10:orna del 7

@Maja_Kandi, tack! Vi försöker ta vara på åkrarna innan bonden plöjer upp. :)
Var tänkt att vi skulle "dressyra" lite men både Våd och kompisens nordis var så sjukt taggade så vi kände att det var lixom ingen idé att bråka med dom.
Så istället blev det galopp på volt, i åttor och lite tempoväxlingar. Och bara det var jobbigt nog :p

Trist med det tappade intresset. Men som någon annan skrev, kanske beror det på att du har för många hästar och lite för mycke krav på dig själv att hinna med allt.
Jag har själv haft känslan då jag antingen haft för lite tid för det jag åtagit mig och när jag haft hästar som inte ger mig det jag vill/behöver ha.
Hoppas det vänder snart för dig.
 
Vi börjar komma igång lite mer nu och har ridit lite på fältet idag. Hon var rätt så spänd i början men när hon slappnade av så blev hon superfin. Jätteroligt var det!

10677539_10152652886891265_1514448847_oc_zps277e04c5.jpg

Det kommer nog en liten bildbomb en annan dag..


Så vacker i den färgen
 
Förstår inte att ni hinner med fler än en häst och jobb/skola familj, övriga intressen :confused:

Har ni några planer för hösten/vintern? Själv blir de fortsatt träning i min tränare s nya ridhus:bump: och några P&J

Satt oc tänkte på min förra häst igår är lite över ett års en vi tog bort honom :cry:

 
@powerm84, det är ett ständigt pusslande med tiden och många gånger gnager det dåliga samvetet över att man inte hinner.
Men jag har en mycket förstående familj som inte gnäller när jag e i stallet. Istället är jag noga med att göra nått bra av den tiden jag är hemma och utnyttja varje minut.
Skola och jobb trycks in nånstans oxå.
Det som prioriteras minst är nog hemmet tyvärr, men damråttor är tysta och klagar inte för att de får ligga nån dag extra ;)

För hösten/vintern ligger planerna
* köra in Våd
* komma igång med träning för tränare
* komma över mina hjärnspöken och rida ut själv
 
Några fler bilder från senast, bjuder på failbilderna med ;)
Varning för bomb!

Taggad tjej!
Untitled-2_zps5cc639d4.jpg


Börjar slappna av och kan länga formen
Untitled-3_zps93d89c53.jpg


Går ju fint det här tänker matten...
Untitled-4_zps2f2742b0.jpg


Vem f''n tände eld i svansen!??! :devil:
Untitled-5_zpseef49c42.jpg


S'tans låånga tyglar!! ;)
Untitled-6_zps4ad0cf88.jpg


Åter till kontroll och ordning
Untitled-9_zpse4ac4f70.jpg


Untitled-11_zps809edf19.jpg


Untitled-12_zps51e5c054.jpg
 
@aida
Underbara bilder =D
Kul med bildserier, riktigt fina tillsammans och mycket fin häst!

Kl.

Idag var jag ut på en liten vända igen tillsammans med kompisen, blev en lite längre vända än den vanliga.
Miraz är verkligen positiv och har blivit mycket mer framåt/piggare nu vid all träning sen hon fick komma in om nätterna.

Idag provade vi på och hoppa över en liten stock i skogen och tja, hoppa kan väl inte säga att hon gjorde utan lugn trav och lite extra lyft med benen var väl det som hände. Så otroligt lugn ponny hon är, så lite mer sånt kanske blir nu under hösten och vintern. Vi får se vad matte känner för det ;)

Sedan så provade vi på andra galoppen idag sen vi kom igång, idag tog hon galoppfattningen direkt när jag bad om den, förra gången förstod hon nog inte riktigt vad jag bad om (kanske för att vi bara sysselsatt oss med skritt och trav) men idag direkt och väldigt fin galopp bjöd hon på.

Hon tyckte det var superkul och blev genast mer pigg ;) Men det blev inte mer galopp därefter utan några travsteg och resterande skritt.
Nu är vi pågång och det känns riktigt bra.

Höstens planer för oss är väl att...

* Få mer styrka och muskler
* Börja träna på formarbete
* Lite markarbete över bommar och hinder

Sen blir det väl som vanligt, mycket skogsarbete där hon får tänka och lyfta fötterna :)
 
Nu ska jag kasta in film för första gången någonsin i detta forum.

Tyvärr är detta allt från dagens hoppning som Empa var helt fenomenal i. Skuttade mest bara runt lite för att hitta tillbaka till det eftersom vi inte hoppat sen i mitten av juli(!)

Här är en liten film från första gången vi trasslade oss igenom kombinationen. Sist vi hoppade kombination (första gången någonsin) var det supersvårt och vi kom inte alls överens, Empa tyckte inte att hon skulle hoppa två hinder så där på raken. Men nu tog vi oss över båda två på första försöket, även om det blev med ett galoppsprång för mycket och ja, se för er själva!
Anledningen till den kassa ridningen efter är helt enkelt för att jag blev så paff att hon hoppa överhuvudtaget.

Min häst bara fortsätter och fortsätter att förvåna mig! Världens roligaste är hon, i alla lägen!
 
Det har hon :) Men det är en underbar personlighet, jag hade inte velat ha henne på något annat sätt! En mer godhjärtad häst vet jag inte om jag nånsin har träffat på :love:

DSC_4397_zpsb4f73915.jpg


DSC_4383_zps84ee583c.jpg


..nu ska jag sluta bomba tråden med bilder, för ett tag i alla fall ;)

Så fin hon är, en riktig skönhet. Henne gjorde du bra :up:
 
KL
Jag har helt tappat sugen. Totalt. Har aldrig varit så less på hästar nån gång, riktigt läskigt faktiskt... Allt känns bara tungt med dem för tillfället. Jag hoppas det går över...


Jag tycker du ska vara lite snäll mot dig själv. För min del tycker jag att det är fantastiskt att du klarar att ha så många hästar! Jag tror de allra flesta drabbas av "intressekriser" då och då när livet runtom blir lite för mycket. Kan du få in lite nytt människoblod i stallet? Börja träna tillsammans med någon? Ibland krävs det lite yttre pepp för att man själv ska hitta sugen. Kram
 
Tack @Maja_Kandi och ni andra för fina kommentarer.

Men vad tråkigt Maja att du känner så! Jag vet precis hur det känns och hur frustrerande det är. Hur många hästar har du nu? Är det för att du känner att det blir för mycket att hålla igång alla tro? Små grejer känns lätt överväldigande när man är i den där svackan och allt blir en nedåtgående spiral. Jag hade 3 hästar ett tag och det var för mycket för att jag skulle hinna med, allt blev halvdant gjort. Sen fick jag ta bort min gamle förra sommaren (skada, sörjer honom än :cry:) och har nu 2. Det är absolut lättare med 2, men egentligen borde jag bara ha 1.. det är vad jag hinner/vill lägga tidsmässigt i stallet just nu. Men Rozalies mamma är en så speciell häst att jag inte vet om jag nånsin kommer att kunna sälja henne (jag har en liten fundering på att ev. kunna låna ut henne som avelssto) och Rozalie är så fantastisk och perfekt för mig att jag aldrig vill släppa henne. Så jag har faktiskt tagit beslutet att inte ens försöka hålla igång båda två nu och jag har bestämt mig för att låta bli att ha dåligt samvete för att Flamman inte rids. Hon får naturligtvis pyssel och skötsel i vanlig ordning ändå. Men det är antingen det eller att båda går lite på halvfart och det inte blir nått ordentligt med nått.
Det känns mycket lovande inför den mörka hösten som väntar nu, jag tror att det kommer bli bra och min motivation är på topp!
Jag hoppas det vänder för dig med och att du kan hitta en lösning som fungerar för dig!

Ja alltså, det är nog huvudet på spiken. Jag har tre hästar nu, dels ponnyn som ska hållas igång som jag hade tänkt tävla lite i höst. Sen nordisen på tre år som skulle ridas in ordentligt nu. Också Kaptenen. Sen har vi gården som det ska göras så mycket på, det nya jobbet som tar väldigt mycket mer tid än mina tidigare jobb... Tiden räcker inte. Orken räcker inte. När jag tittar ut och ser allt jag har att göra, allt jag borde göra, får jag så dåligt samvete mot alla hästar att jag helt enkelt inte orkar göra nånting. Jag får tvinga mig ut för att packa hösäckar och mata... Det är liksom inte roligt. Igår tog jag mig ut på tur med ponnyn och vovvan och det är ju jättemysigt när man väl kommer iväg, men det är lätt att fastna på det negativa och se hur dåligt det går och bara ge upp. Igår skrittade jag på långa tyglar i 45 minuter... Antingen jobbar jag 5-14.30 eller 10-18. Egentligen är eftermiddagspassen super, då skulle jag hinna en häst på morgonen och en på kvällen, men jag orkar inte pallra mig ut. När jag kommer hem vill jag bara slänga mig ner och ta det lugnt, umgås med min sambo och helt enkelt bara vara. Och när vi ätit middag är det nästan mörkt ute... Åh, gnäll gnäll. Jag hoppas det blir bättre snart. :(

Jag tycker du ska vara lite snäll mot dig själv. För min del tycker jag att det är fantastiskt att du klarar att ha så många hästar! Jag tror de allra flesta drabbas av "intressekriser" då och då när livet runtom blir lite för mycket. Kan du få in lite nytt människoblod i stallet? Börja träna tillsammans med någon? Ibland krävs det lite yttre pepp för att man själv ska hitta sugen. Kram

Ja det ironiska i kråksången är ju att det faktiskt gått bra med hästarna nu. Alla tre har funkat. Och DÅ tappar jag sugen? Men förut när jag miste två hästar och allt var uppochner med skador hit och dit, då höll jag i? Jag undrar hur det är fatt med mig själv ibland... Jag tror räddningen på nåt vis hittills varit att jag bara haft unghästar. Det är inget tvång att aktivera en unghäst varje dag, det är korta pass och alltid utvecklande och roligt. Nu har jag en ponny som ska utbildas framåt och tränas helst varje dag, och en fyraåring som inte längre ska unghästdaltas och hållas igång flera dagar i veckan... Som tur är så är nordisen såld och jag hoppas han åker snart... Har funderat hit och dit väldigt många gånger på hur jag ska göra. Kanske låna ut Kaptenen? För att sälja verkar vara alldeles dött.


KL
Jaja, för att sluta gnälla. I förrgår fick Kaptenen på sig sin sko igen och jag tömkörde honom en stund på kvällen. Han var jättefin men är himla stel i vänster varv, svårt att böja sig ordentligt, och jag inbillar mig konstant att han är halt (vilket han inte är). Efter en stunds jobb blev han dock riktigt mjuk och fin. Fortfarande dåligt med energi och ork och blir därmed lite lång och öppen i formen, vilket jag faktiskt struntade i. Tog bara lite jogg och lite tempoväxlingar, märks att han är trött.

Ikväll var vi ut på en kort tur. Idag bytte jag taktik helt från sist vid vattnet. När han fjantade för pölar ignorerade jag bara och lät honom ta valfri väg runt och berömde när han gick förbi. En gång blev jag dock irriterad. Han kliver glatt över diken (observera kliver, inte hoppar) och nu har de grävt ur dikena ordentligt så det är väldigt markerade diken. Han klev glatt över det första från vägen ut på en lägda utan att blinka. Skrittar på, upp från lägdan till vägen igen, förbi en bäck och sen tänkte jag bara gå ner på lägdan på andra sidan bäcken igen, men se det gick han minsann inte med på! Jag provade bara att vara positiv, minsta antydan framåt fick han beröm. Men nejdå, han skulle ICKE. Till slut kom en bil och jag klev av, hoppade över det hela 30 cm breda diket och då kunde han minsann hoppa över och nästan meja ner mig på kuppen. :meh: Jag hoppade upp och red vidare och berömde. Under ridturen sprang vi förbi lite vattenpölar som han tacklade som vanligt, trängde sig ut i snårskogen för att slippa. En gång tog han faktiskt fart och skuttade över två pyttepölar som han utan problem kunnat gå mellan. Jag berömde massor, hellre framåttänk med skutt än envist stannande. Han var riktigt trevlig över lag, jag har honom hellre pigg än sådär extremt trög som han var sist. Kan vara så att han orkar mer nu när de börjat sova inne och han nästan är klar med fällningen, samt att det var kväll och svalt ute.

På vägen hem galopperade vi längs ena lägdan, fri galopp hemåt. Väldans glad häst fick egen motor och tyckte bestämt att det var lite kul. :) Knepig är han allt, har mycket mer energi när man rider själv än med sällskap. Idag behövde jag inte driva nånting... Ikväll var just en sån kväll då jag vill ha kvar honom, sådär mycket så att det nästan gör ont. Jäkla ambivalens...
 
Skulle du kunna få till en duktig medryttare till Kaptenen? Då får du både hjälp med motioneringen samt kanske en extra peppning?! Ska du annonsera så skriv möjlighet till träning och tävling, det brukar locka fler ridskickliga medryttare. Då kanske ni tillsammans kan åka och träna etc.
Jag vet att jag tyckte det var jättetrevligt då jag tog hand om ens tjejs unghingst ( jämnårig med min egen), det blev lättare att komma iväg på grejer när vi var två och jag hade alltid hjälp till hands när jag behövde vara ledig.
Eller så lånar du ut båda två och tar en paus, helt ok det med!
 
@Maja_Kandi
Håller med @Sar lite här, en idé kan ju faktiskt vara en medis till kaptenen. Personen i fråga kan motionera honom, kanske hjälpa till med stallsysslor då med samt ge dig lite mer peppning/motivation.

Jag vet själv hur det är, hade ju 3 hästar för en tid sen med. Iof 2 unghästar och en äldre och den äldre hade jag medis på och det gjorde allt så himla mycket bättre.
Har själv kommit i svackor, så jag vet som sagt.

Du är stark, du är duktig men du kanske skulle behöva detta lilla lite :)

Lycka till!
 
Skulle du kunna få till en duktig medryttare till Kaptenen? Då får du både hjälp med motioneringen samt kanske en extra peppning?! Ska du annonsera så skriv möjlighet till träning och tävling, det brukar locka fler ridskickliga medryttare. Då kanske ni tillsammans kan åka och träna etc.
Jag vet att jag tyckte det var jättetrevligt då jag tog hand om ens tjejs unghingst ( jämnårig med min egen), det blev lättare att komma iväg på grejer när vi var två och jag hade alltid hjälp till hands när jag behövde vara ledig.
Eller så lånar du ut båda två och tar en paus, helt ok det med!

Tyvärr bor jag inte så bra till för att lyckas locka en medryttare. Har en fjortonårig tjej från byn som ridit ponnyn en del, men hon går nian nu och har inte alls samma tid att komma till mig och rida. Jag bor tre mil från stan, inga bussförbindelser, ingen ridplan i närheten. Vet inte riktigt hur mycket det skulle locka...

Imorgon kommer en tjej och tittar på rödingen. Vi får väl se hur allt blir.
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
847
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
64 65 66
Svar
1 310
· Visningar
43 369
Senast: Gnist
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp