10 anledningar att jag älskar min katt

Piek

Trådstartare
- sättet hon absolut ska sova på på nätterna. Jag måste ligga på min vänstra sida och sträcka ut armen så hon kan lägga sig på den. Sen är hon inte nöjd förrän jag håller om henne med den andra. Där ligger hon sen hela natten

- att hon alltid sitter vid dörren och väntar när jag kommer hem. Spelar ingen roll om jag varit borta i fem minuter eller tre timmar på nått sätt har hon stenkol på när jag kommer. Sen måste jag lyfta upp henne så hon kan sitta på min axel medan jag pysslar med det jag ska.

- att mattorna alltid ligger huller om buller och inte alls där jag lämnade dem när jag går hemifrån. Då vet jag iallafall att hon har lite roligt och inte bara sitter vid dörren och väntar :p

- att hon alltid är där jag är. Sitter jag i soffan sover hon bredvid, går jag på toa blir och också kissnödig och är jag i köket är hon med där också och håller koll

- att hon är så söt när hon tigger att det inte går att säga nej till henne. Säger man nej så lyckas hon alltid övertala en. Har hon disciplin på sin människa? Garanterat...

- hennes ögon när hon vill leka.

- att hon alltid ska ligga under filten man drar över sig

- att hon med jämna mellanrum väcker en genom att leka med hårsnodden som sitter på min arm när jag sover

- att hårsnoddar är det absolut roligaste som finns i hela världen och att man kan leka med dem i timmar! Tills de försvinner... Det köps mycket hårsnoddar hemma hos mig och man kan hitta dem på de konstigaste ställena. Imorse låg en i min sko, längst fram i tån

- att hon varje dag ger mig så mycket kärlek, glädje och fyller mina dagar med skratt över hennes tokigheter

20140511-125952.jpg


20140516-185045.jpg


Var har era katter för fantastiska egenskaper? :)
 
Han ligger och tassar mig i ansiktet när jag sover. Liksom stryker mig i ansiktet med tassen, inga klor.

Kastar sig på rygg framför fötterna så man ska böja sig ner och klia honom på magen. Fast man oftast snubblar på honom istället.

Att han alltid kommer springande när han hör min bil.

Att han alltid kommer springande när jag ropar på honom.

Att han klättrar upp på bilen och kräver att jag ska kliva ur omedelbums om jag råkar bli sittande och lyssna på radion tex.

Att han alltid är så snäll, han kan högljutt tala om att han inte gillar nått men han står ut med allt.

Att han är så trygg och kärleksfull fast han haft en sån dålig bakgrund.

Att hunden är hans bästaste bästa vän i hela världen, han verkligen avgudar hunden.

Att han är en kämpe utan dess like.

Att han antingen ser så glad ut när han sover eller så snarkar han med öppen mun

dsc01616_54298de22a6b22785493bd2d.jpg

10483372_1491576357746428_931755469_n.jpg

dsc00243_5349940cddf2b3539b975e9c.jpg

dsc_0963_521d3693ddf2b3058f714c58.jpg

0cb90760092b11e3b39c22000a1f8adc_7.jpg
 
1. Hon pratar. Massor. Svarar på tilltal och ska alltid berätta vad hon tycker och tänker.
2. Hon blir alltid skitglad när man kommer hem.
3. Hon har alltid kvällsrace någon gång mellan 21 och 22. Överrumplar vi henne genom att borsta tänderna tidigare får hon himla bråttom med att döda sina fiskar och råttor.
4. Hon gick med på att byta mat och börja med medicin när hennes njurar blev lite försvagade, nu har hon perfekta värden igen. Byta från torrfoder till blötfoder på en snart tolvårig katt kan vara ett omöjligt projekt...
5. Hon är väldigt noga med sovrutinerna; alltid somna på min mage, rumpa eller höft och sedan lägga sig bredvid.
6. Hon kan ta brutala sovmornar ibland, sist det begav sig masade hon sig upp vid halv fyra..
7. Hon kommer springandes när man klappar händerna.
8. Hon känner igen ljudet som papperspåsen från charken avger när man plockar fram den kokta skinkan ur kylen.
9. Hon gillar att få hjälp med att stretcha frambenen, och efteråt blir hon alltid liggandes på rygg ett bra tag (då kan man roa sig med att arrangera hennes framben precis hur man vill).
10. Hon har ägt mig i snart nio år och fortfarande kommer hon med nya påhitt, egenskaper och tokigheter som får mig att skratta.

Underbara, vackra Isola. :love:

1941491_384544618353891_2055455289_o.jpg


10347471_474929699315382_7826748411796980601_n.jpg


10426257_469156569892695_7652908445007067060_n.jpg


10302061_410756192399400_7746718583464062360_n.jpg


181389_112583465550009_1599461640_n.jpg
 
Vilken söt tråd! :love: Jag får skriva lite om båda mina ulltussar.

Sessan
- Hon pratar, jämt! Svarar på tilltal och det går att föra långa konversationer med henne.
- Vi äter alltid middag i vardagsrummet och sitter således i soffan, hon sitter och väntar tills vi har ätit färdigt och så fort vi lutar oss tillbaka så kommer hon och ska gosa.
- Hon dreglar när det är mysigt :D
- När min sambo spelar dator sitter hon och skriker på honom tills hon får hoppa upp i knät och gosa. Ofta ignorerar han henne och sätter på sig hörlurarna, vilket blir ganska roligt då hon fortsätter gapa men inget ljud hörs :p
- Hon litar på oss mer och mer, det är det bästa :love: Hon har bott hos oss i 2,5 år nu och har gått från att gömma sig bakom en fåtölj på övervåningen och knappt ens komma fram för att äta, till att vilja vara med nästan hela tiden, klara av att bli upplyft åtminstone kortare stunder och helt enkelt visa vilken fin katt hon är. Även om hon har sina knäppa stunder. Som alldeles nyss, då var det närapå kattmord. Jag råkade stöta till en ugnsform på köksbänken så att den gled några centimeter, då var hon tvungen att bli platt och fly :rofl:

dsc_0272.jpg

Snackpåsen Sessan :D

dsc_0132.jpg

dsc_1115.jpg


Tesla
- Hon kan se extremt borta ut, sådär så att man tror att ingen är hemma, haha. Vi brukar säga att hon är fluffig både utanpå och inuti.
- Ska alltid ligga på alla mina papper när jag pluggar. Alternativt bredvid, men då vispar hon svansen över pennan när jag skriver istället.
- Är alltid jätteglad när vi kommer hem efter skola/jobb. Ska då vara nära, nära och gärna slicka på mina händer, byxor eller annat hon kommer åt.
- Hon älskar "doften" av svett! Slickar gärna på svettiga fötter eller i armhålor. Hennes bästa stund på jorden var då hon kom över en av sambons innebandytröjor som han glömt tvätta efter en träning. Åh, vad hon gosade med den tröjan, hon var helt crazy. Kattmynta släng dig i väggen liksom!
- Hon älskar badrummet. Vill sitta och filosofera i duschen, är fascinerad av golvbrunnen. Följer gärna med in i duschen men lär sig aldrig att det kommer läskigt vatten ur kranen. Sitter dock obekymrat i vattenpölar efter att man duschat.

dsc_0409.jpg

20131013-213832.jpg

20131013-213929.jpg

1450685_10151804942891297_1049849053_n.jpg


Bonusbild:
1006107_10151513439971297_759853193_n.jpg


Ok nu ska jag sluta bildbomba... :o
 
- Hon älskar "doften" av svett! Slickar gärna på svettiga fötter eller i armhålor. Hennes bästa stund på jorden var då hon kom över en av sambons innebandytröjor som han glömt tvätta efter en träning. Åh, vad hon gosade med den tröjan, hon var helt crazy. Kattmynta släng dig i väggen liksom!

Byt ut svettiga tröjor mot badkläder som används i klorerade bassänger, Isola blir fan helt stenad. :D
 
3. Hon har alltid kvällsrace någon gång mellan 21 och 22. Överrumplar vi henne genom att borsta tänderna tidigare får hon himla bråttom med att döda sina fiskar och råttor.

Idag missade hon var klockan var, så när jag borstade tänderna för tio minuter sedan blev det en jädra fart på henne. Moppen flög nyss i golvet med en jädra smäll när hon inte lyckades bromsa i tid. :D
 
Göte...
...dreglar. MYCKET.
...attackerar saker som rör sig under täcket. Förslagsvis Igor som måste ligga just under täcket när jag ska sova.
...går runt och småpratar konstant
...meddelar högljutt att han ska bajsa
...och meddelar högljutt att han bajsat klart
...står fint ut med att få godis stulet ur käften men nåde den som tar hans Da Bird!
...tenderar att slira genom skräphögar när jag städar, tills sopen hinner fram före och han måste tvärnita för den däremot äter katter
...slänger sig på rygg och ska bli kliad på magen så fort jag kommer hem
...måste ha sitt morgongos så fort min väckarklocka ringer
...men är lite kinkig om lillfjärten också vill ha gos

Igor...
...pratar inte, han skriker, konstant
...måste ligga under täcket när jag ska sova och blir då attackerad av Göte när han rör på sig
...apporterar. Och skriker om jag inte kastar hans spiral direkt vilket driver mig till vansinne
...är en dammsugare när det vankas godis och tom snor godis ur käften på Göte om jag inte håller Igor borta medan Göte äter
...river ner allt, hela tiden
...får inte plats med tungan i käften när han sover
...är i vägen hela tiden och har nog blivit trampad på typ femtielva gånger vid det här laget
...är väl medveten om att han inte får vara i kokvrån när jag går därifrån men sitter där och ser dum ut varje gång ändå
...skiter fullständigt i råttorna men är desto mer förtjust i att jaga småkryp
...vilket är helt underbart för han tjattrar konstant när han jagar
...trampar gör han också, vilket är helt underbart då det är en av de större fördelarna med katt och något som Göte aldrig velat fatta :p

morgongos.png

Morgonmys - Göte är posern och Igor är tröttfjärten :love:
 
Men vilka härliga katter ni verkar ha
Listan kan ju fyllas på i oändlighet men Tuss är så söt när det kommer till hennes nattliga rutiner så jag måste få fylla på lite iallafall!

- kl 22 (prick!) varje kväll kommer hon och hoppar upp i soffan för att berätta att nu är det sovdags! Sen springer hon in i sovrummet och lägger sig, följer man inte med kommer hon ut och gör om samma procedur

- när man väl har sovmorgon och hon tycker att man sover för länge så petar hon på en försiktigt med tassen så man vaknar, gör man inte det piper hon lite försiktigt också
 
-Jag saknar Såfin som lämnade det jordiska ifjol sommar efter nitton år och har kanske inte värderat efterträdaren Vessla så högt som hon är värd. Så nu ska jag rabbla upp tio fina egenskaper som hon har.

1, Väldigt tillgiven och välkomnar alla - barn också, även då jag är borta. Ser till att få tio komplimanger av gästerna, minst.

2, Röd/belgie semilånghår av okänt ursprung. (Kommer från ett katthem). Fina tofsar i öronen och hårtussar mellan trampdynorna. Perfekt pälskvalitet, tovar sig aldrig.

3, Vill nästan alltid vara där jag är. Kan ligga mellan mig och tangentbordet hur länge som helst och då förstår hon att hon inte får leka med mina fingrar. Kliar henne i pannan då och då för att hålla spinnmaskinen igång. Sover i min säng men väcker mig inte.

4, Inte speciellt kräsen. Får man inte det man helst vill ha så får man väl käka det man får. Därför har hon ganska lätt att lägga på sig, men hellre det än en tunn och kräsen katt. Hon fångar en och annan mus och sork men fattar inte att möss är mat - på gott och ont. Man kan hitta en inte alltför läckert muslik där man minst väntar det.

5, Jag kallar henne för min trädgårdskatt. Trädgården och och uthusen räcker tydligen som revir och det känns tryggt. Tar aldrig mer än max tio minuter att locka in henne då hon är ute. Hon tycker det är jättekul när jag grejar i trädgården och spurtar över gräsmattan och klättrar i den få träd som finns.

6, Lättroad, har hon leklust så duger det med lite vad som helst.

7, Lättfostrad vad det gäller allt utom att inte vässa klorna på möblerna, men börjar bli bättre och bättre vad det gäller det också.

8, Snäll mot andra katter och struntar i om grannens Tonna gör intrång - på gott och ont. Ibland vore det ju bra om hon försvarade sitt revir. Men å andra sidan så förstår jag att det inte blir något problem om jag skaffar en katt till.

9, Renlig. Går alltid ut eller på lådan. Tvättar sig jättemycket och håller sig fin. Ser sig för vart hon sätter tassarna då hon är ute och kommer nästan aldrig in smutsig.

10, Sammanfattningsvis: En vacker, gullegosig och ordentlig huskatt som alla tycker om. En dålig råttjägare och inte så spännande som personlighet men med ett hjärta av guld.
 
Vad härligt att läsa om alla fina katter! Får ju lust att skriva lite själv också...
  1. Alice anar när klockan börjar slå middag eller så har någon annan börjat laga middag så kommer hon alltid till mig (det är jag som är matapparaten nämligen) och börjar högljutt klaga på att middagen dröjer!
  2. Det känns verkligen som att hon är min katt, följer alltid (nästan) efter mig och ska kolla vad jag gör :love:
  3. Hon rivs aldrig! De fåtal gånger (som går att räkna på ena handen) har varit av misstag.
  4. Hon är social. Även när det var lite läskiga gäster på besök så höll hon sig framme och man såg att hon ville vara med oss :love: Tex så älskar hon att följa med in på toaletten (... :cautious:)
  5. Knäppskallen lägger sig gärna på rygg och inbjuder till kli på magen men ibland protesterar hon då lite med jamanden som om det var inte det hon menade :grin:
  6. Knäppskallen tycker även om att busa med oss människor, lite katt-och-råtta-leken och kurragömma/kull.
  7. Vi tycker båda att det räcker alldeles lagom med en liten stund med kli och mys i knäet innan hon lägger sig på sin plats :D
  8. Hon är vacker!! :love:
  9. Så snäll också.
  10. En liten spinnmaskin, hon absolut älskar att bli kliad under hakan och bli smekt över ansiktet :love:
På tal om trollen, här kom hon och skulle upp i knäet :love: Tur att jag kan kela med ena handen och skriva med den andra!

Om det finns någon nackdel med henne så är det all päls hon fäller och hur hon äter det hon hittar på golvet :grin:
 
Mercedes ...
tröstar mig när jag är ledsen.
vill alltid få dricka vatten direkt ur kranen.
och om man badar, då ställer han sig på bakbenen bredvid badkaret och stoppar ner tassen i vattnet för badkaret är ju trots allt bara en stor vattenskål. :D
är världens fjolla.
sjukt söt när han sover, för han rullar ihop sig som en kringla.
1377605_10201314581804694_1053636997_n.jpg

1073216_10201182945113859_129323218_o.jpg


Nessa ...
är oändligt snäll mot herr bebis.
ska alltid sitta och titta på en när man duschar. (:D)
vill alltid sitta i ens knä.
är oändligt söt när hon får sina ryck och rejsar.
brukar fastna med tungan ute när hon sover ...
är en lådkatt :D

737952_4562261612732_512963202_o.jpg

775795_4717370210350_678617822_o.jpg

1095043_10200955288022574_273076208_n.jpg


Båda två är väldigt sociala (även om Mercedes är mest förtjust i mig och helst undviker främmande). De kommer alltid och möter en vid dörren, om man inte kommer hem mitt i en sovstund för då kan det ta en liten stund. Ingen av de rivs eller är det allra minsta aggressiv - någonsin. Men största anledningen till att jag älskar de båda är trots allt att de är familj.
706045_4435194676138_1362476979_o.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 848
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 195
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp