10:orna del 7

Igår fick M lämna gården på "riktigt" för första gången. Innan har vi bara gått rakt över vägen och en liten sväng runt i skogen och sedan hem igen. Men igår gick vi längst vägen för första gången och sedan över vår fantastiskt fina bro vilken går över Säveån som fungerar som avdelare för våra marker. Vi insåg ju genast fotograferingsmöjligheterna och kommer nog återkomma till den här bron med "riktig" kamera många gånger i framtiden . OT men när/om vi gifter oss en vacker dag så får bröllopsfotona tas här :love:

wpid-received_850476328323054.jpeg


Och i skogen :

wpid-received_850476241656396.jpeg


Allt gick bra och även om M gick mer i passage än skritt så skötte han sig ändå jättebra med tanke på allt nytt; bilar, vägavspärrning, bro, vatten osv osv
 
Vilka fantastiska miljöer @Catrool :D
Härligt att ni börjar vidga era vyer och att det går bra. Läker han fint?

Tack visst är det fint , nyinflyttad och fortfarande nykär fattar inte att det faktiskt ligger på våra marker :love:

Han är ju snäll och går fram fast allt är nytt men shit han är så högrest och blir enorm när han börjar piaffera längst vägen :nailbiting: Men han gör bara det (än så länge) och tuffar på framåt trots att bilar körde om osv :) Jag står ju faktiskt där bakom honom på skogsbilden :D

Ja han läker fint *peppar peppar*. Han hålls i mindre hage och har fram tills i går hållits sig stilla och lugn men i går fick dem världens tuppjuck och bockade och hoppade som idioter, M kommer inte så långt i sin lilla hage så hoppas inte de ska vara någon fara. Stygnen utifrån ser OK ut och han har inte haft någon feber och svullnaden är i princip borta :)
 
Jag har sedan i lördags haft feber, men lyckades i alla fall ta mig ut på en promenad sen dess. Annars så har Hugo's nya hagkompis stått för motionen av Hugo medans de andra tre flyttat ut på bete (den hästen behöver mer lugn och ro sedan han flyttade in så ägaren vill inte flytta ihop honom med bråkstakarna än, och lugna Hugo är för tjock för bete så det löste sig fint) :)
1380826_10203857730346905_5853854227823411463_n_zpsfaheuhie.jpg
11054485_10203860949027370_1466085114237990464_n_zpsmhrcdlps.jpg


Och sen en flygande rumpa :rofl:
11351307_10203860946307302_4039153007749576434_n_zps25ilchnn.jpg
 
Vilka fina bilder alla lägger in på sina hästar, @Catrool, väldigt fina bilder och vilken miljö =D Wow!

Idag var mina knäppisar bättre. Men dom skrek som tokar till varandra när jag borstade dem.
Till och med Miraz var helt knäpp, såhär brukar dom aldrig vara. Men funderar om det kan ha med brunst och göra också? Jag vet ej, S har börjat brunsta och Miraz kanske är på G in.

Longerade Miraz idag, lite lätt dock eftersom det "bara" gått 3 dagar sen vaccinationen. Körde lite utställningsträning, duktig tjej som nu mera står still trots att jag går ifrån en bit, men hon försöker gärna ta något steg ibland.
Känns som vi är på tok för långt bort för och hinna nu faktiskt, mitt fel helt och hållet men vad ska jag göra?

Det är själva uppställningen som inte är klart på långa vägar, vi har inte ens kommit till den del då hon ska börja med halsen tex. Jisses!
Vi får se, anmälan är det ett tag kvar till sista datum.

Har iaf köpt hem face fix idag, så ska väl börja vänja in och kleta på sådant runt ögonen och mulen.
Skall försöka duscha henne dom dagar det är varmt ute, för och även vänja mer vid det samt få pälsen ren och glansig. Jisses :p

Har ni tips på bra schampo som ger glansig päls och fin lyster så tipsa gärna!
Letade som en tok idag men vet inte alls vad jag ska köpa helt ärligt.
 
@KrullTroll - härliga bilder där vid sjön.

@Catrool - Vilken vacker bro! Och hästen ska vi inte tala om, superfin!

@Michis - Han är så fin att kolla på din häst, häftig!

________________

Har knappt hängt med i tråden här på ett tag. Fullt upp med dels tentaplugg och nu håller vi på med rättegångsspel. Så jag har helt enkelt inte hunnit med något annat än, plugg, jobb, Empa och jogga några vändor.

Men Empa mår bra, hon vaccinerades i torsdags förra veckan. Fick tyvärr inte tag på min hemma veterinär vilket gjorde att jag fick åka till kliniken. Men har man världens smidigaste häst så har man. På med transporten på bilen, hämta hästen i hagen, på med benskydd, in i transporten, stänga luckan, åka i väg, vaccineras i transporten och sen hem igen. SMIDIGT!

Vaccineringen har ju gjort att hon fått vila nu över helgen, passade ganska bra ändå då jag har så mycket att göra och behövde ta det lite lugnt och hinna göra lite annat, laga mat eller så.

I går skrittade och travade vi dock en runda, och hon var så fin! Nu är jag taggad att anmäla oss till en dressyrtävling faktiskt. Får se om jag vågar.

Nu går hästarna ute dygnet runt, stödfodras fortfarande eftersom det tyvärr växer väldigt dåligt här. Men så är det.
Men det hände en tråkig grej här i lördags. Empa är ju tyvärr inte alltid jättesnäll mot andra hästar, och framförallt inte när hon brunstar. Och hon är fruktansvärt snabb i sina bakben. I lördags fick hon in en rejäl smäll på mammas häst, som nu står på penicillin och metacam i 14dagar. Trodde först att griffelbenet var av, men det var det inte. Men den har tagit farligt nära leden.
Nu går Empa själv större delen av dygnet, mammas häst går i hagen bredvid och de kan fortfarande klia varandra över staketet. Samt att de släpps ihop några timmar. Men nu vågar vi inte ha dem tillsammans längre. Fick göra samma sak förra året vid den här tiden. Måste ha med brunsten att göra. Men det är tråkigt att behöva dela dem. Vintrarna är de ju väldigt goa vänner.

Empa fick hjälpa till att klippa gräset här om dagen
IMG_6401_zps3zbj5mfb.jpg


Och i början av förra veckan var vi på promenad, såg kossorna.
IMG_6371_zpsh0jo26wk.jpg
 
@Molin Kan säkert ha med brunsten att göra! Hoppas de släpper snart iaf :) När är den eventuella utställningen? :)

@Esswe hoppas din mammas häst kryar på sig och att de inte går in i leden!
 
@KrullTroll - härliga bilder där vid sjön.

@Catrool - Vilken vacker bro! Och hästen ska vi inte tala om, superfin!

@Michis - Han är så fin att kolla på din häst, häftig!

________________

Har knappt hängt med i tråden här på ett tag. Fullt upp med dels tentaplugg och nu håller vi på med rättegångsspel. Så jag har helt enkelt inte hunnit med något annat än, plugg, jobb, Empa och jogga några vändor.

Men Empa mår bra, hon vaccinerades i torsdags förra veckan. Fick tyvärr inte tag på min hemma veterinär vilket gjorde att jag fick åka till kliniken. Men har man världens smidigaste häst så har man. På med transporten på bilen, hämta hästen i hagen, på med benskydd, in i transporten, stänga luckan, åka i väg, vaccineras i transporten och sen hem igen. SMIDIGT!

Vaccineringen har ju gjort att hon fått vila nu över helgen, passade ganska bra ändå då jag har så mycket att göra och behövde ta det lite lugnt och hinna göra lite annat, laga mat eller så.

I går skrittade och travade vi dock en runda, och hon var så fin! Nu är jag taggad att anmäla oss till en dressyrtävling faktiskt. Får se om jag vågar.

Nu går hästarna ute dygnet runt, stödfodras fortfarande eftersom det tyvärr växer väldigt dåligt här. Men så är det.
Men det hände en tråkig grej här i lördags. Empa är ju tyvärr inte alltid jättesnäll mot andra hästar, och framförallt inte när hon brunstar. Och hon är fruktansvärt snabb i sina bakben. I lördags fick hon in en rejäl smäll på mammas häst, som nu står på penicillin och metacam i 14dagar. Trodde först att griffelbenet var av, men det var det inte. Men den har tagit farligt nära leden.
Nu går Empa själv större delen av dygnet, mammas häst går i hagen bredvid och de kan fortfarande klia varandra över staketet. Samt att de släpps ihop några timmar. Men nu vågar vi inte ha dem tillsammans längre. Fick göra samma sak förra året vid den här tiden. Måste ha med brunsten att göra. Men det är tråkigt att behöva dela dem. Vintrarna är de ju väldigt goa vänner.

Empa fick hjälpa till att klippa gräset här om dagen
IMG_6401_zps3zbj5mfb.jpg


Och i början av förra veckan var vi på promenad, såg kossorna.
IMG_6371_zpsh0jo26wk.jpg

Usch så trist med sparken, jag håller tummarna för att det går bra för mammas häst.
Inte kul med sånt där :(

@Catrool Men gud, du har en duktig foto kompis med.
Otroligt fina bilder och den där miljön, ge mig!!

Jättefina är ni!

Utställningen är den 5 Juli och tydligen är sista anmälan 5 Juni fick jag veta igår. Jag vet inte alls längre.
Ska jag skippa denna i år iaf? Utställningen i sig ligger långt ner också, så det måste bli en övernattning helst också. Ingenting är helt planerat heller med något.

Hade iaf tänkt åka till Rättvik den 9:e Augusti tror jag det är på sommarpremieringen, detta för och träna på att åka till nya ställen och vistas bland hästar osv. Sen få en enklare bedömning.

Vi ska även flytta några dagar innan utställningen, så just nu vet jag inte alls längre.
Hur hade ni gjort? :S
 
Usch så trist med sparken, jag håller tummarna för att det går bra för mammas häst.
Inte kul med sånt där :(

@Catrool Men gud, du har en duktig foto kompis med.
Otroligt fina bilder och den där miljön, ge mig!!

Jättefina är ni!

Utställningen är den 5 Juli och tydligen är sista anmälan 5 Juni fick jag veta igår. Jag vet inte alls längre.
Ska jag skippa denna i år iaf? Utställningen i sig ligger långt ner också, så det måste bli en övernattning helst också. Ingenting är helt planerat heller med något.

Hade iaf tänkt åka till Rättvik den 9:e Augusti tror jag det är på sommarpremieringen, detta för och träna på att åka till nya ställen och vistas bland hästar osv. Sen få en enklare bedömning.

Vi ska även flytta några dagar innan utställningen, så just nu vet jag inte alls längre.
Hur hade ni gjort? :S

Ja vi är lyckligt lottade som äger och omges så fantatiskt fina marker :love: Ska hälsa fotografen! :) Tack!

Om du anmäler dig den 5e juni då kan du inte ta tillbaka anmälan sedan? Är det mycket pengar?

Det kan jag känna som kanske är det som talar emot är flytten att det blir mycket med både flytt och utställning om hästen inte är van med att resa och mycket nya ställen?
 
Ja vi är lyckligt lottade som äger och omges så fantatiskt fina marker :love: Ska hälsa fotografen! :) Tack!

Om du anmäler dig den 5e juni då kan du inte ta tillbaka anmälan sedan? Är det mycket pengar?

Det kan jag känna som kanske är det som talar emot är flytten att det blir mycket med både flytt och utställning om hästen inte är van med att resa och mycket nya ställen?

Gör det =D

Tror inte man kan det, jag kommer upp i 2000 bara på utställning och box. Sen tillkommer bensin, mat för 3 pers, sovplats för 3 pers.
Tror det är ca 45mil enkel väg ner, så jag kommer ju lätt upp i 5000-6000 spänn.

Miraz är enkel och ha med sig, hittills iaf. Men vet inte hur hon skulle reagera på ett sådant här arrangemang men jag tror hon skulle ta det OK. Värre med och resa den långa vägen i en enkel transport. Man kan säkert få till ett stopp i mitten av färden och stanna en natt men då blir det ytterliggare mer planering och pengar.

Varför jag tog upp denna osäkerhet nu är för att jag suttit och kikat på alternativ och även kostnaderna, dels för flytten för oss av ny lägenhet.Det blir lite extra pengar och sedan våran resa på semestern, vi ska bila runt i europa och där går det nog åt en del med.

Jag jobbar inte heltid så jag har inte riktigt kunnat sparat ihop hur mycket som helst heller, tyvärr. Och jag är just för tillfället så arg på mig själv för denna utställning har jag velat vara med på sen i vintras.
Våran Europaresa kom karl på ganska sent också, i våras tror jag så därför är det väl lite sådär. Dålig planering!

Tillägg: Trodde inte utställningen skulle bli så pass långt bort, hade hoppats på att kunna åka ner över en dag bara. Men så blidde det ikke nej.
 
Senast ändrad:
Är det fler som har konstigt väder hos er?

Här spöregna det i morse och i förmiddags men har nu på em/kvällen varit superfint, varmt och soligt. Men himlen är mörk så det kommer säkert mer regn snart, tyvärr.

Jag vaknade med en ond rygg idag, inte så kul. Kände av den redan under natten, misstänker att jag legat på något dumt sätt. Så har inte gjort något med flickorna idag mer än gav dom mat och fixade vatten.
Fick väl lov att mocka ur ligghallen med, dom hade skitit flera lass i den :o Måste vara pga regnet!

Nu börjar fasen Miraz bli lite väl rund tror jag, även om hon är lite tunn över revbenen men jag tror fasen det är pga att det fattas muskler.
Så nu kan vi verkligen börja muskelbygga lite mer, hoppa lite mer både från marken och ryggen kanske. Klättra på lite mer igen och ut och galoppa i skogen.

Måste få till lite muskler som kan bära upp hullet hon fått. Hon har fått lite fettdepåer också vilket inte är det bästa på en rund och lättfödd ponny. Så nu kommer jag dra ner kraftigt på proteinpelletsen och mest ge betfor och e selen. Hon lär ju tyvärr gå kvar på fri tillgång på hö med Sakura så hoppas detta kan hjälpa.
Vill inte alls riskera att få någon fånghäst i sommar!

Hur som helst, eftersom hon är så lättfödd och lätt för att bli överviktig så måste hon gå med munkorg i början av betet och sen trappas ner med den för att sedan gå utan den så småningom. Men ingen är väl direkt förtjust i tanken med att ens ponny/häst skall få fång.

Så nu lär vi verkligen ridas på ;)

1335D62D-7ADD-4A21-86B4-6828978D77B7_zpsd2bhn7fc.jpg

8EE6263F-0CAE-46D2-A83E-572945CD948A_zpshk0ybhnj.jpg

37461C4A-099E-41FF-B3CC-00B0D04D08F1_zpslu2j1gwv.jpg


Några bilder från träningen igår :)
Skulle visa en film från idag, men ni får vänta lite
 
@Catrool otroligt vackra bilder! Din häst verkar cool också.

@Esswe ush vad tjatigt med en spark. Kul att det går bra I dressyren. :)

@Molin en sån gullig film :) Jo vi har också konstigt väder här, ikväll blåste det mycket och det har regnat en hel del, väldigt kallt för årstiden.

Våra har gått ute dygnet runt sen den 1 maj, de har täcke på natten och även vissa dagar då det varit regn och blåst. Jag har massor av gräs men hästarna är så lättfödda så jag kommer inte kunna använda allt bête. Har fått släppa in Fendi till den lilla ponnyn I hennes bantningshage då hon tyvärr börjat få lite fettdepåer på korset och jag vill inte hon ska få fång. Men sen efter midsommar är det ju inte alls samma krut I gräset så då kan man nog släppa dem på större yta.

Har varit I väg o tränat för tränare, hon gillade Fendi jättemycket, tyckte hon har bra gångarter så det var ju kul. Massor av siststräning blev det för mig, nyttigt men jobbigt. Det blir dyrt att träna tycker jag, hon tar 275 och så 100 kr I anläggningsavgift. Har inte bestämt om jag ska köpa anläggningskort, hade inte tänkt träna jätteofta, kanske var tredje vecka eller så.
 
@Catrool otroligt vackra bilder! Din häst verkar cool också.

@Esswe ush vad tjatigt med en spark. Kul att det går bra I dressyren. :)

@Molin en sån gullig film :) Jo vi har också konstigt väder här, ikväll blåste det mycket och det har regnat en hel del, väldigt kallt för årstiden.

Våra har gått ute dygnet runt sen den 1 maj, de har täcke på natten och även vissa dagar då det varit regn och blåst. Jag har massor av gräs men hästarna är så lättfödda så jag kommer inte kunna använda allt bête. Har fått släppa in Fendi till den lilla ponnyn I hennes bantningshage då hon tyvärr börjat få lite fettdepåer på korset och jag vill inte hon ska få fång. Men sen efter midsommar är det ju inte alls samma krut I gräset så då kan man nog släppa dem på större yta.

Har varit I väg o tränat för tränare, hon gillade Fendi jättemycket, tyckte hon har bra gångarter så det var ju kul. Massor av siststräning blev det för mig, nyttigt men jobbigt. Det blir dyrt att träna tycker jag, hon tar 275 och så 100 kr I anläggningsavgift. Har inte bestämt om jag ska köpa anläggningskort, hade inte tänkt träna jätteofta, kanske var tredje vecka eller så.

Tack, visst ser man hur rund hon blivit? Gått lite väl fort nu på slutet tycker jag. Men jag borde ha förstått det när jag vet hur lätt hon är.

Jag förstår dig med Fendi om hon fått fettdepåer, jag nojar som sagt ihjäl med för Miraz, tydligen har dom i hennes släkt lätt för sånt med :(

Vad kul att du kom iväg på träning och att hon gillade Fendi, sånt är kul.
Usch, ja det är inte billigt med tränare. Jag vill som sagt komma igång nu med för tränare men jag vill gärna rida för tränare på båda mina. Vette skjutton hur man ska få råd med det? Kanske 1gång/mån per häst isåfall. Men det känns så lite med.

Köp anläggningskort, det är det värt. Tänk dom ggr du kan åka iväg och rida i ridhuset/banan där. Jag saknar den delen måste jag säga. Känner mig säkrare inom 4 väggar än ute på öppen ridbana där diverse sak kan hoppa fram och skrämma hästen :p (Nojiga jag) ;)
 
Tack, visst ser man hur rund hon blivit? Gått lite väl fort nu på slutet tycker jag. Men jag borde ha förstått det när jag vet hur lätt hon är.

Jag förstår dig med Fendi om hon fått fettdepåer, jag nojar som sagt ihjäl med för Miraz, tydligen har dom i hennes släkt lätt för sånt med :(

Vad kul att du kom iväg på träning och att hon gillade Fendi, sånt är kul.
Usch, ja det är inte billigt med tränare. Jag vill som sagt komma igång nu med för tränare men jag vill gärna rida för tränare på båda mina. Vette skjutton hur man ska få råd med det? Kanske 1gång/mån per häst isåfall. Men det känns så lite med.

Köp anläggningskort, det är det värt. Tänk dom ggr du kan åka iväg och rida i ridhuset/banan där. Jag saknar den delen måste jag säga. Känner mig säkrare inom 4 väggar än ute på öppen ridbana där diverse sak kan hoppa fram och skrämma hästen :p (Nojiga jag) ;)
Ja jag red runt lite på hoppbanan före dressyrträningen och tänkte nästan att det hade varit värt ett anläggningskort bara för det, då kan man hoppa lite ordentliga hinder också, färgglada :D Fendi såg livrädd ut när jag red förbi men hon hade nog hoppat efter lite övertalning, det tror jag.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
826
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: zarmino
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 174
· Visningar
39 323
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Arbetsintervju

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp