09:orna del 3

Det får man! Den här tråden tenderar att dö ut ibland så den behöver all aktivitet den kan få ;)

Nej men då så, förbered er för spammande (när jag väl fått hästen i januari:grin:) Kan dock berätta lite om stamtavla osv men jag vet inte hur intressant det skulle vara (nörd som jag är har jag sökt tillbaka till säkert tolfte ledet)
 
photo.php


Här är Ebson! :love: Söndagsnamnet är Eberhard H, en 09:a som importerades från Holland i januari av Stall Hästkullen i Östergötland, där vi sedan köpte honom ifrån. En löjligt cool kille som för den sakens skull inte är avstängd alls, en Nalle Puh med sting brukar jag kalla honom. Hoppstammad e: Vingino men rör sig riktigt trevligt med. Ganska mycket efter i utbildningen, dressyrmässigt snarare som en 5:åring skulle jag säga. Hoppar riktigt bra, det är bara piloten som ska lära sig göra det igen efter att inte ha hoppat regelbundet pga utebliven hoppehäst på flera år. :p

Just nu under igångsättning pga en dryg kotledsinflammation. Vi kollade honom på Brunmåla efter betet i somras, klockrent frisk, efter en vecka tydligt halt. Pga kvarka på ett annat stall på gården fick vi inte åka någonstans utan fick vänta ut det och se vad som hände. Ingen fara för Ebson, men drygt för oss. Till slut kunde Strömsholm komma ut till oss, varpå han behandlades, vilade och nu sätts igång sen de senaste 2-3 veckorna. Och ja, samma dag som han friskförklarades drog han på sig det här mysiga såret! Givetvis på samma ben han var behandlad i. :mad:

photo.php


Det läker dock fint.

Tanken är att vi (ja det är väl mammas häst om vi ska vara noggranna, men jag säger att det är min med, vi delar på jobbet och ridningen iaf :)) ska gå upp till 120 hopp (om jag vågar) och MSV dressyr ungefär. Han har kapaciteten för det iaf, det är bara vi som ska hänga med. Om inte annat så får han hjälpa till med sysslor i stallet, t.ex bära höpåsar:

photo.php


Leka fotomodell:

photo.php


Sist men inte minst så är han givetvis världens största gospropp som gärna kan stå i timmar och bara mysa. :love:
 
The never ending story om den nervösa araben Galishimo fortsätter. Jag har ju velat galoppera på ett fält utanför stallet i tre år nu (sedan vi flyttade dit) och första året var det knappt lönt att ens sitta upp på honom så jag gick dit med honom och longerade honom mest. Förra året gick det bra att rida honom i galopp i cirklar, om jag hade stöd av en annan häst eller en människa eller om vi inte lämnade hagarna mer än 300 meter. I år går det bra att tuta och köra på eget bevåg. Han mognar långsamt den där killen... Men det är ju roligt när man är i mål! :D

 
Nu beslutade jag mig för att sätta ut lilla goa Dingla till salu, usch det känns lite jobbigt. Dottern har ju blivit så duktig och samspelt med henne i sommar och höst, från att inte ha vågat galoppera till att galoppera och hoppa små banor. Och lilla Dingla gör allt så snällt. Vi har varit iväg på stranden och det gick bra, har varit iväg i ridhus och det gick lika bra. Men sist vi var iväg så var det fler hästar och det har Dingla inte upplevt tidigare så hon blev helstirrig och det var en obehaglig upplevelse alltihop. Så hon passar inte att åka ut på tävling med får jag inse :(

Vi har tittat på ett par andra hästar redan. Jättesvårt hur man ska välja! Tittade på tre russ, den äldsta tyckte tydligen inte om för mycket småbarn men den verkade komma bra överens med dottern. Den var ganska stor, 129 och grov i typen så den kunde tom jag hoppa upp på någon gång ibland. De två mindre var även lite yngre och inte så mycket ridna så de känns inte helt rätt.
Sen tittade vi på en bekants ponny också, en C-ponny, en riktig läromästare på 21 år. Men frågan är om den är för stor för dottern. Och kanske alltför gammal? Den kan jag ju också hoppa upp på någon gång ibland.
 
Nu beslutade jag mig för att sätta ut lilla goa Dingla till salu, usch det känns lite jobbigt. Dottern har ju blivit så duktig och samspelt med henne i sommar och höst, från att inte ha vågat galoppera till att galoppera och hoppa små banor. Och lilla Dingla gör allt så snällt. Vi har varit iväg på stranden och det gick bra, har varit iväg i ridhus och det gick lika bra. Men sist vi var iväg så var det fler hästar och det har Dingla inte upplevt tidigare så hon blev helstirrig och det var en obehaglig upplevelse alltihop. Så hon passar inte att åka ut på tävling med får jag inse :(

Vi har tittat på ett par andra hästar redan. Jättesvårt hur man ska välja! Tittade på tre russ, den äldsta tyckte tydligen inte om för mycket småbarn men den verkade komma bra överens med dottern. Den var ganska stor, 129 och grov i typen så den kunde tom jag hoppa upp på någon gång ibland. De två mindre var även lite yngre och inte så mycket ridna så de känns inte helt rätt.
Sen tittade vi på en bekants ponny också, en C-ponny, en riktig läromästare på 21 år. Men frågan är om den är för stor för dottern. Och kanske alltför gammal? Den kan jag ju också hoppa upp på någon gång ibland.

Jag har sett unghästar som gått från helstirriga till helcoola med andra hästar på... tja... max fem lektioner. Galishimos helsyster hade lite panik i början men fattade poängen väldigt snabbt. Om du ger Dingla några utflykter så hon får förfäras över de andra hästarna ett par gånger, så kanske det ger sig snabbare än ni tror. :) Ni behöver ju inte rida, ni kan ju hålla i henne och låta henne stirra en stund. :) Fast sedan väljer du ju själv hur mycket besvär du är redo att ta för hästens skull och det blir nog ingen katastrof om du byter häst också.
 
Jag ska åka iväg till min gamla hopptränare med henne och få lite input, så får vi se vad denne säger. Känns som svåra beslut antingen man bestämmer sig för att sälja eller behålla. Jag har ringt på en del andra ponnyer och många har ju någon egenhet som inte är så bra för små barn egentligen. Som inte står i annonsen men som kommer fram när man ringer. Håll tummarna för att vi får hjälp :)
 
Jag har sett unghästar som gått från helstirriga till helcoola med andra hästar på... tja... max fem lektioner. Galishimos helsyster hade lite panik i början men fattade poängen väldigt snabbt. Om du ger Dingla några utflykter så hon får förfäras över de andra hästarna ett par gånger, så kanske det ger sig snabbare än ni tror. :) Ni behöver ju inte rida, ni kan ju hålla i henne och låta henne stirra en stund. :) Fast sedan väljer du ju själv hur mycket besvär du är redo att ta för hästens skull och det blir nog ingen katastrof om du byter häst också.
Jag ger henne en chans till, hon är ju inte så mycket miljötränad ändå, på olika miljöer kanske, men inte på främmande hästar. Idag var vi iväg till tränaren, men det var nästan ingen reaktion alls, kan bero på att det inte var så mycket hästar just då, men imorgon kväll ska jag och Dingla vara med på hoppträning till fots :) ska bli spännande. Barnet får stanna hemma tills Dingla kan uppföra sig.
 
Så bra! Ge henne några chanser, det kan gå snabbare än du tror. Minst fem chanser! :) Hon behöver bara förstå att de andra hästarna är upptagna med annat, för att hon ska lugna ned sig, tror jag! Skulle vara synd att sälja en så otroligt fin och stabil häst bara för att hon blivit lite orolig av främmande hästar... hon har ju verkligen varit jättefin i övrigt!
 
Nu har vi varit iväg på hoppträning 2 ggr. Första gången ledde jag bara runt henne, hon var lite nervös och sprättig, blåste upp sig mm, men lugnade sig efter ett tag. Igår hade jag ordnat en vuxen ryttare till henne, som visserligen är lång men väldigt lätt ändå. Så hon reds runt i alla gångarter och hon slappnade av ordentligt, blev väldigt trött också av det oväntade arbetet. :) Så nu känns det mycket bättre med henne.
Nu åker jag inte på någon mer hoppträning utan nästa grej jag tänkte göra är att vara med på en pay and jump och bara leda henne runt banan utan ryttare. Men det får bli lite längre fram för just nu har jag lite annat planerat.
 
Får man joina? Just skaffat mig en 09a som foderhäst. Sina första 7 år har hon spenderat på stuteriet där hon är född och står fortfarande där. Jag har min andra häst där och blev givetvis kär i en av alla goa ponnyer... och på den vägen är det.

Måste säga att hon är helt fantastisk! Började med henne i november, tog henne på foder 1 december och hon har egentligen inte gjort något alls i sitt liv. Innan nyår hade jag hängt på henne några gånger och suttit på henne en gång, idag skrittade jag henne för första gången. Hon är en Welsh Cob förresten :)

1482263924-13234.jpg
 
Nu har vi varit iväg på hoppträning 2 ggr. Första gången ledde jag bara runt henne, hon var lite nervös och sprättig, blåste upp sig mm, men lugnade sig efter ett tag. Igår hade jag ordnat en vuxen ryttare till henne, som visserligen är lång men väldigt lätt ändå. Så hon reds runt i alla gångarter och hon slappnade av ordentligt, blev väldigt trött också av det oväntade arbetet. :) Så nu känns det mycket bättre med henne.
Nu åker jag inte på någon mer hoppträning utan nästa grej jag tänkte göra är att vara med på en pay and jump och bara leda henne runt banan utan ryttare. Men det får bli lite längre fram för just nu har jag lite annat planerat.

Härligt! :D
 
Får man joina? Just skaffat mig en 09a som foderhäst. Sina första 7 år har hon spenderat på stuteriet där hon är född och står fortfarande där. Jag har min andra häst där och blev givetvis kär i en av alla goa ponnyer... och på den vägen är det.

Måste säga att hon är helt fantastisk! Började med henne i november, tog henne på foder 1 december och hon har egentligen inte gjort något alls i sitt liv. Innan nyår hade jag hängt på henne några gånger och suttit på henne en gång, idag skrittade jag henne för första gången. Hon är en Welsh Cob förresten :)

1482263924-13234.jpg

Välkommen! Welsh Cob-hästar är så fina!
Jag har en liten arab av grövre typ som precis fyllt åtta år, som heter Galishimo :) Vi har hängt här på forumet sedan han var två år men har kanske inte uträttat så många underverk ännu. Men han mognar fortfarande, så jag har inte gett upp! :)

994.jpg
 
Jag måste förresten tillägga att år 2017 kan bli lite bättre än tidigare år med Galishimo, om jag har tur! Jag har ju inte haft den bästa ekonomin och köpte en transport i våras, som visade sig ha ett murket golv, och krävde lite mer renovering än tänkt. Men nu är transporten klar! Jag har också sparat ihop en hel del slantar för att kunna köpa en bra fyrhjulsdriven bil med dragkrok, vilket jag kommer att köpa mig till våren. Då blir det äntligen lite bättre rulle på att gå på fler kurser och börja miljöträna honom. Den som väntar på något gott... ;)

Vad hoppas ni på under år 2017?! :)

transportfore.jpg


före renovering...

transportefter.jpg


Och efter! :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 403
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 270
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 014
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp