09:orna del 3

@Bluefish Din flicka var väl från polen va? Eller är jag ute och cyklar ?? ;) Vilken stam har hon isf? Tittade på filmen och det såg ju bra ut, bara att jobba vidare! Kul om du hittar gnistan mellan er igen så att du slipper sälja :) Blev lite nyfiken pga att jag har en foderhäst som är importerad där ifrån, men som sagt mitt minne kan svika mig i att din pålla inte kommer därifrån x)

Remii's nya ägare är toppen nöjd med honom, kunde inte vara nöjdare och hon älskar honom så mycket och hon förstår inte alls hur jag kunde sälja en sån fin häst x) haha Alltid lika härligt när man hittar bra hem åt sina pållar :')
 
@Anyo säsongens första här Uppe är nu i slutet av feb , och det är tidigt för o va här :-o
plus att jag är halvfattig just nu efter att ha slarvat bort ett två veckors sjukintyg :-( är huvudv dumt får man bara överleva inte åka tio mil för att vara med på en klubbis (dvs betala medlemsavgiften , uppstallning , klassen, de dra iväg fort :-o
 
@Bluefish Din flicka var väl från polen va? Eller är jag ute och cyklar ?? ;) Vilken stam har hon isf? Tittade på filmen och det såg ju bra ut, bara att jobba vidare! Kul om du hittar gnistan mellan er igen så att du slipper sälja :) Blev lite nyfiken pga att jag har en foderhäst som är importerad där ifrån, men som sagt mitt minne kan svika mig i att din pålla inte kommer därifrån x)

Remii's nya ägare är toppen nöjd med honom, kunde inte vara nöjdare och hon älskar honom så mycket och hon förstår inte alls hur jag kunde sälja en sån fin häst x) haha Alltid lika härligt när man hittar bra hem åt sina pållar :')


Måste göra dig besviken, hon kommer från ett hoppstall i Holland och har inga polacker i stamtavlan såvitt jag vet. Kul med en lyckad försäljning!
 
Måste göra dig besviken, hon kommer från ett hoppstall i Holland och har inga polacker i stamtavlan såvitt jag vet. Kul med en lyckad försäljning!

Haha tusan, mitt minne går inte att lita på! Vet inte varför jag fått för mig det så hårt.. Men kul att det går bättre för er iaf, läser ju i smyg ;)
 
@Anyo säsongens första här Uppe är nu i slutet av feb , och det är tidigt för o va här :-o
plus att jag är halvfattig just nu efter att ha slarvat bort ett två veckors sjukintyg :-( är huvudv dumt får man bara överleva inte åka tio mil för att vara med på en klubbis (dvs betala medlemsavgiften , uppstallning , klassen, de dra iväg fort :-o
Oj då ja då förstår jag :(
 
Låter ju perfekt med både stall och ligghall @Jaxonmaxon du har ingen bild på ert stall (och ligghall) Gillar verkligen din häst förresten, fin!!

@Bluefish kan du inte locka till dig @Fiorano som stallkompis? Bor inte ni nära varandra? Nära kan ju iofs vara relativt, i Skåne finns ju inga större avstånd :) jag hade gärna haft en fin lösdrift! Frågan är om marken fixar det. Hagarna är uppdelade på båda sidor om en grusväg, så då får man välja sida. Funderar annars på att bygga en ligghall. Stallet som står där nu kräver en del fix innan jag kan flytta in hästarna. Måste tex flytta en mellanvägg i en av boxarna, sätta in fönster + större box, förstärka väggarna ner till... Och så finns där ingen sadelkammare vilket är rätt opraktiskt. Sommartid funkar det nogmen det blir rätt jobbigt att släpa ner allt i källaren på vintern. Hur mycket måste ni fixa innan du kan ha hästar hemma?
 
@escade Det är lite för långt tyvärr, får nog ragga sällskap från den andra klubben här i krokarna, dit är det en ynka kvart. Det är lite mer än 2 mil till hemklubben där alla andra bor :p Vet inte om jag orkat göra så mycket om du ändå får anpassa dig till hur det ser ut nu. Övervägt uteboxar?

Vi ska göra allt från platta till ridbana. Har 5 hektar att förfoga över, varav 2 plöjdes i år. Hade tänkt ha för 5-6 hästar som mest, men gissar att det blir kanske 4? Vet inte hur vi ska bygga än, men det kommer vara byggnad i anslutning till ligghallen/-arna med sadelkammare, två boxar och uppvärma uppställningsplatser där det också finns avlopp och vatten. Gödselplatta och förvaring för hö och halm är inte klart. Vet knappt hur man drar igång något sånt här, någon annan måste ju rita upp det enligt lagar och regler. Det är tydligen ett helt företag när man ska ha uppvärmt för att få rätt luftfuktighet. Sååå, det ligger en bit framåt i tiden ;) Men vi kan göra mycket själva, har maskiner, virke, en såg som granne och erfarenhet. Världen måste dock tina fram först.
 
@Bluefish
Jag har faktiskt övervägt att köpa uteboxar och ställa på plattan som redan är gjuten. Men då måste jag ändå öppna upp en dörr till stallet för att kunna använda det som uppställningsplats. Stallet kan nog bli helt ok med lite pyssel. Får kika närmre på det när vi är på plats. Kan ta lite bilder då med.

Då är det ett stort projekt ni ska dra igång ju, men det blir säkert jättebra! Hade gärna haft en liknande lösning i framtiden. Jag tänker mig dock att det hade varit bra att ha hästarna hemma iaf ett år och se tex hur hagarna klarar sig för att planera nybygge på rätt sätt. Man vill ju inte gärna ångra sig i efterhand.
 
@escade
Här är några bilder på stallet osv.

164265_10152721672215165_1834566877_n.jpg

482781_10152721673830165_606224913_n.jpg

67973_10152721677380165_795493858_n.jpg

2849_10152158530275165_1664525572_n.jpg

10313181_10154774749435165_4968863017578438528_n.jpg
10557167_10154505923955165_1260419434710351436_n.jpg

o lilla ridbanan :)
1794541_10153871443950165_585578632_n.jpg


Hade rätt dåligt med vettiga bilder så det vart lite hästbilder å man ser förhoppningsvis hur det ser ut runtikring :)
Stallet är på runt 60-70 kvadrat å lösdriften/uteboxen (som det var först) är på runt 30kvadrat, på två hästar å två getter (som eg har ett annat krypin men dom sover nog oftare inne i stallet är vad hästarna gör ^^ :) )
Jag behöver aldrig leda hästarna ut o in utan dom går in via lösdriften, huuur smidigt som helst!

Sen beteshagar har jag alldeles intill, ena sommarhagen delar dom med en massa får :D
 
Wow vilket fint stall! Men jag kan knappt föreställa mig hur mkt jobb ni fick lägga ner. Helt underbara getter :) och perfekt lösning med lösdriften! Det gäller verkligen att tänka till så att man gör stallet/lösdriften så lättskött som möjligt. Mkt att tänka på....
 
@escade ah just de vi gjorde dörrar ut från både boxarna/stallgången och lösdriften ut på gödselstacken , så det är himla lättmockat B-)
Har thermobar i lösdriften och behöver bara vrida på kranen så fylls den, även vintertid . Det gäller att göra saker så enkelt som möjligt.
Mina två funkar att ha på nätad bal och det sparar ju åxå en massa tid!
Lägger hellre tid på kvalitativt umgänge med dom små liven än att måsta bära vatten eller att nånting ska Vara omständigt :-)


Själva lagården är timrad, med stående timmer :-o

Oh tack. :-) det tog sin lilla tid, helt klart men så värt de :-D
 
Senast ändrad:
@Anyo säsongens första här Uppe är nu i slutet av feb , och det är tidigt för o va här :-o
plus att jag är halvfattig just nu efter att ha slarvat bort ett två veckors sjukintyg :-( är huvudv dumt får man bara överleva inte åka tio mil för att vara med på en klubbis (dvs betala medlemsavgiften , uppstallning , klassen, de dra iväg fort :-o

Vaddå slarvat bort? Bara att ringa de du fick det ifrån o förklara läget o få ett nytt! inga problem! Det har jag själv gjort eftersom jag är världens slarvigaste människa.
 
Vaddå slarvat bort? Bara att ringa de du fick det ifrån o förklara läget o få ett nytt! inga problem! Det har jag själv gjort eftersom jag är världens slarvigaste människa.

helt ärligt så tror jag att det är sambon som städat bort de :-o
Jag har fått ett nytt men jag hann inte få hem de innan lönen skulle attesteras eller vad det nu heter, det får jag på den här lönen, plus att jag får ersättning för gymkortet, så den här lönen borde bli smaskig B-)
Men det är ju då det...
 
@escade ah just de vi gjorde dörrar ut från både boxarna/stallgången och lösdriften ut på gödselstacken , så det är himla lättmockat B-)
Har thermobar i lösdriften och behöver bara vrida på kranen så fylls den, även vintertid . Det gäller att göra saker så enkelt som möjligt.
Mina två funkar att ha på nätad bal och det sparar ju åxå en massa tid!
Lägger hellre tid på kvalitativt umgänge med dom små liven än att måsta bära vatten eller att nånting ska Vara omständigt :-)


Själva lagården är timrad, med stående timmer :-o

Oh tack. :-) det tog sin lilla tid, helt klart men så värt de :-D

Låter verkligen genomtänkt! Lite därför jag hoppas att jag kan använda stallet ett par år (med lite fix)så att man hinner tänka till ordentligt innan man bygger. Ett lättskött stall känns viktigt när man ska kombinera det med jobb och familj.
 
KL

Hur är era 09:or energimäsigt nu? Tänker på om de verkar påverkade av att sätta päls?
Min är relativt ny för mig och vi har fokuserat mycket på att hitta varandra genom arbete från marken och uteturer första månaderna, han har inte gått hårt på något sätt och jag har varierat mycket, korta pass och alltid vila/skrittmaskin emellan.
Senaste 2 veckorna har jag börjat rida mer men korta pass 25-30 minuter och även fått hjälp av instruktör. Han har väl ridits 3-4 pass per vecka och resten skrittmaskin eller lina/lina över bommar. Igår var han som vanligt att hantera men helt loj när jag skulle lina honom, hade förväntat mig att han skulle vara pigg så blev lite förvånad, han har varit framåt att rida nämligen men tänkte att det kanske kan vara pälssättning?

Idag fick han vila, men funderar lite på om jag ska ta det lite lugnt kanske framöver? Hade tänkt tvärtom att trappa upp eftersom han svarat så bra på mer ridning och lite mer krav...
 
@Freeride Min är rätt avåpå, blir hemskt fort trött (hon är efter i utb)
mixtrar lite med kraftfodergiva (lät som jag ändrar för var dag men det gör jag ju såklart inte) samt stå inne nattetid när jag vill ha lite mer go och sova ute när jag ska rida ut dagen efter ;) hehe
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 270
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 333
Senast: jemeni
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 009
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp