09:orna del 3

Jag har inte varit med mycket i denna tråd, men då jag först hade 2 och nu 1st 09:a så har jag följt tråden.

Nuvarande 09: an är en egen uppfödning, ett sto e. Richfield ue. Rotspon. Hon reds i alla gångarter vintern som 2-3 åring men fastnade sedan i ett staket och fick ett stooooort köttsår över hela hasleden och stod nästan 1 år för läkning. Sattes sedan igång och hade då ett humör som en drake så hon fick spendera ett par månader hos beridare/unghästutbildare.

Nu har hon gjort 5 starter i LC-LB dressyr mellan 61 och 67.5% och hunnit blivit klubbmästare i dressyr. Dock inte med mig på ryggen då jag har varit utomlands ett år.

På schemat står tävling i år och kanske betäckning nästa år om min 03:a sätts igång och verkar fräsch för tävling (hon går med föl i år). Är den andre lite knackig i kroppen än så betäcks hon om och jag tar mig an Aura.

10300636_10203160245839765_4314133110254827673_n.jpg
 
Har varit borta hos distriktaren idag och vaccinerat hästarna. Promenerade dit eftersom det tar ca 7 minuter ich sparar mig 800:- i utkörning... Är trafikerad väg och vi mötte bussen, timmerbil och andra lastbilar utan att Juno eller Barb viftade på ett öra, otroligt skönt med stadiga hästar. Snälla att spruta var dom också:).

Men när veterinären tittade över hästarna anmärkte hon att Juno hade rätt ordentliga knäldesgallor båda bak. Suck. Har bokat åb till måndag, och kommer att rida honom fram tills dess. Eller ja, kommande två dagar kommer han bara få dega i hagen pga vaccineringen. Är och ska var +30 så det går som inte att göra nåt utan att hästen blir ansträngd.
 
Vi står stilla helt utan att ha vaccinerat. Jag har letat flugluva i den största hage jag satt min fot i. Helt fruktlöst, fick en hel svärm med kor omkring mig och hittade förvisso grimman hon krängt av sig men det var allt. Hon fick gå igår under en annan ryttare, innan dess har hon vilat två dagar. Idag är det för varmt, det är inte humant att släpa ut henne +32. Så vi har ofrivillig vila tills jag inte jobbar kvällstid alt. solen kikar fram mer sällan. Rider ni andra som vanligt eller är det fler som sitter på ridbanan kl 22?
 
@Bluefish
Jag rider som vanligt på mina (inkl 5-åringen) men så vill jag såklart att de ska vara vana eftersom man inte alltid får välja tid på tävling :)
Tex i helgen i Polen startade den äldre sin terräng kl 14 i 36 grader (i skuggan) och skulle du springa 4,5 km på drygt 8 min...
Köttbullen gjorde dressyr och hoppning vid lunch mitt i solgasset också men verkade helt obekymrad. Hade mycket energi kvar ända till sista språnget sista dagen i terrängen också :)
För min egen skull försöker jag kanske undvika att rida alla hästarna mitt på dagen när det är som varmast.

Här är köttbullen förresten ;)
http://www.baborowko.pl/festiwal_en...bs/phoca_thumb_l_Moa-Berrek-SWE-I-made-it.jpg
 
Jag rider oftast på morgonen innan det blir för varmt. Men håller med @Murray om att hästarna bör ha viss vana att jobba ändå om de ska kunna tävla. Min verkar dock svara bra på värmen, han är piggare än någonsin när man rider.

Visst har du tidigare haft lite problem med Junos bjudning @Fiorano ? Felix var som en snigel på banan i höstas, så jag har mest ridit ut. Och jisses vad det har gett effekt! Någon har bytt motor i min häst! Jag som var så glad över min lugna bruna valack... Han är nu mamma upp i dagen!

Har för övrigt lasttränat lite för att jag ska kunna köra själv. Innan gick han på snällt men backade ut när det passade honom. Nu har jag provat låta honom gå upp själv (och äta i släpet). Lastar på 5sek, hyfsat nöjd! Bra med matglada hästar, de är lätta att muta.
 
@escade Jo det har varit bekymmer med Junos bjudning. Under förra hösten blev det dock bättre och bättre och i oktober innan vilan var han ganska okej. När han sen sattes igång i januari typ reds han bara ut. Sen blev han ju halt i mars och nu i igångsättningen har han jättehärlig bjudning! Både på banan (alla två gånger jag ridit där) och i skogen är han kalasfin.

Så bristen på bjudning vet jag inte riktigt vad den berott på. Kan ha varait att han känt sig ofräsch rätt länge och kan har varit en mognadsfråga. Nu är han förhoppningsvis fräsch (även om jag är orolig för dom där knäledsgallorna...), han har en ny sadel han verkar trivas i och vi har även skott honom med sulor runt om. Har även hört om flera andra Juno Roryavkommor som har varit ganska segstartade som unghästar men som har blommat ut i sjuårsåldern först. Han själv var inte direkt ett under av arbetsvilja.
 
Jag rider när det passar med mitt jobb... Idag har jag ridit på gräsbanan mitt i solen mitt på dagen och i går red jag både lite på banan och ut en sväng också och då mellan 21 och 22 typ :)

Idag passade min tjejkompis på att föreviga mig och Savant på min födelsedag :up:

En bild på lite uppvärmning med låg form.
Barbacka då han har fått nått konstigt fukt exem/svamp i armhålan och jag har bara hopplatta annars som jag inte kan sätta något ludd på..
Och nosgrimman drog han sönder i förrgår... :meh:

45770921-E2C2-4CBD-B19B-63AD1CF27BF3_zpsuyvve8om.jpg

Kan bara lägga in en bild tagen från datorn med mobilen men fler kommer senare :)
 
@escade Jo det har varit bekymmer med Junos bjudning. Under förra hösten blev det dock bättre och bättre och i oktober innan vilan var han ganska okej. När han sen sattes igång i januari typ reds han bara ut. Sen blev han ju halt i mars och nu i igångsättningen har han jättehärlig bjudning! Både på banan (alla två gånger jag ridit där) och i skogen är han kalasfin.

Så bristen på bjudning vet jag inte riktigt vad den berott på. Kan ha varait att han känt sig ofräsch rätt länge och kan har varit en mognadsfråga. Nu är han förhoppningsvis fräsch (även om jag är orolig för dom där knäledsgallorna...), han har en ny sadel han verkar trivas i och vi har även skott honom med sulor runt om. Har även hört om flera andra Juno Roryavkommor som har varit ganska segstartade som unghästar men som har blommat ut i sjuårsåldern först. Han själv var inte direkt ett under av arbetsvilja.
Ja, hoppas verkligen att han är fräsch nu! När skulle du kolla upp gallorna? Felix har gallor i båda sina haser, vi röntgade honom som tvååring u.a. Skönt att slippa oroa sig. Jag har dock i tankarna att snart låta en kiropraktor el dyl känna på honom snart. Han hade låsningar i ena sidan som åtgärdades förra sommaren/hösten. Sen dess har han varit fin, men man ligger ju hellre steget före.
Tror också bjudningen kommer med mognad, ändå rätt tacksamt med en sävlig unghäst. Tycker jag iaf. Lättare att förvalta motorn nu. Roligt att de börjar kännas då vuxna!

Vad fina ni är @rebeckasff
 
Tack!

Jag har ju haft väldigt mycket motor i min sedan första gången jag hoppade upp!
Från början var det nog lite nerv, han har alltid varit snäll men allting har gått så rysligt fort, skritta fort, trava fort osv. Han har liksom inte slappnat av så att man har kunnat komma till riktig ridning.

Efter det kom det en period som han har varit ganska busig. Det var liksom som att när han fattade att ridningen inte var något farligt och han började få upp balans och motorik då var allt hysteriskt roligt...! Och bus och bock och bakut sparkar var en del av vardagen och jag har aldrig åkt av honom så det är heller inget som jag har straffat honom för.

Efter det kom den här "springa i från arbetet" perioden som jag nu har listat ut att den kom för att han hade växt i från sadeln som i sin tur klämde och gjorde att han helt enkelt inte kunde komma till arbete...
Och av detta blev han ju då sen halt..

Men nu!
Nu är han harmonisk men pigg och glad men ändå mycket mer focuserad på att lära sig. Han älskar beröm och nu tar han liksom in och lär sig nästan varje dag känns det som!
Så här taggad kan man bli för ett litet hinder :)
FDA767D6-3838-4002-80F4-325BDE5F8A60_zps1vhkdrt2.jpg
 
@escade På måndag ska vi in till kliniken igen. Blir en ny veterinör för oss också. Tror det blir rätt bra eftersom vår vanliga är lovligt trött på mig. Så i helgen får jag se till att rida så han har blivit belastad med arbete.
 
Hoppas att det blir bra med veterniärs byte.

Lite uppdatering från oss. Hörnstödsfraktur har jag fått fram att det så fint heter, denna defekt har hon haft sen föl. Just nu ligger det en liten bit som stör i leden vilket gör att det läcker ledvätska ner i frakturen som är relartivt stor enligt mig så den kommer aldrig läka.

Två alternativ:
Fortsätta att träna på som vanligt och så får man se om det är frakturen hon får hältan av på böjprov, kanske kommer hon aldrig påverkas av denna fraktur eller så kommer det bli så att ju mer vi tränar så kommer det bli sämre och hon kommer börja få mer ont.

Operera och då ta bort det som stör leden. Det som försvårar det hela är att den biten som skall tas bort fäster det muskler och senor i och förhoppningsvis så kommer de att fästa om i ärren. Och förhoppningvis så blir det inga negativa saker av det hela så som att det läker fel eller att det blir pålagringar som kommer gå in i leden.

Det är verkligen skit båda två att välja mellan och så som veterinären sa att hon avundas inte att jag måste ta detta beslutet.

Och efter en väldas massa velande fram och tillbaka och där jag till och med avbokade operationen så har jag kommit fram till att vi skall göra oprerationen.
 
Ibland är det bra med ett par nya ögon @Fiorano Hoppas han är ok så ni kan fortsätta igångsättningen!

Modig du är som styr på hinder barbacka @rebeckasff har jag nog inte gjort sen jag red ponny! Tror min är inne i en sån busig-fas som du beskrev. Det kryper liksom i skinnet på honom när man rider ut. Å andra sidan går han bättre än någonsin på bana. Så det är nog bara att vänta ut, och hålla i hatten.

Vilken jobbig situation @Eme_liie Inte lätt att ta beslut när resultatet är ovisst. Hur kommer konvalescensen att se ut?

Till alla: rider ni för tränare? Hopp eller dressyr? Hur ofta?
 
@Eme_liie Min förra häst hade just en hörnstödsfraktur. Upptäcktes också nör hon var fem. Vi provade först att behandla för veterinären ville ge frakturen en boost att kapslas in. Men det hjälpte inte så op var enda alternativet. Efter op var det sex veckors boxvila. Efter dessa sex veckor var hon fortfarande inte fräsch, men fick ändå börja gå ut i mindre hage. Diagnosen vid op var att leden var kroniskt inflammerad. Vi provade att behandla leden två eller tre gånger till innan veterinären gav upp. Hade mao fått hästen utdömd då. Men jag valde att låta henne vila helt ett år och bara gå i hagen.

Igångsättning ett år senare mycket långsamt. efter ca 9 månader var hon igång i lätt arbete men efter ett kort tag blev hon kass igen. Visste ju att det var risken och provade då att stötvågsbehandla. Det blev faktiskt lite bättre och den vintern var hon som allra finast. Men då red jag heller inte normalt sas. Hon tömkördes 3-4 dagar/vecka och jag red kanske en dag i veckan. När jag började rida mer fallerade det direkt. Så jag betäckte och hon var jättefin i kroppen hela dräktigheten tills två veckor innan fölning. Då så och slutade hon äta och började inte igen förrän fölet var två veckor. Det tog riktigt hårt på henne och hela överlinjen försvann. När fölet vandes av satte jag igång henne, men hon var aldrig okej. Hon kom inte igen över överlinjen och hon var inte nöjd med livet. Eftersom jag inte hade möjlighet att ta fer föl (för den blev kalasfin) så valde jag att ta bort henne.

Med facit i hand skulle jag tagit bort henne redan efter op. Det blev så stora skador just kring alla fästen precis som din veterinär varnat för. Med din häst som inte är initialhalt utan bara har en böjprovsreaktion hade jag inte valt att operera. Jag hade valt alternativ ett och ridit på för att se hir det artar sig. Enligt min veterinär var det inte ovanligt att hästarna funkade med en sån här fraktur inkapslad.
 
@Eme_liie Min förra häst hade just en hörnstödsfraktur. Upptäcktes också nör hon var fem. Vi provade först att behandla för veterinären ville ge frakturen en boost att kapslas in. Men det hjälpte inte så op var enda alternativet. Efter op var det sex veckors boxvila. Efter dessa sex veckor var hon fortfarande inte fräsch, men fick ändå börja gå ut i mindre hage. Diagnosen vid op var att leden var kroniskt inflammerad. Vi provade att behandla leden två eller tre gånger till innan veterinären gav upp. Hade mao fått hästen utdömd då. Men jag valde att låta henne vila helt ett år och bara gå i hagen.

Igångsättning ett år senare mycket långsamt. efter ca 9 månader var hon igång i lätt arbete men efter ett kort tag blev hon kass igen. Visste ju att det var risken och provade då att stötvågsbehandla. Det blev faktiskt lite bättre och den vintern var hon som allra finast. Men då red jag heller inte normalt sas. Hon tömkördes 3-4 dagar/vecka och jag red kanske en dag i veckan. När jag började rida mer fallerade det direkt. Så jag betäckte och hon var jättefin i kroppen hela dräktigheten tills två veckor innan fölning. Då så och slutade hon äta och började inte igen förrän fölet var två veckor. Det tog riktigt hårt på henne och hela överlinjen försvann. När fölet vandes av satte jag igång henne, men hon var aldrig okej. Hon kom inte igen över överlinjen och hon var inte nöjd med livet. Eftersom jag inte hade möjlighet att ta fer föl (för den blev kalasfin) så valde jag att ta bort henne.

Med facit i hand skulle jag tagit bort henne redan efter op. Det blev så stora skador just kring alla fästen precis som din veterinär varnat för. Med din häst som inte är initialhalt utan bara har en böjprovsreaktion hade jag inte valt att operera. Jag hade valt alternativ ett och ridit på för att se hir det artar sig. Enligt min veterinär var det inte ovanligt att hästarna funkade med en sån här fraktur inkapslad.

Hur mycket hade din gått innan ni hittade frakturen? Hade din haft det sen föl? Eller var det något trauma som orsakat? Jag är bara orolig för att ju mer man kommer igång så kommer den kanske att börja göra ont men svårt att säga i dagsläget.

Sen blir jag även lite självisk i det hela att behandla och sen köra på och hoppas på det bästa och sen kanske om något några år få att det inte funkar och man har då fäst sig ännu mer vid henne än vad jag redan gjort avgudar den här hästen, så känns det på ett själviskt sätt bättre då att operera nu och skulle det då inte funka så får hon vandra vidare. Det är som sagt skit beslut i båda fallen känner jag och det var som veterinären sa att det är svårt att säga hur hon kommer reagera på op eller hur det blir om man låter bli. Min vet har dock inte pratat något om att man måste kapsla in osv.

Det är ju mycket runt om som gör att jag är rädd för att frakturen ändå påverkar lite att hon tex inte riktig vill ta stöd och jobba på med bakbene kan ha med det hela och göra och nu när hon har gått hårdare under den här senator månaden har hon börjat få gallor i frambenen vilket än höjer lite varningar, är rädd för att hon kommer att gå mer på bogarna vilket kommer resultera i inflammationer fram. Sen muskler hon inte så mycket i ryggen som jag skulle önska den är fin men det händer inte så mycket i muskel väg. Sen måste jag ju även ha i åtanke att hon är väldigt ojämnt musklad över rumpan.

Så nej hon är inte halt just nu men risken finns att hon kommer bli ju hårdare träningen blir.

Tråkigt att det inte gick så bra för din, var det pga av frakturen som hon vart dålig under fölperioden? En av mina alternativ är ju att ta föl då om det skulle gå åt pipsvängen men är ju inte helt säker på att det är smart att avla på en häst som har denna defekt men vet inte om det nedärver.
 
Vilken jobbig situation @Eme_liie Inte lätt att ta beslut när resultatet är ovisst. Hur kommer konvalescensen att se ut?

Till alla: rider ni för tränare? Hopp eller dressyr? Hur ofta?

Det jag hörde sista var minst fyra månader sen om det betyder 4 månade på box sen sätta igång eller 4 månader innan man kan börja trava det vet jag inte
 
@Eme_liie På min upptäcktes frakturen i januari som femåring. Då hade hon gått som en normal fyraåring tills dess med lite hoppning och dressyrträning. Veterinären trodde att hon fått den som föl/åring. Att min tappade så mycket under fölperioden tror jag var smärtrelaterat från svagheterna i bakbenet. Hon blev väldigt stor och tung och det tog hårt på henne. Så att ta fler föl var väl heller inget alternativ.

Det låter ändå som din är betydligt mer påverkad än bara bp-reaktion. Att hon har dåligt musklad överlinje och dessutom ojämnt musklad tyder ju på att något är fel. Så då är väl op ändå det enda alternativet. Hoppas att det går bättre för er än än för mig:).

Tror att konvalescensen är 6-8 veckor på box med promenader efter ett tag och sen långsam och försiktig igångsättning.
 
@escade Ja det ska bli intressant att höra vad en annan veterinär säger. Är lite kluven till dom där knäledsgallorna. Båda knäna röntgades i våras med enda anmärkning att patellan på höger hade ett stort mellanrum. Kan vara att han växer och patellan är påverkad av det och det blir gallor av det. Men kan ju vara annat också...

Jag har faktiskt inte tränat alls med Juno. Tränr däremot för två olika tränare med två andra hästar och känner mig rätt trygg i grundutbildningen. Så när han kommer igång ska han också få komma igång att gå för riktiga tränare. Ffa hoppträna, kan bli intressant hur han tänker bete sig i grupp...
 
@Fiorano det är ju inte super stor skillnad men tillräckligt mycket att jag ändå har funderat något på det, därav jag också valde att göra böjprov i våras.

Jag är ju som sagt rädd för att även om det går och har gått mycket bättre och hon har gjort jätte stora framsteg så finns ju risken där att ju mer vi börjar ställa krav så kommer det även att visas sig mer.

Som sagt det är inte alls ett roligt beslut att ta när båda har sån ovis prognos, sen tänker jag och analyserar jag otroligt mycket så risken skulle nog bli nu när man vet om skadan att jag skulle bli totalt paranoid och hela tiden tro att hon är halt.

Men ni som kanske har lite bättre koll på muskler vid skada den sidan av rumpan som är högre är höger sida, för mig betyder det att hon tar i mer med det benet just då kanske för skadan. Sen har hon en tendens att bara vila av vänster ben borde det inte vara så att de vill vila av det skadade benet? Det är något som har ändrat sig nu vid ändrad träning att hon har börjat vila av hb också vilket hon knappt har gjort innan?
 
Gud vilket svårt beslut!! @Eme_liie
Jag lider verkligen med dig... :cry:

Hoppas att vi kan få en fin solskenshistoria till dig istället för alla andra som verkar ha dåliga erfarenheter av just denna skadan :down:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
649
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 701
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 810
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp