09:orna del 3

Haha, jag håller med, padd is the shit! :D @Bluefish

Glömde föresten skriva innan att jag var på pay &jump på Svante igår ju!
Han skötte sig bra, men var busig!
Det är SÅ MYCKET ROLIGARE ATT VARA PÅ EN HOPPTÄVLING ÄN EN SLETEN DRESSYRTÄVLING PÅ HEMMAPLAN...!!! :meh:

Det där lugna fina avspända vi hade i torsdags var liksom long gone...:cautious:

Försökte ge mig på att skritta på långa tyglar en gång men efter ca 10 m resulterade det i en 180 graders snurr i luften med ett par fina bocksprång efter åt andra hållet.
Av någon anledning var det där efter tomt på framhoppningen förutom jag och Svante då... :confused:

Väl inne på banan efter diverse bus så tänkte jag att "jag lägger upp en liiiite bättre galopp inne på banan så han inte samlar sig så och flyger i luften hela tiden":angel:
Fast det där "liiiite bättre" blev ganska fort och när jag då skulle ta i honom för att överhuvudtaget överleva igenom starten tar han bara och gör "bambihopp" i galoppen, ni vet sånna där där dom drar upp huvudet och hoppar iväg och landar på alla fyra... :o

Men men, 0:a gjorde vi och fick till komentar i utsläppet; Ojdå, vilken vildhäst! :eek:

Men summa sumarium så är jag ändå nöjd för det känns bra att han var så pigg och busig i hoppningen för det kändes ändå som ett kvitto på att han är fräsh och fin nu i sina framben!
Jag är så otroligt nojjig med att han ska bli halt igen:confused:
Kändes som att jag "kom undan för lätt" med bara en behandling och sen fit for fight!
Men ibland kanske man ska ha tur :)
 
Här har vi inte lika mycket tur. Bokat tid på kliniken på fredag för en endoskopi. Hon låter extremt illa vid lätt ansträngning, som om hon inte får luft. Idag var andra gången hon lät, det har kommit nu när jag börjar rida med lite tempo. Så vi ska titta hur det ser ut i luftvägarna. Hon har ju haft lite hysterisk andning som vi trott beror på stress, men jag anar att det är större än så.
 
Du måste verkligen ha klister i rumpan @rebeckasff :D Jag är impad över era eskapader! Det måste ju absolut betyda att han känns ok i sina framkotor, skönt.

Trist med luftvägarna @Bluefish Håller med om att det inte är värt pengarna för en sadel som känns "ok". Jag hade en Amerigo till min förra häst, och när jag provred den fick jag en helt fantastisk känsla! Ryggen kom upp av sig själv och hon blev ännu rörligare än vanligt. Man får ju ha lite krav när man ska lägga ut så mkt pengar. Jag funderar lite på att ha en utprovning med Amerigo också. Rider nu i en Dominus hoppsadel, om den är ok kanske man skulle prova ut en dressyrsadel också. Får se om plånboken håller med ;)

Dagens stora lycka är att vi ska få en belyst ridbana vid stallet! Har inte mer än 20 min skrittväg till ridhus/ridbanor. Men med småbarn och hus räknas varje minut. Nu finns det hopp om att hålla igång under hösten iaf. Felix får nog vila en del i vinter beroende på väder.

Tömkörde igår, han bara flöt ut och ville inte gå fram. Efter lite diskussioner travade han på fint, skönt att kunna sluta positivt.

Idag blev det markarbete och skutt över några små hinder som stod framme. Han var superfin! Hur enkel som helst att styra på hinder, och så lycklig han blev! Nöjd häst!
 
Är sååååå himla nöjd med Juno idag! Red ut ensam och han har varit lugnet själv. Stannade längs vägen och pratade med några som bor där och min hind fick hälsa på deras kattunge, eller ja det var mest katten som var väldans nyfiken på hunden:D. När vi stod där kom en annan ponny och passerade oss vilket inte bekom Juno det minsta, han stod som en staty:love:! Sen skrittade vi runt på våra offroadstigar och avslutade med lite galopp på ängen.

I traven är han tydligt besvärad av sin sladdriga patella, men han galopperar minsann som aldrig förr! Superbjudning med spetsade öron! Så jag hoppas att denna träningen med mycket lyfta på benen-ridning och mer galopp än trav kommer att stärka honom gott:)

Är hursom allra mest nöjd över att han ger en så fantastiskt trygg känsla att rida på såna här dagar. Precis som jag alltid önskat mig att han ska bli! Om två-tre år är han nog en riktig topponny även i sporten (om han håller).

Offroadridning! Finns faktiskt en stig därframför:p. ...och en hund.
10606505_10203607972671794_3060043677451227918_n.jpg
 
Och min kuse ska opereras för ett felläge i mjuka gommen som gör att hon inte får luft, varpå de otäcka ljuden vi hört uppstår. Det var en riktig cirkus innan vi fick diagnosen och på håret att vi blev skickade till Uppsala. Men sjyssta veterinärer och travbana runt knuten räddade den resan. Tills dess kommer jag inte rida några ansträngande pass, vill inte kväva henne mer :( Men underhålla med lättare ridning. Tydligen väldigt ovanligt på ridhästar, och väldigt vanligt på travhästar. Superhästen härdade ut 7 timmar på nytt ställe, lastades hyfsat enkelt båda vägarna och lät sig både duschas och slipas i munnen, rätt stolt över framstegen hon gör! Kliniken kommer aldrig glömma oss :D Lämnade hylsnyckeln på försäkringspappret när vi gick. Fick nämligen punktering på väg dit, på lånat släp..
 
Vad roligt att det går så bra med Juno @Fiorano han verkar också vara en cool kille, det är så skönt när man kan känna sig trygg i alla möjliga situationer. Upplever att Felix också har lättare i galoppen, han är lite gänglig i kroppen. Traven verkar svårare att bära sig i.

Skönt att ni fick reda på varför hon haft problem med sin andning @Bluefish Hur ser tiden efter op ut? Gissar att det inte ger några men i framtiden?
 
Jag har tagit det lugnt med ridningen med Galishimo och tömkört ett tag. Det blev ju så varmt igen, men äntligen verkar det bli svalare. Jag har också märkt att Galishimo blivit mycket lugnare nu, och verkligen löjligt enkel att hantera. Han är hur snäll som helst att rida nu också. Skyggar han och blir rädd under ridningen, så drar han iväg två meter. Max. I våras var det 20-40 meters paniksträcka innan han stannade av och vände sig om, dvs från ena sidan på ridbanan till den andra.

Dagens Fjortisfilm om hans vardagshantering (Ja, jag har semester... då hinner man... ;) )

 
@escade Ja nu börjarbhan verkligen bli en riktigt trevlig ponny. Tror han behöver ytterligare ett par år på sig innan han mognat färdigt mentalt iofs. Fortfarande lite "störig lillebror" över honom stundvis:p.

Idag var första passet på ett tag då han direkt hittade rätt takt i traven utan att försöka slå över i galopp. Trir nog att offroad träningen redan börjar göra lite resultat!

Vad har ni andra för plan här under hösten med er pålle?
 
Vad har ni andra för plan här under hösten med er pålle?

Min plan är att träna övergångar, gas och broms. :) Vi har lite kvar där.

Jag har precis beställt en Go Pro Kamera att fästa på ridhjälmen och hoppas kunna bjuda er på klipp på Norrlands vackra natur från hästryggen.

Sedan har jag börjat klura på ett digitalt system för säkrare ridning (No shit? Vilken pålle gav mig den idén?! :angel: ) som jag vill slutföra till hösten, men vill inte kläcka idén här ännu... :cool:
.
 
Själv har min pålle fått ofrivillig vila efter några turer efter hans bockperiod slutade. Tror jag hann med 3 turer efter det innan jag blev dö sjuk -.- så det har väl gått 3veckor, nästan fyra tror jag. Men han behövde nog det! Han har verkligen bett om att få komma ut när jag väl orkat kravla mig ut till hagen. Så igår tog jag ut honom på en skogstur barbacka och ärligt talat har jag aldrig kännt att hans galopp varit så stabil som nu! :D super nöjd! Han tog fina fattningar och höll jämn fin galopp, men framför allt var han LUGN och 100% med på noterna, långsammare galopp och lite ökningar om vart annat. Toppen nöjd och då red jag ändå barbacka. Haha samma med traven ute, gick jätte bra att trava lugnare och sedan mer arbetstrav, endast för att kolla så han lyssnade. Jätte kul :) Ska rida i paddocken imorgon. Har en familj som åker 35mil på lördag för de har verkligen kärat ner sig i Remii, så får hoppas att dottern och modern verkligen förstår vad känslig häst betyder så de inte åker i onödan. :)
 
Skönt att ni fick reda på varför hon haft problem med sin andning BluefishHur ser tiden efter op ut? Gissar att det inte ger några men i framtiden?

Jag vet inte hur konvalescensen kommer se ut ännu, ska maila kliniken och fråga. Det är 75% chans att hon blir helt återställd och då ska det inte påverka henne alls i framtiden. Det är ju för mycket vävnad som är för ostyrslig liksom, så tar man bort den är hon normal igen. Jag hoppas hon blir bra, men är mer orolig över att hon ska sövas.
 
Vi börjar äntligen komma igång efter sommarvilan. Lite vila har verkligen gjort pålle gott och han är så rund och fin i kroppen :)

Min plan för hösten är att få honom ännu mer lösgjord och att bygga på grundarbetet. Känner ibland att vi saknar en stadig plattform att falla tillbaka på när han blir lite stökig så det är prio ett. Målet för i år är att i alla fall debutera LA. Det var tanken att göra det för länge sedan men det har varit lite tveksamt det där med hur man sköter sig på tävling. Igår var vi på Pay&ride för skojs skull och han var så himla duktig, hittade inte på ett enda hyss! Trots att jag red fel och att domaren verkade vara den inte alltför generösa typen red vi hem 67% i LB:2 till skillnad från våra tidigare 59%.. Jag behövde verkligen den framgången nu för att orka kämpa vidare! :D
 
Nu så har jag börjat sätta igång Lux efter en härlig sommar med en massa bete! :)
På tisdag åker skorna på, så fram tills dess roar vi oss med tömkörning i skritt på ridbanan :)

Målet i höst är att stärka upp honom och få ram en bra ridbarhet, så vi kan ut och börja tävla i vår! :)
Hoppas kunna rida lite pay&jumps i höst :)
 
Jag vill också betala och rida! Men i höst kommer jag istället sätta igång min igen. Hon kommer stå en månad igen, bläh. Jaja, det kommer passa hyfsat bra med alla andra förändringar. Men i vår ska vi tävla! Något litet evenemang ska vi väl lyckas komma ut på åtminstone.

Och grattis till fina procent @borntoshine ! Inte fy skam alls :up:
 
Felix behöver stärkas och lösgöras. Varvar tömkörning, uteritt och ridning på bana (ofta med bommar). Han får nog ta det lite lugnare ett par veckor, han brukar falla ur lite när betet minskar, så han stödfodras nu. Och så tror jag att han växer lite. Sen fr.o.m. Sept ska både jag och sambon jobba, och den lille ska börja dagis. Då gäller det att pussla för att kunna hålla igång hästen. Men med ridbana på gården blir det ju lättare.
 
Vad är det för stam på honom?:)

Det är relativt okända utställningsaraber. E. Bey Gali, U. Grashiba.
Jag har märkt att Galishimos kusiner på morfar Dylemat ox:s sida liknar Galishimo. Dylemat har polsk stam, som jag förstår det.
Dylemat-avkommorna verkar vara lite grövre och skimlar sent. Så det är nog Dylemat-genen som slagit igenom.

Galishimo - ja, han ska bli skimmel. Förr eller senare... Troligen senare. O_o

10559920_10204380289857572_8031273516491669062_n.jpg



dylemat.jpg


Dylemat ox.
 
Vi har varit ute och äventyrat på nya stigar ikväll:). Var jättefint, men på vägen hem kom en riktig hällregnsskur och vi blev fullständigt genomblöta. Skönt att bo nära stallet:p.
10551013_10203642733940804_6046289911718370533_n.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
615
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 290
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 717
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp