10:orna del 7

Här tryter också motivationen lite, har åkt på förkylningen från jag vet inte vad. Och ja detta gråa skitväder gör det inte lättare.

Men i dag gav vi oss ut på stubbåkern igen för att jobba vidare på det vi gjort sen träningen förra veckan, galoppera rakt fram. Tänk vad svårt det kan vara?!
Men fin var hon i alla fall! Vilken ridkänsla denna häst ger mig!

Planerade att skritta av henne uppe i byn på asfalten, men när vi kom dit hörde jag något knasigt, en sko var borta.

Så i morgon måste jag ge mig ut på stubbåkern (variant JÄTTESTOR) och leta efter skon. Vill gärna få på den så snart som möjligt och hovis kunde inte komma före nästa vecka någon gång... Så det är bara att ge sig ut och leta och slå på den själv.

Världens härligaste utsikt.

Empa har hälsat på grannens islandshästar för första gången, konstiga små varelser det där.

Och jag trodde det var shettisar! :o

En liten uppdatering,korven lever och mår bra,träningen går framåt,och han fick en halvklippning här om veckan,lurven. :p Som vanligt så var det"Jaha,oj,ska du ha den där illalåtande saken på mig? Jaja,okej då." Så härlig attityd till ALLT verkligen. :D

Den enda som det inte är ok med är väll mig,för fy tusan vad jag saknar honom! :(:cry:
Tänker på han dagligen och det låter kanske klyshigt,men jag är inte hel utan han. Har inte (förrens i dag) ens erkännt för mig själv hur mycket jag saknar han,men i dag brast det,jag känner mig verkligen helt tom! Gnager i hjärtat att vara utan honom,han är verkligen one of a kind,och jag saknar honom så det gör ont. Varenda dag.
 
Jo allt är bra med carlito tack, han har ståt denna v så jag visste säkert att han ej va skadad har släppt han på ridbanan i tor och inga fel på han, visade upp sig som en hingst och kutade runt runt.

Har pratat med han som körde på oss och han sa inte mcket , frun sa vid ett annat tillfälle att han var arg och att vi behöver fan inte rida på den grusvägen när vi vet att han åker hem den vägen på lunch

Tur att allt gick bra hur eller hur
 
Ååååh...om det ändå fanns mer timmar på dygnet!!!
Heltidsplugg, deltidsjobb, familj och praktik är svårt att kombinera med häst. Nu är dessutom kompisen bortrest så jag får ta hand om hennes två oxå. Vilket betyder 4 boxar att mocka, 16 höpåsar att packa och 4 vattentunnor att fylla. Pust!
Gammelhästen kommer även att tas bort i veckan så allt känns lite tungt pga det.
Regnet och leran gör ju sitt till oxå...

Fan va gnällig jag e :/
Får se till att ta tag i mig själv igen
 

En liten film från idag. Om någon undrar varför jag bara rider framåt utan att ta tillbaka så mycket så är det för att jag tycker just nu behöver hon först o främst ridas fram till bettet. Även om det blir springigt. Kommer ta tillbaka och korta upp lite mer snart. Efter några minuter på ridbanan avslutade vi med en galopp på regnmjuk grusväg. Jättehärligt!

@KrullTroll jobbigt att känna sig stressad. Jag har absolut mer häst än vad jag har tid till så vet hur det känns ibland.

@powerm84 Så tråkig inställning den gubben verkar ha... vill du stå kvar där?

@Fibusen jag har missat, varför har du lämnat bort honom?
 
@sassiball, hatar känslan av stress. Men vet att det antagligen bara är tillfälligt. Snart vänder det och allt känns skitkul igen. Bara att bita ihop :)
Hon ser fin ut, och tycker det är trevligt att se när man rider på istället för att krulla ihop i ett undertempo. :up:
 
min lilla fick hoppa två hinder i rad med bom 6 meter innan. Hon tog sig an uppgiften väldigt bra, tyckte inte alls att det var lustigt med flera hinder så kort inpå varandra. Innan har jag bara hoppat enkelhinder eller galopperat över 2 bommar med 17 meter emellan. Jag är nöjd! På fredag är dte träning igen, för ny tränare. Hoppas denna matchar oss bättre :)
 

En liten film från idag. Om någon undrar varför jag bara rider framåt utan att ta tillbaka så mycket så är det för att jag tycker just nu behöver hon först o främst ridas fram till bettet. Även om det blir springigt. Kommer ta tillbaka och korta upp lite mer snart. Efter några minuter på ridbanan avslutade vi med en galopp på regnmjuk grusväg. Jättehärligt!

@KrullTroll jobbigt att känna sig stressad. Jag har absolut mer häst än vad jag har tid till så vet hur det känns ibland.

@powerm84 Så tråkig inställning den gubben verkar ha... vill du stå kvar där?

@Fibusen jag har missat, varför har du lämnat bort honom?

Dels pga att det körde ihop sig med stallplats,och dels tidsbrist. För att göra en lång historia kort: Flyttade han närmare hem,till en kanonfin,stor,underbar lösdrift. Flyttade dit september förra året. Han är väldigt känslig i magen (om du minns så hade vi ett rejält kolikfall vintern 2012,trodde jag skulle förlora han då) så jag var orolig för hur han skulle reagera med flytt och allt,magen höll sig ok,lite för lös,men endå bajshögar om vi säger så,men när frosten kom i slutet av November så brakade magen helt och det rann ur han,i samma veva började vi fodra med hösilage. Bråkade med magen hela vintern,visade sig att han inte tål hösilage alls,med hö vart magen bra,men det fanns ingen lösning på problemet mitt i vintern med käle i marken,så försökte hitta annan plats,och i Februari så gav jag upp efter en massa pusslande med mat,magpulver osv och skickade iväg han på utbildning. Där hade gammalt gräs smält fram i hagen så han åt hellre det än hö,så han RASADE i vikt,och i slutet av April fick jag hem ett benrangel. Fick i samma veva äntligen plats i stallet jag stått i kö hos sen i vintras,så vi flyttade dit.

Väl där så är prio ett att få upp han i vikt såklart,han ökade helt ok tack och lov.

Jag började också jobba första Februari efter 14 månaders föräldrarledighet,ett helt annat schema är vad det var när jag slutade,skulle nu jobba 08-20 dom dagar jag jobbade,och jag gick upp på heltid direkt,och planen var ju att ha han på lösdrift för att få mer tid till sonen hemma,dvs att man bara behövde åka dit och rida och åka hem,och dom dagar jag jobbade så behövde jag inte dit alls om jag inte ville. Visitering,tillsyn,och allt ingick såklart!

Nu vart det ju plötsligt stall,där jag behövde åka varje dag till. Utevistelsen var inte som jag trodde,och hästarna kom in före kl 15 om det regnade,vilket gjorde att det skulle vara omockat en evighet åt korven,eftersom jag skulle kunna vara där tidigast 20.30,och hur kul är det att stressa ut halv nio på kvällen efter ett 12-timmars pass? Skulle bara vara att vakna på morgon,jobba,åka till stallet,sova. Skulle varken hinna träffa gubben eller sonen. Min kompis stog i samma stall och lovade att mocka dom dagar jag jobbade,men kändes hemskt att kräva så mycket,samt att hon själv var nog redan i tanken då på väg att flytta hästen (vilket hon gjorde sen också),provade söka medryttare,men fick inget napp som dög,så satt då ut en fodervärdsannons,och fick hur många svar som helst. Eftersom läget var ganska akut så åkte han snabbare än vad jag själv hann med.

Han kom verkligen till en helt underbar tjej,och hon tar mer än väl hand om honom,och han har blivit sååååå fin (han var ju fortfarande smal när han åkte),så jag är inte alls missnöjd på något sett med henne,inte det minsta,men i MITT hjärta så gör det ont!

Har nu en lösning iallafall,vi är mer än välkomna tillbaka till lösdriften,jag kommer få en egen lösdrift där jag helt och hållet bestämmer foder och hur mycket (dom andra behöver inte i närheten lika mycket mat som korven,så jag fick mata på mycket extra på sidan av),lösdriften byggs så att han kan få sällskap av 1-2 till. Var även en tjej som svarade på fodervärdsannonsen,men då hade han redan hunnit åkt,men hon var intresserad av att hjälpa mig några dagar i veckan iaf,och bor i närheten av lösdriften,så vi kan nog få ihop bra och regelbunden ridning,trots mina jobbdagar. Så det finns en väldigt bra lösning som bara står och väntar på oss. Men kontraktet med fodervärden finns där,och även om det inte gjorde det så skulle jag inte ta hem han på studs endå. Vi har precis köpt hus,och flyttar in den sista Oktober,så jag vill gärna komma igång med det och se så det inte drar iväg allt för mycket pengar på huset också,sen rök en stor del av våran buffert till lagfart,pantbrev,handpenning osv,så vill jobba upp den först. Nu bor vi ju i hyresrätt,så nu har man ju samma kostnad varje månad och har haft mer koll än vad jag kommer ha nu.

Så,jag får se när han kommer hem igen,det kommer nog dröja. Men vi kommer sätta upp och göra klart lösdriften nu inför vintern för säkerhetsskull så det finns klart OM han skulle komma hem i förtid (fodervärden har tyvär en sjukdom som gör att allt kan braka ihop en vacker dag) så vi inte hamnar i samma sits som förra året när vi inte kunde bygga/ändra något pga tjälen. Hagen kommer vara öppen som vanligt så dom hästarna som står där nu kommer bara få en extra ligghall under tiden han är borta,så ingen större fölust för nån av dom! ;)
 
Senast ändrad:
Dels pga att det körde ihop sig med stallplats,och dels tidsbrist. För att göra en lång historia kort: Flyttade han närmare hem,till en kanonfin,stor,underbar lösdrift. Flyttade dit september förra året. Han är väldigt känslig i magen (om du minns så hade vi ett rejält kolikfall vintern 2012,trodde jag skulle förlora han då) så jag var orolig för hur han skulle reagera med flytt och allt,magen höll sig ok,lite för lös,men endå bajshögar om vi säger så,men när frosten kom i slutet av November så brakade magen helt och det rann ur han,i samma veva började vi fodra med hösilage. Bråkade med magen hela vintern,visade sig att han inte tål hösilage alls,med hö vart magen bra,men det fanns ingen lösning på problemet mitt i vintern med käle i marken,så försökte hitta annan plats,och i Februari så gav jag upp efter en massa pusslande med mat,magpulver osv och skickade iväg han på utbildning. Där hade gammalt gräs smält fram i hagen så han åt hellre det än hö,så han RASADE i vikt,och i slutet av April fick jag hem ett benrangel. Fick i samma veva äntligen plats i stallet jag stått i kö hos sen i vintras,så vi flyttade dit.

Väl där så är prio ett att få upp han i vikt såklart,han ökade helt ok tack och lov.

Jag började också jobba första Februari efter 14 månaders föräldrarledighet,ett helt annat schema är vad det var när jag slutade,skulle nu jobba 08-20 dom dagar jag jobbade,och jag gick upp på heltid direkt,och planen var ju att ha han på lösdrift för att få mer tid till sonen hemma,dvs att man bara behövde åka dit och rida och åka hem,och dom dagar jag jobbade så behövde jag inte dit alls om jag inte ville. Visitering,tillsyn,och allt ingick såklart!

Nu vart det ju plötsligt stall,där jag behövde åka varje dag till. Utevistelsen var inte som jag trodde,och hästarna kom in före kl 15 om det regnade,vilket gjorde att det skulle vara omockat en evighet åt korven,eftersom jag skulle kunna vara där tidigast 20.30,och hur kul är det att stressa ut halv nio på kvällen efter ett 12-timmars pass? Skulle bara vara att vakna på morgon,jobba,åka till stallet,sova. Skulle varken hinna träffa gubben eller sonen. Min kompis stog i samma stall och lovade att mocka dom dagar jag jobbade,men kändes hemskt att kräva så mycket,samt att hon själv var nog redan i tanken då på väg att flytta hästen (vilket hon gjorde sen också),provade söka medryttare,men fick inget napp som dög,så satt då ut en fodervärdsannons,och fick hur många svar som helst. Eftersom läget var ganska akut så åkte han snabbare än vad jag själv hann med.

Han kom verkligen till en helt underbar tjej,och hon tar mer än väl hand om honom,och han har blivit sååååå fin (han var ju fortfarande smal när han åkte),så jag är inte alls missnöjd på något sett med henne,inte det minsta,men i MITT hjärta så gör det ont!

Har nu en lösning iallafall,vi är mer än välkomna tillbaka till lösdriften,jag kommer få en egen lösdrift där jag helt och hållet bestämmer foder och hur mycket (dom andra behöver inte i närheten lika mycket mat som korven,så jag fick mata på mycket extra på sidan av),lösdriften byggs så att han kan få sällskap av 1-2 till. Var även en tjej som svarade på fodervärdsannonsen,men då hade han redan hunnit åkt,men hon var intresserad av att hjälpa mig några dagar i veckan iaf,och bor i närheten av lösdriften,så vi kan nog få ihop bra och regelbunden ridning,trots mina jobbdagar. Så det finns en väldigt bra lösning som bara står och väntar på oss. Men kontraktet med fodervärden finns där,och även om det inte gjorde det så skulle jag inte ta hem han på studs endå. Vi har precis köpt hus,och flyttar in den sista Oktober,så jag vill gärna komma igång med det och se så det inte drar iväg allt för mycket pengar på huset också,sen rök en stor del av våran buffert till lagfart,pantbrev,handpenning osv,så vill jobba upp den först. Nu bor vi ju i hyresrätt,så nu har man ju samma kostnad varje månad och har haft mer koll än vad jag kommer ha nu.

Så,jag får se när han kommer hem igen,det kommer nog dröja. Men vi kommer sätta upp och göra klart lösdriften nu inför vintern för säkerhetsskull så det finns klart OM han skulle komma hem i förtid (fodervärden har tyvär en sjukdom som gör att allt kan braka ihop en vacker dag) så vi inte hamnar i samma sits som förra året när vi inte kunde bygga/ändra något pga tjälen. Hagen kommer vara öppen som vanligt så dom hästarna som står där nu kommer bara få en extra ligghall under tiden han är borta,så ingen större fölust för nån av dom! ;)
Ok, jag förstår, låter kämpigt men så skönt att han mår bra i alla fall :)
 
@Cherarriduracell kul när det går bra :)
Håller tummen för tränaren, måste själv ta tag i just tränar-biten. Får bli nästa grej på listan :)
eller hur! Har själv inte tränat för tränare på LÄNGE, är kräsen och har haft svårt att hitta tränare som funikar för både mig och hästen. Nu har jag en lättare häst så jag hoppas på att jag hittar nån, i alla fall. Men det är så jobbigt och tråkigt fram tills man hittat rätt!
 
eller hur! Har själv inte tränat för tränare på LÄNGE, är kräsen och har haft svårt att hitta tränare som funikar för både mig och hästen. Nu har jag en lättare häst så jag hoppas på att jag hittar nån, i alla fall. Men det är så jobbigt och tråkigt fram tills man hittat rätt!

Har ridit för två tränare de senaste åren som jag verkligen gillat. Men den ena har flyttat och den andre har inte lektioner längre :(
Trögt att hitta nån ny bra :/
 
Här har vi fått snö! Som tur var hade Dolly trakthål för brodd så de är inskruvade men jag får omskott först på måndag så den här veckan får jag (eller rättare sagt Dolly...) leva med enorma styltor...
Min tränare var ut idag men vi kunde bara arbeta i skritt. Jag gjorde ingen uppsittning men vi fick igenom några grejer från marken som jag känner mig väldigt nöjd med. Jag tror att hon ska få en veckas vila tills omskoningen innan vi kör igen.
 
@Sar, åh snö!! :love:

Ikväll fick sig Våd en ordentlig genomkörare på töm. Och jäklar vad energi hästen har!
Inte konstigt att det gått pannkaka nät jag ridit. Jag har verkligen inte kondisen att uppsuttet jobba honom som jag kan göra från marken.
40 minuter tog det innan han lossnade och jobbade som jag önskade. Och jäklar vad fin han blir då :love::d
Nu har han iof stått en del sista veckan så lite extra överskott kommer nog därifrån. Men jag får jobba på min kondis och styrka helt enkelt. :o:up:
Väldigt nöjd vart jag iaf över honom till slut :D
 
@Sar Snö?? Fy bubblan håklller jag mig hellre till regn och mer ridvänliga marker.

@Cherarriduracell Hoppas den här tränaren klickar bättre. Dock skulle jag prova 2 ggr för samma tränare. Ibland behöver vissa bilda sig en uppfattning. Första gången jag tränade för min förra när jag precis börjat rida igen så kände jag Jaha.. Det här var ju helt värdelös, inget givande alls. Sa knappt nånting under passet. Gången efter blev helt annorlunda.
Hoppas du hittar rätt :)

@KrullTroll Bara att ut och springa :p själv blir man genomsvett efter 20 min på hästryggen så jag borde göra samma. Dock har jag svårt att lossa dem från marken. jag har mycket lättare när jag sitter på.

Min har en veckas ledig nu. Skulle varit och tävlat i söndags men han kändes lite matt. Hoppas det är en mindre sträckning och inte växtvärk :S

Känns han inte bättre i slutet på veckan ska vi åka in och kolla så att det inte är erlichias.

Här kommer 2 filmsnuttar från våra 2 senaste tävlingar.
Första i Skövde mjag vart rätt dålig i min diabetes så tanken var gå in kör 2 språng gå ut men runt kom vi.

Hmm såg att jag skrivit fel *s* Nilmar ska det ju vara och Skövde inte Falköping.

Sedan var vi iväg till Mariestad och hästen var vrålstark. Riktigt superdåligt väder (ösregn) så det var upp på hästen in på framhoppningen och den var kaotisk men Nilmar skötte ig. Jag vart lite skraj över så att vi inte skulle rida över några små hästar på framhoppningen de studsade och for framför och min var stark och drog. Hoppade inte ens fram på oxern utan bara på räcket.

Livsfarlig funktionär som kikade fram precis när jag red förbi också och världens mest tråkiga bana men är supernöjd.


Eftersom jag aldrig åkte till Falköping med Nilmar så tog jag gammeltanten. Hon fick komma ut och lufta sig lite. Startade 1m då det är första gången ute på ca 1 år och hon hoppade som en kråka men vill visa det i alla fall. Misade det men hästen gjorde ett stort hopp in på banan körde upp huvudet stack ut tungan och bara Yeah matte nu kööör vi *s*


Motivation är lite mer tillbaks. :bump:
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Fast nu är det ju lite tränares uppgift att behålla elever. är man generellt otrevlig och vägrar förklara när elever inte förstår, varför ska eleven då fortsätta betala för instruktioner hen inte kan tillgodogöra sig? Det är inte det att jag måste bli uppmuntrad av instruktören för att vilja träna, jag kan mycket väl rida för nån som säger att jag rider som skit OM denne även förklarar varför det inte går bra, vad jag gör fel, hur det påverkar hästen och hur jag ska göra istället. Att bara sitta och misslyckas, missförstå och uppmuntras vara brysk mot hästen i 30 minuter är inget jag är sugen på att göra om, liksom. problemet var ju inte att hon var för tyst, utan att jag genomgående hade svindålig känsla och fick instruktioner som går rakt emot all traditionell ridlära, utan förklaring till varför man ska göra så. @Diabetikern

Personen i sig är en superduktig ryttare men fungerade inte som tränare för mig. Jag kan säkert lära mig att uppskatta träningarna men jag har inte lust att lägga ner flera tusen på att lära mig att få ut nåt av en träning. Jag vill ju må bra och ha kul och känna att jag utvecklas när jag tränar, inte känna mig förvirrad och psykiskt nedbruten.
 
Förstod inte att passet var så illa från första inlägget då skulle inte jag heller gå tillbaks :)

Vet bara att vissa tränare kan man behöva rida 2ggr för att de ska bilda sig en uppfattning och komma med bra tips och idéer. När jag tränade för förra så tyckte jag inte det gav nånting för tränaren sa knappt bu eller bä. Däremot när jag kom nästa gång så kom det en hel uppsjö och jag vart kvar hos denne ett bra tag.
Tyvärr så flyttade denne utomlands och då fick jag snällt leta vidare.

Hopps du hittar en tränare som passar både dig och hästen och som stannar :)

@Sar Tack vad snälla ni är :D
 
Ojoj allt känns lite läskigt! Ny häst 4år, stor snygg och lite vild! Tror ni att det kommer att kännas bättre? Hämtade honom i lördags, red sö och måndag i ridhus, lite cirkus men mest dåligt självförtroende från mig, har ju ridit varje dag i flera år men på min okomplicerade kallblodstravare, se avatar, och detta är ju en ridhäst! Ett halvblod, som jag drömt om senaste åren, och som nu känns som en skrämmande och avancerad historia som får mig att känna mig såååå mesig! Upprepar frågan: Tror ni att det kommer att kännas bättre? Kanske redan imorgon...? Rider lektion i kväll för min vanliga tränare som ännu inte träffat hästen, hon kommer nog att säga att han är halt, det säger alla att hon säger om alla hästar, men han gick igenom böjprov o longering i fredags, så det vill vi inte tro på. Men jag kan ju inte rida! Fladdrar med händerna och stör det stackars livet, och inte tydlig heller, vet knappt vart vi ska i ridhuset för jag blir så nervös....mamma mia vilken mespropp jag har förvandlats till på tre dagar. Å så är han så stor oxå, och snygg och jag är gammal och tjock, känner igen känslan av att vara nyförälskad och skräckslagen! Förlåt för detta babbel, vill egentligen bara vara med i er tråd! Hästen heter Jack efter Fetcher N och fullblodsmamma Russie of Rapsodie och är född i juni -10. Inriden, och jag står där det finns hästkunnigt folk att tillgå men det känns iallafall lääskigt. Ge mig stöd snälla!
 
@Diabetikern att jobba Våd på töm är en ny kunskap gör mig som kom med att jag började tömköra inför inkörningen.
När han är på "rusa humör" så fubkar tömmen bra då jag inte orkar rida honom så "hårt" i såpass tempo så länge. Funderar på att kombinera töm och ridning en dag. För att se om känslan håller sig kvar även när jag sitter upp. :)
 
@Blipp Det kommer att gå kanonbra ska du se. Du har en tränare, du står nland hästkunnigt folk ochdu har ju verkar ha koll på dina brister och det är det definitivt inte alla som har.
Välkommen till tråden :-D
Dka bli kul att även följa er.

@KrullTroll Ja det kan ju bli kanon. Du får igång honom och sen kan du sitta uppoch fortsätta. Då kommer du ju till skott direkr med ridningen. Kan ju inte nli bättre.

Idag fick Nilmar en skrittur i skogen. Jag är ledig varannan tisdag och det är helt underbart! Rida i dagsljus. :-)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
848
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
65 66 67
Svar
1 331
· Visningar
43 826
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp