10:orna del 7

vågar nog pluppa in här också, eftersom krulltroll också hänger här!

Min -10a är nordsvensk, riden i drygt 2 månader och vilar just nu en vecka pga omkullridning. imorgon ska nya skor på och då kommer jag nog våga rida igen. Får så ont i hjärtat när hon inte får följa med och jobba utan bara står i boxen och ser ledsen ut.

Men kommer nog inte våga rida i ridhuset, underlaget känns konstigt och min supervälbalanserade ponny snubblade han med idag, trodde jag skulle DÖ tills jag märkte att han höll balansen.

Iaf, hon är väl hoppad 60 cm som högst, bana på ca 40 cm. Målet med henne är att hon ska gå LB dressyr nästa vår, skulle hemskt gärna kvala in henne till ungponnysm. Sikta mot stjärnorna och nå trädtopparna :) Innan dess ska vi åka och mäta henne också, tror att hon blir maxad C eller väldigt liten D då hon känns väldigt liten att stå brevid jämfört med min klent byggde D-ponnyvalack som mäter 146 cm en högrest dag.
 
Klart du ska hänga här @Cherarriduracell ;)

Men sicken liten nordis, vad är det för stam på henne? :)

Mätte Våd idag till 153.5 så jag är nog inte så illa ute ändå. Hoppas han kan sträcka sig upp till 155 när han e klar :)
 
Klart du ska hänga här @Cherarriduracell ;)

Men sicken liten nordis, vad är det för stam på henne? :)

Mätte Våd idag till 153.5 så jag är nog inte så illa ute ändå. Hoppas han kan sträcka sig upp till 155 när han e klar :)
Hon är efter rapid 1879 - central 1710. Mamman är ca 150, övriga syskon är normala i storleken. Just den här tjejen växte så enormt fult, det var inte förrän förra året hon slutade se ut som ett ihopplock av fem olika hästar exteriört. Vet inte om det bara var slump eller om det är vanligt för rapids avkommor, men det är väl mer en diskussion för nordsvensktråden. Jag tror i alla fall att hon som absolut högst blir 143.
 
Jaha så länge fick man vara glad.. Mysen har lyckats få ett typ djupt skärsår i kronranden på insidan på hf. Det har kommit ganska så mycket blod men vet som jag ringde sa att man sällan syr i kronränder så jag strök på Manuka honung och lade omslag med bomull och wetrap. Han är halt men inte varm eller tjock så jag hoppas det går över snart!
 
Jaha så länge fick man vara glad.. Mysen har lyckats få ett typ djupt skärsår i kronranden på insidan på hf. Det har kommit ganska så mycket blod men vet som jag ringde sa att man sällan syr i kronränder så jag strök på Manuka honung och lade omslag med bomull och wetrap. Han är halt men inte varm eller tjock så jag hoppas det går över snart!

Men fy vad trist. Har du inte haft tillräckligt med otur?
 
Men eller hur! :) Jaja man får tänka att det kunde alltid varit värre.. ;) Förhoppningsvis så läker det snabbt utan några konstiga ärrbildningar. :)

Ja man blir ju härdad när man haft otur. Min tvååring är konvalescent för ett överben och jag orkar nästan inte vara orolig.
Håller tummarna för er! :)
 
Nej vad har lilla Storm hittat på nu då?? Du har ju oxå haft din beskärda del av otur!! Vi får hålla tummarna tillsammans att våra djur snart är friska!! :)
 
Jösses. .. Tog tid att läsa ikapp.

Så roligt att läsa om er.

Här har det varit lite stiltje. Nilmar fick en förkylning och lätt sträckning = vila. När jag skulle starta igång igen så voila. Spik i framhoven. Klarade det väldigt bra dock.

Nu är vi riktigt på gång igen. Var på en tävling i döndags och Jajemen. Felfria trots att blodsockret krånglade för mig.

Idag var vi iväg och tränade och det gick super. (jag och hästen kommer ha träningsvärk imorgon)

Orkar så mkt mer. Nu ska det bara på ännu mer muskler och ork. Ska se om jag kan ladda upp filmen från i söndags.

Härliga unghästar
 
Här kommer en kort snutt från träningen förra veckan.

Lite trött och matt i kroppen så sprången blir inte riktigt bra (kliver ju över de små hindrerna)


Sen tvingade jag min mamma att fota med mobilen lite häromdagen och fick till några fina kort :)

10310615_10152425295441819_8760997428704089032_n.jpg
 
Det är med blandade känslor man läser här.
Lider med er som verkar vara förföljda av otur och skadade hästar. Och gläds med er som det funkar så bra för.
Hoppas allt fler kan sålla sig till den sista skaran.
 
Det är så kul att läsa om träningar och tävlingar och framförallt se alla bilder och filmer. Tänk att våra hästar snart är 5 och det är ju inte alls längesen de var typ 2 år :p

Tänkte kolla med er, min skrittas ju förhand ca 30 min om dagen rakt fram, helst hårt underlag. Så vi har några rutter som vi går, ibland helt plant, ibland med några mindre backar. Hästen är haltfri och positiv, framåt och ibland kanske lite för laddad :angel: men det är ju bättre det än tvärtom. Men frågan är, vad gör man om man är ute efter att få bort den där kalaskulan till mage? Det blir ju ingen kondis-träning även om hon får skritta 30 min. Hon har ju mer eller mindre stått sen 3års testet och jag vill inte hoppa upp på henne nu. Dessutom sålde jag sadeln och måste köpa nu. O det kanske är dumt med tanke på hennes bredd? Ska jag bara inse att hon kommer vara tjock länge till? Hon går i nerbetad hage och får 2 kg hösilage på kvällen.
 
@Hippocampus jag strävar med samma sak.
Gammelstoet jag har på foder vart ju tjuvbetäckt och såklart dräktig. I samma veva upptäcktes artros i framknän och möjlig spattförändring i vä bak.
Fölet kom dödfött två månader för tidigt och stoet går fortfarande med lite väl tjock mage.
Kämpar som fasen med att få ner henne i vikt då övervikten absolut inte är bra för hennes redan skadade ben. Men inte så lätt när hästen inte "får" springa :wtf:
Minimalt med hösilage och nerbetad hage verkar inte funka nått större... :down:
 
Tog denna bild på henne i veckan och funderade på om det fanns ett föl till där inne. Men det borde ju vet ha känt när det döda skulle ut tänker jag.
3C72DAD3-31D8-4DAF-A203-A872DEC4BF20_zpseigno1p6.jpg
 
Mysens sår var värre idag, han är bara lite lätt svullen i benet men svullen runt själva såret och väldigt öm vid beröring. Han är inte speciellt halt i skritt och han belastar benet bra i stallgången men väldigt halt i trav och efter att han travat typ tre steg så rann det var ur såret. :( Vet som jag hade kontakt med i förrgår, när såret upptäcktesn, tyckte att jag skulle linda så det inte kom in smuts i såret men jag tyckte att det luktade illa idag när jag tog av lindan så jag lät det vara öppet istället idag. Mysen går ju på lösdrift och hagen är snustorr så det borde inte komma in så mycket smuts kan jag tycka. Mitt orosmoment just nu är att det sitter någon pinne eller något inne i såret? Men då kanske han borde vara ännu svullnare i benet? En häst i stallet fick en pinne i kronranden i somras och då upptäcktes det först inte att det satt en pinne i såret för han var inte heller speciellt svullen.:nailbiting:

Så nu är jag i valet och kvalet, ska jag ha is i magen eller åka in med honom imorgon? Vad tycker ni, hur skulle ni ha gjort? Han har ingen feber btw.
 
Mysens sår var värre idag, han är bara lite lätt svullen i benet men svullen runt själva såret och väldigt öm vid beröring. Han är inte speciellt halt i skritt och han belastar benet bra i stallgången men väldigt halt i trav och efter att han travat typ tre steg så rann det var ur såret. :( Vet som jag hade kontakt med i förrgår, när såret upptäcktesn, tyckte att jag skulle linda så det inte kom in smuts i såret men jag tyckte att det luktade illa idag när jag tog av lindan så jag lät det vara öppet istället idag. Mysen går ju på lösdrift och hagen är snustorr så det borde inte komma in så mycket smuts kan jag tycka. Mitt orosmoment just nu är att det sitter någon pinne eller något inne i såret? Men då kanske han borde vara ännu svullnare i benet? En häst i stallet fick en pinne i kronranden i somras och då upptäcktes det först inte att det satt en pinne i såret för han var inte heller speciellt svullen.:nailbiting:

Så nu är jag i valet och kvalet, ska jag ha is i magen eller åka in med honom imorgon? Vad tycker ni, hur skulle ni ha gjort? Han har ingen feber btw.

Eftersom det luktar illa och varar en massa så skulle jag åka in. Kan vara att det blivit nån infektion i det,att något sitter kvar,eller att det blivit någon sårficka. Nu har jag missat vart det sitter,men det kan inte vara risk för nån ledskada iaf?

Korven har fått två rejäla sårskador,eller rejäla och rejäla,andra gången var det bara ett pyttesår på 1x1 cm,men endå så har det varit djupa sårfickor,så det vart dräneringsslang och penicillin 7 dagar på bägge. Första smällen oroade jag mig för att bogleden skulle vara skadad,men allt såg bra ut.

Sen en sårskada mitt på skenbenet,vart svullen runt och i såret,och varade en del dag två,men inge halt eller feber,då gick jag en promenad enligt rek från veterinär på telefon,och jäklar i min låda vad det började rinna från såret. Dock var det inte tjockt var,utan mer sårvätska,dropprann liksom,och efter 15 min promenad var svullnaden betydligt mindre,och det hade slutat rinna. Tvättade sen rent såret rejält och på med linda,vart jättebra efter det och läkte snabbt. Då hade skiten runnit ur innifrån och ut liksom,så då vågade jag linda. (Också lösdriftshäst,dock i lera+ snöslask...) Nu luktade det aldrig illa eller så dock...

Går ju att ringa och rådfråga som sagt,min veterinär litar jag till 110% på,och han tyckte gott och väl att vi kunde avvakta,och promenera lite för att få vätskan att rinna ur,och det funkade ju för oss. Men dom första två skadorna krävdes större åtgärder, men då vart hela benet telefonstolpe på bara ett par timmar också.....
 
@Fibusen Såret är ca 2 cm långt och sitter på insidan på kronranden. Såret är nästan helt vågrätt och det är ca en cm som är djupt resterande är ganska ytligt som att en pinne har gått snett in eller hur man ska förklara. Det varade inte massor utan en liten ränna och det var inte tjockt utan ganska klart och lättflytande.
 
Jag skulle ringa veterinär och rådfråga iaf. Antagligen är det ingen fara,utan det är som du säger,om det sitter något skit/pinne eller så i såret. Kan trösta med att när korven fick sårfickor så vart varet tjock,gult,och trögt ganska snabbt.
529140_3775226293417_563813035_n.jpg


Ser du ätter snett ovanför? Det var första skadan! Kul jul,det hann knappt läka innan det var dags igen för oss alltså.... Liiiite matt var jag då....

Första skadan,nyskadad och avtvättad:
576543_3589121120904_1966356598_n.jpg


Skadan på skenbenet:
13373_10200224782676473_642471835_n.jpg


Detta rann som sagt ur så fort jag tvättat bort skorven,sen promenerat en bit. Ingen hälta alls hade vi här.

Med lättflytande och klart var har jag bara haft positiva erfarenheter ifrån,dvs, rörelser så det tömmer och "sköljer ur" sig själv,sen tvätta rent ordentligt runt om,och på med linda så det inte kommer in smuts/alt lufta om det är torrt i hagen. Brukar vara ok på 4-5 dagar.

Det enda jag oroar mig för är att du kände en lukt,men kan ju vara att det blivit instängt innan det fick vara ur sig ordentligt? Eller så har det blivit nån infektion,och att något sitter kvar,men då bör du se en tydlig försämring tills i morgon. Men jag tycker iaf att det kan vara bra att ha kontaktat veterinär,då får man oftast snabbare hjälp om det skulle förvärras snabbt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
829
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: zarmino
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 629
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp