Bukefalos 28 år!

1 eller 2 hagar?

Lill76

Trådstartare
Jag hyr stall till mina 2 hästar nu och tyvärr är det inte överdrivet myckt mark. Har i dagsläget en vinterhage och 2 mindre sommarhagar. Frågan är nu om det är bäst med 2 mindre hagar eller 1 större? Sommarhagarna är 50x40 resp. 20x35 och går att öppna upp till en större. Jag får naturligvis stödutfodra men undrar vilket som är bäst för hagarna.
 
Jag hyr stall till mina 2 hästar nu och tyvärr är det inte överdrivet myckt mark. Har i dagsläget en vinterhage och 2 mindre sommarhagar. Frågan är nu om det är bäst med 2 mindre hagar eller 1 större? Sommarhagarna är 50x40 resp. 20x35 och går att öppna upp till en större. Jag får naturligvis stödutfodra men undrar vilket som är bäst för hagarna.

Jag har förut haft mina två hagar som småhagar, under vintern och våren men öppnat upp de på sommaren till en stor. Nu har jag de två som en stor hage hela tiden då det märks att hästarna föredrar det och jag har inte märkt att det sliter mer på hagarna. Nu har jag iof fått tillgång till en till hage jag kan på sommaren, annars hade jag knappt fått något bete men du har ju redan en vinterhage.

Sammanfattat så: Gör det som hästarna mår bäst av. Min lilla bryr sig inte det minsta men min stora älskar att springa och fort ska det gå, så hon mår mycket bättre i en stor hage där hon kan ta ut svängarna!
 
Det spelar nog ingen roll med tanke på att de är väldigt små , hagarna lär aldrig få vila och hästarna har knaprat i sig det som kommit upp på en dag . ända positiva är väl lite större hage så de kan röra sig lite mer .
 
Nu vet jag ju inte hur stora hästar det är. Men hagarna är så små att det är tveksamt om de uppfyller kraven som i djurskyddslagstiftningen i storlek för att hästarna ska kunna röra sig i alla sina naturliga gångarter. Så då är det ju definitivt bäst att göra en hage av det ch ha en chans att klara den biten. Bete kommer det ju inte att bli i någon större omfattning ändå eftersom det är så lite yta även om man slår ihop hagarna.
 
Sorgligt nog finns inte mer mark att tillgå förrän till hösten efter skörd och därför måste vi genomlida sommaren. :( Har 2 d-ponnyer. Ang djurskyddslagen - Masse, menar du att en häst inte hinner upp i galopp på 50 m? Dom galopperar med lätthet runt i den lilla hagen idag!
 
Vill bara förtydliga så ingen missuppfattar - jag är väl medveten om att hagarna inte är av önskvärd storlek, men efter seperation och flytt är detta en tillfällig lösning....
 
Ang lagen är det inga problem storleksmässigt. 30*10 anses som minimum för storhäst. Däremot kan du kanske få problem med lera, klara kravet på hårdgjord yta.

Jag skulle tveklöst slå ihop hagarna.
 
Sorgligt nog finns inte mer mark att tillgå förrän till hösten efter skörd och därför måste vi genomlida sommaren. :( Har 2 d-ponnyer. Ang djurskyddslagen - Masse, menar du att en häst inte hinner upp i galopp på 50 m? Dom galopperar med lätthet runt i den lilla hagen idag!
Den lilla hagen är ju inte mer än 20 X 35 och det framgick inte från början hur stora hästar det handlade om. Men den lilla hagen är i minsta laget till två.
 

Liknande trådar

Anläggning När jag söker information om att vårda hagar så står det alltid om att rotera mellan hagar för att minska slitage. Men finns det någon...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Blyger
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 674
Senast: Solis
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 937
Senast: Linda_A
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp