10:orna del 7

@Maja_Kandi Rider du mest ensam och är ensam i stallet? Jag flyttade ju till ett tomt stall i början av sommaren och har bara Redhawk och en sällskapshäst. Det är jätteskönt att vara ensam då man bestämmer allt själv och det blir inget tjafs när man har olika åsikter mm. Men gud va tråkigt det börjar bli.. Man har ingen att "dela" hästintresset med.. Men på senaste tiden har jag börjat rida med några inne i byn och det känns mycket roligare och lättare att ta sig iväg då. Snart flyttar jag till en lösdrift som är inne i byn = det blir lättare att rida med de andra. Det absolut ultimata är ju dock om man har sin bästa vän i stallet/att rida med, det hade jag en tid då jag hade min häst på min bästa väns gård, det var roliga tider det! :D

Såg att de redan tipsat om medryttare mm, men ja du kanske har någon med hästar i närheten som du kan rida tillsammans med. Bara ett tips! Lycka till med Kaptenen idag! :)

KL
Igår trillade jag av min Redhawk för första gången. Har inte trillat av en häst på flera år! Tror senaste gången måste varit när jag gick i högstadiet, så det är ju 5-6 år sedan! Men självklart kommer det när man är som mest avslappnad och sitter i andra tankar. Travade med långa tyglar i skogen, i en kurva flög det ut en stor fågel precis bredvid oss och Redhawk gör en tvärvändning åt höger och jag flyger av. Känns lite roligt när han för några dagar sedan bockade som en tok med mig, men då var det inga problem alls att hålla sig kvar. Men ja, det blir väl så när man sitter i andra tankar :angel: Men det gick bra i alla fall, några blåmärken på rumpen och lite ont i handen bara. Tur det inte hände i somras när jag red i linne/t-shirt! Det är ju en sån där jäkla väg som de har lagt ett lager stora stenar på.. Ska nog tänka på det nästa sommar, att alltid ha långärmat på mig! Har ni det?

Måste berömma min underbara pålle med som snällt stannade bredvid mig och var helt lugn när jag hoppade upp igen och red vidare :bow:
 
Oj vad det har rullat på härinne! :)

Kul att läsa om er alla.

Själv har jag haft en liten downperiod. Nilmar fick en förkylning och en liten sträckning. När han återhämtat sig från det hittade han en spik som han tyckte var bra att pilla in i strålen.

Nu är hästarna pigga och krya men jag har åkt på influensa... Ligger här och är halvdöd. Skrittade en tur i skogen sen in på banan. orkade ca 3 varv innan jag gav upp. Nilmar undrade vad ag höll på med där uppe *s*

Har tagit tag i saken och anmält mig till en liten tävling om 2v. Får vi se om vi håller oss friska
 
Bilder på min prinskorv som nu ska få gå på vila 6-8v!
b117751.jpg

b117752.jpg

b117753.jpg

Happyfacet här ovanför :rofl:
b117754.jpg

b117756.jpg

Underbara bästa bästa hästen!
 
@Maja_Kandi Tur det inte hände i somras när jag red i linne/t-shirt! Det är ju en sån där jäkla väg som de har lagt ett lager stora stenar på.. Ska nog tänka på det nästa sommar, att alltid ha långärmat på mig! Har ni det?

Tur det gick bra :)

Jag rider oftast i kortärmat/linne på sommaren. Men har flera gånger tänkt att shit om jag åker av i gruset.
Vilket jag oxå gjorde för ett år sen (har nog nån snygg bild på resultatet jag kan visa upp), men inte tusan har jag lärt mig. :p

Edit:
Jepp, hittade bilden. Ber om ursäkt för "nakenheten".
Bilden togs dagen efter jag åkte i backen så här har inte kroppen hunnit bli blå än. :crazy:
C6776E09-B6C9-426D-9103-27BC870D1157_zpsbnpus9jc.jpg
 
Senast ändrad:
@Maja_Kandi Rider du mest ensam och är ensam i stallet? Jag flyttade ju till ett tomt stall i början av sommaren och har bara Redhawk och en sällskapshäst. Det är jätteskönt att vara ensam då man bestämmer allt själv och det blir inget tjafs när man har olika åsikter mm. Men gud va tråkigt det börjar bli.. Man har ingen att "dela" hästintresset med.. Men på senaste tiden har jag börjat rida med några inne i byn och det känns mycket roligare och lättare att ta sig iväg då. Snart flyttar jag till en lösdrift som är inne i byn = det blir lättare att rida med de andra. Det absolut ultimata är ju dock om man har sin bästa vän i stallet/att rida med, det hade jag en tid då jag hade min häst på min bästa väns gård, det var roliga tider det! :D

Såg att de redan tipsat om medryttare mm, men ja du kanske har någon med hästar i närheten som du kan rida tillsammans med. Bara ett tips! Lycka till med Kaptenen idag! :)

KL
Igår trillade jag av min Redhawk för första gången. Har inte trillat av en häst på flera år! Tror senaste gången måste varit när jag gick i högstadiet, så det är ju 5-6 år sedan! Men självklart kommer det när man är som mest avslappnad och sitter i andra tankar. Travade med långa tyglar i skogen, i en kurva flög det ut en stor fågel precis bredvid oss och Redhawk gör en tvärvändning åt höger och jag flyger av. Känns lite roligt när han för några dagar sedan bockade som en tok med mig, men då var det inga problem alls att hålla sig kvar. Men ja, det blir väl så när man sitter i andra tankar :angel: Men det gick bra i alla fall, några blåmärken på rumpen och lite ont i handen bara. Tur det inte hände i somras när jag red i linne/t-shirt! Det är ju en sån där jäkla väg som de har lagt ett lager stora stenar på.. Ska nog tänka på det nästa sommar, att alltid ha långärmat på mig! Har ni det?

Måste berömma min underbara pålle med som snällt stannade bredvid mig och var helt lugn när jag hoppade upp igen och red vidare :bow:

Jag har hästarna hemma så det är bara jag. Sjukt skönt att styra och ordna som man vill med foder och utetider och allt. Men samtidigt tråkigt... Ingen att dela intresset med som ni skriver. Min sambo är inte ett dugg intresserad. Min syster bor tre mil bort och tjejen som brukar rida ponnyn lite har som sagt skolan att tänka på också så hon har inte möjlighet att komma hit så ofta. Hade gärna haft nån inhyrd som man kunde umgås lite mer med.

Hihi, det är alltid såna där gånger man åker av. Tur det gick bra. :) Jag har slarvat mycket med långärmat och även med säkerhetsväst faktiskt. :o
 
Tur det gick bra :)

Jag rider oftast i kortärmat/linne på sommaren. Men har flera gånger tänkt att shit om jag åker av i gruset.
Vilket jag oxå gjorde för ett år sen (har nog nån snygg bild på resultatet jag kan visa upp), men inte tusan har jag lärt mig. :p

Edit:
Jepp, hittade bilden. Ber om ursäkt för "nakenheten".
Bilden togs dagen efter jag åkte i backen så här har inte kroppen hunnit bli blå än. :crazy:
C6776E09-B6C9-426D-9103-27BC870D1157_zpsbnpus9jc.jpg


Ajajajajajajajajaj! :eek:
 
Ska nog tänka på det nästa sommar, att alltid ha långärmat på mig! Har ni det?


Jag har faktiskt alltid långärmat hela sommaren. har man t-shirt får man bonnabränna ju. ;) Och linne fungerar inte med säkerhetsväst. Jag blev tvingad att ha långärmat av mina föräldrar när jag var yngre och red lektion på utebanan. Det var sånt underlag som är så smått som det bara går. Helt omöjligt att få ut ur skrapsår.. Sen har det suttit i och spridit sig till all ridning. Såhär på hösten rider jag med långärmad och väst (för telefonen) så länge det inte regnar. :)
 
Igår var vi på första riktiga terrängträningen.


Ser här att han byter galopp titt som tätt och ofta precis innan hindret. Inte konstigt det kändes lite konstigt. ;)


Är mkt nöjd med honom. Han reagerade på andra hästar bakom som han aldrig gjort innan men överlag var han jätteduktig.


han gick först i vattnet och var så duktig. Det blir väldigt långsam trav när han är i vattnet för man måste lyfta hovarna över ytan varje steg trots att det är högre än knähöjd. ;)
 
@KrullTroll
AJ! Det såg inte roligt ut! Nä jag lär nog inte vara bättre på att rida med långärmat nästa sommar heller, om jag känner mig rätt :o

@Maja_Kandi
Tråkigt att det inte finns någon i närheten för det gör ju verkligen mycket att ha någon att snacka häst och skratta tillsammans med :( Synd att inte sambon är det minsta intresserad heller. Hade också velat att min sambo hade varit lite intresserad och kunnat tänka sig följa med på en tur ibland, som många andras verkar göra! Han har till och med ridit och tävlat när han var liten, men nu är han livrädd för hästar :confused: Skulle ju vara mysigt att dela intresset med sin kärlek. Hoppas du hittar någon lösning! Att ha någon inhyrd kan ju vara en!

Om jag ska vara ärlig så äger jag inte ens en säkerhetsväst.. När jag var mindre tyckte jag de störde så mycket och jag kände mig stel som en pinne i sadeln. Men nu vill jag verkligen skaffa mig en då jag har blivit mer rädd om mig själv. Olyckor kan ju hända så lätt.

@fritz_92
Nä, t-shirt funkar ju inte ;) Men linne rider jag ofta i på sommaren. Har inte ens tänkt på att det finns risker med det förrän jag fick smaka på gruset igår, haha!
 
Igår var vi på första riktiga terrängträningen.


Ser här att han byter galopp titt som tätt och ofta precis innan hindret. Inte konstigt det kändes lite konstigt. ;)


Är mkt nöjd med honom. Han reagerade på andra hästar bakom som han aldrig gjort innan men överlag var han jätteduktig.


han gick först i vattnet och var så duktig. Det blir väldigt långsam trav när han är i vattnet för man måste lyfta hovarna över ytan varje steg trots att det är högre än knähöjd. ;)

Herregudars vad duktiga ni är! Du kanske vill låna min fåntratt och lära honom ett och annat om vatten? :angel:

@Rodluvan
Skum sambo, haha! Min är inte ett dugg rädd, men han bara tokvägrar att rida. Men han har faktiskt åkt med på rockard hela 500 meter EN gång för ett par vintrar sen. ;) Han har ändå varit guld värd när jag jobbat dåliga tider och hjälpt mig att både ta in och släppa ut hästarna och fodrat och fixat med täcken. Nu med nya jobbet slipper han dock det! :)


KL
Idag har det varit en tjej här och provat Kaptenen. Han skötte sig som vanligt helt perfekt. Vi tog en tur på ca en timme i skogen. Han visade sig från sin absolut bästa sida (om än han var lite trög), vi hann möta bil med slamrande släp och allt möjligt. Hon verkade bli väldigt förtjust i honom och satt med ett brett leende hela ridturen och lät väldigt positiv efteråt! Jag tyckte det kändes klockrent med henne också, han skulle få det super. Så jag håller tummen under bordet och väntar........

Bild på finaste röda från när vi var påväg hem!
10653379_10203113727946950_7320107746786211967_n_zps3e5c94f0.jpg


Men ändå känns det så kluvet... Min lilla bebis. :cry:
 
@Maja_Kandi
Tack :)
Sjön och sånt här vatten är en helt annan sak än små läskiga vattenpölar. :grin: Är de små kan man hoppa över dem och helst landa i galopp så man får galoppera några steg innan jag hinner säga något.. De flesta stora går bra nu. Bättre på hemvägen dock. :meh: Vi fick ett genombrott för några veckor sedan med en stor vattenpöl (säkert2-3 m lång) som täckte hela vägen som han galopperade igenom på hemvägen. Sen har han skött sig. Vi har en vattenpöl han alltid vägrar gå i. Försökte tvinga honom när jag körde en gång. Då hoppade han över med mig i vagnen så däcken lyfte från marken. :crazy: Så just den behöver han inte gå i längre.
 
@Maja_Kandi Håller tummarna för att det går vägen med köparen. Skönt att det funkade med spekulanten det värsta som finns att visa häst när man känner att det här kommer inte att funka:(

kl
Har varit till kliniken idag med min fjant. Han blev sparkad på insidan av bakknät för 10 dagar sedan och har sett stel ut:(. Men han var helt ok överallt, passade på att kolla en kiropraktor check också och han var lite låst ena sidan av korset som hon fixade.
Vetrinären tyckte att det var en riktigt trevlig häst med gång:D Matte blev stolt som en tupp men lite sjönk fjanten i mina ögon när han inte ville kliva på transporten hem. Han som alltid går på med en gång. Nu blir det lasträning:sneaky:
 
Min bebis är nu satt på vila!
Han sätts troligtvis igång 1/12 igen, herregud hur ska JAG klara mig?! :eek: Han är ju mitt glädjepiller.
Imorgon ska jag ut och dela av en av dom stora gräshagarna så får han gå bredvid en av dom äldre hingstarna som även han går ute dygnet runt nu ett tag framöver.
 
Igår var vi på första riktiga terrängträningen.


Ser här att han byter galopp titt som tätt och ofta precis innan hindret. Inte konstigt det kändes lite konstigt. ;)


Är mkt nöjd med honom. Han reagerade på andra hästar bakom som han aldrig gjort innan men överlag var han jätteduktig.


han gick först i vattnet och var så duktig. Det blir väldigt långsam trav när han är i vattnet för man måste lyfta hovarna över ytan varje steg trots att det är högre än knähöjd. ;)
Åh så duktiga ni är!
 
Har varit på en rask promenad/lätt joggingtur i skogen ikväll.
Tömkörningsgjord går framåt med stormsteg och han är mycke tuffare då än när han rids. Född körhäst? :p
7AAC01F6-3F28-46BA-BED5-FB4D5B2D7ABE_zpstnqvm7a7.jpg

Så är min också. Lite tveksam om vi verkligen ska rida ut själva och går snigelfart enda tills vi vänder. Då går det snabbt. När vi kör är det inte alls samma sak. Jätteskönt att ha körning nu i höst innan jag vågade rida ensam igen efter kotkomprissionen (vi va ensamma på vägen hem när det hände).
 
Hallå! Vi är kvar! Men ja...allt är som det är. Hästen var hos veterinären för 2 veckor sen och vi tog ett blodprov, egentligen för inget spec och svaret kom att hon hade en akut infektion! Utan att hästen visat något....Så en dunderkur hippotrim blev det.

Det är 1.5 år sen som jag red "seriöst" dvs innan 3 års testet. Det är ju ett tag sen kan man säga. Var återigen hos veterinären i tisdags och infektionen var borta, vi gjorde böjprova ua också! Tänkte röntga knäet igen men veterinären tyckte det var för tidigt. Hoven är fortfarande helt trasig och öppen men vi ska nu sätta igång hästen i skritt. Så nu blir det promenader och sen tömkörning innan jag sätter mig på henne.

Hon är tjock så detta behövs verkligen. Men kul att vi får börja göra något!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
848
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 333
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
65 66 67
Svar
1 338
· Visningar
44 029
Senast: VLMF
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp