09:orna del 3

Hur gick det med din kurs? Min dressyrkurs gick över förväntan. Både jag och hästen fick översvallande beröm och det kändes verkligen roligt att få så mycket stöd. Tränaren tycker att 'grunden är klar' (inte perfekt men klar) för oss nu och att det är dags för oss att börja göra skolor såsom öppna, sluta, skänkelvikning och ryggning. Galishimo var toppenfin och ställde upp superbra.

galo2.jpg



Tyvärr hände något i transporten på väg hem, och han fick panik. Lastningen gick bra men efter någon kilometer blev det tumult. Han sparkade sönder bakbommen samt hela mellanväggen, inklusive stolpen längst fram i transporten, sedan sparkade han revor på transportväggarna på sidorna, och givetvis sig själv. Det var fullt med blod i transporten och han nu en hel del sår på bakbenen och är halt, jag fick kalla på veterinär som kunde konstatera att han inte har några djupa sår och att han är bra igen om några veckor, om jag tvättar såren varje dag och håller dem öppna.

Förut blev jag ju väldigt uppriven när Galishimo fick sina stunder av panik, men man har börjat vänja sig vid allt numer. Märkligt nog. Jag var lite ledsen när det hände, men nu känns det helt okej. Han är en sådan häst bara.

Antingen vaddar man in honom i bomull och slutar träna honom så han får leva ett passivt liv som prydnadshäst, ELLER så fortsätter man och använder honom som ridhäst och kurshäst, och fortsätter finna lösningar och fortsätter ta hjälp av sakkunniga. Det får bli det sistnämnda. ;)

Kul att träningen gick bra! Men fy vad läskigt att han fick panik i transporten. Felix är inte klockren i lastningen än, men han står som ett ljus under färden.
Hur är det med hans ben nu?

Tömkörningen gick både bra och mindre bra. Vi tror han (och jag) har någon låsning. Han har svårt att ge efter ordentligt i framförallt vänster varv. Känner det uppsuttet också. Han är lätt att ställa i halsen, men han formar sig dåligt runt innerskänkeln. Antagligen beror det mest på skit-i-sadeln för efter träningen har det gått mkt bättre (tränaren tömkörde mest). Jag har varit tydligare och ställt lite mer krav. Det är bara så himla svårt att sitta och rida själv. Tyvärr har jag varken tid eller råd med regelbunden träning just nu. Men, han rör sig bättre för varje gång, så visst utvecklas vi!
Nästa steg är kiro +ev vet-besök. Klippning (!!), och sen förhoppningsvis mer träningar!
 
Jag har inte läst i denna tråd på ett tag, jag vet inte om ni är nyfikna på vad Fille och jag håller på med :)

Iaf så har Fille stått sen i vintras. Det blev 6 ston som betäcktes i år, vi försökte med ett 7:e, men hon var rädd för Fille och vi fick inte riktigt till det så vi beslöt oss för att rekommendera semin på det stoet istället.

4 ston är konstaterade dräktiga, och så har vi 2 ston som ägarna tror är dräktiga, men de har inte orkat kolla dem. Första fölet kommer i mitten av mars, och sedan dröjer det till juni innan nästa troligtvis!

Jag lyckades trilla av igen och var inte så pigg på att hoppa upp igen ärligt talat. Nu är planen att muskla upp herrn från marken så att det blir lite lättare att sitta kvar sen. Han är precis igångsatt lite smått (i typ 2 veckor, i endast skritt, för hand).

I fredags var min ena tränare här och tömkörde honom! Vi fick tyvärr avbryta tidigt då gjorden var på tok för stor och min håltagare är borta. Gjorden åkte över manken och då slog han i armbågen, och detta hände givetvis alltid när han jobbade som bäst...

Några min tömkörning blev det ändå, så jag passade på att filma lite!

 
Jag har inte läst i denna tråd på ett tag, jag vet inte om ni är nyfikna på vad Fille och jag håller på med :)

Iaf så har Fille stått sen i vintras. Det blev 6 ston som betäcktes i år, vi försökte med ett 7:e, men hon var rädd för Fille och vi fick inte riktigt till det så vi beslöt oss för att rekommendera semin på det stoet istället.

4 ston är konstaterade dräktiga, och så har vi 2 ston som ägarna tror är dräktiga, men de har inte orkat kolla dem. Första fölet kommer i mitten av mars, och sedan dröjer det till juni innan nästa troligtvis!

Jag lyckades trilla av igen och var inte så pigg på att hoppa upp igen ärligt talat. Nu är planen att muskla upp herrn från marken så att det blir lite lättare att sitta kvar sen. Han är precis igångsatt lite smått (i typ 2 veckor, i endast skritt, för hand).

I fredags var min ena tränare här och tömkörde honom! Vi fick tyvärr avbryta tidigt då gjorden var på tok för stor och min håltagare är borta. Gjorden åkte över manken och då slog han i armbågen, och detta hände givetvis alltid när han jobbade som bäst...

Några min tömkörning blev det ändå, så jag passade på att filma lite!


Så kul att du är igång igen!

Men vad hände som gjorde att du föll av denna gång? :o
 
Så kul att du är igång igen!

Men vad hände som gjorde att du föll av denna gång? :o

Det var såååå klantigt :o

Jag red på volt, i skritt och han vägrade ta ytterskänkeln, efter ett par varv så blev jag riktigt irriterad, och skulle drämma till honom med skänkeln. Jag tog ut skänkeln från hans sida för att ta sats :o Och det kände han, så han sprang åt andra hållet i full galopp. Jag var helt oförberedd, trasslade in mig i tyglarna och vred till fingrarna, landade under honom varpå han tar sats på min fot. Det är än idag blå och riktigt öm, ja, där jag har känsel alltså ;)

Helt mitt fel, som vanligt.

Foten och handen är röntgade ua iaf ;)
 
Det var såååå klantigt :o

Jag red på volt, i skritt och han vägrade ta ytterskänkeln, efter ett par varv så blev jag riktigt irriterad, och skulle drämma till honom med skänkeln. Jag tog ut skänkeln från hans sida för att ta sats :o Och det kände han, så han sprang åt andra hållet i full galopp. Jag var helt oförberedd, trasslade in mig i tyglarna och vred till fingrarna, landade under honom varpå han tar sats på min fot. Det är än idag blå och riktigt öm, ja, där jag har känsel alltså ;)

Helt mitt fel, som vanligt.

Foten och handen är röntgade ua iaf ;)

Men oj... :o otäckt att ramla under hästen! Hoppas verkligen du blir bra snart igen.

.
 
Kul att träningen gick bra! Men fy vad läskigt att han fick panik i transporten. Felix är inte klockren i lastningen än, men han står som ett ljus under färden.
Hur är det med hans ben nu?

Jodå, han är rädd om såren ännu men han är inte halt. :) Jag har provlastat honom och det var inga problem, gudskelov :) Men jag väntar en liten stund med att rida igen, för säkerhets skull. Det finns ju annat att träna på trots att man inte rider. Som att möta tåg... :D

 
KL

Dåligt med update från oss som vanligt :) Men vi rullar på som vanligt. Har även fått klippt henne "IGEN"

12118727_10153226544538753_9200065310090395524_n.jpg

Här är det 4 veckor mellan klippningarna ? Turbo päls.

Iaf tävlingarna lider mot sitt slut. Java har tre kvar för iår. Då kommer vi avsluta med Msv B endast för att få rutin i de klasserna inför 2016. Bytena blir bättre och bättre. Har lyckats med vart fjärde på senaste träningen. Duktig sprätt.
 
Nu måste jag bara skryta lite om Java :love:
Vi red igår vår andra Msv B. Hade inga som helst förhoppningar om den klassen mer än att ta oss runt . Jag höll även på att rida del två gånger. Efter första travslutan blev jag helt paff och trodde jag skulle göra skritt piruetter men så kom jag snabbt på att det var inte med där så jag fortsatte enligt planen. Hade fortfarande C:2an i huvudet, Och efter första galoppfattningen var jag på väg att öka på långsidan men så tvär kommer jag på att det ska ju vara en 8m volt. Peew ... Så volten blev ju tyvärr lite sen men jag red inte fel iaf :) Hör och häpna red vi ihop hela 65,465% !?!?! Och en ANDRA PLATS!?!

Och så vann hon Msv C:2 :bump::banana:

img_3700_5634f8f8e087c36ec54cd43a.jpg
 
Jag är sämst på att uppdatera här, men jag följer er och läser! Så kul att följa allas framsteg :).

Vi är inte som andra och tycker just nu att det är roligast i världen att rid utan huvudlag. Hon är så fantastisk min ponny!

Bildbomb!









Men du, är det inte din häst som finns ute på hästnet?
 
Nu på lördag åker vi till gyttorp för årets sista tävling. Java kommer åka tillsammans med sin bror. Kommer bli hektiskt med 4 starter ;) Men det är roligt också.

Igår tänkte jag trotsa mina rädslor ( älgflugor ) och rida ut en sväng i sällskap med en kompis och hennes hund. Vi kom inte så långt.. Gick längs en väg med både hästar skällande hundar men vid sista huset på vägen var det några hundar som var alldeles för läskiga. Java blir livrädd och kastar sig runt. Behåller lugnet och försöker igen. Efter sisådär 7 misslyckade försök gav jag upp. Dumt ? Ja. Men jag riskerar inte varken min eller hennes säkerhet. Hon försökte sticka varje gång hon vände runt och hade jag fortsatt hade hon stuckit åt andra hållet, och kanske då med mig kvar på vägen + att hon höll på att backa ner i ett djupt dike några gånger. Jag hade verkligen ingen kontroll på henne just då. . Så vi får göra ett nytt försök. Blev mäkta förvånad när hon annars är tryggheten själv. Men allt kan hända med våra älskade djur :)
 
Nu på lördag åker vi till gyttorp för årets sista tävling. Java kommer åka tillsammans med sin bror. Kommer bli hektiskt med 4 starter ;) Men det är roligt också.

Igår tänkte jag trotsa mina rädslor ( älgflugor ) och rida ut en sväng i sällskap med en kompis och hennes hund. Vi kom inte så långt.. Gick längs en väg med både hästar skällande hundar men vid sista huset på vägen var det några hundar som var alldeles för läskiga. Java blir livrädd och kastar sig runt. Behåller lugnet och försöker igen. Efter sisådär 7 misslyckade försök gav jag upp. Dumt ? Ja. Men jag riskerar inte varken min eller hennes säkerhet. Hon försökte sticka varje gång hon vände runt och hade jag fortsatt hade hon stuckit åt andra hållet, och kanske då med mig kvar på vägen + att hon höll på att backa ner i ett djupt dike några gånger. Jag hade verkligen ingen kontroll på henne just då. . Så vi får göra ett nytt försök. Blev mäkta förvånad när hon annars är tryggheten själv. Men allt kan hända med våra älskade djur :)

Jag tänker också som du i sådana situationer. När man känner att man riskerar säkerheten för mycket så är det inte värt det. Här i Västerbotten är vädret inget vidare. Men jag slipper åtminstone älgflugor... :D

12213918_459266130924582_1447666638_o.jpg
 
Jag tänker också som du i sådana situationer. När man känner att man riskerar säkerheten för mycket så är det inte värt det. Här i Västerbotten är vädret inget vidare. Men jag slipper åtminstone älgflugor... :D

12213918_459266130924582_1447666638_o.jpg
Ja men precis. Fuskigt här är de kvar än :( nedrans flugor :P
 
Wow här händer det mycket ? :laugh:

Hur går det för alla ?
Här går det bara framåt. Snart dags för tävling. Msv B:2 . Java är super lydig och byter nu lätt som en plätt ner till vart tredje. ( om matte hinner med att räkna förståss ) :rofl: . Dock är det en del styrka kvar så hon orkar genom hela bytet. Hon kastar idag lite med rumpan. Formen känns bra. Har Jobbat mycket med låg och rund form under vintern. Jag tycker det har gett bra resultat.
Och så har vi provat rida Msv B:5 på program träning med ett godkänt resutat :)

 
Senast ändrad:
@Anyo Så himla bra jobbat! Både med hästen och dig själv-du har en ny säkerhet och stabilitet i din ridning. Massa pepp inför säsongen, tror det kommer gå ritigt bra för er:).
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 270
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 008
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp