09:orna del 3

Hoppas peppa upp tråden lite! Hur går det för alla?

Min lilla köttbulle har startat säsongen utmärkt. Först en H100 och nu i helgen en CNC* som resulterade i drygt 68 %, ett nedslag i hoppningen (mitt fel!), felfri terräng och en 7e placering. Superkänsla hela tävlingen igenom och vi känner oss laddade inför säsongen. Känns otroligt skönt att vi kommit igång igen efter hans rejäla vurpa början av året. Härnäst blir Danmark och CNC* nästa helg.

Terrängen från senast :)
 
Hoppas peppa upp tråden lite! Hur går det för alla?

Min lilla köttbulle har startat säsongen utmärkt. Först en H100 och nu i helgen en CNC* som resulterade i drygt 68 %, ett nedslag i hoppningen (mitt fel!), felfri terräng och en 7e placering. Superkänsla hela tävlingen igenom och vi känner oss laddade inför säsongen. Känns otroligt skönt att vi kommit igång igen efter hans rejäla vurpa början av året. Härnäst blir Danmark och CNC* nästa helg.

Terrängen från senast :)

Wow! Helt galet vad imponerad jag blir! Och avundsjuk! Vilket kanonjobb du gjort!

_DSC0011.JPG


Jag och Galishimo ligger på den nivån att jag nu, efter oändligt mycket nötande, kan rida ut ensam med Galishimo. Det tog bara... eh. Tre år. O_o Om omständigheterna är väldigt bra så går det galoppera med honom utan att man hänger löst. :D

Nu kommer träningen att stå relativt stilla tills jag lyckats spara ihop till en hästtransport så jag kan åka iväg med honom och träffa folk och gå kurser. Har sparat ett halvår och fått ihop 20.000 kr, så det närmar sig! Jag tänkte spara tills jag har 30.000...

Så här ser det ut när vi äntligen kan galoppera ensamma utan skrik och panik :cool:

 
Wow! Helt galet vad imponerad jag blir! Och avundsjuk! Vilket kanonjobb du gjort!

_DSC0011.JPG


Jag och Galishimo ligger på den nivån att jag nu, efter oändligt mycket nötande, kan rida ut ensam med Galishimo. Det tog bara... eh. Tre år. O_o Om omständigheterna är väldigt bra så går det galoppera med honom utan att man hänger löst. :D

Nu kommer träningen att stå relativt stilla tills jag lyckats spara ihop till en hästtransport så jag kan åka iväg med honom och träffa folk och gå kurser. Har sparat ett halvår och fått ihop 20.000 kr, så det närmar sig! Jag tänkte spara tills jag har 30.000...

Så här ser det ut när vi äntligen kan galoppera ensamma utan skrik och panik :cool:

Vad härligt, ett sådant vinterlandskap! Är det där nyfilmat?
 
Vad härligt, ett sådant vinterlandskap! Är det där nyfilmat?

Ja det är fint här i Västerbotten på vintern... ibland. Det där klippet är från 25 februari. Nu är det blött och slaskigt där och båda dikena på vardera sida om vägen är fulla med vatten och han är livrädd för allt igen, eftersom inget såg ut som det gjorde senast jag red där. ;) Så nu tar vi rundan i skritt tills han slutat skygga igen. ;)

Den 10 mars var det också fint på uteritterna. Jag har en lite längre film från det här! Vid det tillfället var vi ute i nästan två timmar och han tuffade på som sjutton hela vägen, trots snö och broar och järnvägsövergångar. Han verkar trivas bäst när man kommer iväg på de där riktiga långrundorna. Men all snö ska ju tina bort så nu, en månad senare, går det knappt rida någonstans alls..


Hur går det med din häst, Sassiball?! :)
 
Jag ansluter till tråden med min 09:a Molly! Connemara-arabkorsning på 138 cm. Vi har huserat i 11-tråden tidigare, men 11:an är såld så det var dags för oss att flytta hit.
IMG_20160404_201529.jpg

Jag har henne på foder, tanken är att vi ska komma ut och tävla och få lite rutin innan det är dags för ägarens dotter att ta över henne om nåt år. Går framåt för varje hoppträning, nu kan vi nästan både styra och bromsa. På söndag ska vi åka till en annan klubb och hoppträna, nyttigt att komma ut på nya ställen :up:.

received_829102543901892.jpeg

received_829103797235100.jpeg
received_829103190568494.jpeg

received_829103780568435.jpeg
 
Jag ansluter till tråden med min 09:a Molly! Connemara-arabkorsning på 138 cm. Vi har huserat i 11-tråden tidigare, men 11:an är såld så det var dags för oss att flytta hit.
IMG_20160404_201529.jpg

Jag har henne på foder, tanken är att vi ska komma ut och tävla och få lite rutin innan det är dags för ägarens dotter att ta över henne om nåt år. Går framåt för varje hoppträning, nu kan vi nästan både styra och bromsa. På söndag ska vi åka till en annan klubb och hoppträna, nyttigt att komma ut på nya ställen :up:.

received_829102543901892.jpeg

received_829103797235100.jpeg
received_829103190568494.jpeg

received_829103780568435.jpeg

Jag ser inga bilder! :(
 
Kul att vi är igång lite o tråden igen och välkommen @fickan :)

Java hat startat en gång hittills i en Msv B:2 på drygt 65 % 1,5 poäng från placering . Nästa helg ska vi prova en B:4 och se om vi kanske kan sätta ett kval ( absolut inget måste utan bara roligt att testa och se) till Msv A.

Jag har lite tävling mellan henne och hennes storebrorsa just nu då de ligger på samma klasser ;) som jag också rider förstås. Så det är lite roligt :)
 
Igår var jag och Molly iväg på hoppträning på grannklubben. Väldigt försenade eftersom att fröken vägrade gå på transporten. Men väl där skötte hon sig fint! Inga direkta konstigheter med nytt ställe, lite läskigt att gå in i ridhuset (ganska smal ingång) men jag kunde rida in henne utan hjälp. Många svåra svängar men vi tog oss runt och över varje gång.

Hon reds in som 5åring och var bara riden 2-3 dagar i veckan när jag fick henne, så vi ligger lite efter än. Men utvecklingen går framåt hela tiden så det är kul! :)
 
Senast ändrad:
@Murray du som är tävlingsproffset här... Kan man köpa en mörk transport eller blir de för heta? Som den här? Jag tänker ju inte åka långt på tävlingar och så varje helg, utan förmodligen hålla mig inom kommunen några resor per år.. Andra får också tycka till..

4902987978.jpg
 
@Oh_really pratade faktiskt om just detta nu i dagarna med en kompis eftersom vi båda hade länsstyrelsen ute för att godkänna transporterna. Transporter med mörkt tak godkänns inte eftersom de blir för varma. Jag har ingen egen erfarenhet eftersom våra är ljusa men kompisen hade tidigare en transport med mörkt tak och hon tyckte att det verkligen kunde bli varmt.
Vet inte om det är skillnad på när taket är mörkt eller sidan. Många har ju så och de verkar nöjda och med tanke på att du inte tänkt åka så mycket funkar det antagligen bra men kan du välja så välj ljus :-)
 
@Murray tack för rådet! Jag har också läst att man inte får ha svart tak... Jag tror att jag ska titta på den här i stället, den är inte riktigt lika snygg. Man ser bland annat hur den blivit solblekt och dekalerna lämnat mörka märken efter sig. Men det kanske går fixa till med lite rubbing och polering. Jag har en kompis som äger en sådan maskin som i alla fall fungerar bra på solblekta bilar... Den här är dessutom fyra år yngre och kan ta högre vikt, är ljusare, och är dessutom nybesiktad... och några tusenlappar billigare... Den kanske är bättre... :) Det är en Star Trailer.

9688350111.jpg
 
Senast ändrad:
@Murray tack för rådet! Jag har också läst att man inte får ha svart tak... Jag tror att jag ska titta på den här i stället, den är inte riktigt lika snygg. Man ser bland annat hur den blivit solblekt och dekalerna lämnat mörka märken efter sig. Men det kanske går fixa till med lite rubbing och polering. Jag har en kompis som äger en sådan maskin som i alla fall fungerar bra på solblekta bilar... Den här är dessutom fyra år yngre och kan ta högre vikt, är ljusare, och är dessutom nybesiktad... och några tusenlappar billigare... Den kanske är bättre... :) Det är en Star Trailer.

9688350111.jpg
När jag gick en kurs i att köra hästtransport (en kurs man var tvungen att gå när man bedrev hästverksamhet vilket jag gjorde då) så lärde jag mig att man får ha svart tak, men att man då inte får köra lika långa sträckor, kan har rört sig om att man inte får köra mer än 8 timmar kommer ej ihåg exakt. Jag har helsvart transport, men den håller sig ok även sommartid om man har taklucka plus fönster öppna.

Den transporten på bilden ser fin ut tycker jag.

Angående mina hästar går det väl inte jättebra just nu, förutom 09 då , lilla Dingla, hon körs ibland och följer med som handhäst ibland. De båda stora hästarna är jag lite trött på för tillfället, den ena har behandlats för hälta och den andra är så himla svårriden tycker jag.
 
Senast ändrad:
Jag kikar också lite på transport. Jag får låna den som finns i stallet i stort sett när jag vill, men det är en gammal värmlandsvagn och det gör inte direkt Molly mer lättlastad. Jag tyckte att hon verkade trivas bra i kompisens boj classic(?) men en sån i samma årsmodell har jag inte råd med. Men då är ju frågan om hon trivs lika bra i ett äldre boj eller om jag ska leta efter ett nyare släp i billigare prisklass. Åh, det är så svårt!:arghh:
 
@Oh_really den va fin :D

KL
Java debuterade Msv B:4 förra helgen. Tyvärr några spändhets missar samt missförstånd efter inridningen då det blev lite galopp samt lite ostadig . Men hon fick ändå nog till ett kval . 63% . Super nöjd med henne. Nu är vi dock inne i en down period så just nu back to basic med ridningen med fokus på grunderna och stabiliteten. Man kan inte ligga på topp jämt :) Hon är iaf duktig min lilla fia och kämpar verkligen för att göra rätt.

 
NU ikväll kom jag över en Cheval Liberte från 2003! Jag fick den för 24.000 kr vilket är lite billigare än vad jag tänkt, men den behövde lite mindre småfix. Dock nybesiktad utan anmärkning! Skitnöjd känner jag mig! :)

13000154_10153992877734765_363427530897543282_n.jpg
Vad kul, den ser ju fin ut. Jag har också en cheval liberté, köpte den ny 2007 så jag har haft den i nio och och jag är jättenöjd :)
 
@Oh_really den va fin :D

KL
Java debuterade Msv B:4 förra helgen. Tyvärr några spändhets missar samt missförstånd efter inridningen då det blev lite galopp samt lite ostadig . Men hon fick ändå nog till ett kval . 63% . Super nöjd med henne. Nu är vi dock inne i en down period så just nu back to basic med ridningen med fokus på grunderna och stabiliteten. Man kan inte ligga på topp jämt :) Hon är iaf duktig min lilla fia och kämpar verkligen för att göra rätt.


Vad fint! Helt otroligt att ni rider Msv B!!! 63% är ju ändå hyfsat bra resultat.

Jag red för en dressyrtränare i helgen och hade också några "spändhets-missar" som tyvärr höll i sig så länge att sadeln gled ur sitt läge (han har knappt någon manke) och jag dammade i backen... så jag förstår preciiiis hur det känns med downperioder.. :angel:

Dressyrtränarens spontana reaktion: "Jag kan inte fatta att du orkat med honom?!" ;)

_DSC0049.JPG


Men i övrigt fick jag väldigt mycket positiv respons, hon gillade upplägget och hur jag grundtränat honom och säger att hon hade gjort på samma sätt själv. Hon tyckte han såg frisk ut men med omogen mentalitet... Och han gick ju superfint när han slappnade av. Men tävlingar ligger fortfarande långt bort... :( I fem år har man kämpat...

_DSC0025.JPG
 
Vad fint! Helt otroligt att ni rider Msv B!!! 63% är ju ändå hyfsat bra resultat.

Jag red för en dressyrtränare i helgen och hade också några "spändhets-missar" som tyvärr höll i sig så länge att sadeln gled ur sitt läge (han har knappt någon manke) och jag dammade i backen... så jag förstår preciiiis hur det känns med downperioder.. :angel:

Dressyrtränarens spontana reaktion: "Jag kan inte fatta att du orkat med honom?!" ;)

_DSC0049.JPG


Men i övrigt fick jag väldigt mycket positiv respons, hon gillade upplägget och hur jag grundtränat honom och säger att hon hade gjort på samma sätt själv. Hon tyckte han såg frisk ut men med omogen mentalitet... Och han gick ju superfint när han slappnade av. Men tävlingar ligger fortfarande långt bort... :( I fem år har man kämpat...

_DSC0025.JPG
Kul med dressyrträning, men vilket tålamod du har! Jag är imponerad, jag hade aldrig orkat kämpa så länge. ;) Men en tröst kanske är att jag har upplevt att när man väl börjar åka ut på nya ställen och träna så släpper mycket hemma istället. Bara att åka ut o rida på nya ställen kan vara ganska utvecklande, och lättare att göra ofta nu när du har egen transport :)
 
Vi var på hoppträning igår, jag har både varit utomlands, sjuk och på kurs på strömsholm senaste 2 veckorna så har inte blivit många pass för Molly under tiden. Bara några enstaka i skogen. Hon går i flock i stor hage, så rör sig gör hon ju ändå som tur är. Var därför lite orolig att det kunde finnas lite mycket överskottsenergi i damen men hon var så fin! Börjar komma till mer ridning mellan hindren nu, inte lika springig på bogarna fram till hindren och det är så kul! Känner verkligen skillnad från varje träning :) Första gångerna skenade vi mest genom/förbi allt.

Har anmält oss till en P&J den 5maj på hela 60cm, ev. 70 också. Så kul att börja ha lite saker att träna inför. Sedan har vi sugarcup träning 14 och 28 maj.
lite filmer;
https://lh3.googleusercontent.com/S...18?cpn=WQeeBCXBUcnHfri0&c=WEB&cver=1.20160425

https://lh3.googleusercontent.com/A...18?cpn=HaEiy9m7YORE1eo-&c=WEB&cver=1.20160425

avslutande bana
https://lh3.googleusercontent.com/V...18?cpn=-jeJgFyhIobzo5dQ&c=WEB&cver=1.20160425
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 381
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 270
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 305
Senast: jemeni
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp