10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
@aida
Tack för feedback! :)
Som sagt gick passet ut på att först och främst få fram honom, och hur gör man det? Jo genom att vara väldigt konsekvent med hjälper för att få honom att förstå vad som är vad. Det skrev jag väl i mitt första inlägg om träningen tror jag. Om inte så var det det vi gjorde. Hon lärde honom vad de olika hjälperna faktiskt betyder vilket ju längre passet gick funkade bättre och bättre. Innan hon satt av visade hon tydligt för mig att om hon gjorde si så svarade han så osv och att jag skulle vara stenhård på att han verkligen skulle svara. Det är det jag varit för mesig med hela tiden... :cautious: När han väl förstått hjälperna bjöd han som sagt även till själv några steg här och där och gav fin känsla. :)

Nu ska han få vila lite, det har varit en lång träningsperiod nu. Egentligen hade jag inte tänkt ge honom nån vila förrän i sommar men han får veckan ut iaf.

Kl
Idag blir det besiktning! :nailbiting:
 
@Rodluvan
Vad härligt det låter med galopp i solnedgången! :love: Så himla synd att hon ska åka ifrån dig. :(

@FlipTheFrog
Så fin!!! Häftigt att kunna gå ner till en strand sådär, inte alls avis, nejdå. :p Tråkigt med bölden, varför händer alltid sånt på en långhelg!? Hoppas det går till sig!

@powerm84
Visst är det härligt när man kan lasta dem själv! Kul att du har så mycket roligt inplanerat! :)
 
KL
Jag kikar in här då och då och konstaterar som vanligt att ni jobbar på så fint o bra med era hästar! Kul och inspirerande! :)
Själv ligger jag väl året efter de flesta av er då jag först nu faktiskt har ridit några gånger på min lilla 10:a efter Rosevelt.

Vi har haft henne bortlämnad på inridning i två omgångar och för en dryg vecka sedan tog vi hem henne. Hon är ganska känslig men än så länge har det fungerat bra att rida henne, såväl i skogen som på ridbanan och på stranden. Även om hon är spänd i början så blir hon trygg fort och redan efter allra första skogsturen så valde hon att ligga en hästlängd framför sitt sällskap och bara knata på med spetsade öron.

I skrivande stund står hon dock på djursjukhus då hon i samma veva som vi tog hem henne fick en böld på halsen som sedan bara blivit större och större. Typiskt att detta händer mitt bland alla röda dagar, men vi vågade inte vänta till tisdag och dessutom visste vi ju inte var det var i den. Fick en sväng för mig att det skulle vara blod från ett brustet kärl, men det visade sig vara genomskinlig vätska som skulle ha blivit till var om den inte kommit ut (med feber och risk för blodförgiftning som följd). Bölden tömdes men fylls fortfarande på igen, hålet har lämnats öppet, och hon är satt på en penicillinkur, efter provsvar på tisdag tar vi förhoppningsvis hem henne igen.

Ska se om jag lyckas lägga in en bild också... Det händer inget när jag trycker på bildknappen i menyn. Hm?


Vattengymnastik!


Påskafton. Första turen utan sällskap, gick fint! På den här bilden kan man se knölen på halsen. Den blev ännu större efter ridturen och när vi kom hem på kvällen efter påskmiddag så hade den dubblat sin storlek, varpå vi bestämde oss för att åka in.
Så fin häst du har! Jag var ju också på stranden på påskaftonen fast med min andra häst då Fendi är högdräktig. Du åker till Mellbystrand också? Jag åkte också ut själv för ingen jag kände skulle ut där, synd vi inte sågs :) Fast vi var kanske inte på samma ställe.
 
Så fin häst du har! Jag var ju också på stranden på påskaftonen fast med min andra häst då Fendi är högdräktig. Du åker till Mellbystrand också? Jag åkte också ut själv för ingen jag kände skulle ut där, synd vi inte sågs :) Fast vi var kanske inte på samma ställe.

Tack!

Vi brukar antingen åka Lögnäs/Vallbergavägen och rakt ner, eller så kör vi ner på Kolonivägen. Förr stod jag mest vid Delfinen, men nu är det rätt praktiskt att ha bilen med ungar och alla spadar direkt ner på stranden :) Mellan 1:e och 15:e maj så tar vi Hemmeslöv istället, Båstad kommun har ju (haft iaf) ytterligare två veckor med ridmöjlighet på stranden. Var brukar du köra ner?

Kul med Fendi! När blir det föl och vilken hingst har du använt?
 
@Maja_Kandi Jodå, jag förstod att ni jobbade på det och det är jättebra. Men hade det varit jag så hade jag inte velat ha huvudet fast i en graman i det jobbet. Snarare huvudet uppåt och gasat. Det var så jag menade :) Inte fören gasen fungerar 100 % hade jag börjat fundera på var huvudet är nånstans och hur formen är. Balans absolut, men "gå på tygeln" (gillar inte det uttrycket) nej, inte fören de går fram på rätt sätt.
Men det syns att han har mycket att hämta, kommer bli en jättefin ridhäst!

Besiktning? Innebär det att du redan har spekulant på honom? :) Håller tummarna!
 
@FlipTheFrog
Åh, snygga halvsyrran! :love:

Alltså den där stranden (stränderna?) på er sida av skåne är ju fantastisk! Jag var där med 2 vänner och deras hästar i höstas, tog ca 1,5-2 timmar att köra, men det var lätt värt det! Sjukt roligt att galoppera på stranden, hoppas jag kan åka dit med Rozalie också nångång. Vilka datum är det som gäller nu i vår?
 
Tack!

Vi brukar antingen åka Lögnäs/Vallbergavägen och rakt ner, eller så kör vi ner på Kolonivägen. Förr stod jag mest vid Delfinen, men nu är det rätt praktiskt att ha bilen med ungar och alla spadar direkt ner på stranden :) Mellan 1:e och 15:e maj så tar vi Hemmeslöv istället, Båstad kommun har ju (haft iaf) ytterligare två veckor med ridmöjlighet på stranden. Var brukar du köra ner?

Kul med Fendi! När blir det föl och vilken hingst har du använt?

Jag stod vid Delfinen. Var flera år sen jag var där så jag visste inte vad som var smidigast. Jaså Båstad har två veckor ytterligare , det visste jag inte.
Fendi är dräktig med Sir Oldenburg.
 
@FlipTheFrog
Åh, snygga halvsyrran! :love:

Alltså den där stranden (stränderna?) på er sida av skåne är ju fantastisk! Jag var där med 2 vänner och deras hästar i höstas, tog ca 1,5-2 timmar att köra, men det var lätt värt det! Sjukt roligt att galoppera på stranden, hoppas jag kan åka dit med Rozalie också nångång. Vilka datum är det som gäller nu i vår?
Brukar vara april ut man får rida men som Flip the frog sa så har Båstad (eventuellt?) 2 veckor längre.

Du får komma hit, vi kanske kunde ha en buketräff på stranden? Hade ju varit riktigt rolig :)
 
Jag stod vid Delfinen. Var flera år sen jag var där så jag visste inte vad som var smidigast. Jaså Båstad har två veckor ytterligare , det visste jag inte.
Fendi är dräktig med Sir Oldenburg.

Lånade faktiskt ut min andra häst till en kompis som ställde sig just vid Delfinen på påskafton, runt 15-tiden! Du råkade inte se en mörkbrun häst tillsammans med en fuxponny? :)
Sir Oldenburg, kul, blir säkert fint! Var var det för stam på Fendi (vet att jag läst det, men jag kommer inte ihåg)?
 
Lånade faktiskt ut min andra häst till en kompis som ställde sig just vid Delfinen på påskafton, runt 15-tiden! Du råkade inte se en mörkbrun häst tillsammans med en fuxponny? :)
Sir Oldenburg, kul, blir säkert fint! Var var det för stam på Fendi (vet att jag läst det, men jag kommer inte ihåg)?
Jaha där ser man :) jag var där mellan 11-12. Är nog många som passar på att rida på stranden nu för jag stötte på min dressyrtränare som var där o red när jag kom dit. Fendi är efter Faustinus- Royal Olymp-Davignon.
 
@FlipTheFrog
Åh, snygga halvsyrran! :love:

Alltså den där stranden (stränderna?) på er sida av skåne är ju fantastisk! Jag var där med 2 vänner och deras hästar i höstas, tog ca 1,5-2 timmar att köra, men det var lätt värt det! Sjukt roligt att galoppera på stranden, hoppas jag kan åka dit med Rozalie också nångång. Vilka datum är det som gäller nu i vår?

:) Mellan 15/9 och 1/5 är det fritt fram att rida på stranden i Laholms kommun. 15/9-15/5 i Båstad kommun (samma strand, tot 17 km lång har jag för mig) var det i alla fall förra året. I Ängelholm finns det en strandsnutt som man får rida på året om, 'Sibirien' tror jag den heter. Och i Trelleborg (@warg ?) finns det visst en som man får rida på året om, men efter kl 20 när det är sommar.

Hänger en del på ett annat forum (Ryttarfiket) och vi har haft strandritter tillsammans i Mellbystrand nästan årligen sedan 2001 (tror jag @trassel?) och det har varit jättetrevlig! Folk har kommit både med och utan häst och så har vi ridit och grillat. Eftersom man kan parkera med släpen på stranden så har det gått att umgås och samtidigt ha lite koll på kuse o bil.
 
:) Mellan 15/9 och 1/5 är det fritt fram att rida på stranden i Laholms kommun. 15/9-15/5 i Båstad kommun (samma strand, tot 17 km lång har jag för mig) var det i alla fall förra året. I Ängelholm finns det en strandsnutt som man får rida på året om, 'Sibirien' tror jag den heter. Och i Trelleborg (@warg ?) finns det visst en som man får rida på året om, men efter kl 20 när det är sommar.

Hänger en del på ett annat forum (Ryttarfiket) och vi har haft strandritter tillsammans i Mellbystrand nästan årligen sedan 2001 (tror jag @trassel?) och det har varit jättetrevlig! Folk har kommit både med och utan häst och så har vi ridit och grillat. Eftersom man kan parkera med släpen på stranden så har det gått att umgås och samtidigt ha lite koll på kuse o bil.
Som jag fattar det är alla stränder i Trelleborgs kommun "lagliga" efter kl 20 året om! Sen funderar jag lite på vår närmsta strand, Ponnyakuten verkar ju rida där mitt i sommaren - men det är kanske skillnad när man har ett TV-team med sig :D
 
och jag var där kl 13-14 med Elvira :) Vem tränar du för? *nyfiken*
Jag tränar (lite sporadiskt) för Suzanne Larsson. Hon var snäll och hjälpte mig o hästen över en av "bäckarna" för hästen ville först inte gå över haha, men sen så gick hon även i havet och tyckte det var toppenskönt!
 
@Maja_Kandi Jodå, jag förstod att ni jobbade på det och det är jättebra. Men hade det varit jag så hade jag inte velat ha huvudet fast i en graman i det jobbet. Snarare huvudet uppåt och gasat. Det var så jag menade :) Inte fören gasen fungerar 100 % hade jag börjat fundera på var huvudet är nånstans och hur formen är. Balans absolut, men "gå på tygeln" (gillar inte det uttrycket) nej, inte fören de går fram på rätt sätt.
Men det syns att han har mycket att hämta, kommer bli en jättefin ridhäst!

Besiktning? Innebär det att du redan har spekulant på honom? :) Håller tummarna!

Tack igen för tips. :) Gramanen var aldrig så åtspänd att han på nåt sätt "satt fast" i den, utan den tog i när han skulle börja slänga med huvudet. Det slutade han dock med ganska omgående när han för det första insåg att det inte var nån mening att försöka och för det andra började förstå hjälperna. :) Ute är det som sagt helt annat, där är han väldigt framåt och man behöver bara fånga upp honom och rama in så blir han så galet lätt och fin i uppförsbacke! :love: Hoppas det börjar lossna snart när vi är på bana också. :)
 
KL
Var iväg på besiktning idag! Pålle klampade in i transporten på bara några sekunder idag och stod jättesnällt hela vägen. Skötte sig ypperligt hela tiden, gick u.a på allt utom två punkter, dels har han ju ytliga hovsprickor båda fram och sen har han en "liten konturstörning" höger bak efter smällen han fick förra året. Det har jag ju dock papper på sen förut att det bara är en obetydlig galla och inget annat, så det känns riktigt bra! :) Vi passade på att kolla honom i munnen ordentligt på en gång, helt rent och fint, inga skavanker nånstans, alla tänder har kommit och bytts som skulle det, inga kanter eller nånting. Men det var i maj förra året han kollades sist så det var ändå dags. Skönt att ha det också avklarat! :) Bästa är ändå kommentaren om hanteringen: "Mkt snäll och trevlig!" Då blir man lite extra stolt! :love:

Vi fick typ lyfta in honom ett ben i taget när vi skulle hem, han var för trött för att orka röra sig över huvud taget. :p Nu är han tröttmössa och står i stallet och vaknar till. :) Mycket nöjd med dagen!
 
KL
Jag kikar in här då och då och konstaterar som vanligt att ni jobbar på så fint o bra med era hästar! Kul och inspirerande! :)
Själv ligger jag väl året efter de flesta av er då jag först nu faktiskt har ridit några gånger på min lilla 10:a efter Rosevelt.






Vattengymnastik!


Vilken skönhet! Håller tummarna att bölden snart är borta!

*kl*
Idag hoppade jag Adrielle för första gången uppsuttet (jag ringde till sambon före och sa att om jag inte ringt inom en halvtimme kunde han hämta upp mig från ridhusbotten!). Det gick riktigt bra, hon valde trav för det mesta men vi fick också några inridningar i galopp. Bara styrde på småhindren och hon hoppade!

Överhuvudtaget tycker jag att det är lite knepigt just nu. Ute är hon superb, lagom framåt och på. Inne är hon otroligt framåt (man får hålla i hatten första varven) men som ex.vis idag är hon lite smått avvaktande och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Att piska på känns inte riktigt som ett alternativ (där är risken att hon bara blir sur ). Det bästa hade givetvis varit en medhjälpare med långpisk som kunde understödja men det har jag ju inte tillgång till. Svårt. Hur gör ni andra?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 808
Senast: Nota
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 921
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 629
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp