han har kvar det så säger det mig 2 saker.

Antingen så är han ouppfostrad eller så har han helt enkelt den personligheten.

Skulle jag inte ryta i vid första hummet från Fille så kan jag lova dig att han skulle vara jävligt skrikig. De tillät det hos hingsthållaren han var hos och jag fick hem en riktigt gaphals som SKREK helatiden. Jag la ner 15-20 min jobb på den biten och nu är han tyst.

Din häst har ju inget hormonpåslag fortfarande såvida inte veterinären har missat något och mest troligt så tror jag att han skriker och hingstar sig mest för att han kan och får.

Fille är väldigt hingstig vid betäckningar och pratar mkt och spänner upp sig massor då, så jag vet att det finns därunder. Men bara när jag säger att det är ok, aldrig annars.
 
@kimmis87 Så bara för att du har en hingst som du fostrat att bli såååå himla snäll så är alla hingstar per defintion precis som honom? Inga individuella skillnader öht?

Jag fostrar inte dig i hur du fostrar din din häst, så du behöver inte göra det med mig. Men tro mig, Juno har fostrats bra hårt och inte tillåtits en massa skit. Bara för att jag säger att han har en hel del hingstbeteende kvar betyder det knappast att jag låter honom hållas, eller hur?
 
@kimmis87 Så bara för att du har en hingst som du fostrat att bli såååå himla snäll så är alla hingstar per defintion precis som honom? Inga individuella skillnader öht?

Jag fostrar inte dig i hur du fostrar din din häst, så du behöver inte göra det med mig. Men tro mig, Juno har fostrats bra hårt och inte tillåtits en massa skit. Bara för att jag säger att han har en hel del hingstbeteende kvar betyder det knappast att jag låter honom hållas, eller hur?

Jag skrev inte att det inte fanns individuella skillnader, men att hästen skulle gå på bakbenen och ha sig bara för att den har kulor är bara absurt i min värld. Visst kan hästen vara svår, och kulorna då gör att det tippar över till för svår, det kan jag köpa, men den hingsträdslan som finns bland folk, den köper jag inte. Precis som du har märkt med din så är det hans personlighet snarare än kulorna.

Min poäng är att kulorna gör inte hästen livsfarlig. Och är hästen livsfarlig så kommer den inte automatiskt bli snäll och väluppfostrad för att man tar bort kulorna, hästen har sin personlighet (ouppfostran...), oavsett om den har kulor eller inte.

Alla uppfödare som jag känner håller dock med mig. Fostrar man dem rätt från början så blir det aldrig ett problem sen heller. Sen behöver man påminna vissa oftare än andra och sånt givetvis, som med alla hästar oavsett kön.
Att du har fostrat din häst hårt säger inget om kvalitén i uppfostran ;) Ser man inte de pyttesmå signalerna när hästen vänder ett öra åt fel håll, flyttar nacken några mm och säger till då så är min erfarenhet att det inte spelar så stor roll hur "hårt" man säger till. Det är liksom redan för sent då. Jag säger inte att du inte ser dessa saker, men väldigt många ryttare gör det inte, och har aldrig ens tänkt tanken att man kanske ska hålla koll på det ens.

Min erfarenhet är att säger man till vid de små signalerna så behövs inte så mkt mer än ett "nej", eller en lätt klapp som påminnelse att skärpa sig. Låter man det däremot gå längre än så... Ja då kan man behöva kämpa ett tag, framförallt om man låter det gå längre än så om och om igen.

Den här texten är inte nödvändigtvis till dig, utan snarare en förklaring till vad jag ser andra göra för tokigheter när de är iväg med sina hästar, och konsekvenserna kan vara mer eller mindre allvarliga till dessa smågrejer beroende på hästen.
 
Men jag kan ärligt säga att jag dissar typ 90% av de araberna som andra arabmänniskor tycker rör sig bra :angel: Så jag kan inte tipsa om många direkt ;) Men de finns!

Måste ju lägga in en video på stoet jag menar med! Hon är 5 år gammal och inte så mkt riden på videon :)


Haha WOW!
Det var Precis den hästen jag tänkte på, när jag började läsa ditt inlägg :)

Fantastiskt trevlig att sitta på. Välbyggd. Stor. En fölis efter vitnos står helt klart på min önskelista...
(Fast denna diskussion passar nog bättre i arabtråden)
 
Jag hakar på @escade och gör en summering av det finaste hjärtat Galishimo! :love: Hehe, han är en arab som inte alls har fantastiska gångarter - men inte desto mindre älskad! :D

2009 och alldeles, alldeles nybliven.

galish3.jpg




2010

galish7.jpg




2011 (Annonsbilden som fick mig att intressera mig för honom!)

galishimo15.jpg




2012 När jag började rida in. Mycket skritt och mycket låg form.

%C3%96gonblicksbild+4+(2012-10-15+20-15).png




2013 så började vi med traven, men han fick vila ett par månader på grund av en skada som krävde operation.
galo2.JPG



2014 lade vi in galoppen. Bättre sent än aldrig! :D

2.JPG
 
Haha WOW!
Det var Precis den hästen jag tänkte på, när jag började läsa ditt inlägg :)

Fantastiskt trevlig att sitta på. Välbyggd. Stor. En fölis efter vitnos står helt klart på min önskelista...
(Fast denna diskussion passar nog bättre i arabtråden)

Det gör det på min med :D Tror att hon skulle passa väldigt bra med Fille, även om jag helst skulle ha ett stoföl efter henne med en annan hingst som pappa ;)
 
@kimmis87 Som sagt, jag säger inte hur du ska fostra din och vad du gör rätt/fel i mitt tycke. Men vill poängtera att "hårt hållen" inte handlar om fostran med våld utan att det är en sväv ram för vilket beteende som är tillåtet.
 
Blev filmad en snutt ikväll. Tyvärr har inte vilan varit så himla bra för hans bakdel och han blir fort väldigt trött i bakkärran. Det är inte energin eller kondisen som tryter utan han är för svag helt enkelt. Märktes jättetydligt när jag travade över bommar idag hur otränad han blivit. Ja ja är bara att börja om.

Eftersom han är så trött och inte orkar trycka på bakifrån blir formen alldeles för kort framtill, den är INTE bra. Är fullt medveten om det. Lite pigg är han dock, som ni sr i första fattningen:p.

10846461_10204544310319650_4456745660767337006_n.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 385
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 270
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp