10:orna del 7

Har dundrat i skogen (som vanligt iof :P) med min klump idag.
Våd gick tidigare gärna först och även om han kunde titta till på saker och ting så gick han ändå. Men så i våras "hände" nått och han började leta spöken överallt, har ju skrivit tidigare om lupin-fobin tex. :banghead:
Jag som börjar blir tant har blivit feg och även lat så har låtit honom gå bakom de andra hästarna och istället tränat på att han inte ska bli så jäkla på och het när han ligger bakom. Men börjar ärligt tröttna på hans spökeri fasoner. Så nu tar vi tjuren vid hornen.
Idag fick han vackert gå först hela turen, och med några smackningar här och där så var det ju inga större problem. Visst var det tur att grusvägen e bred då han hoppar och far lite. Men ändå! Ibland blir jag så trött på mig själv. :wtf:
 
Har tyvärr inte haft tillgång till någon som kan fota eller filma mig. Men fick lite bilder på pälsklingen på väg tillbaka till hagen efter gårdagens tur :)
10462709_10152317752843789_4577302220820395726_n.jpg

10411304_10152317752828789_8544316313973357655_n.jpg

10491289_10152317752818789_1398398164830831760_n.jpg


En annan fundering. Våd har alltid haft all sin man på höger sida, men nu har den börjat dela sig allt mer och lägger sig även på vänster. Det började med lite men blir allt mer. Har hört förr att det har med halsmusklerna att göra, att en liksidigt stark häst har delad man. Finns det någon sanning i det? Eller får jag bara leva med att jag numera av estetiska skäl får kamma över manen hela tiden? :P
Han har alltid haft lättare för höger varv, men jag tycker att vänster varv lossnar allt mer. Är det logiskt med tanke på manen då?

så fin.. ett tips är att flätta ner manen på den sidan du vill ha den och låta det sitta länge blöta då och då efter en tid växer manen åt de hållet
 
Då så, då va alla planer inställda.:meh: Ingen kvalité ingen championat osv
Senskada på främre tåsträckaren vä bak.

Han kom in med ett sår för 10 dagar sedan. Ville att Vet skulle titta då det läkte lite dåligt, ultraljudsundersökning idag. Senan är mörbultad
God prognos, bör va återställd om ca 8 veckor.

Satsar på 5års på Falsterbo nästar år istället:up:
 
@KrullTroll Vilka härliga bilder!

@remmis Vad tråkigt! Hoppas läkningen går bra och att ni kommer tillbaka starkare än förut.

Empa har börjat sin andra del av vilan denna sommar.
Avslutade med en tävling i fredags, en lokal 90 cm hoppning på gräs. Tyvärr hade vi lite otur, då dels ena gängtappen gick av i ena broddhålet och sen gick det inte att få fast någon i andra. Men pratade genom lite med tränaren och vi kom överens om att underlaget ändå var såpass bra att det inte borde vara några problem att skutta runt ändå.
Hon var lite spänd och så, konstigt med så mycket hästar osv. men så fort jag satt i sadeln hamnade i alla fall störst fokus på mig. Men framhoppningar måste vi öva på, det var lite läskigt med alla hästar som hoppade hit och dit men några fina språng fick vi till.
Väl inne på banan gick 1-2 riktigt fint, fina framåt lägen. Sen hände det som inte fick hända, underlaget släppte! Men med lite övertalning hoppade hon även 3-6 riktigt fint. Men mot 7an sluttade det lite nedför och då sa Empa "nej du matte, detta vågar inte jag". Jag red an en gång till men valde sen att utgå. Var inte rättvist att be henne hoppa när hon inte kände att hon kunde lita på underlaget och hon hade hoppat hela vägen fram dit riktigt bra!

Nu är det en nöjd ryttare och en väldigt nöjd häst som går på vila. Jag är så otroligt glad i min fina lilla häst som gjort så otroligt många framsteg på så kort tid och hon slutar aldrig förvåna mig. Det absolut bästa är nog att hon lär mig så otroligt mycket varje dag och att hon verkligen är min, min fina fina fina häst!
 
Här inne har det inte varit mycket aktivitet, hur går det för er alla?

Empa har som nämnt gått på sommarledigt.
Men matte får träna, på att knoppa... Hon har en man som två shetlandsponnysar och ett humör som 10. Men i går tog jag med mammas frisörsax/urtunningssax och gav mig på den igen. Och även om den fortfarande är toktjock är den numera knoppbar. (med lite mer övning blir det nog kalas till höstens tävlingar)

 
Jag är i skåne sen en vecka tillbax med den stora vita så lilla mörka grå lämnade jag av på vägen hos min fd hopptränare. Han har inte hört av sig så då är nog allt bra. Tänkte ringa i slutet av veckan
 
@remmis Så himla tråkigt, inta bara med skadad häst utan inställda planer med :( Skönt ändå med god prognos! Håller tummarna att allt läker som det ska :)

@Esswe Supersnygga knoppar ju!


Min fick två vargtänder utdragna för en vecka sen plus nya dojjor för några dagar sen. Igår fick hon löshoppa för andra gången och det gick lika enkelt som sist! Imorgon ska hon få prova bett och sen kör vi igång med tömkörning :)

hopp_zpse0daabe5.jpg
 
Jag har två veckor med sonen så ägnar mig åt familjesemester.
Det är dessutom allt för varmt för att jag ska orka med nån större aktivitet. Så Våd har fått vila istället, men märks på honom att han börjar bli lite uttråkad.
Så tänkte jag skulle börja vänja in honom vid loksele kanske. Bra för hösten/vinterns planer på inkörning. :)
 
Här är en annan som tagit lite ledigt :D

Startade igång Nilmar igår och han lekte lastbil ute i skogen. Ur spår här kommer jag var hans motto :D

Nästa vecka har vi träning inplanerad och sedan en tävling i Mariestad helgen därpå.

Vi har haft det ruggigt varmt här 28 grader redan kl 09:00 så jaghar låtit alla hästar vila och tagit lite semester, men nu så ska de igång igen,

@remmis Trist :cool: Men jag ska satsa på Falsterbo nästa år också så förhoppningsvis syns vi där :D

@Esswe Supersnyggt ju! Du får komma och hjälpa mig knoppa min tycker jag :D Min reagerade något väldigt på senaste framhoppningen också. Inte på hundren utan mer på alla andra hästar och han förstod inte vart de skulle eller vad de höll på med.

@KrullTroll Härliga bilder!
 
Då så, då va alla planer inställda.:meh: Ingen kvalité ingen championat osv
Senskada på främre tåsträckaren vä bak.

Han kom in med ett sår för 10 dagar sedan. Ville att Vet skulle titta då det läkte lite dåligt, ultraljudsundersökning idag. Senan är mörbultad
God prognos, bör va återställd om ca 8 veckor.

Satsar på 5års på Falsterbo nästar år istället:up:

Usch vad trist! :( Skönt att prognosen är god iallafall och läkningen går så pass snabbt. Måste han stå på box? Krya på hästen!
 
Här är det inte så muntert! :( Dennis är rejält halt sedan i lördags morse. Trodde på något hovrelaterat först eftersom han blev skodd i torsdags. Hovslagaren var här igår men hittar inget. Veterinären kommer på torsdag. Vet inte alls vad han har gjort. Men han är väldigt stapplig hela hästen så jag oroar ihjäl mig för stackaren :cry: Kanske har han gått omkull i hagen? Där rök min plan på en premiär hoppträning på gräs den 6/8.
 
@Wembley Hoppas veterinären ger god prognos idag!!

Tömkörning var inga problem för tösen heller! Var ute en sväng igår i sällskap av en 16-årig häst, men det var basilika som fick visa vägen förbi läskiga stubbar och skyltar, haha ;)
bassi_zps17307b0e.jpg


Hon fick gå själv ett tag i början då vi väntade in en ponny som skulle komma till stallet som hon skulle gå med. I lördags släppte vi ihop henne med ponnyn och de är redan bästa vänner!
bassi2_zpsb907c7a4.jpg
 
Här är det inte så muntert! :( Dennis är rejält halt sedan i lördags morse. Trodde på något hovrelaterat först eftersom han blev skodd i torsdags. Hovslagaren var här igår men hittar inget. Veterinären kommer på torsdag. Vet inte alls vad han har gjort. Men han är väldigt stapplig hela hästen så jag oroar ihjäl mig för stackaren :cry: Kanske har han gått omkull i hagen? Där rök min plan på en premiär hoppträning på gräs den 6/8.
hur har det gått?
 
Nu har Våd vilat i två veckor om jag räknat rätt. Värme och semester har gjort att vi taggat ner lite.
Men idag tänkte jag ta mig en tur igen. Perfekt ridväder idag oxå :D

Annars så sa jag upp mina boxplatser igår och kommer i slutet av augusti flytta till nytt stall. Fast nytt är det inte för mig, mitt gamla "hemmastall" som jag stått i flera år tidigare. Flyttat därifrån för att prova lyckan på annat håll men ständigt verkar återvända. Men nu är vi tillbaka för att stanna! :up:
Längtar till flytt :banana:
Få tillbaka alla gamla härliga ridvägar (även om dom vi har nu oxå e bra), ridhus på gården som ingår i hyran (nu lånar jag grannens mot en kostnad varje gång jag e där), klätterbackar, tränare, rida till sjön och bada, mindre jourer mm...
Varför flyttade jag från första början?! :wtf:
 
Jag hade tänkt en mindre vila ca 10 dagar bara, men så fort vi ställde av så sköt han i höjden bak och börjar först nu se lite vettigare ut (vilat i snart en månad). Han hade absolut noll balans när han skulle skos och ligger och vilar så fort han får chansen. Så vi har slagit alla planer på championat ur hågen och vilar tills han är ur växtperioden.
Satsar på 5års istället ;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
843
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 330
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
63 64 65
Svar
1 285
· Visningar
42 681
Senast: SiZo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 764
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp