10:orna del 7

Kaptenen är ju ute på prov så det är lite annorlunda för honom nu. Han växer så ända in i bomben nu och har så gjort sen mitten på maj. Hade han varit hemma hade han bara fått gå i hagen och skrota, men nu är det som det är och spekulanten måste ju få prova honom ordentligt så hon rider/tömkör/promenerar. Hon är ändå så duktig på hästar så hon tar det efter dagsform.


Kl
På måndag ska vi höras om fortsättningen. Antingen vill hon köpa honom eller också får vi se... Hon har möjlighet att ha kvar honom där nere hela juli till en början och då utbilda vidare och även kunna visa honom för andra intressenter, mot att hon får en % på köpesumman i provision. Eller också tar jag hem honom och börjar om i sälj-djungeln. På ett sätt känns det som att jag hellre tar hem honom, låter honom vila växtperioden ut och sen börjar om, visst kan jag låta honom vara kvar där nere men det känns inte riktigt som att det blir nån direkt utbildning iom att han är så växtpåverkad, och då kan han ju lika gärna vara hemma. Å andra sidan är det nyttigt för honom att vara borta och hon som har honom är jätteduktig. Så jag velar verkligen...

Först och främst får vi väl avvakta över helgen, vill hon köpa honom är ju problemet löst av sig själv. Hon är dock väldigt velig hit och dit och han har inte alls kunnat visa upp sig som han kan, så det känns negativt på den fronten.

Jag tänker nog dom så att det finns en måtta på provandet... Du har ju varit så duktig på att dokumentera honom genom åren så allt material angående grundgångarterna finns ju där. Oavsett om han växer nu eller ej. Jag hade satt ett bestämt datum ( och tagit det på kort tid) där köparen får bestämma sig. Det jag ser som en framtida risk om hon har många försäljningskontakter är ju att han säljs vidare om han inte " levererar" och då har du ingen koll på framtida köpare. Men det är ju en risk man löper när man säljer överhuvudtaget. Jag tror dock att någon som verkligen älskar hästen och har vanliga " amatörambitioner" oftast ger det mest långvariga hemmen. Kram
 
Nu är inte jag du @Maja_Kandi men hade det varit min häst så hade jag inte väntat på att spekulanten ska bestämma sig. Jag hade tagit beslutet för henom då det bara låter som ett långt nej i mina öron ändå.
Kapten kan hitta annat hem som är mer rätt för honom och där han är mer rätt för tvåbeningarna.
Tills dess kan han få komma hem igen och vila sig igenom sin växtperiod för att sen ta nya tag om några veckor.
 
Jag tycker det låter som om hon är oerfaren på unghästar? hon är säkert en duktig ryttare eftersom hon ridit svår dressyr men allt runtomkring i hantering osv tycker jag låter märkligt. Hon ser problem som inte finns liksom.

Håller med. Och jag tycker även att det låter som att hon vill ha en svår-klass-häst, men inte har råd med mer än en unghäst.
 
Jag tycker det låter som om hon är oerfaren på unghästar? hon är säkert en duktig ryttare eftersom hon ridit svår dressyr men allt runtomkring i hantering osv tycker jag låter märkligt. Hon ser problem som inte finns liksom.

Svår dressyr? Har inte läst jättenoga men jag tyckte det lät som en ung tjej utan större erfarenhet som vill ha en sommarhäst och planerar på att skicka hem den så snart sommaren är över. Haha ja där ser man.

@Maja_Kandi hämta hem djuret, du kommer ha den där människan ringandes flera ggr om dagen om ditten och datten och att han inte håller måttet, känner sig lurad och sen till slut kommer hon leta fel så hon kan häva köpet.. OM hon någonsin får tummen ur att köpa honom, låter precis som en sådan människa. Hua

Hur vet du att hon ridit svår dressyr? Låter verkligen inte som det i din beskrivning.
 
Ta hem honom! Har du lovat bort honom till henne i juli, alltså mer än att du sagt det? Kan man inte dra en fuling och säga att det har ringt en spekulant och den vill bestämma sig fort?
Eller att du ångrat dig att du inte vill sälja? Eller vara ärlig och säga att du bara är trött på henne ;)
 
ska jag förpesta tråden igen? :angel: Hästen tappade såklart sitt sjukbeslag i helgen i hagen och jag hittade inte det. Hästen ohalt. Igår var hästen superhalt och såklart hade hovis gått på semester. Jag ringer kliniken, de hade öppet och deras hovis fanns där (han har sett hennes hov innan, det var där allt började...), tur det! Jag kommer in imorse med hästen, hon är halt. Vi alla säger att det är pga skon. Han fixar nytt sjukbeslag och sätter på.

Jag undrar lite vad han anser om plastningen av hoven som min riktiga hovis gjort. Denna kille säger att han inte riktigt fattar varför det är gjort såhär men han har ju heller inte pratat med min riktiga hovis.

Happ, in igen till veterinären, hästen haltar och är stekhet i hoven. Klinikhovisen säger att sprickan rör sig och vidgar sig, veterinären tittar och bestämmer att hoven måste karvas upp, ta bort all plast och göra en spång (heter det väl, eller brygga) för att stabilisera allt. Hovis påbörjar jobbet och vet ni vad...... på framsidan av hoven kommer det ut var från hovbölder som vuxit innanför plasten!
Allt är nu uppkarvat igen, spången är ditsatt, hästen går på metacam, men är inte alls så varm i hoven längre. Veterinären sa att jag inte skulle blir förvånad om det kommer ut någon mer hovböld, eller två...på framsidan...O_o

Visst är det fantastiskt vilken tur man har! Nä, men tur i oturen, jag tackade ändå hästen att hon tappade skon, annars hade ju detta inte uppdagats nu....:up:
 
Jag har nu pratat med spekulanten och vi har rett ut en del ganska stora missförstånd. Jag tar tillbaka det jag skrivit tidigare. Vi har helt enkelt missförstått varandra i ganska grundläggande frågor, det är nu utrett, skönt! Huruvida hästen säljs eller kommer hem nu eller i slutet på månaden får vi se, men jag vill klargöra att vi har pratat och att vi är överens. Som sagt skönt!
 
@Sar men nej så tråkigt och vilken otur :( Vilka hästar drar inte på sig saker i hagen som unghästar och att de ska leda till pålagringar, vem tror det? Kramar
 
  • Gilla
Reactions: Sar
@Sar men nej så tråkigt och vilken otur :( Vilka hästar drar inte på sig saker i hagen som unghästar och att de ska leda till pålagringar, vem tror det? Kramar
Tack för din omtanke! Vi har alltså en ( visserligen stor) men platt hage med bra underlag och ändå blir det så här. Jag känner mig fortfarande rätt bedövad, jag var så inställd på lösa benbitar att jag fick en liten chock idag,
 
Vår 10:a går med föl vid sidan, hon har inte gjort mycket sen treårstestet. Hon kommer bara vara mamma fram till avvänjning, finns ingen anledning att stressa. Sen att hon kommer efter jämnåriga bekommer inte mig det minsta, jag vill ha en häst som förhoppningsvis håller i många år om inte oförutsett händer såsom sjukdom eller hagskada. Jag kommer se till att alla unghästar som bor kvar här har sina 8 veckors sammanhängande vila per år med fördel på sommaren då de ofta växer mycket under betesperioden.. Sen ska de ha småvilor också...
 
Royal går och latar sig och jobbar på att bli frisk, medans matte får slava med höskörd. Svettigt värre!:wtf:
Är sååå sugen på att få komma igång nu snart, är så avis på alla som kommit så långt med sina vackra! :love:

Min utomjording i sitt nya täcke. Hittat en bra butik som säljer i stora storlekar och ända upp till 175 cm, så väx på du bara giraffen, matte är redo!:laugh:
10385282_10152513287591067_1807749912636433300_n.jpg
 
Jag har nu pratat med spekulanten och vi har rett ut en del ganska stora missförstånd. Jag tar tillbaka det jag skrivit tidigare. Vi har helt enkelt missförstått varandra i ganska grundläggande frågor, det är nu utrett, skönt! Huruvida hästen säljs eller kommer hem nu eller i slutet på månaden får vi se, men jag vill klargöra att vi har pratat och att vi är överens. Som sagt skönt!


Jag har rensat lite på begäran då tredje part var identifierad.

//lizan, som hoppat in på modererande åt ameo
 
Har följt denna tråd i minst 2 år utan att skriva. Nu är det dags. Tänkte presentera min -10 för er. Han heter Talladin, är efter JE Amadeuz (arabiskt fullblod) Morfar Robin Z. Har haft honom sedan han var ett. I våras ca 158 cm nu hoppas jag på lite mer. Körde in honom hösten han var 2 år.
https://www.facebook.com/photo.php?...990.1073741825.100001703042333&type=3&theater

Började rida in våren förra året. Skuttade lite småhinder i våras. I maj kastade han av mig så nu är det lång vila lite tidigare än jag planerat. Får börja rida i augusti och då har han vilat ifrån maj. Hade tänkt vara ute på lite pay and jump och någon terrängträning i maj men det blir oftast inte som man tänkt sig..
Nya tag i augusti helt enkelt. :)
Lite bilder:

Februari 2012
https://www.facebook.com/photo.php?...990.1073741825.100001703042333&type=3&theater

April 2013
https://www.facebook.com/photo.php?...990.1073741825.100001703042333&type=3&theater

31 maj 2014
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=712639355469493&l=69d2b86ec5
 
Oj, oj här rullar et på :-)

Själv har jag tagit lite semester och låtit Nilmar få trappa ner lite. Nästa vecka kommer han att få vila helt.

Hade en liten förkylning för ett tag sedan pga av allt regn och den fina "värmen " vi hade här.

Har testat ny hovis och lagt på en överrullningssko på grabben och det var precis vad han behövde. Nu orkar han fler språng och blivit kvickare. Hoppningen har blivit lättare för honom.

Min tränare gav oss stora ord på senaste träningen :D

Bruna vallacker is the shit!
 
@fritz_92 - vilken fin grabb du har!

@WBanna - Roligt att du redan anmält. Jag står fortfarande i valet om jag ska eller inte.

Empa och jag är ju som nämnt i Skåne på semester. Vi har hunnit med lite hoppning, och gud så fin hon var stundtals, men lite väl mycket hopp och bus också. Men det är ju toppen att hon tycker det är så roligt!

I måndags fick hon lite lyx också, ett besök hos en otroligt duktig Equiterapeut (hur stavas det egentligen?) Hon hittade en liten, liten låsning i höger höft och en liten spänning i vänster. Men inget som var farligt och svårt att lösa utan lite stötvågor och massage så var hon mjuk som smör! Samt att hon "drog" lite i halsmusulaturen så den skulle bli lite längre i och med att Empa är ganska högrest så blir hon gärna lite kort i just den muskulaturen men nu skulle det bli lättare att få henne låg och rund.

Lite longering i tisdags, och visst var det lite skillnad. Ingen direkt träningsverk eller så upptäckte jag utan Empa for runt som en riktig unghäst lite som hon sa "matte titta vad jag kan" hopp och bus. Världens lyckligaste häst, och jag bara "nej nej nej Empa, inte med nybehandlad kropp snälla!!!"

Sen i går var det upp till bevis för att se om behandlingen gett något åt ridningen, lite jogging enligt equiterapeutens order. Och visst var hon mjuk och fin! Lätt att länga halsen och komma ner, men å andra sidan har det egentligen inte varit något större problem tidigare heller men har krävt lite tid. Nu var hon där från start, underbart!

Även om denna behandling kanske inte var nödvändig då låsningen rent logiskt går att träna bort tyckte jag att hon var värd den då hon är så otroligt arbetsvillig och då ville jag inte att hon ska gå med något som eventuellt kan leda till något som är smärtsamt, ridningen ska vara rolig och inte jobbig!

och en liten bild från hagen - lite sommar rund, men hon har allt växt en del, både på höjd och bredd.
 
var ute barbacka idag i regnet och testade min regnrock från hööks :D han skötte sig jätte bra..hade ju ridsällskap med..när man rider själv går de knappt att galoppera för han ser spöken hela tiden och stannar är så trokigt:(

har ju varit kanonväder nu i några dagar sååååååååååååååå skönt, men jobbigt att rida pga alla desa jäv...flugor och dyrligt. har inte gjort mitt hopkok på flugmedel häller så har fått köpa i affären som inte fukar alls bra.

vilket flugmedel tycker ni bäst om? jag har testat flera sorter och de jag tycker har funkat bäst är just mitt hopkok som jag tänkte dela med mig av

2 MSK Timjärn
2 MSK Origano
2MSK rosmarin
5 Vitlöksklyftor
5 DL vatten
1 DL citronsaft
1 DL vinäger
1 DL ättika

googlade på hemmagjord flugmedel för några år sen och de finns ju många recept så jag tog lite ingridianser av varje:p hade såpa i början med men de sätter sig i sprutmunstycket som en gegga så de går inte spreja

liten film från för föra v då jag busade lite med honom och tränade på vattenmatta hinder vilket inte var några problem...han hoppae tom självmant
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
841
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
63 64 65
Svar
1 283
· Visningar
42 534
Senast: Youmeoh
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 764
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp