10-årig självmordsbombare

PolitisktKorrekt

Trådstartare
Boko Haram i Nigeria trappar upp sina attacker. Man slåss likt ISIS i Irak/Syrien för en islamisk stat där sharialagar ska gälla, fast då i Nigeria.
I tisdags greps två vuxna och ett 10-årig flicka, varav barnet hade ett bombbälte. Boko Haram använder alltså barn för att mörda andra... Det spekuleras i om de drygt 200 kidnappade skolflickorna i Nigeria som kidnappades av denna organisation kan tvingas att bli ofrivilliga självmordsbombare.

Så kära Buke. Ni som alltid tar islam i försvar. Speciellt golit. Vad tycker ni om detta tilltag från Boko Haram? Ska man bara acceptera att kulturen är annorlunda i Nigeria och att de själva får lösa sina problem, eller kan detta möjligtvis vara ett problem med just radikala islamister? Vi har ju trots allt sett det i fler länder, Irak och Afghanistan är bara två exempel...

Man får ju inte länka, men kika på de stora dagstidningarna på nätet så hittar ni mer information.
 
Detta är ju helt sjukt.
Varför ska ens någon behöva vara en självmordsbombare? Speciellt emot sin egen vilja?
 
Det är nog inga förutom de med extrem och radikal religiös övertygelse som frivilligt blir självmordsbombare. Men ofta så kidnappas människor, och sedan förklarar man att om inte den kidnappade spränger sig själv så kommer dennes familj och släkt att råka illa ut.
 
Boko Haram i Nigeria trappar upp sina attacker. Man slåss likt ISIS i Irak/Syrien för en islamisk stat där sharialagar ska gälla, fast då i Nigeria.
I tisdags greps två vuxna och ett 10-årig flicka, varav barnet hade ett bombbälte. Boko Haram använder alltså barn för att mörda andra... Det spekuleras i om de drygt 200 kidnappade skolflickorna i Nigeria som kidnappades av denna organisation kan tvingas att bli ofrivilliga självmordsbombare.

Så kära Buke. Ni som alltid tar islam i försvar. Speciellt golit. Vad tycker ni om detta tilltag från Boko Haram? Ska man bara acceptera att kulturen är annorlunda i Nigeria och att de själva får lösa sina problem, eller kan detta möjligtvis vara ett problem med just radikala islamister? Vi har ju trots allt sett det i fler länder, Irak och Afghanistan är bara två exempel...

Man får ju inte länka, men kika på de stora dagstidningarna på nätet så hittar ni mer information.
Men varför drar du in de som "alltid tar Islam i försvar" i det här? Vad har du för syfte med att få det att låta som att detta är ett tilltag som kan tillskrivas Islam och muslimer?

Du nämner ju själv radikala islamister, de är fundamentalister och på intet sätt representativa för den muslimska kulturen.
 
Kära nån. Trött, tröttare.

Islam är en religon. En religion bland andra. Jag tillbringar mina vardagar bland majoriteten muslimer. De är som folk är mest. Mina elever som är till majoriteten muslimer har inga problem alls med att jag är ateist.

Men det finns skitstövlar, tjuvar, banditer, mördare, extremister 0ch terrorister överallt i världen. Bland fundamentalister som använder religionen som täckmantel är våldet accepterat och främjas som en väg att nå sina mål.

När börjar du förfasa dig över vad kristendomen gjort genom århundradena? Eller vad människor tillhörande judendomen håller på med just nu? Vad säger du om de skinnskallar som gick ut och "knackade bög" för några årtionden sedan? De var sannolikt vita protestanter. Anders Behring Breivik är antagligen kristen.

Extremister och terrorister är just extremister och terrorister. Det handlar inte det minsta om religion.
 
Vad @tanten säger :bow: (BTW är det här ens en diskussion värdig Buke?)

Jag tillbringar också mina arbetsdagar bland majoriteten muslimer. Jag antar att ni som hetsar mot deras religion inte gör det.
 
Självmordsbombning, hedersmord , barngifte you name it är INTE religion utan det är folk som har felvaccinerats och har hittat på egna lagar o traditioner...finns en sida på fb som heter GAPF ( Glöm Aldrig Pela o Fadime) som är utbildande och där verkligheten visas SAMT att man har en organisation MOT allt detta

jag hade i min ungdom en vän som kom från Eritrea , han var 18 år när han kom till Sverige ditt han flytt ensam utan släkt etc, har blev gerillasoldat vid 7 års ålder o var det tills han blev 12 när han flydde till england, så jävla sjukt o dra in små barn i detta :( ....han o hans kompisar fick ligga i bakhåll o skjuta det som kom förbi ...fruktansvärt

Han sa att man kunde bli skjuten mitt på gatan om man hade ful frisyr eller om dom inte gilla vad man såg ...detta var på tidigt 80 tal
 
Adolf hade ju sitt Hitlerjugend och han var knappast Muslim, fan vet om han ens kunde stava till det.

Extrema rörelser har alltid funnits på ett eller annat sätt och vi var inte ett dugg bättre när vi drog iväg på korståg för att dunka in "den rätta läran" i "infödingarna". Ville dom inte anamma den så slog man helt sonika ihjäl dom så,,,,,,,intet nytt under solen.
 
Kära nån. Trött, tröttare.

Islam är en religon. En religion bland andra. Jag tillbringar mina vardagar bland majoriteten muslimer. De är som folk är mest. Mina elever som är till majoriteten muslimer har inga problem alls med att jag är ateist.

Men det finns skitstövlar, tjuvar, banditer, mördare, extremister 0ch terrorister överallt i världen. Bland fundamentalister som använder religionen som täckmantel är våldet accepterat och främjas som en väg att nå sina mål.

När börjar du förfasa dig över vad kristendomen gjort genom århundradena? Eller vad människor tillhörande judendomen håller på med just nu? Vad säger du om de skinnskallar som gick ut och "knackade bög" för några årtionden sedan? De var sannolikt vita protestanter. Anders Behring Breivik är antagligen kristen.

Extremister och terrorister är just extremister och terrorister. Det handlar inte det minsta om religion.
Kan bara hålla med!

Har inte känt någon muslim innan jag började mitt nya jobb, nu finns där två....
Den ena är rätt tystlåten, men den andra är otroligt nyfiken på MIN religion, och ställer rätt kniviga frågor:D Undrar hur och varför vi firar vissa högtider, berättar gärna om hur islam fungerar för just dem.

Finns inget av extremist där, enbart nyfikenhet och acceptans för att vi har olika religioner:love: mer tolerant än många andra i min omgivning:)

Kristna har ingen tjusig historia heller...

Och ska vi titta närmare på konflikten i Gaza så är det heller inte så vackert:cry:
 
Bland fundamentalister som använder religionen som täckmantel är våldet accepterat och främjas som en väg att nå sina mål.

Det handlar inte det minsta om religion.

Jo det handlar om religion. Och fundamentalister är farliga då de praktiserar en farlig religion. Praktiserar de en fredlig religion såsom jainismen så sysslar de mest med att undvika att trampa på insekter och dela med sig av sina ägodelar. Hade koranen och bibeln varit tomma på hatfyllda budskap hade vi haft en fredligare värld idag.
 
Boko Haram i Nigeria trappar upp sina attacker. Man slåss likt ISIS i Irak/Syrien för en islamisk stat där sharialagar ska gälla, fast då i Nigeria.
I tisdags greps två vuxna och ett 10-årig flicka, varav barnet hade ett bombbälte. Boko Haram använder alltså barn för att mörda andra... Det spekuleras i om de drygt 200 kidnappade skolflickorna i Nigeria som kidnappades av denna organisation kan tvingas att bli ofrivilliga självmordsbombare.

Så kära Buke. Ni som alltid tar islam i försvar. Speciellt golit. Vad tycker ni om detta tilltag från Boko Haram? Ska man bara acceptera att kulturen är annorlunda i Nigeria och att de själva får lösa sina problem, eller kan detta möjligtvis vara ett problem med just radikala islamister? Vi har ju trots allt sett det i fler länder, Irak och Afghanistan är bara två exempel...

Man får ju inte länka, men kika på de stora dagstidningarna på nätet så hittar ni mer information.


Kristna gasade ihjäl miljontals människor. ingen med det minsta förstånd mellan öronen skulle anklaga kristenheten för de folkmorden . En Muslimsk sekt skickar ut en 10 årig flicka med ett bombbälte och ingen med det mista förstånd mellan öronen skulle komma på tanken att anklaga alla Muslimer för det.....
 
Jo det handlar om religion. Och fundamentalister är farliga då de praktiserar en farlig religion. Praktiserar de en fredlig religion såsom jainismen så sysslar de mest med att undvika att trampa på insekter och dela med sig av sina ägodelar. Hade koranen och bibeln varit tomma på hatfyllda budskap hade vi haft en fredligare värld idag.

Fast då är många religioner farliga, inklusive kristendomen....

Att dra upp islam som en farlig religion känns bara så otroligt korkat! De flesta muslimer (och kristna) är fredliga...
 
Jo det handlar om religion. Och fundamentalister är farliga då de praktiserar en farlig religion. Praktiserar de en fredlig religion såsom jainismen så sysslar de mest med att undvika att trampa på insekter och dela med sig av sina ägodelar. Hade koranen och bibeln varit tomma på hatfyllda budskap hade vi haft en fredligare värld idag.

Vart i koranen står det att man ska låta barn bli självbombare,folk ska bli hedersmördare, pedofiler etc ?
 
Vart i koranen står det att man ska låta barn bli självbombare,folk ska bli hedersmördare, pedofiler etc ?

Känns som en lång och tråkig process att bena ut vilka verser och texter olika muslimska fundamentalister stödjer sina handlingar på. Det finns absolut verser i koranen som uppmanar till att döda för islams intressen, och att de som dör för islams intressen blir rikligt belönade martyrer (shadid). Det är p.g.a dessa verser som mamman i uppdrag granskning vars son hade rest till Syrien och dött i strid fick dödsbeskedet via telefonen med dessa ord: "Någon underbart har hänt! Din son har dött, allah ville ha honom!" (ej ordagrant citat). Du får väl googla helt enkelt.
 
Jo det handlar om religion. Och fundamentalister är farliga då de praktiserar en farlig religion. Praktiserar de en fredlig religion såsom jainismen så sysslar de mest med att undvika att trampa på insekter och dela med sig av sina ägodelar. Hade koranen och bibeln varit tomma på hatfyllda budskap hade vi haft en fredligare värld idag.

Skitsnack. Historien saknar inte jainistiska anhängare som sysslat med erövringskrig. Alla etablerade religioner har texter som kan tolkas som uppmaning till krig (även jainismen), liksom texter som kan tolkas som uppmaning till icke-våld. Det är en grav förenkling att dela upp religioner i våldsamma respektive icke-våldsamma religioner. Religion saknar inte betydelse när våld, terrorism och krig ska förklaras, men det innebär inte att religion är den enda förklaringen, långt ifrån!
 
Skitsnack. Historien saknar inte jainistiska anhängare som sysslat med erövringskrig. Alla etablerade religioner har texter som kan tolkas som uppmaning till krig (även jainismen), liksom texter som kan tolkas som uppmaning till icke-våld. Det är en grav förenkling att dela upp religioner i våldsamma respektive icke-våldsamma religioner. Religion saknar inte betydelse när våld, terrorism och krig ska förklaras, men det innebär inte att religion är den enda förklaringen, långt ifrån!

Hinner inte svara ikväll men du verkar ha missförstått mig en hel del. Men under tiden så undrar jag vilka texter inom jainismen som kan tolkas som uppmaningar till krig?
 
Hinner inte svara ikväll men du verkar ha missförstått mig en hel del. Men under tiden så undrar jag vilka texter inom jainismen som kan tolkas som uppmaningar till krig?

Du delar upp religioner i farliga och ofarliga religioner, kan det missförstås?

Har varken tid eller lust att leta upp jainitiska texter som kan tolkas som uppmaningar till våld och krig, men de finns absolut. Du får väl googla helt enkelt.
 

Liknande trådar

Äldre Hör Hillary själv berätta om anledningen till skapelsen. Det betyder att vi har blivit rejält lurade. Såsom kriget i Irak, Afghanistan...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 960
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp