10:orna del 7

Senaste veckan/dagarna har varit tuff. Stoet jag har på foder kastade sitt föl i torsdags, bara 60 dagar kvar till fölning. Var en utdragen fölning då lillan låg fel och var död.
1.5 timma tog det för veterinären att vända rätt och sen dra ut lillan. Sen ytterligare ett veterinärbesök då stoet inte släppte efterbörden.
Även om stoet vart tjuvbetäckt och jag och ägaren gått och våndats mycket så hade vi ju nu när det började närma sig börjat se fram emot den där lilla. Och för ägaren var det en chans att få något efter sitt sto som tyvärr drabbats av artros i framknän och troliga spattförändringar bak. :(

Men livet går vidare och hästarna måste tas om hand.
Igår roade sig jag och Våd med detta. Vår första riktiga tömkörning som gick så jäääkla bra :banana:
BD738527-4503-4F33-8AE6-03E8B79F76EB_zps14yef2qm.jpg

B9E9DFEE-C8C1-4C2A-A90D-5E0DC3591FFF_zpsgr2pujlp.jpg


Idag var det betydligt tråkigare väder så då fick det bli ridhuset
Hade ett riktigt bra pass där han kändes mycket trevlig stundtals. Som avslutning plockade vi fram pilatesbollen :D
1C75DBD3-1ACA-4054-BFAB-9EBED81A99E1_zpsgcktdv9e.png

68289CEF-F9C4-4134-B1B8-41B807A5A22E_zpsnwsfnac0.png

Gissar att han står skevt får jäklar var sne jag e :angel:
 
kl.

För att ha kommit tillbaka så har jag inte skrivit särskilt mycket här inne. Men det har varit riktigt mycket senaste veckan speciellt för
att förbereda inför intaget från betet och det är inte så bara må jag lova.

Men på tisdag är det dags och jag längtar, även om det är skönt att dom går ute så har vädret inte alls varit kul sista tiden här, regn nästan varenda dag, iof har senaste veckan varit bättre men det är ganska kyligt om nätter och mornar.

Mina töser har sedan nästan 2v tillbaka börjat byta päls, lossar så enormt mycket nu och dom är så jädrans äckliga i pälsen, lite stubbiga och hm kletiga om man kan säga så :$ Inte direkt kletiga men ja.. Haha
En dusch lr något skall dom få, men för det behöver dom få stå inne och torka nu när det är lite kyligare som sagt.

Några av era som börjat fälla?

Idag är iaf tanken att jag ska ta en liten skrittrunda på fröken tillsammans med en kompis i stallet.
Kan säga att jag inte kommit någonstans med fröken i fråga i och med att hon fortfarande håller på och ridas igång, tex få upp farten lite mer hon är fortfarande lite loj även om hon har friskt tempo (konstigt nog). Hon är bara allmänt seg i sig :p

Men hon har fått lite mer fart i sig sen traven fick blandas in så det kommer nog så småningom, när hon kanske har mer styrka och sådär :)

140829_zps33845a26.jpg
 
Mina töser har sedan nästan 2v tillbaka börjat byta päls, lossar så enormt mycket nu och dom är så jädrans äckliga i pälsen, lite stubbiga och hm kletiga om man kan säga så :$ Inte direkt kletiga men ja.. Haha
En dusch lr något skall dom få, men för det behöver dom få stå inne och torka nu när det är lite kyligare som sagt.

Några av era som börjat fälla?

Mina är också "kletiga" men det är vad jag vet fett som bildas för att hålla värmen när det är kyligt och vattnet borta. Så mina badas inte förrän de kommer in och inte behöver fettet på samma sätt. Nu kommer ju mina stå i uteboxar så kanske struntar jag i höstbadet.
 
Mina är också "kletiga" men det är vad jag vet fett som bildas för att hålla värmen när det är kyligt och vattnet borta. Så mina badas inte förrän de kommer in och inte behöver fettet på samma sätt. Nu kommer ju mina stå i uteboxar så kanske struntar jag i höstbadet.

Ja men precis, dock är våran hage sjöblöt i mittersta delen (den torkar inte upp nu) och sidorna är väl ok så länge det inte kommer lite regn lr fukt för då blir även det blött och kletigt.
Så dom har tröttnat mycket på att gå ute nu.

Ska bli skönt att stalla in dom :)

Ja, höstbadet kommer som sagt när dom kommit in ja :)
 
Haha men så är det.

Blev iaf en ridtur idag :)
Skrittur runt byn med sällskap som sagt, blev lite trav emellanåt för att hinna med kompisen :p
Alltså hon är inte tröttseg utan detta är hennes takt helt enkelt men kan inte minnas henne såhär seg från förut :p Okey visst kunde hon vara seg då givetvis men var hon såhär seg? Eller så har jag inte tänkt så mycket på det förr då jag oftast var själv med henne då.

Nu lyssnar hon iaf när jag ber henne om att öka takten vilket hon gör utan problem, men sen halkar hon efter igen efter en stund.
Blir mer markträning, ut och gå i skogen lite med. Hoppa något hinder från marken.

Har ni tips på övningar lr lekar som kan trigga igång dom lite?
Hon är absolut inte negativ utan hon är positiv hela tiden, älskar att få komma med ut och få göra saker men tror hon fortfarande går under "sova knappen" och vill gärna väcka henne ur den, typ.

Sen kan jag nog säga att hon börjat testa mig lite vid longeringsarbetet minsann, där kan det bli en del bråk ibland :p Men det släpper när hon inser att jag inte ger mig, vilket är skönt. Hon försöker men slutar när hon inser att det är lönlöst.
 
Har inte heller skrivit så mycket, fullt upp.

Molin: den här lilla killen kan också kännas "seg" ibland. Men det har blivit bättre. Unghästar är ju ofta så. Jag måste tala om att det är framåt och vart vi ska (riktning ;) ) annars blir det lite veligt ibland. Massor av övergångar, halt och igångsättningar och så säger jag faktiskt "fram" när han inte tar för sej framåt. Det kommer med tiden tycker jag, om dinhar vilat så är det väl kanske lite tillbakagång där så du känner inte igen det riktigt? Det med att säga " fram"är bra eftersom det är samma ord jag kan använda om han blir rädd för saker.

Annars är denna killen väldigt trevlig, vi har just lagt till lite galopp och en lite upphöjd bom efter några travbommar, och han har lika gott och positivt humör vad vi än hittar på. Det blir mycket offroad i skogen annars, och ganska korta pass för han blir fort trött i huvudet av nya krångliga saker som den där människan hittar på :)

Lite diskussioner har vi haft nu och jag är imponerad över hur lyhörd och lättlärd han är. Det kan gälla att passera ett tjog högljudda svampplockare, en läskig vägmaskin eller andra potentiella hästmördare. Då är det bra med ett ord han vet betydelsen av, man ska gå på framåt ;) det funkar. Gjorde samma med min förr i den åldern.
En väldigt trevlig kille är det i alla fall.
Jag rider honom bara åt en kompis men kunde mycket väl tänka mej honom själv snart :o det var inte meningen med det här projektet :angel:
 
Senast ändrad:
Kl

Nu när jag har börjat sätta igång pållen igen efter vilan så har jag börjat läsa runt lite på internet om träningsupplägg för att få en hållbar häst. Är rädd för att jag ska rida honom för mycket/för hårt för senornas/ledbandens skull då jag blivit nojig sen svullnaden.. Jag läste detta: "Det som man verkligen måste tänka på är att kondition och styrka är något som går snabbt att förbättra. Däremot tar det dubbel så lång tid för senor och ledband att klara samma ökning.".

Så nu undrar jag hur en vanlig vecka ser ut för er (när era hästar är igång ordentligt)? Hur mycket travar/galopperar ni ungefär per ridtur?

Själv rider jag ju mest i skogen på hårdare grusväg, samt något pass dressyr eller hoppning på ridbanan då och då (1 gång i veckan max). Jag rider honom ca 4 dagar i veckan, skrittar alltid fram minst 15 min och av minst 15 min. Där emellan kör jag rätt mycket travarbete, med skrittpauser såklart. Bara låter honom rulla på, allra helst i form dock. Sen blir det oftast några få, längre galopper (2-4 st på kanske på 1 minut var skulle jag tro). Jag brukar vara ute i ca en timma om jag rider i skogen, inklusive fram- och avskrittning. Så jag kanske kör 40 minuter skritt och 20 minuter trav/galopp totalt.

Han brukar sällan bli andfådd och är nästan aldrig trött efter en skogstur. Efter en dressyrlektion däremot kan han vara väldigt trött och hängig. Sen varierar ju ridningen såklart: ibland kör jag längre/kortare turer, tar längre/kortare/fler galopper, klättrar i backar, sen får han kanske en längre vila ibland men ja, på ett ungefär. Är det för mycket för en 4-åring? Med tanke på att han innan jag tog hem honom hoppades ofta och upp till 110 cm så känns det som att hans senor/ledband borde tåla min skogsridning?

Ursäkta för mitt långa, invecklade inlägg! Hoppas någon har ork att läsa, haha! :angel:
 
10606473_10152650511899771_6829258925556955241_n.jpg


Har idag satt i gång min prins igen efter tre v vila, så skönt att börja rida igen och allt gick jätte bra. Så nu rida igång han några dagar sen börja hoppträna igen.

Jag brukar variera min ridning mycket i bland på banan, skogen och ridhus. Rider en rätt rejäl klätter runda en gång i v. Varierande underlag i skogen och löslongerar ibland
 
Min kan också vara seg ibland, men oftast är det räserfart. När han blir seg är det oftast skritten som känns som sirap, då blir det lätt att jag fastnar i att sitta och klämma och driva hela tiden. Har dock börjat ge en mer ordentlig hjälp framåt för att få nån reaktion. När han svarar berömmer jag och låter honom vara. Han är dock en sån som tar beröm som att "å va bra, då är jag klar nu" och lägger av allt. Halvdrygt.

Ang träningsupplägg vet jag inte riktigt hur det kommer se ut framöver. Men jag hoppas kunna hålla igång honom fyra dagar i veckan. Blir mest uteritter längs grusvägarna. I vinter hoppas jag på RIKTIG vinter, inte samma skit som förra året. Tänkte lägga upp det med nåt pass lite längre konditionsträning, nåt pass med lite mer dressyrtänk och två vanliga skogsturer. Ska passa på att klättra lite nu innan det blir halka också. Sen hoppas jag kunna ta med honom på lite träningar också!

När ni klättrar, hur branta och långa är backarna? Hur många gånger går ni?
 
Tack för svar @powerm84 och @Maja_Kandi :) Undrar också lite om det här med klättring, precis som du Maja_Kandi!

Känns i alla fall som om min träning inte är för hård för honom. Oftast vill han inte ens vända hem från skogen när jag vill, utan vill fortsätta ännu mer och protesterar lite genom att vägra gå framåt till en början, haha! ;)

Ska även försöka åka iväg och träna för både hopp- och dressyrtränare regelbundet i ridhuset i höst/vinter när vi kommit igång ordentligt. Har alltid trivts med min "gamla" dressyrtränare, men tycker inte det funkar alls med Redhawk. Hon kör rätt hårt med honom så han börjar hålla på att protestera, vilket inte känns okej. Så jag ska prova att byta och se :)
 
Grattis @WBanna Jätteroligt!

Kl
En liten uppdatering från oss. Jag tog hem Rozalie från betet i mitten på augusti, hon hade då fått vila i nästan 3 månader. Nu håller vi på och skrittar igång och har hunnit med att jogga lite på banan ett par gånger. Och hon känns underbar! :love:
Som hon har mognat i sommar! Helt plötsligt så har jag en vuxen ridbar häst! Jag längtar tills vi har kommit igång mer och jag kan börja rida mer ordentligt och längre pass, ridsuget är grymt för tillfället :D

"Gallan" som hon fick på knäet i våras, finns kvar där, då och då, men är nu ganska liten/obefintlig. Jag har även sett tendenser till en "galla" på andra benet (men vet inte om jag inbillar mig). Jag ska ta ut veterinären för tandkoll nu snart och hon ska även få kolla på den. Hon har ju inte varit halt ett steg och gångarterna har kommit tillbaks igen, så jag är inte så orolig längre, men ska givetvis kolla upp det ändå. Troligtvis så blev galoppen kass i våras pga växtperiod, för manken har kommit upp mer ordentligt nu i sommar och hon har blivit ett par cm högre :)

10624405_701830686567954_1826324762_n.jpg

Jogg i kväll (min högra handled lever sitt eget liv... :cautious:)
8de213ca33a211e4af13f45214caf2c8_8.jpg
 
Grattis @WBanna!!! Vad kul! Vad fick han för siffror?:) Har du planer på att starta championatet?

Liten uppdatering från oss. Jag har äntligen ridit Mysen!! Har ridit 5 ggr och travat dom sista 3 gångerna. Sista gången red vi dessutom ut i skogen för första gången. Han var pigg och framåt men skötte sig jätte bra! Har övriga gånger haft en tjej som ridit honom lite före mig i framförallt galopp för att se att han kan sköta sig med någon som är orädd.. Han har dock skött sig jätte bra och inga idiotbockningar eller dyl.

Nu ser jag fram emot att faktiskt sköta den mesta ridningen själv. Men jag kommer troligen ta hjälp igen av samma tjej när han ska börja hoppas.. ;)

Är så fruktansvärt kul att äntligen vara igång och att han peppar peppar är fräsch! Kan nästan inte tro det är sant, var senast 6 år sedan jag kunde se fram emot att ha en fräsch häst utan att behöva oroa sig för hältor, hovar, skoning, underlag etc..:banana:
 
Har inte heller skrivit så mycket, fullt upp.

Molin: den här lilla killen kan också kännas "seg" ibland. Men det har blivit bättre. Unghästar är ju ofta så. Jag måste tala om att det är framåt och vart vi ska (riktning ;) ) annars blir det lite veligt ibland. Massor av övergångar, halt och igångsättningar och så säger jag faktiskt "fram" när han inte tar för sej framåt. Det kommer med tiden tycker jag, om dinhar vilat så är det väl kanske lite tillbakagång där så du känner inte igen det riktigt? Det med att säga " fram"är bra eftersom det är samma ord jag kan använda om han blir rädd för saker.

Annars är denna killen väldigt trevlig, vi har just lagt till lite galopp och en lite upphöjd bom efter några travbommar, och han har lika gott och positivt humör vad vi än hittar på. Det blir mycket offroad i skogen annars, och ganska korta pass för han blir fort trött i huvudet av nya krångliga saker som den där människan hittar på :)

Lite diskussioner har vi haft nu och jag är imponerad över hur lyhörd och lättlärd han är. Det kan gälla att passera ett tjog högljudda svampplockare, en läskig vägmaskin eller andra potentiella hästmördare. Då är det bra med ett ord han vet betydelsen av, man ska gå på framåt ;) det funkar. Gjorde samma med min förr i den åldern.
En väldigt trevlig kille är det i alla fall.
Jag rider honom bara åt en kompis men kunde mycket väl tänka mej honom själv snart :o det var inte meningen med det här projektet :angel:


Ja absolut tror jag denna vilan gjort henne lite loj, jag kräver inte direkt något så av henne ännu utan tar en dag i taget.
Dock har jag som jag nämnde börjat försöka få lite mer fart, det är iof att kräva men det är väl det ända isåfall.

I traven är hon piggare och det går betydligt fortare där, hon tycker allt är så himla kul och spännande.
Pigg men seg, haha.. Hennes skrittgång är helt enkel inte så fartaktig men jag är nöjd bara hon rör sig framåt givetvis och jag tycker att promenaden vi tog här om dagen var betydligt mer fart i sig. Så det kommer nog.

Fick å andra sidan höra från förra stallägarens dotter som red min förra häst att hon tyckte Miraz alltid var seg förut med, när jag stod hos dom...
Så det kanske är så, jag har inte haft ridsällskapet till att känna på hur hon är med andra kanske? Jag var oftast själv och jobbade henne både från marken och från ryggen.

Men det blir det ändring på nu =)
Ser fram emot höstens och vinterns aktiviteter. Hon lyssnar verkligen toppen på allt, inga problem där, hittills.
Men jag kanske borde börja rida henne mer än bara rakt ut i skogen kanske.

Men det kommer det med, men hon har blivit ruskigt fin nu. Fått muskler och hull och styrka. Vi är på rätt väg!

Smart med ordet framåt, skönt när det finns små saker som gör stora dåd för hästarna.
Hehe, det är lätt och fastna faktiskt. Speciellt när man hjälper till och rider ens häst, kan vara lite farligt ibland.
 
Kul att alla börjar komma igång och att det går framåt för er :D

Här har vi lagt på lokselen. Töntiga matte var lite orolig för hur han skulle reagera med tyngden och allt skrammel men han stod som ett ljus, som om han vore född till detta ;)
Så vi gav oss ut på tömkörning som också gick fin fint, han jobbar sååå bra och lätt på töm att det är löjligt
Ser fram emot inkörningen i höst och är så tacksam för stallägaren som ställer upp med både sele och sin expertis. Gamla hästkarlar ska man vara rädd om :D
 
Åh vilka fina bilder :) @Van Remo

@KrullTroll
Vad kul att det gick så bra, tror man oftast oroar sig i onödan ;)

För min del så tog jag en ridtur igår, vi blev utan sällskap men det går lika bra det som med sällskap.

Bättre tempo helt klart när man rider henne ensam.
Blev lite trav idag där underlaget var ok för det och vad hon tycker det är kul.

Inga problem med ökning eller att sakta in, hon lyssnar så enormt bra.

Idag fick jag dock efter mycket försök med både röst och skänklar använda spö två ggr varav sista gången lite hårdare :( Hatar att använda spö!!

Vi blev nämligen fast vid en hästhage där hästarna kom och ville hälsa och det vill hon så gärna med. Snacka om att frysa fast. Grr!

Men sen var det inga problem igen.
Så nog är det lite kvar, hur kan man vinna över henne vid sådant tillfälle?
Hon är annars väldigt lyhörd på rösten, använder inte skänklar så ofta med andra ord.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 215
Senast: zarmino
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 363
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp