09:orna del 3

Dono är super fin att rida och skänkelvikningarna börjar bli lätta och 95% av dem enkla byten är riktigt bra :) Och min nya sadel har kommit :love::love: Har introducerat kandaret vilket han verkligen gillade. Suger tag lite mer på bettet, och i höst ska vi börja med bytena :) Allt känns så här :bump: för tillfället :D
 
Det är relativt okända utställningsaraber. E. Bey Gali, U. Grashiba.
Jag har märkt att Galishimos kusiner på morfar Dylemat ox:s sida liknar Galishimo. Dylemat har polsk stam, som jag förstår det.
Dylemat-avkommorna verkar vara lite grövre och skimlar sent. Så det är nog Dylemat-genen som slagit igenom.

Galishimo - ja, han ska bli skimmel. Förr eller senare... Troligen senare. O_o

10559920_10204380289857572_8031273516491669062_n.jpg



dylemat.jpg


Dylemat ox.
Inget jag kände igen heller, men sen är jag inte heller så himla insatt i arabvärlden!:)
Ja, han känns fortfarande så himla mörk för sin ålder!:D
 
Förra inlägget funkade inte med bilderna så fick bli ett till :)
Bilder från idag :)
dsc4951.jpg

dsc4948.jpg

Såå glad var jag, både jag och Dono var glada :D
dsc4910.jpg

dsc4855.jpg

dsc4853.jpg

dsc4779.jpg

Min sits har blivit helt förjävligt dålig... Men får ta tag i den nu när jag har en sadel som passar mig och hästen. Han är Dock galet svår att sitta ner på i trav, så jag lär få träna upp mina magmuskler :P
 
Jag ser inte bilderna @IsabelleStolt kanske beror på min telefon iofs! Edit: nu syns dem, vad fina ni är!!!

Felix fick ett pass på banan i förrgår. Var noggrann med att flytta undan honom för innerskänkeln, han lutar sig gärna på böjt spår. Och det gav bra resultat, han var så himla mjuk och fin på slutet. Igår fick han jogga en sväng i skogen, lika mjuk och fin då. Så nu får han ta det lite lugnt ett par veckor.

 
Förra inlägget funkade inte med bilderna så fick bli ett till :)
Bilder från idag :)
dsc4951.jpg

dsc4948.jpg

Såå glad var jag, både jag och Dono var glada :D
dsc4910.jpg

dsc4855.jpg

dsc4853.jpg

dsc4779.jpg

Min sits har blivit helt förjävligt dålig... Men får ta tag i den nu när jag har en sadel som passar mig och hästen. Han är Dock galet svår att sitta ner på i trav, så jag lär få träna upp mina magmuskler :P
Så jäkla lyxigt ni som har någon som kan fota när ni rider!:love:
 
Java har haft tre veckors semester och det syns :idea: hihi.
Tror aldrig jag visade filmen från Ricardo träningen i Juli. Hon gick även FEI:s 5 års program i Juli igen och där minskade vi en % från tidigare start. Men nu har vi känt lite på programmen och vi vet nu vilka krav som ställs. Nyttigt.

På träningen övade vi lite slutor på diagonalen och längs lånsidan. Hon är inte helt rak när hon skall vara rak, och detta måste vi tänka på i varje steg.
Jag för även över höger hand över manken och jag sitter till vänster. Där ser man hur nyttigt det är att någon tittat på en då och då ;)

 
10447556_10152643660479134_363348802188423574_n.jpg

Min intet ont anandes kossa, gömt undan flugluvan och bränt sig som sjutton på manken i de vita partierna. I övrigt tyckte hon det var roligt att komma ut! 9 dagar kvar nu, ska försöka hålla ut och hålla igång henne hjälpligt. Det känns som inte lönt när hon ändå ska stå men försöker härda ut.
 
Jag är så himla nöjd med dagens pass med Juno. På banan vill han fortfarande inte riktigt trava utan att lägga in galoppsteg. Ute har han dock helt slutat med det. Så idag la jag upp det som så att jag travade över upphöjda cavalettibommar och fattade sen galopp och galopperade ett stort varv och gjorde samma igen. Bästa galoppen ever på banan! Nu går han för egen maskin och det börjar gå att jobba i form. Och vilken galopp han har! Stor och härligt vägvinnande! Faktiskt så jag blir sugen på att tävla hoppning själv:o:D.
 
afinis4.jpg


Förlåt bildbombningen på "unghäst som gör inget speciellt" men jag gillar verkligen den här bilden. Både jag och Galishimo börjar bli mer trygga och jag känner ett klart större självförtroende nu när jag rider honom. Det är så roligt att få uppleva med honom, jag trodde aldrig vi skulle komma hit...
 
@Oh_really Visst är det härligt när känslan av trygghet infinner sig:)? Känns samma för mig med Juno, även om han sätter sig på tvären bir jag inte längre skakig utan vågar rida på med självförtroende.

Men du, din sadel ligger verkligen inte bra. Alldeles för långt fram och ser väldigt mycket för smal ut-du hamnar i bakvikt. Nu när ni kommit igång så bra är det kanske läge att hitta en riktigt bra sadel som passar?
 
Jodå. Det kommer en ny sadel så småningom @Fiorano :)

Det var ju dock bara två månader sedan han snubblade under en ridtur och voltade över på rygg. :banghead: Då skrapade han upp lädret på toppen på bomen på den här sadeln, så jag är glad att jag inte investerat i en jättedyr sadel ännu. Det här får vara hans skräpsadel ett tag till. Troligen blir han vildare av det kyligare vädret till vintern, och då byter jag tillbaka till min westernsadel igen. Jag har lättare att hålla mig fast då.

Men jag har börjat spara pengar till en sadelutprovare, och en riktig (beg) dressyrsadel, som jag tänker köpa till våren.

Jag vet inte hur mycket pengar som kan tänkas räcka för en sådan, vad tror du?

_DSC0529.JPG
 
Senast ändrad:
@Oh_really Nu antar jag att du har koll pp ryggen på honom, men jag hade varit rädd för att han faktiskt ska få ont av nuvarande sadel. Det ser som verkligen inte bra ut ens på håll så kan bara föreställa mig punkttrycket han får:/. Som Rebeckasff fått erfara kan en sadel som inte ligger bra ställa till det ordentligt.

Vad en sadel kostar beror helt på hur svårt sadelläge hästen har. Just araber kan vara knepiga eftersom de är korta, liten manke och är bredare än man tror. Men 10-12' hade jag räknat med minst. Just dressyrsadel är lite dyrare också.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 329
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 291
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 728
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp