10:orna del 7

@TBT Jo jag har fått hjälp och det har gått jätte bra! Idag hoppade jag upp för första gången och trots att jag ska erkänna att det var lite skakigt så gick det oxå bra. Han är dock väldigt hård i munnen och det tycker jag är lite obehagligt, vet inte om det kan ha med hans fraktur i käkleden att göra men känslan är då lite som att jag inte har full kontroll. Får i alla fall jobba med att han ska lära sig eftergift.. Hur går det med din, är ni i full gång?
 
Fick det på bild idag! Hon tar streching till en ny nivå ;)
IMG_1255_zps1b8f0bc1.jpg
 
@super va kul att det funkar med ridningen igen:) . Tror du inte att hängande i handen ger med sig med tiden. När jag började rida min efter betet var han också lite på i bettet men det blev bättre när han inte var så taggad längre. Har ridit några veckor nu med en paus då han var lite varm i en bakkota.
 
@TBT Det är inte det att han hänger i handen för det gör han inte utan när man vill ställa som det är som en betongklump. Jag har ju övat lite one rein stop från marken och där fungerar det men när jag försöker ställa från ryggen så blir han stel och går bara åt det hållet istället för att ge efter och det tycker jag är lite obehagligt. Min förra om den fick spunk så kunde jag alltid rulla ihop honom eller vad jag ska säga men det kan jag i nuläget fetglömma på Mysen och därför så känner jag att skulle han få för sig något så skulle jag inte ha en chans och det känns lite obehagligt.
 
@super Ja det låter obehagligt att det blir så stumt i munnen. Går han och försvarar sig med tanke på den tidigare skadan i käken? Även om det inte gör ont längre går han kanske och försvarar sig utifall det skulle göra ont. Hur upplevde den andra ryttaren det med munnen?
 
Nu närmar det sig Kvalitetsbedömningen för min hästs del. Trots att jag bara ska titta på, så börjar jag få fjärilar i magen. Iofs så är det ju mycket värre att stå på backen och titta på än att sitta på hästryggen. :p
Är det någon mer härifrån tråden som kommer att starta i Högbo på söndag?
 
@TBT Jag vet inte om det är försvar eller om han helt enkelt inte förstår. Min medhjälpare upplever honom oxå som väldigt hård i munnen. Dock så kom det ett genombrott idag när jag red. Provade att peta lite försiktigt med sporren samtidigt som jag försökte ställa igenom och denna gången gick det mycket bättre och han mjuknade väldigt fort undan vänster men tog lite längre tid på sig åt höger men till slut gick det bra där med. Så då avslutade jag med massor med beröm och morötter. Upplever att vi nog ska komma överens trots allt och att det nog kommer bli riktigt bra! Tänk att så lite kan göra en så lycklig!! ;-)

Dock så har jag återigen konstaterat att jag nog har jordens känsligaste (larvigaste) häst.. Vi bytte träns och bett eftersom han var så trög i munnen och på det nya tränset så var han jätte irriterad, ruskade på huvudet och höll på.

Trodde första gången att det var fårskinnsluddet han inte gillade då vi provade med samma bett men annat träns och då gick det bra. Så då bytte jag ut fårskinnet på en neoprenkudde men han var fortfarande väldigt irriterad..

Så idag studerade jag honom väldigt nog när han höll på med huvudet och såg då att pannbandet som är av modellen svängt och lite längre rörde sig lite varje steg han tog.. Så då provade jag att dra ner pannbandet så det satt lite spänt och då var han helt plötsligt jätte nöjd...... Märklig häst!! Blir till att byta pannband, tur att jag har några på lager.. ;-)
 
Imorn kommer hovis, äntligen ska det blir skor på igen.
Nu har vi snart stått i nya stallet en vecka. Våd är helt klart inte van vid att det är så mycke folk och hästar runt omkring, men han trivs verkligen med alla yngre tjejer som står och beundrar hans långa man och kan klappa i evigheter. Min lilla charmör. ;)
Ser fram emot en höst med härliga skogsturer och att komma igång med träningar.
Idag var vi i ridhuset och gjorde lite lätta övningar från backen samtidigt som en shettis sprang runt med sin lilla ryttare för glatta livet och en annan hoppade. Men han lyssnade bra på mig och fokuserade fint på det jag bad om :D

Har gett mig själv förbud till att köpa fler schabrak. Så istället råkade ett fleecetäcke följa med hem när jag bara skulle åka med som sällskap till granngården.
Men servar ju så fint och billigt (80:-) så jag kunde inte låta bli.
05B5013A-CEC7-4948-A2D9-73AE34D6759E_zps3bpkunkp.jpg


Min (foder) gammeltanten kom hem igår från sitt "fång-spa". Så nu är alla samlade igen.
Tanten har idag 62 dagar kvar till beräknad fölning (26 oktober) och har börjat lägga till sig med en bra kalaskula :)
ECC6C896-8322-4865-B11D-F0D106630498_zpsypbhr9sc.jpg

Hon är ju alldeles för gammal för att vara med i denna tråd (18 bast) men fick följa med på ett hörn idag :p
 
@super Kul att det funkade idag:) Min är också så där fjantig. Fick för mig att prova bettskivor, hästen vägrade bli tränsad först och ridturen var ett oavbrutet skakande på huvudet. Bettskivorna åkte av och hästen var som vanligt igen:D
 
Äntligen lite nytt från oss :D Har följt era vackra hästar i smyg under sommaren. Men då giraffen fick en sparkskada och drog på sig lymfangit som vi fick kämpa med i 1,5 månad fram o tillbaka med penicillinkurer och klinikbesök. Plus att han trotsade matte på en ridtur och slängde av mig,varav han efter det går omkull på asfalten och skaffade sig därmed lite mer sår...:banghead: Så vi har inte kunnat bidra med något roligt här. Men nu äntligen är han bra och vi är igång, känns underbart! :love: Han får vara porslinshäst ett bra tag framöver nu och gå ensam...:grin:
Så nu blickar vi framåt med nya mål i sikte. Han börjar sakta få muskler och lägga på sig iallafall :love:
10548164_10152620941866067_3147335383052345354_o.jpg
 
@Van Remo, men hur gick det med dig. Rätt bra fallhöjd på denna där menar jag :nailbiting:

Våd har fått nya skor så idag vart det nypremiär i nygamla stallet. Han var helt underbar idag, lyhörd och så rund och fin :love:
Efter ridturen pysslade jag extra mycke och testade bla att Linda hans ben för första gången. Så snygg så :D
DC9BB6E4-6145-4430-A2E3-21ADEACBCAB0_zpsgkbrurvm.jpg

Ursäkta usel mobilkvalitet :o
 
@Van Remo, tack :D
Tänk vad löjligt glad man blir av beröm till hästen :p

Jag har alltså tänkt fel med min förvuxna ponny. Det gjorde iof för jäkla ont när jag åkte i backen oxå, trots låg fallhöjd.
Ska bara komma över min svindel oxå så till dess får det bli liten lurvig :p
 
@Van Remo, tack :D
Tänk vad löjligt glad man blir av beröm till hästen :p

Jag har alltså tänkt fel med min förvuxna ponny. Det gjorde iof för jäkla ont när jag åkte i backen oxå, trots låg fallhöjd.
Ska bara komma över min svindel oxå så till dess får det bli liten lurvig :p

Tycker färgen passade honom bra oxå så! :) Kul att ha en mörkare häst, så man kan ha starkare färger :)
Haha jaa du får tänka om ;) :p
 
Äntligen lite nytt från oss :D Har följt era vackra hästar i smyg under sommaren. Men då giraffen fick en sparkskada och drog på sig lymfangit som vi fick kämpa med i 1,5 månad fram o tillbaka med penicillinkurer och klinikbesök. Plus att han trotsade matte på en ridtur och slängde av mig,varav han efter det går omkull på asfalten och skaffade sig därmed lite mer sår...:banghead: Så vi har inte kunnat bidra med något roligt här. Men nu äntligen är han bra och vi är igång, känns underbart! :love: Han får vara porslinshäst ett bra tag framöver nu och gå ensam...:grin:
Så nu blickar vi framåt med nya mål i sikte. Han börjar sakta få muskler och lägga på sig iallafall :love:
10548164_10152620941866067_3147335383052345354_o.jpg

Snygg! Han ser ut som värsta dressyrstjärnan!
 
@Diabetikern @traceys

Var ju ett tag sen du/ni svarade på mitt inlägg, men aja bättre sent än aldrig! Jo, jag lyfte upp benet och kände längs senorna med, men han visade absolut ingenting. Det enda såret han hade var ett litet sår på insidan av samma ben som svullnaden uppstod, fast mycket längre ner (ca 1 cm ovanför hoven). Det blödde lite när jag tog in honom från hagen innan vaccinationen, men det var bara ytligt. Men kan det såret ha orsakat en svullnad längre upp vid senorna? :confused:

Svullnaden har i alla fall inte kommit tillbaka, trots att han stack iväg i världens bockningar mm när jag var ute och gick med honom i början av igångsättningen. Fick mig till och med en lätt liten spark på låret när han bockade iväg precis bredvid mig en gång.. Och idag travade jag lite på honom för första gången efter att ha satt igång honom sakta i skritt. Så det verkar ju lovande i alla fall! :)
 
@Van Remo
Jättefin! Men snacka om fallhöjd! Jag som blev mörbultad när jag flög av nordisen på 145. :angel:


Kl
Kaptenen har fått gå kvar på betet med sin kompis och bara varit ledig. Det blev så krångligt att ta med sig all utrustning och göra iordning honom där. Dessutom tror jag banne mig att hästskrället fortfarande växer... :cautious: Blir lättare att ha honom hemma igen. Han är nog en sån häst som behöver komma in och sova ordentligt. Men han brukar ligga som en klubbad säl här hemma. I början kommer han få gå med sin kompis nordisen. Men sen åker den till nya ägare i september och då kommer K få gå med min ponnydam. Det blir lite på vinst och förlust, ponnyn är en mycket bestämd dam med stark integritet med snabba bakben som tyvärr inte drar sig för att sparkas... De två har dock varit väldigt kära i varandra förut (har ju åkt transport tsm och gått med bara en tråd mellan) så jag hoppas de kommer bra överens.

Så ja. Nordisen är såld. Kaptenen kan vara kvar. Jag tvivlar dock på att jag kommer ha riktigt tid för att ha två hästar ordentligt igång, så herr röd är fortsatt till salu. Men det är iaf inte ett dugg bråttom, känns skönt att man kan ta det lugnt och låta det ta tid. :) Visar det sig att jag HAR tid så åker han såklart ingenstans!
 
@Van Remo låter läskigt med avtrillningen:(. Hur reagerade han på ridningen när du började rida igen efter insidenten? Är lite orolig för hur min tar det om/när jag åker av, han är så änglig om det händer något ovanligt. Hur går det med sadlingen nu?

Kl
Min fjant vilar sig i form:) Först gallig kota, som helt är borta nu, och nu är det jag som åkt på luftvägsinf.
Vi har iaf provat brorsans tävlingsträns som var ngt för stort. Får lämna in det och korta sidostyckena och nosgrimman. Men snygg blev han:love:

DSC_0360_zpszx2sauph.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
835
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 310
Senast: zarmino
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 693
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 755
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp