09:orna del 3

Kul med dressyrträning, men vilket tålamod du har! Jag är imponerad, jag hade aldrig orkat kämpa så länge. ;) Men en tröst kanske är att jag har upplevt att när man väl börjar åka ut på nya ställen och träna så släpper mycket hemma istället. Bara att åka ut o rida på nya ställen kan vara ganska utvecklande, och lättare att göra ofta nu när du har egen transport :)

Jag får nog backa bandet ytterligare och åka på nya ställen och longera honom, bara... Men det går ju alltid framåt om man är lite tjurig. Mamma har funderat på att sälja lite skog bara för att kunna köpa in en ordentlig "normal" häst till mig som jag kan aktivera mig lite mer med. Då tänkte vi en stabil häst som redan är inriden och kanske testat någon pay and jump så man vet att den klarar röriga miljöer utan att bryta ihop. Typ en Connemara eller ett stabilt svenskt halvblod, tänkte jag.

Väldigt gulligt av mamma att vilja hjälpa, men hur orkar man heltidsjobb och två hästar? Är det någon av er andra som har heltidsjobb och två stycken? Blir det så att man alltid har dåligt samvete för någon av dem eller? Skriv gärna och berätta ni som har fler än en... särskilt om ni har heltidsjobb!
 
Vi var på hoppträning igår, jag har både varit utomlands, sjuk och på kurs på strömsholm senaste 2 veckorna så har inte blivit många pass för Molly under tiden. Bara några enstaka i skogen. Hon går i flock i stor hage, så rör sig gör hon ju ändå som tur är. Var därför lite orolig att det kunde finnas lite mycket överskottsenergi i damen men hon var så fin! Börjar komma till mer ridning mellan hindren nu, inte lika springig på bogarna fram till hindren och det är så kul! Känner verkligen skillnad från varje träning :) Första gångerna skenade vi mest genom/förbi allt.

Har anmält oss till en P&J den 5maj på hela 60cm, ev. 70 också. Så kul att börja ha lite saker att träna inför. Sedan har vi sugarcup träning 14 och 28 maj.
lite filmer;
https://lh3.googleusercontent.com/S...18?cpn=WQeeBCXBUcnHfri0&c=WEB&cver=1.20160425

https://lh3.googleusercontent.com/A...18?cpn=HaEiy9m7YORE1eo-&c=WEB&cver=1.20160425

avslutande bana
https://lh3.googleusercontent.com/V...18?cpn=-jeJgFyhIobzo5dQ&c=WEB&cver=1.20160425

Men gud så fin och lugn liten tjej!!! :heartheart:love:
 
Jag får nog backa bandet ytterligare och åka på nya ställen och longera honom, bara... Men det går ju alltid framåt om man är lite tjurig. Mamma har funderat på att sälja lite skog bara för att kunna köpa in en ordentlig "normal" häst till mig som jag kan aktivera mig lite mer med. Då tänkte vi en stabil häst som redan är inriden och kanske testat någon pay and jump så man vet att den klarar röriga miljöer utan att bryta ihop. Typ en Connemara eller ett stabilt svenskt halvblod, tänkte jag.

Väldigt gulligt av mamma att vilja hjälpa, men hur orkar man heltidsjobb och två hästar? Är det någon av er andra som har heltidsjobb och två stycken? Blir det så att man alltid har dåligt samvete för någon av dem eller? Skriv gärna och berätta ni som har fler än en... särskilt om ni har heltidsjobb!
Jag har heltidsjobb och fram tills för en månad sedan 3ponnyer. Nu har jag bara två, men förutom molly så är det min 24åriga gamla dponny. Han kräver inte så mycket aktivering ;) skötselmässigt skiljer det sig knappt något i tid. Jag har inte ork till att rida två varje dag efter jobbet men å andra sidan så är det få hästar som faktiskt behöver ridas varje dag så länge men har vettiga hagar.

Om den nya hästen är en lättsam trevlig individ så borde det inte vara några problem att ha medryttare någon dag i veckan heller. Lättare att få ridsällskap då också. :)
 
@Oh_really jag är nog lika häpen själv :D

I torsdags tränade vi för vår tränare. Det var ett tag sedan hon var med, det har mest blivit hennes bror som fått träningstiderna pga olika skäl.
Men nu var det Javas tur. Jag berättade att jag tyckte hon kändes ostadig och tjafsig. Vi kom fram till att jag haft för mycket fokus på att hon ska "bara gå på tygeln" och inte tagit med hela kroppen i ridningen , samt att hon i vänster varv kännts kärv och det var så enkelt som att jag inte hade henne på högertygeln. Och vipps så var hon sig själv igen :D . Och vi har bytt i vartannat. Så häftigt. Men ack så svårt . Provar länka ett instagram klipp. Ska klippa ihop en hel film också.

http://iconosquare.com/p/1238504921283535626_208432919#sthash.PFmnMB0y.dpuf
 
Jag får nog backa bandet ytterligare och åka på nya ställen och longera honom, bara... Men det går ju alltid framåt om man är lite tjurig. Mamma har funderat på att sälja lite skog bara för att kunna köpa in en ordentlig "normal" häst till mig som jag kan aktivera mig lite mer med. Då tänkte vi en stabil häst som redan är inriden och kanske testat någon pay and jump så man vet att den klarar röriga miljöer utan att bryta ihop. Typ en Connemara eller ett stabilt svenskt halvblod, tänkte jag.

Väldigt gulligt av mamma att vilja hjälpa, men hur orkar man heltidsjobb och två hästar? Är det någon av er andra som har heltidsjobb och två stycken? Blir det så att man alltid har dåligt samvete för någon av dem eller? Skriv gärna och berätta ni som har fler än en... särskilt om ni har heltidsjobb!

Jag har vansinnigt långt till jobbet (10mil) och orkar inte riktigt två. Med kortare resor, absolut!



Min stabila connemara :angel: (Hon är nästintill bombsäker men tycker piloten är dryg som kräver, fis-rider man som jag är hon hur stabil som helst, 11a).
 
Screenshot_20160428-195600.png

Lycka är när man får på sin svårlastade ponny på transporten innan lasthjälpen har hunnit ta sig ur ridhuset! Kunde tom gå bak och stänga utan att hon gjorde minsta ansats till att backa ur. :up: Hemåt brukar i regel vara lättare än att åka iväg, men såååå skönt att det går framåt!

Vi var iväg på markarbetesträning i torsdags, nyttigt att rida lite längre bomserier, det har vi varit dåliga på insåg jag. Galopperade igenom första travbommarna... Lite springig överlag, stack lite i galoppfattningarna men kändes fin på slutet!

På torsdag ska vi på pay n jump! hela 60 cm har jag anmält oss till, finns det gott om krafter kvar efter första rundan blir det nog en sväng på 70cm också :)
 
Jag har vansinnigt långt till jobbet (10mil) och orkar inte riktigt två. Med kortare resor, absolut!



Min stabila connemara :angel: (Hon är nästintill bombsäker men tycker piloten är dryg som kräver, fis-rider man som jag är hon hur stabil som helst, 11a).

Jag har bara fått riktigt positiva intryck av connemaror! Även din, trots hennes missnöjesyttring. Jag skulle absolut kunna tänka mig en sådan! Jag kämpade på lite med Galishimo i helgen och han verkade vara nöjd över att jobba och jag jobbar för att stärka honom i galoppen. Men inte slappnar jag av på honom... lite less är jag. Tränaren tycker i alla fall att jag gjort ett bra jobb med grundträningen så det är skönt att få stöd, jag blir så självkritisk annars..

4.jpg
 
Jag har bara fått riktigt positiva intryck av connemaror! Även din, trots hennes missnöjesyttring. Jag skulle absolut kunna tänka mig en sådan! Jag kämpade på lite med Galishimo i helgen och han verkade vara nöjd över att jobba och jag jobbar för att stärka honom i galoppen. Men inte slappnar jag av på honom... lite less är jag. Tränaren tycker i alla fall att jag gjort ett bra jobb med grundträningen så det är skönt att få stöd, jag blir så självkritisk annars..

4.jpg

Jag måste försvara lilla Connemaran (eftersom jag är piloten som hon protesterade mot). Fördelen med de flesta maror som jag haft är att de må vara tuffa men de är ganska lätta att läsa. Lilla X protesterar ju när jag kräver saker av henne. Jag säger: gå framåt utan att slingra ut den där högerbogen, då blir hon arg och provar olika saker för att slippa. Sen går det inte och då är det inte mer med det. Och då är det också ok, för jag släpper pressen när hon gör rätt. Så lullar vi runt ett tag och hon fattar att det är rätt. Och sen tar vi nästa steg och då säger hon: Nej tack. och så börjar vi om. Men det går ju ändå stadigt framåt :)
 
Jag har bara fått riktigt positiva intryck av connemaror! Även din, trots hennes missnöjesyttring. Jag skulle absolut kunna tänka mig en sådan! Jag kämpade på lite med Galishimo i helgen och han verkade vara nöjd över att jobba och jag jobbar för att stärka honom i galoppen. Men inte slappnar jag av på honom... lite less är jag. Tränaren tycker i alla fall att jag gjort ett bra jobb med grundträningen så det är skönt att få stöd, jag blir så självkritisk annars..

4.jpg

Ser ju riktigt fint ut på den här bilden iaf!

Den tidigare när du hänger på sniskan dock :nailbiting: Jag blir nervös av att bara se sånt numera! Jag är så imponerad över ditt otroliga tålamod! Men jag förstår även att du tröttnar vissa dagar. Men det går ju framåt för er! Det syns otroligt tydligt!! Men jag hade precis som du föreslog, åkt iväg och gjort andra saker, för att träna.

Det är ju därför jag åker iväg med Fille, vi löshoppar, miljötränar osv osv, det mesta för hand. Det är ok att göra den delen för hand innan man provar uppsuttet!

KL

Måste ju visa bild och video från löshoppningen ;)



 
Jag får nog backa bandet ytterligare och åka på nya ställen och longera honom, bara... Men det går ju alltid framåt om man är lite tjurig. Mamma har funderat på att sälja lite skog bara för att kunna köpa in en ordentlig "normal" häst till mig som jag kan aktivera mig lite mer med. Då tänkte vi en stabil häst som redan är inriden och kanske testat någon pay and jump så man vet att den klarar röriga miljöer utan att bryta ihop. Typ en Connemara eller ett stabilt svenskt halvblod, tänkte jag.

Väldigt gulligt av mamma att vilja hjälpa, men hur orkar man heltidsjobb och två hästar? Är det någon av er andra som har heltidsjobb och två stycken? Blir det så att man alltid har dåligt samvete för någon av dem eller? Skriv gärna och berätta ni som har fler än en... särskilt om ni har heltidsjobb!
Inte för att jag hör hemma i den här tråden men jag har 5 hästar varar två som jag håller igång och aktiverar regelbundet, dom andra 3 får komma ut och röra sig lite då jag har tid och ork, dvs inte så ofta, sköter allt med dom själv, allt runt i krng med foder och mockning och allt som ska göras och det går men det är tungt vissa veckor. Jobbar väldigt olika 60 timmar nån vecka och kanske bara 15 en annan. Ligger på runt 80% i arbetstid, det är också lite olika, men har även 2 timmars pendlingstid varje dag.
Har en medryttare 3 dagar i veckan och utan henne hade det nog inte gått riktigt.
 
Min molly är faktiskt mycket trevligare att rida på bortaplan än hemma i paddocken. Tror hon tar ut den "jobbiga" energin under lastningen för att sedan vara lite mer dämpad när jag rider. Väldigt skönt :D.

Molly är ju hälften connemara, men ganska mycket sto :angel:... Märks mest i hanteringen som tur är, för hon är himla trevlig att rida! Min newforest är 1000gånger envisare men där går det att vinna fajten genom att vara envisare(ni anar inte hur många mil jag har ryggat den ponnyn för att få honom att gå dit jag vill...), med molly får man fjäska mer. Oavsett vilken som är jobbigast så sitter jag hellre på ponny än storhäst om det händer något, känner mig betydligt säkrare när jag är närmare marken ;)

Jag tycker dessutom att det är väldigt kul att skjutsa på tävlingar och kurser när jag haft yngre tjejer som hjälpt mig med mina ponnyer, så jag har gärna ponnyer av den anledningen :)
 
Om det nu är någon som funderat på vad som hänt ville jag bara uppdatera om att min fina bästa vän fått somna in.
Trots att jag satt igång henne efter konstens alla regler och dessutom tagit det extra försiktigt så tyckte jag sista veckan innan återbesöket att hon inte var fräsch trots att hon var pigg och glad.
Och mycket riktigt så var hon halt och nu även i vf och typ 4 gradigt i hb (det benet som gick igenom op). Vi har kämpat i över ett år och veterinären var väl inte jätte pigg på att göra någon undersökning det var väl inte jag heller då hon har såna problem med sina luftvägar och vart inte ens bra efter förra behandlingen av kortison.
Jag tycker det är så orättvist att jag inte får ha kvar min fina underbara vän och för tillfället mår jag verkligen skit och vet i sjutton om jag någonsin kommer att kunna läka det som gått sönder inom mig.
Min fina bästa vän :cry:
1934459_10153184853421175_5915775989149201110_n.jpg

12376329_10153376192721175_7668750402857703128_n.jpg

Vad jag önskar att jag hade kunna gjort något mer.
 
Om det nu är någon som funderat på vad som hänt ville jag bara uppdatera om att min fina bästa vän fått somna in.
Trots att jag satt igång henne efter konstens alla regler och dessutom tagit det extra försiktigt så tyckte jag sista veckan innan återbesöket att hon inte var fräsch trots att hon var pigg och glad.
Och mycket riktigt så var hon halt och nu även i vf och typ 4 gradigt i hb (det benet som gick igenom op). Vi har kämpat i över ett år och veterinären var väl inte jätte pigg på att göra någon undersökning det var väl inte jag heller då hon har såna problem med sina luftvägar och vart inte ens bra efter förra behandlingen av kortison.
Jag tycker det är så orättvist att jag inte får ha kvar min fina underbara vän och för tillfället mår jag verkligen skit och vet i sjutton om jag någonsin kommer att kunna läka det som gått sönder inom mig.
Min fina bästa vän :cry:
1934459_10153184853421175_5915775989149201110_n.jpg

12376329_10153376192721175_7668750402857703128_n.jpg

Vad jag önskar att jag hade kunna gjort något mer.
Men fy så tragiskt :( Massor av kramar till dig. Förstår hur du känner :heart
 
Om det nu är någon som funderat på vad som hänt ville jag bara uppdatera om att min fina bästa vän fått somna in.
Trots att jag satt igång henne efter konstens alla regler och dessutom tagit det extra försiktigt så tyckte jag sista veckan innan återbesöket att hon inte var fräsch trots att hon var pigg och glad.
Och mycket riktigt så var hon halt och nu även i vf och typ 4 gradigt i hb (det benet som gick igenom op). Vi har kämpat i över ett år och veterinären var väl inte jätte pigg på att göra någon undersökning det var väl inte jag heller då hon har såna problem med sina luftvägar och vart inte ens bra efter förra behandlingen av kortison.
Jag tycker det är så orättvist att jag inte får ha kvar min fina underbara vän och för tillfället mår jag verkligen skit och vet i sjutton om jag någonsin kommer att kunna läka det som gått sönder inom mig.
Min fina bästa vän :cry:
1934459_10153184853421175_5915775989149201110_n.jpg

12376329_10153376192721175_7668750402857703128_n.jpg

Vad jag önskar att jag hade kunna gjort något mer.

Men gud så tråkigt. :( Så orättvist! Hoppas du inte tappar lusten utan hittar en ny häst så småningom!
 
Blev ingen pay n jump i torsdags, stallets transport var redan utlånad och resten av stans transporter skulle iväg eller var på verkstad. :( tänkte istället anmäla till lokal i söndags, tills jag tog en koll på vaccinationerna.... Molly skulle vaccinerats den 21:e. :banghead: :banghead: Så nu hoppas jag på att få ut vet idag eller imorn så jag inte behöver göra om grunden.
 
Fortsätter spamma tråden :angel:
https://lh3.googleusercontent.com/X...18?cpn=8FrHflUOrL_Wo-Ro&c=WEB&cver=1.20160510

Tur det finns snälla ponnymammor på läktaren som filmar en utan att man ens bett om det :) är från träningen i måndags.

Har fått tag i reservplats på dressyrträning idag (äntligen!!!) Men hon behöver ju vaccineras senast imorn.. Så ska se om jag kan köra förbi vet på vägen hem från ridhuset så kan han vaccinera henne i transporten (vet är 90år och still going strong men frågan är om han orkar klättra in i transporten). Annars får jag strunta i träningen, men det vore synd nu när jag äntligen fått en tid.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 648
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 799
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp