09:orna del 3

Jag gillar inte snö.. men det är ganska fint trots allt :love:

1484596964-13234.jpg

1484596957-13234.jpg
 
Skithästen "råkade" tappa nämna matte i kväll. :mad: Sjukhage en vecka (pga behandlad kotled), igångsättning med skritt i dag har gett en häst med uppenbarligen mycket överskottsenergi. Han liksom letar saker... Den här gången var det en jacka som åkte ner längs sargen och gudbevareossväl, hästen for iväg i 180, bockade järnet så att jag tappade ena stigbygeln och tvärnitade sedan. Tack för den... :cautious:

Min nya BoT-hjälm jag fick i julklapp gjorde sitt jobb om man säger så. Ska ju vara den enda som är testad för rotationsvåld, och det var precis vad den utsattes för nu med. Med all säkerhet trasig, så nu är det bara att köpa en ny hjälm i morgon, tjiho! :arghh:

Hade tänkt låta Ebson skritta ut i helgen, det kan han ju fetglömma nu. :angel:
 
Plötsligt händer det! :D Jag har ju inte haft den fetaste ekonomin då jag är socialsekreterare, bor ensam, och har häst. Jag har ju sparat i flera år för att få råd med en hästtransport och en bra fyrhjulsdriven bil med dragkrok som jag kan köra transporten på med mitt B-körkort. MEN NU SÅ!!! För några dagar sedan fick jag köpa loss en lite äldre Honda CR-V och transporten är ready to go!! :bump: Nu har vi lasttränat förra helgen och jag ska lastträna en helg till, för säkerhets skull, så jag känner mig trygg med hela proceduren. Sedan ska vi försöka åka på lite kurser och kanske till och med ta och lösa manegekort!:banana: Äntligen!!

17012734_10211814966719847_953923635_n.jpg


Jag och Galishimo, som jag nu snart haft i sex år! :love:

_DSC0088.JPG
 
Plötsligt händer det! :D Jag har ju inte haft den fetaste ekonomin då jag är socialsekreterare, bor ensam, och har häst. Jag har ju sparat i flera år för att få råd med en hästtransport och en bra fyrhjulsdriven bil med dragkrok som jag kan köra transporten på med mitt B-körkort. MEN NU SÅ!!! För några dagar sedan fick jag köpa loss en lite äldre Honda CR-V och transporten är ready to go!! :bump: Nu har vi lasttränat förra helgen och jag ska lastträna en helg till, för säkerhets skull, så jag känner mig trygg med hela proceduren. Sedan ska vi försöka åka på lite kurser och kanske till och med ta och lösa manegekort!:banana: Äntligen!!

17012734_10211814966719847_953923635_n.jpg


Jag och Galishimo, som jag nu snart haft i sex år! :love:

_DSC0088.JPG
Kul med transport! Det är en frihet att kunna åka iväg som man vill :)
 
Nu har jag släppt pållarna i vårhagen. Där är minimalt med gräs, typ 2 mm högt. Men de går och gnagar lite så jag hoppas det blir en bra gräsinvänjning för dem, särskilt för Dingla som hade fång i maj förra året. Det har inte blivit så mycket mer ridning för Dingla nu i vinter, dottern har tyckt det varit för kallt att följa med till stallet. Men häromdagen körde vi en sväng med vagnen, jag o dottern, jättekul :) Dingla är super som körhäst. Snart tar vi nog upp ridningen igen.
 
Det tog förstås lite längre tid än väntat att transportträna Galishimo. Eftersom han är Galishimo. :cautious:

Han blev jätterädd för rampen och den lilla gardinen, som man drar för övredelen med, bakom honom. Så under ett par veckor har jag lett in honom, satt upp rampen, och försiktigt dragit upp och ned gardinen tills han slutat få panik av den... :eek: Han har reagerat så kraftigt att en äldre tjej på stallet sade rakt ut "Ska du verkligen transportträna honom när han har sådana uppenbara problem med det? Vems behov utgår du ifrån egentligen?!"

Men nu är han ganska trygg i transporten så vi tog vår första utflykt. Vi åkte fyra kilometer till ICA Kvantum och så satt jag där med honom och åt glass, innan vi åkte hem. Han fick ett utbrott i transporten i början när vi började köra, men sedan var han lugn. Han var helt fri från svett och diarré som han brukar få när han får panik. Det känns superroligt och jag överväger att gå en kurs två mil bort som är om två veckor. Äntligen händer det lite grejer! :)

17951469_10212299365109504_4985269298026744594_n.jpg
 
Det tog förstås lite längre tid än väntat att transportträna Galishimo. Eftersom han är Galishimo. :cautious:

Han blev jätterädd för rampen och den lilla gardinen, som man drar för övredelen med, bakom honom. Så under ett par veckor har jag lett in honom, satt upp rampen, och försiktigt dragit upp och ned gardinen tills han slutat få panik av den... :eek: Han har reagerat så kraftigt att en äldre tjej på stallet sade rakt ut "Ska du verkligen transportträna honom när han har sådana uppenbara problem med det? Vems behov utgår du ifrån egentligen?!"

Men nu är han ganska trygg i transporten så vi tog vår första utflykt. Vi åkte fyra kilometer till ICA Kvantum och så satt jag där med honom och åt glass, innan vi åkte hem. Han fick ett utbrott i transporten i början när vi började köra, men sedan var han lugn. Han var helt fri från svett och diarré som han brukar få när han får panik. Det känns superroligt och jag överväger att gå en kurs två mil bort som är om två veckor. Äntligen händer det lite grejer! :)

17951469_10212299365109504_4985269298026744594_n.jpg

Tack :)
Ett sådant tålamod du har, och vad härligt att det gett resultat :) Kul att komma ut lite.
 
Hade nästan lite ångest idag när jag hade hästarna en stund i sommarhagen, nu är det snart 3 år sen Dingla fick sin lille Domino och de gick där tillsammans. Så underbart det var :heart Att jag valde att sälja honom känns lite i hjärtat ibland. Men man kan ju inte samla på hästar.
 
Tack :)
Ett sådant tålamod du har, och vad härligt att det gett resultat :) Kul att komma ut lite.
Tack! Jag har ju fått bra stöd det här året av en tränare som poängterat att jag måste följa magkänslan och inte kan forcera något med honom för att han "borde kunna" vissa saker. Då kunde jag släppa prestigen lättare och har lättare att låta saker ta den tid de tar. Det är när man börjar jämföra sig med andra som man får lite ångest... haha... :p
 
Hade nästan lite ångest idag när jag hade hästarna en stund i sommarhagen, nu är det snart 3 år sen Dingla fick sin lille Domino och de gick där tillsammans. Så underbart det var :heart Att jag valde att sälja honom känns lite i hjärtat ibland. Men man kan ju inte samla på hästar.
Trist, men vet du hur Domino har det idag? Har han det fint så kan det ju lindra lite... :)
 
Trist, men vet du hur Domino har det idag? Har han det fint så kan det ju lindra lite... :)
Ja, han har det bra :) Han kommer bli en superfin barnponny, han var lite lugnare än Dingla trots att han var så ung. Jag följer honom på instagram, inte så ofta det är bilder men ibland så. Han verkar ha hamnat helt rätt.
 
Ja, han har det bra :) Han kommer bli en superfin barnponny, han var lite lugnare än Dingla trots att han var så ung. Jag följer honom på instagram, inte så ofta det är bilder men ibland så. Han verkar ha hamnat helt rätt.
Äh, apropå det du skrev om att man inte kan samla på hästar... du vet ju vad man säger... "Är dom små tar man två!" :D:p
 
18197338_10212424445636439_1162823778_n.jpg


NU har jag och araben Galishimo varit i TVÅ ridhus under påskhelgen! Transportträningen har gett resultat och allt har rullat på helt problemfritt.

galo2.jpg


Jag kan utan problem lasta honom själv och göra alla moment självständigt, men har fått hjälp nu i början bara som säkerhet. Galishimo betedde sig extremt högt över förväntan han har inte slängt sig eller skyggat en enda gång. Sedan följde vi med två ekipage som känner Galishimo väl och de gjorde ju halt i närheten när jag satt upp (för att förhindra att han skulle sprätta iväg åt random riktning) och så skrittade de bara i början när jag red, så att han inte skulle bli för nipprig, så jag fick ju toppenhjälp.

galo3.jpg


Jag fick känna mig så stolt och det var så skönt att bara leka runt med honom... Några skänkelvikningar tog han tjusigt också. Jag längtar redan till nästa helg!

galo7.jpg
 
18197338_10212424445636439_1162823778_n.jpg


NU har jag och araben Galishimo varit i TVÅ ridhus under påskhelgen! Transportträningen har gett resultat och allt har rullat på helt problemfritt.

galo2.jpg


Jag kan utan problem lasta honom själv och göra alla moment självständigt, men har fått hjälp nu i början bara som säkerhet. Galishimo betedde sig extremt högt över förväntan han har inte slängt sig eller skyggat en enda gång. Sedan följde vi med två ekipage som känner Galishimo väl och de gjorde ju halt i närheten när jag satt upp (för att förhindra att han skulle sprätta iväg åt random riktning) och så skrittade de bara i början när jag red, så att han inte skulle bli för nipprig, så jag fick ju toppenhjälp.

galo3.jpg


Jag fick känna mig så stolt och det var så skönt att bara leka runt med honom... Några skänkelvikningar tog han tjusigt också. Jag längtar redan till nästa helg!

galo7.jpg
Så fin han är! kul att det går framåt :)
 
20840823_10155026468714426_5950271653088430966_n.jpg

Små framsteg i taget för dottern och Dingla. De har varit iväg på hoppträning första gången. Så kul det var att vara med även som förälder. Ponnyn var lugn tycker jag, hoppade allt snällt som dottern styrde mot. Planen nu är att de ska iväg o träna några gånger och sen förhoppningsvis kunna vara med på någon pay and jump. Dingla fick tom kommentaren "bussig ponny" och att hon har kapacitet, hon kryper inte nära inpå utan tar i och hoppar om avståndet inte blir helt perfekt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
617
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 309
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 291
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp