09:orna del 3

Alltså nu har nog Felix vuxit färdigt. Någon har bytt ut min taniga unghäst mot en köttbulle-säl korsning :nailbiting: jag hann inte med, på två veckor har han lagt på sig hur mkt som helst.... Märker ni skillnad på era?
 
Alltså nu har nog Felix vuxit färdigt. Någon har bytt ut min taniga unghäst mot en köttbulle-säl korsning :nailbiting: jag hann inte med, på två veckor har han lagt på sig hur mkt som helst.... Märker ni skillnad på era?
11231026_10152993453764426_413531619660334582_n.jpg

Ja mina har lagt på sig, värst är halvblodet som fått fettkuddar på rumpan. Hon syns inte på bild här. Men kolla betet som Dingla går på, där är ju ingenting och ändå så rund. Den andra hästen går i sjukhage pga hälta (nu under igångsättning) så hon får mer gräs, hon blir inte lika rund heller.
 
11231026_10152993453764426_413531619660334582_n.jpg

Ja mina har lagt på sig, värst är halvblodet som fått fettkuddar på rumpan. Hon syns inte på bild här. Men kolla betet som Dingla går på, där är ju ingenting och ändå så rund. Den andra hästen går i sjukhage pga hälta (nu under igångsättning) så hon får mer gräs, hon blir inte lika rund heller.

Japp, Galishimo är också tjock. Så här grov ska inte en arab vara... :angel: Och det värsta är att jag också blivit fetare. Så där dåligt satt inte ridjackan förra säsongen! :eek: Jag vet inte i vilken ände jag ska börja bantningen, med mig eller hästen?! :p Jag har väl egentligen inget emot lite extrakilon på mig själv men har väldigt emot att behöva köpa nya kläder eller att se ut som en stoppad korv i för små... :cautious:

_DSC0018.JPG
 
Tömkörning @Oh_really :D Det är min lösning iaf. Du ser ju dock inte ut att behöva gå ner i vikt, men man kan ju bara jämföra med sig själv.
Jag har skaffat nya löparskor, perfekt att jogga med Felix i skogen. Han behöver byggas upp, och jag behöver tränas och bantas :o

Bra att kunna ha olika mkt gräs i hagarna @sassiball Blir intressant att se hur jag ska lösa det när hästarna ska flytta hit. Har ju inte varit hästar här på ett antal år=mkt gräs. Det har ju putsats två ggr/år så det är inte övervuxet, utan grönt och fint.

Red ut igår, har bara tömkört i 2,5 v pga hans knutor på ryggen. De försvinner inte, men är inte heller ömma så jag red. Han va jättefin! Tömkörningen har gjort nytta.
 
Tömkörning @Oh_really :D Det är min lösning iaf. Du ser ju dock inte ut att behöva gå ner i vikt, men man kan ju bara jämföra med sig själv.
Jag har skaffat nya löparskor, perfekt att jogga med Felix i skogen. Han behöver byggas upp, och jag behöver tränas och bantas :o

Bra att kunna ha olika mkt gräs i hagarna @sassiball Blir intressant att se hur jag ska lösa det när hästarna ska flytta hit. Har ju inte varit hästar här på ett antal år=mkt gräs. Det har ju putsats två ggr/år så det är inte övervuxet, utan grönt och fint.

Red ut igår, har bara tömkört i 2,5 v pga hans knutor på ryggen. De försvinner inte, men är inte heller ömma så jag red. Han va jättefin! Tömkörningen har gjort nytta.

Smart! Jo jag tömkör nästan alltid när det blåser eftersom han brukar skutta så mycket då. Det har faktiskt gått så bra så några på stallet har bett mig hjälpa dem med sina hästar. :D Jag tömkör nog bättre än vad jag rider. Men beträffande min nya storlek så tror jag kvällsfikat är värsta boven... :( Och så att jag avlivade hunden förra året, hon krävde sina promenader... nu promenerar jag inte lika mycket.

Men som sagt.. Galishimo börjar ju mogna mentalt, och blir inte alls lika uppspelt av vinden längre. Igår skrittade jag runt lite på lösa tyglar i blåsten. Utan livet som insats!! Man ser på hela honom hur han verkar nöjd med tillvaron..

_DSC0040.JPG
 
I helgen tävlade vi i dagarna tu. Lördag LA:3 på 67 % super fin var hon. Och därefter Msv C:1 på 65% som täckte till en 4:e plats :) Söndagen startade vi nytt program nämligen C:2an , har själv endast startat den en gång innan med annan häst så det var mkt roligt. 64% skrapade vi ihop i den. Java känns super fin just nu. Så himla roligt.

11108246_10152963115463753_1830181357777596225_n.jpg
 
I helgen tävlade vi i dagarna tu. Lördag LA:3 på 67 % super fin var hon. Och därefter Msv C:1 på 65% som täckte till en 4:e plats :) Söndagen startade vi nytt program nämligen C:2an , har själv endast startat den en gång innan med annan häst så det var mkt roligt. 64% skrapade vi ihop i den. Java känns super fin just nu. Så himla roligt.

11108246_10152963115463753_1830181357777596225_n.jpg

Grattis! Så roligt!! :)
 
Jag fortsätter mitt bombande trots att jag står för 75 % av inläggen.. :D

Nuuuu är han släppt på grönbete! Men det blir ingen planerad vila för honom (men det kan ju bli oplanerad vila).

Hur ser det ut för er? Låter ni era hästar vila på sommaren?

_DSC0324.JPG
 
Var ett tag sen jag skrev här, var i full tävlingsform i våras men efter en retlig spark från lillsyrran så fick Ninni en tidig sommarvila.... Hon är nu under igångsättning och har lagt på sig några kilo som jag jobbar på att bli av med igen :p

Rund och go och prickig...
11295659_1030951970248600_8519645505642507421_n.jpg

HAHAHA om du kallar DIN häst "rund och go" vad kallar du då Galishimo?!? :o Jag tycker Ninni ser JÄTTEFIN ut. Dessutom verkar hon ju skimmla ungefär lika långsamt som Galishimo. Lite före ligger hon, som det verkar.

Men min Grå blir bara... bredare... och bredare... och... Hm, jag fick just låttexten "I came here like a wrecking ball" i huvudet... Fick höra att det pratas på stallet om att jag borde skaffa en "riktig" dressyrhäst och inte hålla fast vid Galishimo. Och jag bara:
"Vaddå? Han är ju i högsta grad Riktig..." :cool:

_DSC0092.JPG
 
Felix tappade mig i skogen idag :mad: han är en riktig buse! Han varken bockar eller sticker, är 100% trafiksäker, meeen han gör riktiga ponnytvärnitar när man minst anar det. Gissar att det beror på att han inte är ärligt framme för skänkeln. Jag har blivit en fena på att parera och rama in honom. Men idag var han helt enkelt snabbare än mig. Han stannade och vände tvärt höger och jag fortsatte rakt fram :banghead: är dock sjukt nöjd över att jag kunde sitta upp utan pall i skogen. Lite adrenalin fixar det mesta. Nu har jag riktigt ont i ena foten, vred till den på väg ner.

Imorgon ska jag hem till en kompis och rida på hennes bana. Och på lör ska jag på tömkörningskurs. Kul att vara igång!
 
Felix tappade mig i skogen idag :mad: han är en riktig buse! Han varken bockar eller sticker, är 100% trafiksäker, meeen han gör riktiga ponnytvärnitar när man minst anar det. Gissar att det beror på att han inte är ärligt framme för skänkeln. Jag har blivit en fena på att parera och rama in honom. Men idag var han helt enkelt snabbare än mig. Han stannade och vände tvärt höger och jag fortsatte rakt fram :banghead: är dock sjukt nöjd över att jag kunde sitta upp utan pall i skogen. Lite adrenalin fixar det mesta. Nu har jag riktigt ont i ena foten, vred till den på väg ner.

Imorgon ska jag hem till en kompis och rida på hennes bana. Och på lör ska jag på tömkörningskurs. Kul att vara igång!

Aj aj! Hoppas du blir bra i foten snart igen! :/

Jag och Galishimo är också igång och utmanar oss väldigt med ett litet kryss. Han kämpar på! :) Nu när han har palt-koma av allt gröngräs hetsar han inte upp sig lika lätt, så då är det bara att köra på!

lyckat.jpg
 
HAHAHA om du kallar DIN häst "rund och go" vad kallar du då Galishimo?!? :o Jag tycker Ninni ser JÄTTEFIN ut. Dessutom verkar hon ju skimmla ungefär lika långsamt som Galishimo. Lite före ligger hon, som det verkar.

Men min Grå blir bara... bredare... och bredare... och... Hm, jag fick just låttexten "I came here like a wrecking ball" i huvudet... Fick höra att det pratas på stallet om att jag borde skaffa en "riktig" dressyrhäst och inte hålla fast vid Galishimo. Och jag bara:
"Vaddå? Han är ju i högsta grad Riktig..." :cool:

_DSC0092.JPG
Är det bara på skoj dom säger så eller är dom seriösa med det (att du skall skaffa en "riktig" dressyrhäst)?

Jag tycker han är jättefin och tycker det är roligt att se era framgångar.

Jag tycker inte du skall byta häst (och då är jag en riktig dressyrtant :D).

Många gånger tycker jag just att utmaningen i dressyren är att få en häst som inte är en "riktig" dressyrhäst att gå riktigt bra i dressyr.
 
Felix är också betesfet. Dock pigg ändå! Men på filmsnutten travas han av efter ett rätt tufft pass. Alltså en trött Felix som tömkörs med en hand:

 
Oj vilken dålig kvalitet det blev på filmen. Såg mkt bättre ut på Instagram.

Jag tar över spammandet nu @Oh_really :D

Har varit och ridit på en kompis ridbana idag. Det tog en stund att lasta själv, han traskar glatt in, och tyvärr ut igen. Men trägen vinner! Kolugn när vi kom fram. Tuggummi under skorna när jag red, men han blir gärna seg när han är spänd. Skönt när de tar utflykterna med ro ändå. Ska köra iväg till klubbens anläggning i veckan också, så har han åkt lite innan kursen på lördag.
 
Är det bara på skoj dom säger så eller är dom seriösa med det (att du skall skaffa en "riktig" dressyrhäst)?

Jag tycker han är jättefin och tycker det är roligt att se era framgångar.

Jag tycker inte du skall byta häst (och då är jag en riktig dressyrtant :D).

Många gånger tycker jag just att utmaningen i dressyren är att få en häst som inte är en "riktig" dressyrhäst att gå riktigt bra i dressyr.

Nej, det skämtas inte utan det finns faktiskt folk som har tid och energi att "bekymra" sig över mig och Galishimo. :p Men kritikerna börjar bli lite tystare då det går bättre för oss. Det gäller ju att vara lite tjurig och inte ge upp. Jag blir alltid imponerad av personer som gör något bra av lite "otippade" raser! Hoppas själv att jag och Galishimo klarar oss hyfsat i lättare klasser dressyr, framöver.

pkatarinahopp4.jpg


I AM THE QUEEN OF SPAM @escade ;)
 
Tömkörningskurs idag. Felix var en pärla i transporten. Knallade rakt in och stog still både på väg dit och hem. Fick en massa bra tips på träningen. Och när tränaren tog tömmarna växte han en decimeter och kunde trava riktigt trevligt. Har en bit kvar innan jag får honom dit. Men det var roligt att se!!



För övrigt är han gräslig att rida ut på just nu, hoppas det är en test-fas som snart går över.
 
Tömkörningskurs idag. Felix var en pärla i transporten. Knallade rakt in och stog still både på väg dit och hem. Fick en massa bra tips på träningen. Och när tränaren tog tömmarna växte han en decimeter och kunde trava riktigt trevligt. Har en bit kvar innan jag får honom dit. Men det var roligt att se!!



För övrigt är han gräslig att rida ut på just nu, hoppas det är en test-fas som snart går över.

Så härligt med tömkörningsträningen! :) Vad är det han gör när du rider ut? :/
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 272
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 287
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 703
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp