09:orna del 3

Inte så bra @escade, jag tror att jag lägger det på is ett år pga en rad anledningar. Min arbetssitatuion bla har förändrats och vill det sig inte kanske jag blir arbetslös i höst. Men det känns okej, jag flyttar hästen om en vecka till ett stall som verkar riktigt bra, så henne går det ingen nöd på. Vi kommer lägga krut på huset istället, altan, nytt tak och måla om. Ska driva igenom något djurprojekt också så det blir lite liv på gården!

Min häst står en del nu. Hon har blivit väldigt stirrig och ibland blir jag osäker även på marken för att hon känns helt blockerad. Pratat med jag vet inte hur många veterinärer och vi är ense om att kolla upp henne så snart jag får tillbaka transporten från verkstad. Närmast till hands står kolla synen, sedan rygg. Min magkänsla säger att något är fel, hon har blivit så väldigt förändrad och blir så gott som panikslagen från ingenstans. Det kan ju vara understimulans, brist på rutin eller att hon "är sån", men hon har ju varit raka motsatsen så jag tror faktiskt att det är något som inte står rätt till.
 
Förstår att du lägger det på is ett år @Bluefish Det är ju inget litet projekt direkt. Jag sliter mitt hår här hemma när jag funderar på hur vi ska göra med stall.

Trist med hästen. Hoppas ni hittar en förklaring till hennes beteende. Verkligen inte kul när de är oberäkneliga.
 
Var iväg och red en 120 för en vecka sedan, felfri på hinder men tyvärr tappade jag stigbygeln och fick inte tag i den så fick lägga en volt... i helgen blir det en 120 igen.

igår red jag hemma, blev lite bommar bara. Så roligt att han nu börjar få mer styrka i sin stora kropp och med detta blir allt enklare för honom.


 
Uppdateringarna här blir mindre och mindre :d Men idag har vi tränat för tränare. Super nyttigt då jag märkte att jag slarvat en heeel del. Fy fy. Men vi gick igenom de enkla bytena som faktiskt blev jätte bra efter en stund . Gjorde även öppnor med övergång till skritt. Super svårt :nailbiting: men nyttigt. Lite bilder också. Tycker hon börjar bli finare i kroppen nu. Mindre bukig. Och ny sadel har vi fått utprovad också. tydligen är hon väldigt rörlig i ryggen och skjuter fram sadeln själv. så Nu fattas bara en gjord så den ligger mer still.:up:

10357171_10152832329288753_1987209109021235176_n.jpg
22404_10152832329358753_4856736774083993233_n.jpg
11110170_10152832329203753_8271401810378840096_n.jpg
11071939_10152832328868753_4788161620377243176_n.jpg
11147082_10152832329333753_7556149990991801450_n.jpg
 
Var iväg och red en 120 för en vecka sedan, felfri på hinder men tyvärr tappade jag stigbygeln och fick inte tag i den så fick lägga en volt... i helgen blir det en 120 igen.

igår red jag hemma, blev lite bommar bara. Så roligt att han nu börjar få mer styrka i sin stora kropp och med detta blir allt enklare för honom.



Grattis! Jag har dessutom hittat din blogg! :D
 
Nu kommer lite bilder av sämre kvalitet men jag har börjat träna galoppfattning med Galishimo igen! :D Jag har inte klarat av att rida honom alls under vintern utan mest tömkört och promenerat. Han har varit väldigt vild i kylan. Vi har ju saknat ridhus och ridbana också. Men nu när det är vår igen så är det bara att sitta upp... och han känns faktiskt stark och stabil trots uppehållet! :)

Jag är väldigt stolt. Vi har inte haft de bästa förutsättningarna men det är så kul att det går framåt. :love:

Namnl%C3%B6s9%2B(2).jpg


Namnl%C3%B6s92%2B(2).jpg
 
Säsongsdebuten klar för min räcer-köttbulle :love:
Fick ca 71% i dressyren, ett nedslag i hoppningen (mitt fel!) och felfri terräng som han dundrade runt hur enkelt som helst :bump: :banana: Fick mycket tidsfel men blev placerad ändå :)

Från träningen innan:
 
Var på kurs i helgen! Är nöjd överlag, fick bra träning!
Vi har nu massa att jobba på, mycket att han ska ihop mera, och bli starkare och mer lyhörd för mig.

Lägger in filmen, tar gärna emot kommentarer :)

Nu är tanken att vi ska ut på ett par Pay&Jump till under våren, för att han ska sluta spänna sig när vi kommer ut på nya hinder! :)

// Niikon92
 
Här njuter vi av våren! Och att jag äntligen hinner med Felix lite. Planerar dessutom för fullt hur jag ska kunna fixa stall hemma, bygga hagar och allt annat som ska ordnas!

Förövrigt är jag så himla stolt över Felix. Han är verkligen den perfekta hobbyhästen. Alltid glad, helt trafiksäker och positiv till allt man gör. Igår schaktades hagen brevid ridbanan, och jag hade ingen lust att ställa in min plan att tömköra. Men det var inga problem, han hade skopan ända uppe vid staketet, men Felix jobbade på lika bra som vanligt!

Sen skulle han få nya skor, och det blåste halv storm. Så när Hovis skodde ena fram, blåste det in två stora bitar ensilageplast och la sig på Felix bakben. Ingen reaktion mer än att han vände på öronen. Han skulle nog kunna bli polishäst.

 
Min 09:a lyckades skada sig före 3-årstesten med en fraktur i ett tornutskott precis bakom manken. Vi lyckades få allt rätt igen och nu är hon igång och tävlar med den äran.
Tarazzu e. Baltimore - Nostradamus ska snart göra sin första 120-start. Rätt snabbt marscherat med tanke på att hon för ett knappt år sen hoppade 50 cm :)

Film från dagen 110 /helena.grimm/videos/10206339712522245/?l=920746527520710795
 
Senast ändrad:
I helgen var vi till Trossnäs och tävlade :) Spänt i första klassen LA:3 där fick vi 64,214% ( kan ha vart dom läskiga kossorna) :rofl:. Lite bättre inför Msv c där vi ökade oss en del och red ihop 65,213%. Super nöjd. Nu får hon det lite lugnt fram till juni då nästa tävling är under nationaldagen :)

10411034_10152893881653753_4499288759809954759_n.jpg
11203150_10152893529768753_8561519158075859856_n.jpg
 
Det har inte funnits så mycket att uppdatera om, efter olyckan där hela transporten strök med tog jag ut vet för att kolla henne sedan lades hon ut på annons. Nu är hon såld och jag hästlös. Önskar att jag valt en annan köpare såhär i efterhand men det var rätt beslut att sälja, jag orkade inte med fler nära-döden upplevelser som den med transporten. Är fullkomligt livrädd att rida nu och får ont i magen av att åka med när andra kör häst i släp. Så terapiår utan häst it is! @manhattan_2006
 
Galishimo är jättefin nu och jag måste hålla mig från att inte rida honom flera gånger i veckan nu. :D Han ha ju promenerat på "hundpromenader" hela vintern så man vill ju inte chocka honom med jättemycket träning nu när ridbanan är framme. Jag försöker varva ridningen med tömkörningspass och promenader så han håller, underlaget på ridbanan har blivit lite "över-sandat" så det känns lite för mjukt för hårdträning också... Men söt är han! :heart

regnbagen.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 317
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 291
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 721
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp