09:orna del 3

Åh vad underbart det ser ut @sassiball

Jag ska snart flytta till en liten gård, och funderar på sällskap till Felix. Visst är Dingla Welsh? Funderar på en shettis eller b ponny som är riden och körd. Har en liten förhoppning om att min son på 2 år ska tycka det är roligt med ponny. Felix är snäll, men för stor. Och det är ju roligt om sällskapet kan motioneras och ha en uppgift i livet :)
 
Åh vad underbart det ser ut @sassiball

Jag ska snart flytta till en liten gård, och funderar på sällskap till Felix. Visst är Dingla Welsh? Funderar på en shettis eller b ponny som är riden och körd. Har en liten förhoppning om att min son på 2 år ska tycka det är roligt med ponny. Felix är snäll, men för stor. Och det är ju roligt om sällskapet kan motioneras och ha en uppgift i livet :)
Ja det stämmer, hon är en welshmountain. Hon rids verkligen inte mycket eller körs så mycket heller för den delen, men är ändå jättesnäll, bara att spänna för när man känner för det. Fungerar bra på samma bete som de stora hästarna också. Jag tycker hon är en jättefin barnponny :)
 
Det låter verkligen perfekt! Inte för liten för att hänga med som handhäst heller?! Skönt att det funkar med bete, det oroar mig lite. Det blir svårt att anpassa betet när jag bara tänkt mig att ha två hästar. De måste ju kunna gå tillsammans. Högivan känns lättare att reglera. Söt som socker är lilla Dingla iaf :) @sassiball
 
Jag har inte provat att ha henne som handhäst, men tror det skulle funka, hon är pigg o rask, ingen som drar benen efter sig. Tack, ja visst är hon gullig :D
 
Här har det gått framåt, tills idag. Självklart for jag i backen igen och slog mig, dock mindre denna gång. Är så j*vla trött på att bita i gräset, eller ja isen. Och är så besviken på att jag blir lika rädd varje gång. Jag kan nog förhindra det, hon är bara pigg och har fått lite självförtroende. Men bockar hon en gång kurar jag ihop mig och "bestämmer" mig för att ramla av, istället för att dra upp huvudet och ryta i åt henne. Suck. Gråtit halva dagen och måste komma fram till något nu innan det är 100% ångest att åka till stallet. Jag vill ju inte sälja, hon är ju den raraste jag vet.
 
Här har det gått framåt, tills idag. Självklart for jag i backen igen och slog mig, dock mindre denna gång. Är så j*vla trött på att bita i gräset, eller ja isen. Och är så besviken på att jag blir lika rädd varje gång. Jag kan nog förhindra det, hon är bara pigg och har fått lite självförtroende. Men bockar hon en gång kurar jag ihop mig och "bestämmer" mig för att ramla av, istället för att dra upp huvudet och ryta i åt henne. Suck. Gråtit halva dagen och måste komma fram till något nu innan det är 100% ångest att åka till stallet. Jag vill ju inte sälja, hon är ju den raraste jag vet.

oj inget kul alls:( kan du inte bara longera henne lite först, så ser du tydligt när den värsta energin är över?
 
Jo det gör jag alltid @manhattan_2006 . Men i lina är hon väldigt mycket ridskolehäst. Det är när man sitter upp som hon tänker "JA, JIPPIE, NU KÖR VI" tyvärr. Det känns som något som måste tas igenom från ryggen. Och jag kan inte det, den värsta perioden när jag precis köpt henne har fastnat hos mig. Tror det är mycket att hon är tillräckligt riden för att börja testa gränserna nu, inse sin egen styrka och att hon vill galoppera nu och inte kan vänta tills jag vill. Idag linade jag henne mycket längre än vanligt och drev på även när hon började tycka att hon fått nog. Ändå slutar det med blodvite för att hon hellre ville springa fort. :crazy:
 
Jo det gör jag alltid @manhattan_2006 . Men i lina är hon väldigt mycket ridskolehäst. Det är när man sitter upp som hon tänker "JA, JIPPIE, NU KÖR VI" tyvärr. Det känns som något som måste tas igenom från ryggen. Och jag kan inte det, den värsta perioden när jag precis köpt henne har fastnat hos mig. Tror det är mycket att hon är tillräckligt riden för att börja testa gränserna nu, inse sin egen styrka och att hon vill galoppera nu och inte kan vänta tills jag vill. Idag linade jag henne mycket längre än vanligt och drev på även när hon började tycka att hon fått nog. Ändå slutar det med blodvite för att hon hellre ville springa fort. :crazy:

aa ok, ja det är ju inte alla hästar som tycker longering är speciellt kul och brallar inte loss då heller tyvärr... nu vet jag inte om du nyss haft vintervila men den här tiden på året är ju många hästar väldigt pigga, förhoppningsvis är det bara en fas som försvinner när kylan försvinner men det hjälper ju inte dig just nu tyvärr:/
Har du provat graman? Vissa hästar håller sig ju i skinnet lite mer då...å andra sidan vill man ju ha upp huvudet om det är så att hästen bockar som du säger. Är det bara i galoppen hon bockar? Då får du väl prova att trava mycket innan och verkligen aktivera för att försöka få henne mer lösgjord och mindre stark/överskottsenergi.
 
Tror inte det är vilan, men sedan hon opererades för fel i luftvägarna har hon blivit riktigt framåt och pigg. Glad liksom. Innan var det sävlig ridskolehäst som fick sparkas fram i trav. Hon for iväg under framskrittning nu senast, att jag inte ville braka iväg utan värma upp först togs inte väl emot. Hade jag varit tuffare (eller fortfarande 16 :p) hade jag kunnat rida igenom det här, för det är bara energi och förväntan för att bli riden. Men nu kan jag inte det, inser mina begränsningar. Graman kan absolut bli aktuellt, första anhalten nu är att våga kravla mig upp i ridhus och försöka få någon annan att rida henne åt mig däremellan. Har kontaktat en lokal beridare nu som är väldigt duktig och tålmodig, hoppas hen har tid att rida om jag kör dit henne ett par dagar i veckan. Tack för engagemang, det ger onekligen hopp @manhattan_2006!

Min stallägare som är 55 har anmält sig som frivillig Hästrastare också. Hon har ju sett när jag flugit av och är ändå inte avskräckt. Tänk att man blev tant vid 21..
 
Tror inte det är vilan, men sedan hon opererades för fel i luftvägarna har hon blivit riktigt framåt och pigg. Glad liksom. Innan var det sävlig ridskolehäst som fick sparkas fram i trav. Hon for iväg under framskrittning nu senast, att jag inte ville braka iväg utan värma upp först togs inte väl emot. Hade jag varit tuffare (eller fortfarande 16 :p) hade jag kunnat rida igenom det här, för det är bara energi och förväntan för att bli riden. Men nu kan jag inte det, inser mina begränsningar. Graman kan absolut bli aktuellt, första anhalten nu är att våga kravla mig upp i ridhus och försöka få någon annan att rida henne åt mig däremellan. Har kontaktat en lokal beridare nu som är väldigt duktig och tålmodig, hoppas hen har tid att rida om jag kör dit henne ett par dagar i veckan. Tack för engagemang, det ger onekligen hopp @manhattan_2006!

Min stallägare som är 55 har anmält sig som frivillig Hästrastare också. Hon har ju sett när jag flugit av och är ändå inte avskräckt. Tänk att man blev tant vid 21..

Ja just det ja hon blev ju opererad, om ett tag har hon förhoppningsvis vant sig vid sitt nya "jag" och då släpper säkert den värsta energin. Då förstår man ju mer varför hon är sådan när man tänker på att hon haft problem med luftvägarna innan.
Tror det kommer lösa sig bra:)
 
@Bluefish Nu hör jag ju inte alls hit. Men jag har ju också en ganska rejäl dam som blir överladdad och bockar och härjar emellanåt. Speciellt när hon var yngre, men även numera då det varit vila en period. Vad jag gör är att jag helt sonika skiter i att försöka skritta fram när hon är sådan. Vad gör hon om du tar tyglarna och travar från stallplan? Man får lägga det där med framskrittningen åt sidan, bättre att ta kontrollen över hästen än att fastna i nån föreställning om att det ska gå att skritta på lång tygel och bara känna sig misslyckad. sysselsätt henne från start säger jag. Det är ju inte forever du tänker rida så. Är hon snäll att leda kan du ju gå med henne om du absolut vill skritta, annars rider jag ju alltid min efter hagvistelse så hon har ju inte stått på box och stelnat i ett halvt dygn...
 
Min stallägare som är 55 har anmält sig som frivillig Hästrastare också. Hon har ju sett när jag flugit av och är ändå inte avskräckt. Tänk att man blev tant vid 21..

Åldern e bara en siffra ;) jag har visserligen passerat 30, men jag jobbar med "tantigheten" varje dag.
Hoppas det löser sig för er, hon ser ju verkligen ut att vara en fin häst.
 
Hoppas ni hittar en lösning @Bluefish !!

Jag hann ha igång Luxen i ungefär en vecka innan det var dags igen... balltramp :mad: Så nu har han vilat några dagar, svullnade helt mysko upp i andra frambenet ett dygn efter?! wtf!...

Men nu har svullnader och balltramp gått tillbaka hyffsat mycket, knappt längre halt, skönt!
Och så fick vi snö här nere i syd... så imorn kommer hovvis o slänger på snösulor, så hoppas jag kunna jogga honom veckan ut! Hellre att han joggar med mig en kortis i paddocken och får aktivera sig lite, än springer o skadar sig ännu mera!

// Niikon92, som börjar bli trött på att Lux inte kan hålla tassarna i styr i hagen ;)
 
Första gången vi red ute, första gången i snön. Total cool häst å ett underbart ridpass! Vilket psyke hon har, min lilla prinsessa:heart
2.jpg
9.jpg
12.jpg
16.jpg
 
Sällar mig till skaran som stannar till vid den annonsen @IsabelleStolt, väldigt läcker! Visst är den holländare?

I övrigt har jag ridit idag, lite svajigt men hade klart för mig att hålla koll på sitsen och faktiskt kräva en bra trav av henne utan att mesa och vika mig framåt. Fortsätter så ett tag framöver, ridning hemma efter rastning tills jag är trygg i ridbyxan igen! Just nu ser jag ett litet ljus i tunneln och känner inte att sälja behöver vara enda utvägen. Stor brokig igår efter ett pass under annan ryttare.
IMG_4210-copy-copy.jpg

Måste köpa en vettig sax, det här går ju inte... Och skydd i rätt färg. Och fler schabrak. En filt....
 
Sällar mig till skaran som stannar till vid den annonsen @IsabelleStolt, väldigt läcker! Visst är den holländare?

I övrigt har jag ridit idag, lite svajigt men hade klart för mig att hålla koll på sitsen och faktiskt kräva en bra trav av henne utan att mesa och vika mig framåt. Fortsätter så ett tag framöver, ridning hemma efter rastning tills jag är trygg i ridbyxan igen! Just nu ser jag ett litet ljus i tunneln och känner inte att sälja behöver vara enda utvägen. Stor brokig igår efter ett pass under annan ryttare.
IMG_4210-copy-copy.jpg

Måste köpa en vettig sax, det här går ju inte... Och skydd i rätt färg. Och fler schabrak. En filt....

Ja helt galet vad jag har svarat på mejl det senaste :O Men nu är det bara besiktning och röntgen kvar. Lite jobbigt då jag total älskar denna hästen..:(
 
Huuu! Jag har anmält mig till en kurs i grönt kort för att ta tävlingslicens! :eek: Hu, vad läskigt. Tyvärr har jag inte någon referens om att jag har godkända ridkunskaper men jag antar att jag i sådana fall bara får börja rida på ridskolan en termin för att få den godkända kunskapen, innan jag tar kortet.

Det känns lite läskigt att faktiskt börja rida på tävling med min egenhändigt inridna arab men, det är ju det jag drömmer om!!!

Här är min bästa "pepp-bild" som jag tittar på när jag försöker boosta mig själv.

galopp9.jpg


På andra plast i Självpepp ligger denna, tagen förra veckan.

ridning91.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
613
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 297
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 290
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp