09:orna del 3

@Oh_really Jag tror du kan hitta en begagnad sadel som passar hästen billigare än så om du är beredd att leta lite. Jag köpte en begagnad Morris & Nolan till min förra häst (arab) för 6000 kr. Den hittade jag på Blocket. Nu håller jag visserligen till i Skåne där det finns hästar i varenda liten trädgård, så det kanske är enklare här.

Var lite försiktig med sadelutprovare bara, de jag har stött på har tyvärr bara provat ut sadlar som inte alls varit särskilt bra och som dessutom kostat skjortan..
 
Tack för din feedback @borntoshine ... så du har alltså också haft arab?! :D

Jag vet en sadelutrpovare som har många nöjda kunder här i kommunen så jag hoppas det blir bra, men tänker få ihop ca 10-15.000 kr. Men just nu känner jag ingen panik då Galishimo känns väldigt mjuk att rida och verkar allmänt nöjd, trots sadelmodellen. Till hösten åker westernsadeln på!
juli4.jpg
 
@Oh_really Jajjemän, en mycket trevlig liten herre :) Inte helt olik din:
image.jpg


Nöjda kunder är den bästa garantin man kan få som köpare, så det blir säkert kanon! Inte ett dugg avis på dig som är i sadeldjungeln, fasar för att min grabb skall växa ur sin sadel snart..
 
@Oh_really Jag tycker de ser ut att gå jätte bra för er och om du rider i Westernsadel över vintern är de ju inte förens till våren ny sadel är aktuell då? :) Kul att ni gör så bra framsteg och att du känner dig så pass trygg med honom nu!

Kl. Remii ligger ute för skitpris enligt mig, men det har äntligen kommit en mor och dotter som provat honom och kan verkligen rida honom, båda två utan rädsla utan bara tar in det man säger och lär sig av mig om hur hästen är. Känns kannoners! De ska komma tillbaka och provrida igen, men göra lite mer själva som ta in från hagen, sadla osv. Så de får känna på honom i vardagen. Hoppas verkligen de tycker om honom för då får de ta honom på prov 1mån, de är inte mer än 1h bort heller så de känns jätte bra. :)
 
@Oh_really Jajjemän, en mycket trevlig liten herre :) Inte helt olik din:
image.jpg

Men jag DÖR vilken skönhet!! :bow: vilken helfin samlad galopp! Sådär vill jag också kunna rida! Vilka klasser tävlade ni i?! NU fick jag sjukt mycket inspiration att börja tävla dressyr med min grålle i framtiden. De är så vackra när de är välridna!! :bump: Skicka GÄRNA fler bilder, jag behöver något som motiverar mig när Galishimo duckar för fjärilar... :p
 
@Oh_really Jag tycker de ser ut att gå jätte bra för er och om du rider i Westernsadel över vintern är de ju inte förens till våren ny sadel är aktuell då? :) Kul att ni gör så bra framsteg och att du känner dig så pass trygg med honom nu!

Kl. Remii ligger ute för skitpris enligt mig, men det har äntligen kommit en mor och dotter som provat honom och kan verkligen rida honom, båda två utan rädsla utan bara tar in det man säger och lär sig av mig om hur hästen är. Känns kannoners! De ska komma tillbaka och provrida igen, men göra lite mer själva som ta in från hagen, sadla osv. Så de får känna på honom i vardagen. Hoppas verkligen de tycker om honom för då får de ta honom på prov 1mån, de är inte mer än 1h bort heller så de känns jätte bra. :)

Tack för peppet! Det värmer. Jag provade westernsadeln idag när jag red men märkte ingen skillnad på honom... men det kan vara värt att byta lite när jag rider.

Dessutom kommer jag verkligen att sakna dina ständigt peppande inlägg här om du får din fina häst såld... Köp en 09:a till, så är problemet löst!! :p
 
Lux ocg jag var ute i skogen i onsdags! Trodde han skulle vara smått galen, av tidigare erfarenheter ;) Men som han skötte sig! Var visserligen lite "på tårna" men det får man vara efter 7 veckors vila :)

I slutet var han riktigt fin, bra framme till bettet, gick mellan hand o skänkel och verkligen trampade på med bakbanen :D :love:

På lördag tar vi en likadan ute runda och på söndag ett lätt pass för dressyrtränare, även hopphästar behöver tränas dressyr ;)
 
Nu har Felix vilat en vecka, idag tog vi en tur i skogen. Pigg och glad häst! Han har dessutom börjat lägga på sig nu efter att jag ökat maten, även om det saknas en del muskler fortfarande. Bara att träna på :)
 
@Oh_really Haha jag kommer vara kvar i tråden så länge han är ute på prov i alla fall. Om de nu kommer till den punkten (A) kommer säkerligen titta in i tråden med och peppa lite ibland ;) Mest för att jag bevakar tråden redan och vill se hur det går för er alla :D men någon mer 09.a blir de nog tyvärr inte, inte än på ett tag iaf ;D
 
Men jag DÖR vilken skönhet!! :bow: vilken helfin samlad galopp! Sådär vill jag också kunna rida! Vilka klasser tävlade ni i?! NU fick jag sjukt mycket inspiration att börja tävla dressyr med min grålle i framtiden. De är så vackra när de är välridna!! :bump: Skicka GÄRNA fler bilder, jag behöver något som motiverar mig när Galishimo duckar för fjärilar... :p
Klart att ni skall ut och tävla! Vi tävlade bara lite grand, upp till LA, med mycket blandade resultat (helt nya på tävlingsbanan båda två) :p Ska se om jag kan gräva fram lite bilder till dig! Kan även tipsa om fina Chocco som inspiration! :)
 
Bluefish kan åka till kliniken när hon vill! Och till andra ställen då, men kliniken är väl mest aktuell :meh: Igår körde vi 40 mil och hämtade en egen finka. Sjukt skönt. Ella gillade och stod som ett ljus och kikade ut hela vägen till nya stallet.

wi9dzn.jpg


Pågår fö en omröstning här hemma. Jag vill ta bort alla dekaler och ha den helt svart, sambon vill behålla den i fronten. Alla som är på min sida räck upp en hand!
 
Snygg transport @Bluefish Hoppas på roligare resor än till veterinären lite senare i höst! Har du bytt stall?
Jag råkade sälja min transport för några veckor sen, och nu hittar jag inte en sån jag vill ha. Väldigt smart! Är ute efter en 1,5 hästars, gärna Ifor Williams. Men de dyker ju aldrig upp på beg marknaden! Under tiden jag letar transport byggs ridbanan, så himla roligt!
 
Japp, jag fick panikflytta henne när betet tog slut i ordinarie stall i början utav sommaren. Annars fick jag släppa in henne till en klättrande valack, så valet var rätt lätt. Hon har gått på bete dygnet runt tills nu. Nu står hon 300 meter ifrån huset vi flyttar in i under hösten.

Nä jag hittade inte så mycket begagnat heller, hade rätt specifika krav. Nu fick jag kompromissa ändå i slutändan men detta är det närmsta drömsläpet jag kunde komma. Vi tänkte bygga ridbana innan vintern, gjorde det i omvänd ordning ;)
 
Nu har veterinären blivit dålig och kan inte operera ändå. Hejdå ridning om ett par veckor och hej akut flytt i onödan. Vi kommer förmodligen få åka till Uppsala. Någon gång någonsin. #%%¤/¤?)%&¤ !!!
 
Här hoppar jag in :) Får hem min nya pålle på torsdag, ett femårigt sto! Hon är inte inriden än utan bara sutten på, så det kommer bli ett litet projekt :p Men hon verkar vara väldigt lugn och trevlig i temperamentet, vilket var det viktigaste för mig. Känns väldigt spännande det här :D

Vilka hänger här inne? Vad har ni för hästar?
 
@Evenstar Vad kul med en ny här i tråden! Känns som om vi behöver bli fler för att få lite fart på den:D! Berätta gärna mer om hästen! Stor, liten? Stam?

Min är en connemara e Juno Rory. En väldigt söt valack som jag köpte med smått storslagna planer. Men allt blir inte som man tänkt sig och efter att ha haft honom i två år är han nu typ grundriden som en treåring. Men men, det gör inte så hemskt mycket utan han får mogna i sin egen takt. Just nu jobbar vi för att stärka hans rätt sladdriga patella i höger bak. Blir mycket skogsridning offroad och lite arbete då och då på banan med cavaletti.

10521840_10203374755881520_3370233256919229542_n.jpg


Utan gräsmagen...
10001343_10203053653694166_763275509045600815_n.jpg
 
Här hoppar jag in :) Får hem min nya pålle på torsdag, ett femårigt sto! Hon är inte inriden än utan bara sutten på, så det kommer bli ett litet projekt :p Men hon verkar vara väldigt lugn och trevlig i temperamentet, vilket var det viktigaste för mig. Känns väldigt spännande det här :D

Vilka hänger här inne? Vad har ni för hästar?

Välkommen till tråden!

Jag har min egna uppfödning, en halvblodavalack efter Dee Jost van Dyke 1158 (Couleur Rubin - Irco Marco), morfar okänd.
Vi har precis börjat komma igång efter sommavila och i häst ligger fokus på att öka styrkan och ridbarheten, för att kunna ut och tävla till våren! :)
Innan sommaren gick han Pay & Jump på 80cm och vi tränar på hinder upp till 1m.

Igår red vi för dressyrtränaren! Blev ett pass med grundridning, började med att trava och göra övergånger till skritt, och sedan upp i trav igen. Sedan jobbade vi på galoppfattningarna, och att få en bra galopp. Galoppfattningarna gjordes från skritt :)

Efter 30 min var vi båda trötta och alla (inkl. dressyrtränaren) nöjda :)
hoppas på träning för henne lite under hösten oxå, även om vi egentligen är hoppekipage ;)

// Niikon92
 
Välkommen @Evenstar

Felix (Escabel e. Nobel 994 ue. Escudo I ) är min egen uppfödning. Han är världens mest perfekta hobby/allroundhäst. Gör allt man ber om med spetsade öron. Målet i år är att stärka honom i kroppen. Så vi varvar uteritter, tömkörning och bomarbete.



Vad tråkigt med veterinären @Bluefish hoppas det löser sig så fort som möjligt! Den perfekta transporten dök upp igår, är på väg för att titta på den nu. Håll tummarna!
 
Idag har Juno fått hoppa lite:). Banan var kvar efter helgens hopptävlingar så det var lämpligt att passa på. Sänkte en liten bana på 6 hinder ner till ca 50-55 cm. Fanns lite utfylnader som grindar och grejer i hinderna och han tittade en gång och stoppade. Men hade jag ridit ordentligt hade han nog hoppat direkt.

Ibland förvånar han mig så att jag blir lite överrumplad när han helt plötsligt visar ridbarhet och att han ställer upp. Då hinner jag inte riktigt med utan sitter och förväntar mig att han inte kommer att bete sig. Men det var hur enkelt som helst att styra runt på dom här små hinderna. Han gick rakt på allt och tog inte i och hoppade på nånting egentligen. Han bara tog ett större galoppsprång. Ska faktiskt bli roligt att komma igång och hoppa riktiga hinder så småningom med honom:).

Detta hindret var det mycket stopp på under tävlingen, men Juno gick som tåget på det:)
997055_10203711305215043_8872408334369167696_n.jpg
 
Denna tråden kommer jag nog hänga lite i tror jag :) Ska förmodligen få hem en ny häst, en 5åring KWPN valack om han går igenom besiktningen! Han har tävlat som 4åring i Holland men kom till Sverige för ett tag sen och sen inte gjort så mycket! Har aldrig suttit på en häst med sådan bakteknik, han tog i så jag flög rätt ner i vattenpölen hehe...

Har dock fått lite delade meningar från andra hästmänniskor som tycker han är för ung för mig... Jag själv har haft 2st 5åriga ponnyer under min uppväxt och tävlat upp till 120 hoppning, jag ser det inte som ett problem, och jag har självklart tänkt ta mycket hjälp från tränare. Vad tror ni? Hästen i sig är supersnäll, behöver lite markarbete och muskler och hull dock!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 371
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 270
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp