09:orna del 3

@Oh_really
Tack så mycket, jättekul att höra :D Hon är väldigt cool att ha och göra med, hinderklok och uppmärksam :) Däremot var hon lite fjompig på framridningen till första klassen... hon bjöd på passage och diverse krumsprång i skritt å trav haha, lite taggad häst :p men så fort hon kommer in på framhoppningen/banan så skärper hon till sig :D

Hennes lillasyster (4 år) är också väldigt cool och hinderklok, lite mer humör/jävlarannama bara.
Hon ska vara med på sin första p&j i morgon :D
 
Snyggt @Nightwish ! :)

Jag och Lux gjorde årets första hoppträning i torsdags! Han är inte helt igång, så vi hoppade bara lite lätt :)
Han var helt ned på noterna, och tvekade inte att flyga i luften när någon annan häst lät lite, bushäst :P
Liten film:

Han blev stark mellanåt, men eftersom han knappt är riden, än mindre riktigt genomriden just nu, så är det lite okej :) Målet för våren är att vi ska höja oss ett snäpp i markarbetet, han ska orka hålla ihop och sig inte älga iväg :)

Måste bara få skriva med att just nu fungerar han bra i lastningen!! Vi har problem där, eller egentligen inte i lastningen, utan i att få honom att vilja bli lastad... hårt huvud har Lux! Men just nu har jag honom på min sida! :banana: Hoppas det kan stanna så!

// Niikon92
 
Det är verkligen underbart när lastningen fungerar! Min är bättre än någonsin med detta åkande fram och tillbaka så numera går hon in bakom mig på slakt grimskaft och står sedan och väntar medan jag hänger på bommen, knyter fast och tar upp luckan. Häromdagen åkte jag hem från ridhuset med öppen skötardörr :o så jag kan nog stryka att hon är en bomhoppare och se det som en engångsföreteelse. Idag red vi en träning jag är mycket nöjd med! Mitt mod kommer så sakteliga tillbaka, efter bara ett pass under beridaren känns det mycket bättre. Vi ska tillbaka dit på fredag, ser jag framemot!
 
Det är verkligen underbart när lastningen fungerar! Min är bättre än någonsin med detta åkande fram och tillbaka så numera går hon in bakom mig på slakt grimskaft och står sedan och väntar medan jag hänger på bommen, knyter fast och tar upp luckan. Häromdagen åkte jag hem från ridhuset med öppen skötardörr :o så jag kan nog stryka att hon är en bomhoppare och se det som en engångsföreteelse. Idag red vi en träning jag är mycket nöjd med! Mitt mod kommer så sakteliga tillbaka, efter bara ett pass under beridaren känns det mycket bättre. Vi ska tillbaka dit på fredag, ser jag framemot!

Är planen fortfarande försäljning,eller kämpar ni på ett tag till? :)
 
@Fibusen Våra förhoppningar är att jag ska komna förbi detta och behålla henne, hon passar mina ambitioner väldigt väl egentligen. Men om en köpare kommer innan jag känner att hästägandet är roligt och okomplicerat så kommer jag inte sätta mig på tvären. Att hon är så stor är ju en stor del i det hela, och mindre lär hon ju aldrig bli. Men kanske tillräckligt världsvan och lugn för att jag ska kompromissa med fallhöjden ;)
 
@Fibusen Våra förhoppningar är att jag ska komna förbi detta och behålla henne, hon passar mina ambitioner väldigt väl egentligen. Men om en köpare kommer innan jag känner att hästägandet är roligt och okomplicerat så kommer jag inte sätta mig på tvären. Att hon är så stor är ju en stor del i det hela, och mindre lär hon ju aldrig bli. Men kanske tillräckligt världsvan och lugn för att jag ska kompromissa med fallhöjden ;)

Då hoppas vi allt löser sig för er,tycker ni är så fina.
 
Hon är 173 cm utan skor @manhattan_2006 :)

Här kommer en film från idag. Själv är jag lite kluven, vi avslutade med att beridaren gav upp att flytta henne för skänkeln då det inte gick. Verkligen gav upp med ett "nej det här går inte". Men det är ju heller något jag tränat på eller försökt lära henne. Fick iaf beröm för att det var stor skillnad på bara två veckor. Galoppen fortfarande svag och inte redo att börja hoppas i men bättre, jämnare. Traven tyckte hon var riktigt trevlig att rida i nu, hon är ambitiös och påverkbar. Förstår att hon ska runda sig för inner och inte bara svänga. Ursäkta mitt sexiga snorande.

 
IMG_6965.JPG


IMG_6963.JPG


IMG_6928.JPG


Ficka sambon att ta några bilder idag medans han väntade på att hela skotermaffian skulle komma förbi, lilla fröken var helt stencool medans skoter efter skoter kom gasandes uppför åkern och stod antingen på tomgång på stallplan eller körde runt på gården. Inte ens när dom drog iväg förbi ridbanan brydde hon sig.

Har jobbat massor med framåtbjudning på slutet och varierat ridningen massor, och ta i trä, jag tror det gett effekt.

Kom ju på de vart en liten filmsnutt åxå, som sagt, jag vill bara ha henne framåt och tänker inte på så mkt mer än det, att hon ska vilja framåt , dock ser det väldigt hastigt ut på filmen, det upplevdes inte alls hastigt, men heller inte så frän som hon kan kännas, känslan var väl mer bara att hon ville framåt , vilket gillas massor :D

 
Jag tycker hon är så himla fin @Jaxonmaxon! Också impad av din nedsittning :D

Tack! Å jag tkr det är väldigt jobbigt att sitta på henne spec när hon blir lite frän , då är jag hemskt glad för min träning utöver ridningen! Annars hade jag nog inte ens lyckats lite :-o B-)

Har lyckats några ggr med att få henne att länga och det känns jävligt naturligt för henne, visst jag kan få det vita att ge mig typ samma känsla i längning men på han känns det som han får jobba ihjäl sig (o jag med) medans de kändes som att hon mest bara joggade, helfrän känsla ger hon för det mesta!

Så fort de blir stadiga minusgrader ska jag slunga banan o jobba live med bommar tänkte jag. Slungas den nu blir det nog hockeybana, ska bli plus i veckan :-(
 
Nu är det exakt en vecka tills vi får tillträde till vår gård!!! Jag kastas mellan längtan och ångest över hur det ska gå. Det känns som att en helt omöjlig dröm har slagit in och nu är jag mest nervös. Felix skrotar fortfarande i hagen, han får komma igång efter flytten.
 
Min har inte lika mycket gång som din men när man väl får lite gung i dem flyger jag som en studsboll. Har precis börjat jobba med min nedsittning och omg liksom, stackars lilla hästryggen känner jag :D Synd att det låg annan träning bakom, då kanske man får ta sig i kragen och inse att gymmet inte vore så dumt.. @Jaxonmaxon

Känner igen mig i det där med ångesten @escade! Vad nojar du över? Att inte hålla igång, orka med allt som ska göras eller något annat? Vi tänker bygga stall/lösdrift i år och det känns ju hur bra som helst. Men - tänk om man helt tappar allt när man är ensam, om det är ett rent helvete att sköta ridbanan, man spenderar fler timmar i traktorn än i stallet osv osv.

Red fö i ridhuset idag, hon var lite trött fortfarande men vi gjorde så gott vi kunde. Tycker själv att jag fått nytt tryck i henne, tempot känns mycket fräschare men hon är fortfarande avslappnad. Vissa galoppfattningar blir tom helt okej :D En print screen från dagens film som är för skumpig för att åka upp här
jr37tz.png
 
Jag har haft samma tankar som dig tidigare @Bluefish men den gården vi flyttar till ligger 300m från ridklubben (ridbanor +ridhus och man rider ner på banvallen där). Så ridsällskap och träningar är ju nära! Och jag måste säga att jag nog trivs bäst med att sköta min häst själv. Är mer än lite trött på att alltid behöva anpassa mig efter andra, även om jag trivs bra i nuvarande stall. Mina oros moment nu är om jag lyckas hitta en bra sällskapshäst som trivs med ett lugnt liv (utan att bli fet). Hur ska vi sköta hagmarken? Jag har alltid stått installad hos folk med en hel hög maskiner. Iofs känner jag ju en del bönder i krokarna så det finns ju hjälp att kalla på. Helt plötsligt måste jag köpa in hö och halm själv. Fördel och nackdel! På gården finns ett gammalt stall med tre boxar, en gammal loge och en ny gjuten platta. Renovera stallet? Göra lösdrift av stall eller loge eller platta? Lunchgrind eller fri tillgång? Min sambo är dessutom född med tummen mitt i handen. Å andra sidan är jag praktiskt lagd. Och huset är totalrenoverat så där är det "inget" att göra. Med hjälp av vänner och familj blir gården säkert allt jag drömmer om, tror mest det är nerverna som spökar. Dessutom förstår jag om din jättehäst är svår att sitta på. Fin bild på er!
 
@Bluefish Det är helt galet hur mkt enklare ridningen blir om man tränar utöver det. Ja kände jag ville orka mer än rida, visst jag är sällan stilla och har ett aktivtj jobb osv men sen jag började träna så går allt så mkt lättare!

Äsch, bitvis skumpar jag med och när magmusklerna skriker för mkt så får man rida lätt ett tag B-)

@escade
Men vilket drömläge du verkar ska flytta till! Allt det underbara med eget stall och ändå nära till aktiviteter!
Vi renoverade gamla lagården (såhär i efterhand hade det nog gått fortare/kostat mindre att bygga nytt, men det är ju roligare att nyttja det som finns.. Lagården är typ från 1800 så den e himla gammal o charmig :-) men det var mkt som var riktigt dåligt.

Men sen har jag även ligghall så dom brukar i huvudsak stå ute men får komma in om dom visar att dom vill. Superbra upplägg!
 
Haha, ja då är våra situationer omvända! Jag hade väldigt gärna bott nära klubben, men det är ju inte lätt som en plätt liksom. Så vi bor 20 min utanför byn, tänkte försöka locka hit någon inackordering eller två för att inte bli helt isolerad. Borde inte vara omöjligt till rätt pris. Min sambo är bonde så maskiner och skötsel av hagar slapp jag bekymra mig för. Det är att lära sig hantera maskinerna som är lite svårt istället. I dina skor @escade hade jag nog ordnat en lösdrift men sparat stallet, då och då behöver man ju en box. Är stallet brukbart eller måste det totalrenoveras? Tror man tjänar på att tänka lösdrift, allt fler vill prova det, det är enklare att sköta, mindre risk för kolik och förhoppningsvis ett bättre hästliv! Nackdelen är ju att det krävs mycket mark. Håller på pusslar för fullt hur man ska stängsla så att hagarna får vila och få omvårdnad medan hästarna huserar på annat håll...
 
Äsch, bitvis skumpar jag med och när magmusklerna skriker för mkt så får man rida lätt ett tag B-)

Pft, säg det till min tränare :cool:

Slutade träna när jag skaffade häst, hade blivit alldeles för dyrt där jag var. Men man kan ju utnyttja tiden hemma till någon form utav ansträngning också, det måste ju inte vara soffläge och criminal minds hela tiden. Situps på kvällen får bli en början. Låter fö som ett drömläge för hästarna dina! Så vill jag också ha.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 270
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 333
Senast: jemeni
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 009
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp