09:orna del 3

Tack @borntoshine ! Skönt att höra att man inte är ensam om att klanta till det ibland... :banghead:

Jag har insett att jag har inte så himla bråttom med galoppträningen och körde lite mer travövningar idag. Han är ju en liten fjäril och fladdrar runt lite... Jag fick verkligen en självförtroendesvacka i veckan, av flera skäl. Tur att mamma filmade mig idag, då kan man ta de bästa ögonblicken från ridpasset, printscreen:a dem, och tänka på hur fin han kommer att bli, med lite mer träning... :love:

juli1.jpg


juli2.jpg
 
@Oh_really Undrar hur du resinerar kring kontkten mellan hand och bett? Det är ingen kritik utan jag är bara nyfiken:).

Jag och Blåfisken red ut igår och Juno känns så himla bra att jag blir alldeles glad:). Provade ett par galoppfattningar och dom satt som ett smäck på liten hjälp. Inga dumheter heller vilket jag hoppas håller i sig. Eller ja, precis i början av passet var han lite trulig vid en backe där han har en tendens att alltid bråka. Jag blev rätt irriterad och då gick han snällt upp. Så gjorde jag en halt och väntade på att Blåfiskens jättehäst skulle hänga med och Juno suckade högt och ljudligt för att han inte vann fighten:D.
 
@Oh_really Undrar hur du resinerar kring kontkten mellan hand och bett? .

@Fiorano , jag har ett minne av att vi lätt kan missförstå varandra, så jag hänvisar i stället till den litteratur som inspirerat mig mest.

Det finns en jättebra bok som heter "Tug of war: Classical versus "modern" dressage" av dr. Gerd Heuschmann, som jag blivit väldigt influerad av, jag gillar resonemanget i den boken. Den innehåller massor av fina bilder och analyser av olika ekipage, men mycket fokus ligger just på kontakten mellan hand och bett och hur olika former påverkar resten av hästens kropp. Den tar också upp unghästträning och rehabiliterande träning. Sedan är jag influerad av boken "Dressyr med Kyra" som också har ett förnuftigt resonemang om tygelkontakt, som går i samma linje som Heuschmann.

Sedan är det ju förstås svårt för mig att efterleva mitt resonemang i praktiken, men det är ju roligt att träna på!
 
@Oh_really Okej, jag har iofs mest känslan av att missförstånden mellan oss är att du tror att jag kritiserar dig bara för att man undrar hur du resonerar kring din hästs utbildning. Det är inte så jag menar:).

Litteraturen du refererar till är ridning som kommer den klassiska tyska ridningen med utbildningsskalan som grund. Är väldigt längesen jag läste Kyras bok, men är väl bevandrad i hennes sätt att utbilda den unga hästen. Det jag reagerar på och undrar kring med din häst är att på alla bilder du visar så rider du utan kontakt. Jag vet inte om det är ögonblicksbilder eller om det är något du eftersträvar?

Om du inte rider med kontakt, som är ett av de första stegen på utbildningsskalan, blir det mycket svårare för dig att rama in hästen. Med din lite fladdriga unghäst tror jag att det hade blivit lättare för dig att ha honom tydligare inom ramen.

Du får heller inte förväxla kontakt med att du ska vara hård i handen eller aldrig ge eftergift. Men ett stöd, eller sug på bettet är vad som eftersträvas just i den tyska skolan.

Som sagt, detta är INTE kritik, jag är bara nyfiken på hur du tänker-med dina egna ord:).
 
Jag anser att jag har "kontakt" så länge jag kan placera hästens huvud där jag vill ha det. Om hästens huvud är någonstans där jag inte vill ha det så anser jag att jag "tappat kontakten". Så länge han faktiskt sänker huvudet och länger på formen när jag släpper efter på tygeln, så finns det faktiskt en kontakt där.
 
@Fiorano Den bästa övningen jag har för att checka kontakten med bettet, är just övningen där hästen går lång och låg,
(inte "rund och låg", nosen ska vara framme). Den formen återgår jag till flera gånger under passet. Den formen hittar jag inte om hästen inte söker sig till bettet.

5.jpg
 
@Oh_really Var precis det jag undrade:). Det finns många vägar till Rom och så länge man har en plan och grundtanke så ökar chanserna markant att faktiskt komma dit:)!
 
Hej igen! Jag blev efterfrågad en hoppfilm på min kuse och var väldigt nervös. JAG hoppar ALDRIG. Bokstavligt talat. Jag gör det ibland för att han ska veta vad det handlar om, men helst inte mycket alls eftersom jag inte vet vad jag pysslar med. Hehe men sagt och gjort har jag en hoppfilm nu. Som ni gärna får kritisera, helst vill jag veta vad ni tycker om hästens teknik(inte så mkt att bedöma än kanske) men även mig självklart. Lite extra punkter att tänka på osv, tappar väldigt mkt sits osv när jag hoppar, för min fokus försvinner därifrån helt. haha och jag känner mig hemsk mot honom och vill typ aldrig hoppa honom igen x)


Ska även berätta att efter den här filmen slängde han av mig hejdlöst när jag la på en galoppskänkel för första gången under passet, vill bara veta vad ni resonerar kring det också. Tycker ni det ser ut som om han har ont? Bockar först när man använder skänklarna. Fick använda spö på honom efter för att de inte skulle bli ett värre befäst beteende. Behövde bara använda 1 rapp vid varje bocksprång/skänkel 4st gånger och 2 gånger vid grinden där han skulle spränga sig ut, så handlar inte om misshandel utan bara bra Timeade rapp. Sedan gick han super fint, lyssnade på skänkeln och gick fram emot min hand på ett sätt han aldrig gjort förr. Hon som ridit till hästen dock påstod att han skulle ha ont för så brukar han inte bete sig, men hon har inte ridit honom sedan Januari och dessutom så har det tyvärr varit mkt jubelidioter och provat honom, vilket jag försökt förklara. Jag skulle också bli sur om jag blir ihopklämd med hård hand och gnagande skänklar... Vad tror ni? Jag ska göra en gårdsbesiktning på honom snart ändå, men kanske ska kolla upp honom innan jag rider igen?
 
Senast ändrad:
@MattiZ Filmen är väldigt hastig och det är svårt att avgöra nåt om hästen egentligen. OM du är orolig att han inte är fräsch så besikta honom nu ist för att vänta tills du har en köpare OM det skulle vara något. Är mycket lättare själv också att kunna korrigera om man vet att hästen är okej.
 
@Fiorano Haha sant, skulle tagit ner tempot en smula men glömde de ^^ Jag är egentligen inte orolig, själv hade jag tänkt vänta tills jag ridit ett eller två pass till för att se om bockningarna finns kvar eller om de är helt borta. Det är en häst med humör i, så jag är inte förvånad direkt att han börjat tjura emot skänkeln. Ska jag vara ärlig så har jag inte riktigt kännt att han varit framme för skänkeln ordentligt för ens nu efter sist. Förut har han bara varit stressad av den, inte lyssnat på själva innebörden sedan tjurig och nu efter sista tjurpasset lyssnade han som man skulle. Så vill testa två turer till, sitter det kvar är jag övertygad om att han troligtvis kanske har någon spänning någonstans då eller låsning. Men det löser sig säkert åt vilket håll det än är :)
 
@MattiZ ,det gick undan i filmen så ber om ursäkt om jag sett helt galet,men rent spontant så skulle jag vilje ge hästen mer tygel över hindret. Det ser ut som du blir lite osäker,och istället för att släppa efter lite på tygeln så hästen får en chans att se hindret ordentligt och sträcka ut sig,så tar du istället tag i tygeln åt dig strax innan hindret. Försök att få fram handen innan hoppet istället för bak,det är endå försent att bromsa när ni redan hoppat av,hastigheten får du korrigera resten av tiden! ;)

Ang bockningarna så kan det vara något,lika väl som han lessnat över alla provridning,samt att du "stört" med handen när ni hoppat. Gör en gårdsbesiktning för att lugna nerverna,börjar man fundera så sitter det oftast och nöter och nöter,lika bra att få det avklarat direkt. :p
 
Tror inte bockningarna berott på att jag stört honom vid hoppningen eftersom jag inte hoppat på flera månader och bockningarna började efter det ^^ men ja bättre eftergift e verkligen något jag behöver jobba med om jag ska kunna hoppa utan att störa honom :) han e ju lite het så blir ju automatiskt att jag tar tag lite i honom tyvärr.. Men jag har iaf saker att jobba med :)
 
Kl

Tänkte att jag skall förska att ta lite hjälp här igen. Vilka framsteg alla gör skall jag första ta och säga!!

Men till frågan, mitt sto är otroligt känslig i munnen (vi skall till veterinären och kolla så att det inte är något i munnen som stör tror dock inte att det kommer vara något) hon går absolut bäst på poponcini bettet men idag när vi tränsade så typ tuggade hon sig igenom bettet så där var det 1000 i sjön har inte hunnit använda det så mycket heller. Hon har i alla fall gått väldigt bra med detta bett, beris bett med mjuk mundel har hon gått en hel del på och det fungerar också relativt bra tills hon biter upp små jack i betten så de blir vassa så man inte kan använda dem.

Skall tillägga att hon alltid har vart rädd om munnen har ridit väldigt mycket på rambo tränset och då haft 2 tyglar en till nosgrimman och ett till bettet det har hon gått super med , två och tredelat rör sig för mycket i munnen så där blir hon väldigt istadig. Rakt tränsebett med fasta ringar har hon gått rätt bra på men vi har kommit fram till att det bettet är alldeles för skarpt men får inte ett bra stöd i handen och hon hamnar lätt bakom lod med detta.

Just nu kliar jag mig förbrilt i huvudet vad man skall testa nu, jag skulle ju helst se att poponcini bettet inte gick att bita sönder, för jag har inte råd att byta bett efter varej vecka och deffenetift inte till ett bett som kostar runt 1000-lappen.

Jag har lite funderingar på om det är så att hon inte är så förtjust i just trycket över tungan, då det blir minder med just beris och popocini betten, så man kanske skulle prova med tungfrihet? eller har ni andra bra tips? Känns som om de i silikon/gummi/plast går bort just för att hon typ äter upp dom betten. Det som gör att jag tror på tungan som boven är även det att när man tittar in i munnen när hon bara står så drar hon upp tungan, hon lägger det inte över bettet men tungan ligger inte mellan bettet utan ovanför. Man ser ju även under ridningen att hon går och "tuggar" lyfter läpparna, hon tar inte ut tungan men jag funderar ju på om hon drar på tungan när hon gör så.

Tycker det konstiga i det hela är att hon är inte alls tung i handen eller biter i bettet så att man känner det? utan är jätte mjuk och snarare så att man vill ha mer kontakt.

Vad tror ni?
 
Här går det framåt, vi har varit med på hoppträning! Ringrostig pilot och unghäst är väl inte bästa kombon. Men efter några språng kändes det riktigt bra! Felix blev chockad över alla hästarna och sprang runt i balanstrav med svansen rakt upp under uppvärmningen. Men det orkade han ju inte så länge, sen gick han jättefint. Vi hoppade alla möjliga hinder, fick ett stopp pga att jag slarvade i anridningen. Annars hoppade han allt, världens mest okomplicerade häst! Har fått honom som belöning efter att ha kämpat med hans dynamit-morsa i 10 år ;)

nöjd häst på väg hem.

 
@Eme_liie Jag tror att just den känslighet som du beskriver är rätt vanlig innan hästarna har lärt sig att det är okej att "luta sig" lite på bettet. Min kryllar också gärna ihop nacken och går kraftigt bakom lod. Vad jag gör då är att jag behåller kontakt och rider på framåt. Min bet också sönder Novabett så han går på ett tvådelat Sprenger Dynamic RS med fasta ringar.

Visst kan det vara att hästen är väldigt känslig i munnen/på tungan. Men hursomhelst tror jag att det går att lösa med vanliga bett och bra ridning:). Ett jämnt stöd med munnen så hästen får förtroende för handen är det viktigaste. Sen gör inte jag så stor grej av att dom kryper bakom och inte tar så mycket stöd. Det kommer med styrka och mer ridning. Min andra gjorde likadant och hon är idag som sjuåring väldigt enkel att ta upp i formen och har ett bra stöd i handen:).

Här hamnar min stundvis, han släpper kontakten helt. Här dessutom nu i igångsättningen och inte riden vettigt sen i oktober förra året.
10462910_10203374755401508_1684029685515139942_n.jpg


I oktober var formen dock rätt mkt bättre.
1385335_10201466974268172_493733288_n.jpg
 
Har nu ridit två pass på min bockmaskin och blir inte klokare. Förra passet var det en mini bockning inget mer trams och han gick jätte fint sen. Idag inga bock alls och det gick jättebra förutom att han var övertaggad och verkade glad. Tog jätte fina galoppfattningar mot slutet och var lugn och gick att kontrollera bättre. Han är inte alls lika känslig i munnen längre. Tror de är för han lyssnar på skänkeln som han ska nu och inte blir stressad som förut eller tjurig som nyss? Bara tankar. Han ska besiktas nästa vecka så då får vi veta om de e något fel på honom :)
 
@Eme_liie Jag missade att det var i 09: ornas tråd, här har jag egentligen inget att göra men det var så intressant det du beskrev. Hoppas det löser sig så som Fiorano skrev om, min är dock 23 år och joxar fortfarande hela tiden. Hon till och med joxar och fipplar med mun och tunga då hon är nerdrogad och får ett bett i munnen, eller bara ett finger på tungan. (tandläkaren kollade)
Med ett så tunt bett som möjligt och i lagom längd så tuggar hon iaf inte sönder dom, hon har i sina yngre dagar tuggat sönder vanliga metall bett.
 
@SkorpSmulan Naturligtvis KAN det vara ngt känslighetssyndrom även med Emeliies hädt. Men det är trots allt väldigt ovanligt. Det är däremot jättevanligt att unghästar släpper kontakt och hamnar bakom lod.

Sen är det för mig en självklarhet att man kollat munnen nån gång på en häst i femårsåldern. Då bör således de flesta vanliga störningar i munnen som vargtänder ha blivit åtgärdade. Det var kanske lite dumt att anta:o.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 677
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 800
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp