09:orna del 3

Nej, jag missade lite att det var 09 ornas tråd som sagt, min 06:a gjorde också så förut, fipplade en massa och dök iväg. Inte alls så nu för tiden.
 
Lite off-topic men fem månaders utveckling på Galishimo. Sjuukt nöjd!


februari+010.JPG



29juni1.jpg
 
Kl

Tänkte att jag skall förska att ta lite hjälp här igen. Vilka framsteg alla gör skall jag första ta och säga!!

Men till frågan, mitt sto är otroligt känslig i munnen (vi skall till veterinären och kolla så att det inte är något i munnen som stör tror dock inte att det kommer vara något) hon går absolut bäst på poponcini bettet men idag när vi tränsade så typ tuggade hon sig igenom bettet så där var det 1000 i sjön har inte hunnit använda det så mycket heller. Hon har i alla fall gått väldigt bra med detta bett, beris bett med mjuk mundel har hon gått en hel del på och det fungerar också relativt bra tills hon biter upp små jack i betten så de blir vassa så man inte kan använda dem.

Vad tror ni?

Jag vet inte om du gjort det här eller inte, men:
Vad händer om du tränsar henne med metallbett, använder nosrem, och bara tar ut henne på en (typ timmes) promenad med grimma och grimskaft? Fortsätter hon tugga då eller lugnar hon ned sig efter en stund?
 
@MattiZ undrar som andra, är munnen kollad på honom? Min hade rätt mycket för sig i munnen med bett, blev bättre efter korrigering i munnen. Nu är det mer en fråga om det Fiorano beskriver, en outbildad häst som inte riktigt vet vad som förväntas av den och min hand som inte riktigt vet vilka krav den ska ställa.

För övrigt har tunnan löshoppat. Det tyckte hon var skoj, antingen gick det undan som sjutton eller också blev det soppatorsk. Väldigt grusiga bilder incoming!
lj.png
lj1.png

Tycker inte att hon fick ta i och visa någon direkt teknik, det var mest häva sig över med en liten pust.
 
@Bluefish jajjamensan munnen är kollad efter jag red in honom då han krånglade med munnen och vargtänderna togs bort så klart. Han är även kollad 1år efter det när dåvarande 1,5åring fick sina vargisar utdragna :) han e fin i munnen enligt tandläkaren

Men som sagt så har jag märkt en större skillnad nu och han söker en bättre kontakt. Men de kan också ha att göra med att jag blivit bättre i min ridning vad vet jag :p men på något sätt kändes de som om han glömde bort att irritera sig på bettet helt plötsligt x)
 
Jag är hästlös! Nästan i alla fall i två veckor, blev kris här när vi inte hade någon sadel så Dono har fått bosätta sig på Gränsbo där Mia rider honom :) Känns ju helkonstigt att inte ha någon häst, men även väldigt skönt. Så om någon vecka hoppas jag att ja kan hämta både sadel och häst. Med flera dagars träning innan vi drar hem över :)
 
@Fiorano

Vi tog bort vargtand för nästan två år sen, åkte in till klinik för att kolla så att det inte blivit något konstigt i munnen. Och som jag trodde inga fel där, super fin i munnen inga skav eller sår något vass men som sagt inga sår pga det. Så fick mycket beröm över hur fin munnen var på henne och veterinären kunde inte se någon anledning till att hon skulle tycka bett är obehagligt.

Det som är super tråkigt är att jag åker hem med en häst som är super fin i munnen men har lösabenbitar/fraktur i ena bakbenet så operation väntar framöver :(
 
Fy vad trist @Eme_liie, hoppas det är smidigt åtgärdat och inte ger några bestående men!
Det hoppas jag med, är fortfarande i chock efter, för hon har inåt svart halt och hon har verkligen gått från klarhet till klarhet de två senaste månaderna. Helt sjuk att vi inte märkt något.

Har inte fått så mycket info än att det är inte en jätte bra "fraktur" veterinärerna säger att man behöver operera man kommer inte kunna göra titthåls operation pga att bitarna är så pass stora och de ligger små benbitar i leden, utan de kommer få öppna upp helt och hållet. :( usch

Kan ju kolla med er också, veterinärerna har diskussion om vi skall göra operationen här på dagkliniken 15 min ifrån stallet, eller om det skall göras på Strömsholm över 1 timmas bilfärd. Hur skulle ni göra? Tänkte på komplikationer osv som inte dagkliniken kan ta hand om.
 
Jag hade nog åkt till Strömsholm. Dels för att en timmes bilfärd här uppe är nada, man får åka längre än så för att få rida den klass man vill ;) Sedan kan man ju ge sig jävulen på att det kommer tillstöta något om man beslutar att chansa på den närmre kliniken. Naturligtvis kommer allt gå som planerat om du gör dig omaket att åka till ströms. Bara det!
 
@Eme_liie Bra med munnen men jättetråkigt med resten. Jag förstår dock inte riktigt. Hästen är inte halt? Varför checkades hon?
Frakturen lät inget vidare:(. Blir nyfiken på vad det är för fraktur, i synnerhet om hästen inte varit halt.

Jag hade valt op på Strömsholm och därmed fått deras åsikt också
 
Senast ändrad:
@Oh_really
Hon trixar inte med munnen när bettet ligger i munnen förutom precis när man sätter in bettet, så är vi bara ute och går är hon jätte nöjd med vilket bett som än ligger i munnen det är när man vi få kontakt med munnen som hon visar viss "obehag"

@Fiorano

Nej hon har inte visat någon hälta, varför vi kollade nu var för st jag var inne på kliniken för ca 4-5månader sen för att jag ville kolla så att allt såg bra ut då hon bli bland blir tygelhalt på ena frambenet. Men det försvinner fort efter lite värmning och när hon hittar sin balans, veterinären ville då när vi åkte in in torsdags för att kolla munnen även kolla hur läget såg ut. 4-5 månader sen så var hon liiiite halt på höger fram men det var så lite att veterinären ville inte ta plåtar eller behandla just för att det var så ytterst lite. Ingen hälta bak.

Såg super fin ut under longering och har under den senaste månaden verkligen blivit super fin i ridningen förutom då att hon knäpper av när betten blir mig starka gått jätte bra på poponcini bettet men det bet hon som sagt av. Vid böjprov bak så visade hon hälta höger bak, bedövar höger bak lågt då blir det bättre på höger benet men väntan går över till vänster istället.

Jag har fått så otroligt lite info än så länge att det enda jag vet är att antingen är det lösabenbitar som hon haft sen föl eller så är det något yttre våld som gjort skadan. Den sitter på höger utsida på kronbenet, Strömsholms snabba svar till veterinären här hemma var att vi kommer behöva operera, jag får dock känsla av att hältan inte går hand i hand med skadan, utan hältan tror jag kommer från att hon ändrat på träningen under den senaste månaden. Visserligen så är det väl bra att man tar bort bitarna så man slipper att de kanske kommer påverka senare i livet.
 
Hoppas du fick lite svar, för jag känner själv just nu att jag inte har koll på något och jag kan inte förstå att hon inte visat något. Sen är det ju svårt att säga nu om bakbenet kan ha en liten bit i pusslet att hon inte riktigt tar stöd, men som sagt är det inget man kan svara på just nu. :( är bara så ledsen att hon inte visat något tidigare, jag är ju pedant så det står härliga till med min underbara lilla häst, känner igenom benen varje dag så kan omöjligt att missat att hon skulle ha fått en så stor skada under de 4 månaderna.
20140719-022355.jpg
 
@Eme_liie Usch vad tråkigt att du inte fått vettiga svar av veterinären. Skriv ner dina funderingar och frågor och boka en telefontid med veterinären för att få svar:). Sen i ett sånt här fall är det nog ingen dålig idé att göra en utredning även på annsn klinik tex Strömsholm. Bara för att få mer klarhet i var problemet egentligen härstammar.

Lycka till!!
 
Hej på er :)

Sista dagen i Polen imorgon. Lille köttbullen har skött sig super här nere. Pigg och glad trots över 30 graders hetta alla dagar..
Fin dressyr som alltid med en miss i mellantraven men totalsågad av domaren (av vilken anledning är lite oklart eftersom protokollet står på polska :)) och strax över 60% bara. Troligtvis går han lite högre i form än polackerna och ser ut som en körhäst enligt veterinären ;)… Sedan felfri hopp och terräng och precis utanför plac. Så summa lång och lärorik resa :)
 
Grattis! Så kul att höra @Murray ! Använd google-translate när du kommer hem och grunna över kommentarerna sedan. Kul att ni kommit iväg och visat upp er, bra erfarenhet för hästen!

Grattis-hälsningar från "ett mindre framgångsrikt ekipage" i Västerbotten. :D

10489765_10204196653426776_1271383592477300405_n.jpg
 
Här går det så bra just nu att jag knappt vågar tro det. Juno känns superhärlig och går bättre än nånsin! Han har varit igång i fyra veckor nu och skrittar mest men är uppe i ca 10 minuter trav/galopp per pass. Han går med jättefin bjudning och häromdagen galopperade jag även på stora banan vilket gav en nära magisk känsla:love:!

I onsdags skoddes han med sulor runt för att se om det skulle gynna bjudningen ytterligare eftersom han är aningen hovöm. Tror minsann att det hjälpte en del:).
 
Grattis! Så kul att höra @Murray ! Använd google-translate när du kommer hem och grunna över kommentarerna sedan. Kul att ni kommit iväg och visat upp er, bra erfarenhet för hästen!

Grattis-hälsningar från "ett mindre framgångsrikt ekipage" i Västerbotten. :D

10489765_10204196653426776_1271383592477300405_n.jpg

Vi är alla framgångsrika, bara med olika mål och tidsram :)
Eller hur?

Ja ska göra det tänkte jag men samtidigt så tävlar jag ju inte så ofta (hehe) i Polen och eftersom han får bra poäng i Sverige så lägger jag inte så mycket vikt på det faktiskt ;)
Den store blev 4e plac i CCI2* :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 683
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 801
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp