09:orna del 3

Idag var jag framme med kameran när min medryttare Anna red! Fille har nu varit igång i lite drygt en månad, och de börjar hitta varandra lite nu! Det är 3:e eller 4:e gången de travar tillsammans så jag tycker att båda är grymt duktiga!!

DSC_0066_zpszlkj6rhy.jpg


DSC_0417_zps8hjuljdg.jpg


DSC_0010_zpsttgcbhjs.jpg



DSC_0068_zpsu9lfuheo.jpg
 
Här har vi hunnit träna både hoppning, markarbete och terräng sen sist gång :) Ganska tuff vecka både fysiskt och mentalt så nu väntar en veckas vila för att få landa lite. Hon är ju trots allt inte riden så mycket tidigare.

received_1064679180247137.jpeg

received_1064679193580469.jpeg


Var första gången vi hoppade terräng :) Super fin på framridningen! Hade så himla trevlig känsla i handen och vi har aldrig kunnat galoppera så samlat tidigare. Skötte sig bra på framhoppningen men kändes att musten började gå ur henne. Hade åkt transport längre än hon är van vid och nytt ställe med mycket att titta på= trött ponny. Terränghindren var lite läskiga, så blev några stopp för att sedan överhoppa sig väldigt. Vi nöjde oss med tre hinder och följde sedan bara med runt och kollade in hindren. Så hoppas vi på fler språng nästa gång!
received_10153836970807917.jpeg

received_10153836941357917.jpeg

received_10153836951972917.jpeg
 
13669763_10153910510864426_3508800098637607271_n.jpg


Dottern har kommit igång ordentligt med ridningen nu i sommar, det går rätt så bra. Hon lyssnar inte riktigt på mig angående tygellängden, men mycket annat börjar falla på plats. T.ex. har hon lärt sig hur viktigt det är att hålla reda på bogarna, lite lättare att få kontroll över ponnyn då.
 
Över en månad sedan senaste inlägget..! Hur går det för alla? :) Hösten närmar sig och jag tänkte på att de faktiskt snart är 8 år, inte så små länge.

Min 09:a o jag har haft det lite upp och ner. Började säsongen i mars fint, sedan tog vi lite ledigt i april och så lagom till tävling igen bröt jag foten. Hade en kompis som tävlade honom under tiden och vi startade med en placering i CNC* på Runsten (jag fortfarande på kryckor :p). Därefter gjorde han en fin internationell tävling i vår första långa *. Sedan åkte vi till Köpenhamn där han började väldigt fint i hoppningen och dressyren men fick scenskräck av all publik i terrängen och tvärnitade i luften/landningen så jag flög av. Har därefter gjort 3 bra CNC*, senast i helgen med en 5:e placering.

I augusti blev vi dessutom skåne-bor för ett tag framöver. Han verkar trivas här och jag med :)

I oktober väntar lag-SM och sedan planerar vi att avsluta med ytterligare en CCI* i Polen. Till hösten tänkte vi fortsätta fila på dressyren och hoppningen, träna terräng och höja konditionen ytterligare ett snäpp för att vara så förberedda som möjligt inför säsongen 2017 :bump:
 
Över en månad sedan senaste inlägget..! Hur går det för alla? :) Hösten närmar sig och jag tänkte på att de faktiskt snart är 8 år, inte så små länge.

Min 09:a o jag har haft det lite upp och ner. Började säsongen i mars fint, sedan tog vi lite ledigt i april och så lagom till tävling igen bröt jag foten. Hade en kompis som tävlade honom under tiden och vi startade med en placering i CNC* på Runsten (jag fortfarande på kryckor :p). Därefter gjorde han en fin internationell tävling i vår första långa *. Sedan åkte vi till Köpenhamn där han började väldigt fint i hoppningen och dressyren men fick scenskräck av all publik i terrängen och tvärnitade i luften/landningen så jag flög av. Har därefter gjort 3 bra CNC*, senast i helgen med en 5:e placering.

I augusti blev vi dessutom skåne-bor för ett tag framöver. Han verkar trivas här och jag med :)

I oktober väntar lag-SM och sedan planerar vi att avsluta med ytterligare en CCI* i Polen. Till hösten tänkte vi fortsätta fila på dressyren och hoppningen, träna terräng och höja konditionen ytterligare ett snäpp för att vara så förberedda som möjligt inför säsongen 2017 :bump:

Aha, det är HÄR man hittar dig!:D Pluggar du i Skåne eller vad gör du nu? Har du bara Köttis?
 
@Novali01 Haha, kanske det. Har nog skrivit ännu mer i 11:an tråden, så där är antagligen säkraste kortet att hitta mig ;)

Yes, pluggar i Lund. Har bara bullis här och 10:an tills vidare. 11:an kommer antagligen ner relativt snart när hon är redo för igångsättning. Alt. tar jag ner 2-åringen en period för inridning. Vi har fn 4 hästar kvar hemma hos mamma och en utlånad förutom de två jag har med :)
 
Lite summerat så slängde ju Galishimo av en ryttare i april och hon skadade ryggen allvarligt. Hon är fortfarande sjukskriven på heltid nu efter fem månaders rehabilitering. Tyvärr blev följden även att jag blev uthängd, med namn och allt, på facebook för dålig hästhantering och unghästskolning. Det blev en stor chock och det tog lång tid för mig att komma på fötter igen. Jag tappade självförtroendet totalt och började ogilla Galishimo. Jag tyckte att han sabbade allt som var roligt med ridning bara genom att vara så oförutsägbar och explosiv. Och jag har fått så mycket skit för honom genom åren så jag kände mig redo att kasta in handduken.

9.jpg


Så sedan dess har jag legat väldigt lågt, dragit ned på träningsambitionerna, och utvärderar mest min träning och hästen tillsammans med tränare. Jag har två olika tränare som jag altererar mellan som det går bra med, trots att de är väldigt olika. Får egentligen ingen större kritik i min ridning när jag utvärderas av tränarna utan de tycker jag gjort ett bra jobb med Galishimo (självklart får man kritik, det är ju därför man rider för tränare, men ni förstår vad jag menar). Det är tyvärr amatörerna jag måste akta mig för och som gör mig rädd för att dela, utvärdera och dokumentera min ridning. Sorgligt men sant...

Och transporten jag köpte i april visade sig ha murket golv vilket byttes ut. Sedan så blev den nya gummimattan (för 3000 kr) försenad med tre månader så den kom inte förrän förra veckan! :meh: Så nu ska jag ta ledigt från arbetet i morgon och få hjälp att sätta fast den! :) Jag har även kommit på god väg att köpa en bra bil med dragkrok. Så snart blir det ännu mer träning på bortaplan! :D
 
Lite summerat så slängde ju Galishimo av en ryttare i april och hon skadade ryggen allvarligt. Hon är fortfarande sjukskriven på heltid nu efter fem månaders rehabilitering. Tyvärr blev följden även att jag blev uthängd, med namn och allt, på facebook för dålig hästhantering och unghästskolning. Det blev en stor chock och det tog lång tid för mig att komma på fötter igen. Jag tappade självförtroendet totalt och började ogilla Galishimo. Jag tyckte att han sabbade allt som var roligt med ridning bara genom att vara så oförutsägbar och explosiv. Och jag har fått så mycket skit för honom genom åren så jag kände mig redo att kasta in handduken.

9.jpg


Så sedan dess har jag legat väldigt lågt, dragit ned på träningsambitionerna, och utvärderar mest min träning och hästen tillsammans med tränare. Jag har två olika tränare som jag altererar mellan som det går bra med, trots att de är väldigt olika. Får egentligen ingen större kritik i min ridning när jag utvärderas av tränarna utan de tycker jag gjort ett bra jobb med Galishimo (självklart får man kritik, det är ju därför man rider för tränare, men ni förstår vad jag menar). Det är tyvärr amatörerna jag måste akta mig för och som gör mig rädd för att dela, utvärdera och dokumentera min ridning. Sorgligt men sant...

Och transporten jag köpte i april visade sig ha murket golv vilket byttes ut. Sedan så blev den nya gummimattan (för 3000 kr) försenad med tre månader så den kom inte förrän förra veckan! :meh: Så nu ska jag ta ledigt från arbetet i morgon och få hjälp att sätta fast den! :) Jag har även kommit på god väg att köpa en bra bil med dragkrok. Så snart blir det ännu mer träning på bortaplan! :D

Tvingade du ryttaren att rida din häst? Berättade du innan att den kan explodera? Om du svarar nej på första frågan och ja på andra bör ju resten säga självt.
 
Oj, vad tråkigt att höra @Oh_really men hur jobbigt det än är måste du skaka bort elaka kommentarer från personer som inte vet bättre. Du, vi och de som betyder något vet vilket otroligt jobb du lagt ner och vilken resa ni gjort! Tänk på alla framsteg och se till att omge dig med människor som vill dig väl :)
 
Det går väl sakta men säkert framåt. Java har gått tillbaka lite . Och vilat. Och blivit tjock ;D haha. Vi jobbar på grunderna just nu med konsekvent och nogrann ridning. Hon vill gärna bli stark i övergångar och springa från bettet där. Så nu är det back to basic lite grand. Inga mer Msv B då hon inte byter rent åt vänster. Tränaren säger att hon måste komma bättre på högertygeln. Hon stod hos min tränare i en vecka och satan i gatan va fin hon va under någon som verkligen kan rida. Tappade nästan hakan. Men hon blir bättre och bättre succesivt så ev ska vi träna för första gången sen i sommras på tosdag och ev starta en Msv C på lördag för att stämma av läget lite. Det är speciellt på tävling hon blir stark så vi får se om träningen gett något resultat.
 
Molly fick sig en smäll på tåsträckaren bak under sin vila, så två veckors vila blev till två månader.... Började sätta igång lite smått och hon har fått flytta med mig ner till flyinge där jag ska gå hippologen. Tyvärr så har jag gått med dunderförkylning senaste veckorna så blev ett litet avbrott i ridningen och nu avlöste hon mig med att bli förkyld så blir ytterligare några dagars vila. Vi har fått börja galoppera nu, så håller vi oss bara friska så är vi nog snart igång med hoppningen också :) Hon känns väldigt fräsch och fin iaf så hoppas det håller i sig.
 
Åh, suck, hade precis skrivit ett långt inlägg när internet kraschar :(

Något kortare version men nu är säsongen slut för mig och köttbullen också. Lag-SM gav en placering för oss individuellt och sen red vi CCI* i Polen. Troligtvis den längsta och svåraste terrängbanan han gått och han var så himla duktig! Avspänd, enkel att rida och superbussig som alltid! Felfri och 3 sek över tiden.

Terräng livesändes och finns här (jag startar ca 1:03:40):

Nu väntar lite lugnare och sedan ska vi trimma hoppning och dressyr och ladda för 2017 :bump:
 
Hoppar in i den här tråden, har följt er i det tysta ett tag ;)

Min 09:a är en liten arabvalack som varit i min ägo i snart 1,5 år. Han är min första häst i vuxen ålder, och jag köpte honom ganska spontant efter ett riduppehåll på nästan 8 år (med undantag för några turer på kompisars hästar). Men jag var bara sååå sugen på att ha häst när jag äntligen kände att jag kunde, efter att ha pluggat och bott utomlands i herrans många år...
För att göra en lång historia kort, så har vi haft en jobbig första tid ihop. Bara några veckor efter att jag fått hem honom så blev jag oplanerat gravid. Så när illamåendet lagt sig efter tio och veckor och vi skulle ut på en tur i skogen så fastnade vi i ett träd och han fick panik. jag slängdes av bakåt och fick en hov i magen när han galopperade iväg. Blödning på levern och sjukhus i en vecka. Under tiden jag låg där skadade han sig i hagen (ett STORT HÅL in i benet). Det tog 2 månader innan det slöt sig helt. När han väl var redo att börja sättas igång igen var jag för tjock för att göra något annat än promenadridning...
I våras efter att sonen fötts så kom vi äntligen igång ordentligt, och min lilla dressyrherre ska nu skolas till i western. Det går bra hittills, på banan är han en stjärna. Jag är väl en typisk hobbyryttare, har inga direkta tävlingsambitioner (men om det går bra för oss kan jag nog åka iväg någon gång för skojs skull). Målet med ridningen är att hästen och jag trivs och roligt ihop och blir liiite lite bättre hela tiden. Vill ha en bra allround häst.

Vi har dock en HEL DEL att jobba på i dagsläget. Han har som många araber en tendens till att explodera. Min slänger sig åt sidan när han blir skrämd (och ja, det kan ju vara av vad som helst, hästätande postlådor, kor i en hage 300 m bort eller HUH en häst med vagn som kommer köra över honom...!)
Han är svag i galoppen efter skadan, och vi jobbar mest med fattningar nu och att få honom att gå rakt.
Uteritterna har varit obefintliga då han vägrar att lämna stallplanen ensam. Har nu fått lite goda råd ang detta och vi kan börja bege oss ut lite. Igår galopperade vi för första gången ute, och detta med sällskap av stallets mest orädda tjej och hennes stora hopphäst. Det var ju inte riktigt kontrollerad ridning, hmm, men han stack iaf inte med mig och jag satt kvar i sadeln.
Vårt största problem är nog min osäkerhet. Man önskar ju att man var lika tuff som när man var 15 och glatt slängde sig upp på 'problemhästarna' bara för att få en utmaning. Men vid 30 års ålder och nybliven mamma, ja då smyger rädslan på och ofta rider jag med hjärtat i halsgropen. Jag har gett mig fan på att iaf kontrollera detta så jag inte för över mina känslor på hästen, vilket ofta är fallet i dagsläget.

Ursäkta långt första inlägg men nu vet ni lite om oss!
 
@RonjaH Vad kul med ett till arabekipage i tråden!

Jag har oxå en arabkille!

KL

Vi jobbar just nu på inkörning och det går riktigt bra! Vi har dragit div grejer, kedjor och han reagerar inte på något. Saker kan studsa på honom lite och han kan ha kedjan mellan bakbenen, under magen osv, noll reaktion! Jag är supernöjd!

För några kvällar sen så bestämde jag mig för att öva lite med vagnen med. En superenkel övning där Fille skulle gå över skaklarna och stanna med bakdelen mellan skaklarna. Sedan ska man vända framdelen så att hästen hamnar så att man kan ta på vagnen. Och det där var konstigt. Han förstod ingenting. Mkt klappar och pauser efter små små steg senare (ca 15 min) så gjorde han klockrena vändningar med bakbenen kvar mellan skaklarna! Så då var jag supernöjd!


Jag har ju inte skrivit så mkt här på sista tiden så det blir mkt uppdateringar nu, hoppas att ni har överseende ;)

Jag ställde även ut Fille i somras på riks och det gick riktigt bra! Jag visade själv för första gången och Fille fick sin högsta poäng någonsin. 2 domare hade honom som vinnare, och en tyckte att han och den andra var lika fina. Det var bara en som tyckte att den andra hästen var finare, men den vann hur som helst. Men för mig så var Fille och jag vinnare!


Vi har även löshoppat lite mer än innan och det går bra det med!
13083119_10154017131101223_2500014826123886494_n.jpg


Och medryttaren har ridit och tränat några ggr/vecka i sommar.

14291798_10154339884071223_4856958874818138502_n.jpg

14222357_10154339884771223_7084155327343837235_n.jpg


Så det har gått en hel del framåt i sommar! Men det är en lång bit kvar tills vi kan börja tävla och rida "på riktigt".

Jag ska göra MR av min rygg snart så jag hoppas att de kan göra något åt de nervsmärtorna jag får efter att jag har ridit. Och jag har även påbörjat behandling för min trötthet nu, och läkarna misstänker att jag har kortisolbrist, vilket är en mkt ovanlig diagnos. Just nu så provbehandlar vi. Så vi får väl se hur det går med det. Jag är hoppfull!

Filles son däremot blir bara bättre och bättre! Ägaren får positiva kommentarer varje gång de är på tävling! Han är ju bara 4 år gammal så det finns väldigt mkt kvar att hämta!
Och han får ju ett helsyskon i slutet av mars!
För er som är nyfikna ;) Här går han en LC:2 och får 65,94%

 
@kimmis87 Tack! Din häst är så obeskrivligt fin, vilken färg! Fint steg har han också.

Jag har ingen nytagen bild av min pålle, men slänger in en från i somras då vi båda var relativt otränade ;)
IMG_0255_zps9elart7m.jpg


Nästa vecka ska vi mest ha skoj och njuta av livet, veckan som varit har han fått jobba hårt och det har varit omtumlande. Efter att han fått skav på nosen så har jag fått byta bort hackamoret tillfälligt till ett ledat bett. Han har varit nästintill omöjlig att rida på bett innan utan att ha huvudet uppe bland molnen. Men detta verkade han acceptera, och vi hade två ganska hårda pass på banan. Sen hade jag ute en ny tränare för att få bukt med hans ovilja att ridas ut. Fick några, såhär i efterhand, löjligt enkla tips som hjälpte direkt! Så nu kan vi börja jobba med att få honom säker även ute i naturen. Tog en skritt tur på en väg som går parallellt med E20, han rörde inte en min trots tusen långtradare och bilar, men slängde sig sedan undan en livsfarlig gammal vattenbrunn vid sidan av vägen =) Sen hade vi som sagt en lång tur med galopp igår. Imorgon blir det lektion för min westerntränare, hårt pass som vanligt antagligen...
Så nästa vecka blir det lite promenader och förhoppningsvis några lugna skritt turer på stigar vi känner till väl. Kanske något pass på banan med lite slalom och snabba vändningar, hans favorit :D
 
Let me present Alan fick honom i våras. Han blev skadad inte länge efter köpet men blev friskförklarad för en månad sen. Har tagit det lugnt med igångsättningen och nu på senaste har han blivit lite besvärlig från marken då vi inte orkat med att försöka uppfostra han men nu blir det nya tag! :)
16jq25v.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 398
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 270
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp