10:orna del 7

KL

Länge sen jag uppdaterade här (som vanligt..)! Jag sitter och läser allas inlägg, men sen blir det aldrig av att jag skriver något själv :angel:

Redhawk har i alla fall haft en sommarvila, det började med att han skulle få två veckor och sedan två veckor till lite senare. Men precis när jag hade börjat rida igen så var det dags för vaccination och samma dag uppstod plötsligt en svullnad på ena frambenet (runt omkring senorna) bara sådär :crazy: Han och kompisen fick stå inne i sina boxar i några timmar efter vaccinationen för att vila från insekter och värme, och när jag kom upp och skulle ta ut dem så var han svullen. Inget sår syntes, han var inte halt, hade ingen feber och han hade inte ont överhuvudtaget när jag tryckte på det. Så jag trodde det hade med vaccinationen att göra (det var på samma sida som han fick sprutan) och avvaktade i ett dygn. Nästa dag hade svullnaden gått ner lite, så jag avvaktade ännu en dag för att se om den skulle försvinna och dagen efter var den nästan borta. Men sen blev jag orolig när jag läste på olika forum om senskador mm så jag ringde min veterinär och frågade, men hon tyckte inte jag skulle oroa mig utan avvakta och se eftersom han inte var halt, öm eller något. Efter fyra dygn var svullnaden helt borta och det är en vecka sedan nu.

Så idag var jag ute och skrittade honom för hand för första gången och han har en jäkla massa överskottsenergi! Han har vilat i ca 4 veckor nu och har gått från att vara världens lugnaste 4-åring som väldigt sällan blev rädd för något till att hoppa, skutta, frysa fast mm för ALLT! Men han blev väldigt "stor" och snygg i alla fall när han blåste upp sig sådär ;)

Oroar mig dock fortfarande för den där svullnaden han hade. Alla hästmänniskor runt omkring mig trodde inte att det var något allvarligt, och om det hade varit något allvarligt borde han väl ha visat något tecken på smärta? :confused: Men sen läser jag på massa forum och alla säger "senskada" till liknande fall.. Har ni några erfarenheter av detta?
 
Idag var det dags för ny sadel att prova, en tekna. Dock alldeles för smal i bommen men den går ju att värma om.
För övrigt så kändes den bra, inte lika mjuk och följsam som clic:en igår. Men känns som mycket sadel för pengarna.
Och satt bra gjorde jag då Våd kastade sig i diket för att inse att det var farligt där med och upp på vägen igen. Skithäst! :wtf:

8209F475-C46B-4634-9DEB-3E4A66E4784C_zpsmyfhvxew.jpg


kolla om du kan hitta en s-line istället. Är rakare i bommen och utbytbara järn i.
 
@KrullTroll båda sadlarna ligger i bakvikt, din rumpa kommer hamna och trycka ner ryggen. Kolla var djupaste punkten i sadeln hamnar, den måste hamna mer centralt för att ligga i balans.

Teknan är helt klart i bakvikt då den är för trång fram. Men det går att ändra. Men tror att bommen är för svängd i vilket fall.
Clic:en tycker jag ser bättre i balans ut, men inte optimalt ändå :/
 
Avmaskade min stumpa i tisdags, torsdagens mockning var så äcklig!! Fullt med 20cm långa, 6-7 mm breda spolmaskar :yuck:
Det är nästan konstigt att hon kunnat lägga på sig så pass mkt som hon gjort med så mycket mask... skönt att de är borta nu i alla fall!

Idag tömkörde vi i ridhuset och hon var så himla fin! Galoppen orkar hon ju inte bära sig i än men traven börjar arta sig! Har en filmsnutt från slutet när hon började bli lite trött, men jag tycker ändå hon jobbar på bra! Givetvis mer att jobba vidare på men utvecklingen går i helt rätt riktning =)

 
Jag har impulshandlat två ponnysar från Danmark nu ikväll.. Så en timme efter att jag hittat dom på internet var de påväg till Sverige :) vet inte riktigt vad det är för några, så det blir spännande när de kommer fram. Däremot platsar de inte i den här tråden då de är för gamla :)

Hoppsan :) Vad är det för ponnyer och har de motsvarat dina förväntningar? *nyfiken*
 
Slängde på Våds "gamla" vanliga sadel idag och den är så sjuuuukt bekväm. Kanske skulle leta upp en bredare sån istället och se hur den passar.
Iaf hade vi en härlig tur med min syster som kom hit från Gbg och lånade grannens dressyrtant. Mycket mjukare och mer följsam idag, han kunde tom böja sig åt vänster utan att kännas som om han svalt ett kvastskaft :p

Men så tappa kusen en sko så nu får han vila i väntan på hovis. :/
 
Hej på er alla!

Vet inte alls om ni minns mig, har varit borta från tråden i ca 1års tid nu.
Följde er givetvis en tid efter att jag lämna iväg Miraz som säällskap till en familj i nöd mer lr mindre.

Men i slutet av maj tog jag hem henne igen så hon har varit hemma under en tid.
Kom på nu under kvällen att denna grupp kanske fortfarande finns kvar och se, här är ni.

Har inte skummat igenom alla sidor, är en del och säkert flera trådar också såklart.
Men ser att det hänt otroligt mycket här inne, väldigt kul.

För er som inte minns eller som inte har någon koll alls vem jag är och vad för häst jag har så berättar jag lite snabbt om hästen iaf =)

Miraz, ett arabiskt fullblodssto, fullständigt namn Maraazi.
Hon har under 1års tid gått som sällskap och tanken var att dom skulle sysselsätta henne med lite promenader/tömkörning så hon inte tröttnar ur helt.
Men det blev inget sådant och i våras började hon tuffa sig mot dom tydligen och ville väl helt enkelt mer än gå in/ut mellan hage och stall.

Jag har inte haft några som helst problem med henne sen jag fick hem henne, eller dom ggr jag var dit och hälsade på henne.

Hur som helst, super glad att ha henne hemma igen och hon är under igångsättning.
Satt in henne under våren som 3åring (innan jag skickade iväg henne) men har nu börjat rida igång igen och det går lika bra nu som förut. Något mer seg bara, men älskar att få komma med ut på allt som erbjuds.

Någon bild kan jag bjuda på med!

10471195_10152544840907177_1368720707030804954_n.jpg

10291832_10152458575412177_1230316726808339803_n.jpg

10302045_10152460705472177_8612861929856976809_n.jpg

10300808_10152460705032177_3336731472307032162_n.jpg
 
KL

Länge sen jag uppdaterade här (som vanligt..)! Jag sitter och läser allas inlägg, men sen blir det aldrig av att jag skriver något själv :angel:

Redhawk har i alla fall haft en sommarvila, det började med att han skulle få två veckor och sedan två veckor till lite senare. Men precis när jag hade börjat rida igen så var det dags för vaccination och samma dag uppstod plötsligt en svullnad på ena frambenet (runt omkring senorna) bara sådär :crazy: Han och kompisen fick stå inne i sina boxar i några timmar efter vaccinationen för att vila från insekter och värme, och när jag kom upp och skulle ta ut dem så var han svullen. Inget sår syntes, han var inte halt, hade ingen feber och han hade inte ont överhuvudtaget när jag tryckte på det. Så jag trodde det hade med vaccinationen att göra (det var på samma sida som han fick sprutan) och avvaktade i ett dygn. Nästa dag hade svullnaden gått ner lite, så jag avvaktade ännu en dag för att se om den skulle försvinna och dagen efter var den nästan borta. Men sen blev jag orolig när jag läste på olika forum om senskador mm så jag ringde min veterinär och frågade, men hon tyckte inte jag skulle oroa mig utan avvakta och se eftersom han inte var halt, öm eller något. Efter fyra dygn var svullnaden helt borta och det är en vecka sedan nu.

Så idag var jag ute och skrittade honom för hand för första gången och han har en jäkla massa överskottsenergi! Han har vilat i ca 4 veckor nu och har gått från att vara världens lugnaste 4-åring som väldigt sällan blev rädd för något till att hoppa, skutta, frysa fast mm för ALLT! Men han blev väldigt "stor" och snygg i alla fall när han blåste upp sig sådär ;)

Oroar mig dock fortfarande för den där svullnaden han hade. Alla hästmänniskor runt omkring mig trodde inte att det var något allvarligt, och om det hade varit något allvarligt borde han väl ha visat något tecken på smärta? :confused: Men sen läser jag på massa forum och alla säger "senskada" till liknande fall.. Har ni några erfarenheter av detta?

Har du inte hittat någon annan förklaring? Inget sår, tex, kan vara väldigt litet och ändå svullnad
Om du lyfter upp hoven och känner försiktigt längs senorna (i upplyft läge, inte när han står på benet), märker du ömhet då? Senskador kan vara luriga, om det kommer tillbaka minsta så åk in och ultraljuds0a.

Kl

Lilla 10:an är en sån otroligt härlig personlighet. Livet leker, alltid glad och full av skoj. Hagkompisarna som är lite mer till åren tröttnar på alla upptåg, det har lett till ett par hovar i rumpan, lyckligtvis i mjukdelar....men samma goda humör ändå, aktar sej bara lite mer när han nyper till dem :o

Lite mer kondis nu efter de här veckornas ridning, och mera upptåg även under sadel. Lite mer energi. Och mer muskler. Vi jobbar på, bomövningar, skogsturer, tömkörning varvas lite lagom. Han har vilat länge innan jag började rida och är inte van vid den här ridningen. Man kan inte låta bli att älska de. Här frejdiga livsglädjen, lika positiv till allt. :love:
 
En liten bild på mig och Våd ur fågelperspektiv. Syrran som tog bilden sitter på en drygt 20 cm högre häst så Våd ser ut som en poni :p
DB027BD1-7481-4A9F-8ECC-A84BC39CF842_zpsg7rrv2dq.jpg

Och här en bild på gårdagens runda som tog lite längre tid än vanligt pga den tappade skon :)
E1A29873-1B65-48BA-8E35-9A63F9197E06_zps0wpljq9u.png
 
Jaha då var vi igång igen efter en sommar semestern, både jag och lillfjant. Har ridit ca 5ggr och varit i skogen och klättrat.
Ridning i ridhuset var ju bara så trist och lillfjant testade alla sätt och kaxade upp sig. Tills han bakade in i ett hinder och fastnade med svansen så att hindret föll med ett brak. Skitläskigt tyckte lillfjant som helt slutade testa gränser efter det och har skött sig som en mönsterelev efter insidenten:p
Galoppen har lossnat rejält efter vilan och igår fattade han ur trav utan att behöva "jagas" in i galopp. Perfekta fattningar för skänkel, duktiga lillfjant.

Han har vuxit en del under betet men tyvärr så tappade han hull och ser ut som en speta igen. Nu står dom inne nattetid och han verkar lägga på sig igen. Men nu har han blivit högre igen bak så det blir
ett höghus av min lillfjant:o

Några dåliga mobilbilder.
DSC_0294_zps9bfswaqd.jpg

DSC_0300_zpsxae6hf7y.jpg
 
@TBT jäkla djur till att växa :p

Har varit hos sadelprovarn idag och lämnat igen de sadlar jag haft på prov.
Gick igenom hur jag upplevde dom och bilder jag tagit och vi kom fram till att ingen var rätt för mig och Våd :(
Funderar mer på att få tag i en i samma modell som jag har fast bredare.
Sen får han gärna sluta växa :p
 
  • Gilla
Reactions: TBT
@Rodluvan Har du några bilder på svullnaden? Jag gar haft 2 rejäla på mina vilkwt har visat sig vara ingenting. Det syns fortfarande lite men det är knappt synbart.
Fick tömma 2ggr men sen "försvann" det.

Förstår att du nojjar men tycker du i första hand ska lyssna på vetrinären :-)
 
Jasså? Så vi blev lite saknade alltså? ;)

Läst om dig och dina killar, försökt hänga med men tror inte riktigt jag gör det?
Har du tre egna nu?

Ska du sälja både nordisen och kaptenen nu?

Ja! :) Har du kvar Sakura?

Ja jag har tre, ponnyn är nykomlingen. Vi får se hur det blir med försäljning. Kaptenen ligger inte ute på annons nånstans längre men är fortfarande till salu, jag har jobbat 05-23 typ en hel vecka så jag har inte haft tid för nån av hästarna. Till vintern kommer jag inte ha tid för fler än två så jag måste sälja nån av grabbarna, men vilken det blir får vi helt enkelt se. Sjukt jobbigt kan jag lova, de har verkligen sina egna sidor som gör att jag älskar dem båda två.
 
Kul och se dig här igen @Molin !!

Hos oss händer inte så mycket, jag har skadat min fot och hoppar på kryckor så jag kan inte motionera min häst 15 min om dagen.
Regnet däremot är välkommet för hennes skadade hov :D
Så nu har vi båda ont i vänster "fot/hov".
 
Kul och se dig här igen @Molin !!

Hos oss händer inte så mycket, jag har skadat min fot och hoppar på kryckor så jag kan inte motionera min häst 15 min om dagen.
Regnet däremot är välkommet för hennes skadade hov :D
Så nu har vi båda ont i vänster "fot/hov".
Skit med skador oavsett om det är på våra 4fotingar eller oss...blä.

kl
Igår när jag kom ut och skulle rida upptäckte jag en hårdare galla kotan höger bak . Han har varit lite gallig båda bak till och från men har trott att det har varit en reaktion på allt protein han får i sig. Men igår var gallan hårdare och bara på höger bak, dessutom var han varm över kota/hov. Skit vad kan det vara?
Ska kolla hur det ser ut idag. Han har ett sår på kronranden på det benet, fick det i torsdags men har läkt fint. Så jag tror inte det är det som är problemet. Han är helt ohalt.
Ska ringa vetrinär för vaccination kan be honom kolla innan jag ringer kliniken. Blir så nojig när det är något....
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 372
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp