10:orna del 7

*KL*

@super Usch vad jobbigt med boxvila, gott att det är på väg åt rätt håll nu iallafall! :) Bra att dryfta detta med fler unghästägare :)

Idag hade vi en prövning ytterligare, han vägrade gå igenom motorvägsviadukten som vi måste passera för att komma till ridhuset, där vi skulle rida en lektion. Stegrade, bockade och levde rövare :crazy: och till sist kunde jag inte stå där och bråka mer för alla bilar som kör på vägen, blir farligt. Han ville inte heller gå med mig skall tilläggas :mad: Vi är inne i en testperiod som verkar förvärras av överskottsenergi som han inte kan kanalisera.

Gjorde helt enkelt så att jag vände helt om och gick i motsatt riktning bort till en annan ridbana. Vi mötte instruktören på vägen som glatt hakade på oss dit istället. Och hästen arbetade villigt som en gud i paddocken efter det :o:)

Jag har pratat med stallägaren om vårt problem och jag har börjat leta alternativ. Tror att det blir ohållbart i längden det här tyvärr. Han får jobba två veckor till nu, ridning varvat med ledarskapsövningar och lastträning. Sedan får han åka på semester några v där det finns kanonhagar. Under tiden letar jag på en bättre lösning. Det här är inte roligt..
 
@Wembley Fy vad jobbigt och läskigt med sådana våldsamma protester! Min är alltid väldigt övertalningsbar men sedan explosiv och rädd för småsaker. Som häromdagen så skulle jag tömköra lite på ridbanan och han blev rädd för något utanför ridbanan och kastar sig så hejdlöst att han tappar balansen och går omkull.. Då är man glad att man inte sitter på!! Så för mig skulle det som sagt bli ohållbart med liten hage, när han går i stor hage så tar han ut överskottsenergin på sina kompisar och blir mycket trevligare på alla sätt!!

Nej boxvilan var inte kul, han hade trampat upp ett djupt hål i kronranden och jag lyckades inte rengöra det in på djupet så det blev tyvärr infekterat. Så tripp till vet med gipsning av såret, Hippotrim och ordinerad boxvila.. Jag kan konstatera att jag har en riktig klumpeduns för sedan när jag släpper i en liten hage så lever han rövare och trampar sönder ballen på andra framhoven samt är lite svullen i kotan!.!. Men nu är alla sår äntligen läkta och han är ridbar igen..
 
  • Gilla
Reactions: TBT
Igår satt jag upp och red själv utan tränaren som höll oss i handen, så himla roligt! Det känns helt sjukt att ha " backat" så här långt i inridningen men jag tror att både jag och hästen behöver det här. Jag har börjat ge extra magnesium och jag tror att det påverkat positivt! Idag skoddes Dolly och skötte sig utmärkt.
Angående hagar och täcken så har Dolly nu ett vintertäcke, hon är en riktig fryslort. Hon går i hage med ett ungsto, underlaget är toppen men jag hade hörna önskat att den vore större. Nu har ju jag flyttat frpn en stor lösdriftshage med tillgång till ridhus till boxplats ned mindre hage men det känns som ett " uppbyte". Jag har full kontroll på ev. nya hagkompisar och på fordringen och ridvägarna är toppen. Man får helt enkelt göra en sammanslagen bedömning...
 
@Wembley Jobbigt. Jaghar turen att mina hagar är så pass stora att de fungerar både som sommar/vinterhagar ( har 2stycken att variera mellan) och det är kuperad terräng så när mina vilar håller de sig sysselsatta ändå.

Nilmar går även när han får lite vila. Skritturer i skogen för att bara ta det lugnt med skallen inga nya intryck eller lära utan bara lunka på men ändå för att få "jobba" lite. Det gör att han inte exploderar och lever livet i hagen :)


allmänt

Joggade Nilmar lite igår och Yäy. Han var riktigt fräsch så han får följa med till träningen ikväll, Vi får se hur mycket vi är med på troligtvis inte hela. Men ändp. Yäy!
 
@TBT Hur går det med din stackars fot och din vildbasare till häst?
Tackar som frågar:) Träffade en ortopedläkare idag = sjukskriven 6veckor till, blä.... Pållen är på uppfostringsanstalt:angel: Han sköter sig ok även om han just nu är piggelin. Inga dumheter alls, skönt. Hämtar hem honom om 2 veckor, då får vi hoppas jag kan longera lite. Sen blir det vila tills foten är redo för ridning igen.

Hur går det med Mysen? Är du igång igen efter hans skada?
 
@TBT Men foten läker som den ska iallafall? Tradigt att vara sjukskriven i 6 veckor till!! Bra att pålle sköter sig och hoppas att han håller sig på mattan i fortsättningen när han kommer hem oxå!

Jag har idag ridit för andra gången på tre veckor idag, han bockade en gång med en liten bakutspark och drog iväg lite efteråt, jag trodde att nu blir det åka av så då praktiserade jag min one rein stop som jag tränat in och jag måste säga att det fungerade lysande! I övrigt så var han jätte duktig!!

Jag har jobbat med att han ska runda sig och flytta sig undan innerskänkeln samt söka sig framåt neråt och sakta dra tyglarna ur händerna som avslutning och det sitter redan jätte bra i skritt och trav, i galoppen är vi inte riktigt där än men vi har å andra sidan bara galopperat tre ggr så det hade nog varit lite mycket begärt.. ;) Jag tycker även att framåtbjudningen kommer mer och mer så bara han håller sig skadefri nu så ska det nog gå bra!! :)
 
Idag är första gången Dolly börjat slappna av i tömkörningen, sökt sig nedåt och faktiskt kommit i jobb några korta sekvenser. Till skillnad mot att flascha omkring med höga benlyft och kort och spänd överlinje. Det blev bara vänstervarv idag då det han bli så väldigt mörkt.
Har börjat träna på att ha henne lös på stallgången också så hon ska ha full möjlighet att sänka huvudet och slappna av, gick utmärkt vid " påklädning" men rätt uselt vid " avklädningen".
 
Min har fått hoppa igen! Hade med oss fotograf den här gången så fick lite fina bilder :) Första gången vi hoppat mer än ett par enstaka hinder. Jätteduktig var hon! Vi har fortfarande lite problem med att hon inte tar bettet som jag vill, men det blir allt bättre så det är nog bara att vänta ut... Hon gav lite blandade språng, högt och lågt och fint och fult ;)

image_zps23110899.jpg

image_zpsf6a7ed13.jpg

image_zps4e9f972a.jpg

image_zpsf06cb604.jpg

Vilka bra position du har över hindrena!
Duktig häst också!
 
@super Jodå foten blir bättre. Hoppar ff på kryckorna utomhus och längre sträckor. Har riktigt ont om jag är uppe på benen för mkt. Ska börja med sjukgymnastik nästa vecka och hoppas att foten käns både stadigare och rörligare med lite träning.
Kul att det funkar så bra med din häst.

@Sar Skönt att din sköter sig vid ridning. Har du inte lite bilder på ditt fina sto , hon är ju bara så snygg:)
 
@Sar Skönt att din sköter sig vid ridning. Har du inte lite bilder på ditt fina sto , hon är ju bara så snygg:)

Nå, sköter sig ibland ;) men de bra gångerna börjar överväga de dåliga! Ska försöka ta några nya kort så ni får se före och efter bilder ( hon var väldigt mager ich muskelfattig då hon kom..... Nu är hon lite tjockare men fortfarande muskelfattig...
Håller tummarna att foten blur bra snabbt!
 
Tänk, nu har jag ridit på min nya häst nio gånger, och bara ramlat av en! Det börjar lugna ner sig hos oss, Jack har vant sig vid hundar och ungar och att det är många människor som sysslar med många hästar hela tiden. Han är en lugn typ vad det verkar. Har nu suttit upp utan hjälp de senaste gångerna trots att foten knappt fungerar. Allt känns bättre, mina händer fladdrar och jag har satt en snodd i sadeln att hålla i och idag gick han som en klocka, det kändes mycket märkligt till en början att vara så stilla i handen men hästen svarade med samling och takt! Har bokat sadelprovare och hoppas nu hitta en perfekt sadel, haha. Red Janne på en lång uteritt i går och han var galet pigg, som en flipperspelskula, spänd och när jag släppte så flög han iväg. Han kommer inte att må bra av att inte ridas, maken och dottern rider ju honom men det är inte på arbetsnivå och han behöver mycket stimulans för att inte vara heeet. Mannen måste helt enkelt engageras mera i hästlivet. Åker till fastlandet i helgen så nu skall nykomlingen få 3 dagars semester, det kan han behöva. Funderar på att köpa ett biltema täcke, är det skräp? det kostar ju nästan ingenting...
 
@Blipp Vi har några hästar i stallet som har Biltemas regntäcken och det jag har reagerat på är att dom verkar vara väldigt stora i halsen. Passar nog bara på en häst med kraftig bog. Funderade själv på täckena innan jag såg hur dom satt på dessa hästar och har insett att dom inte kommer att passa min häst med lite smalare bog.
 
@Blipp Vi har några hästar i stallet som har Biltemas regntäcken och det jag har reagerat på är att dom verkar vara väldigt stora i halsen. Passar nog bara på en häst med kraftig bog. Funderade själv på täckena innan jag såg hur dom satt på dessa hästar och har insett att dom inte kommer att passa min häst med lite smalare bog.

Jepp, de ligger jättebra på våra nordisar. Rejäla i halsen och rymliga i storlekarna. :)
 
har bara skummat igenom lite nu då det skrivits jättemycket sen jag var här inne sist

som ni mins blev jag och hästen påkörda men allt gick bra som tur var förutom bilen.. har varit dryga v nu så inte orkat vara inne och läst eller orkat ridning

vi skrev ju försäkring (hans) med frun, han har ej pratat med mig eller frågat än hur det gick, frun säger att de är ju vårt fel man ska inte vara på grusvägar och rida om ej hästen är trafiksäker:rage: men de ärrrrrr han ju var ju nått annat han blev rädd för.

sen sa hon att hon sagt till manen sin att när han ser hästar ska han stanna men sa till mig ja vi får ju hoppas att de inte kommer andra bilar:rage: för det här kommer nog inte bli första gången

därför har jag ej ridigt mer än en långrunda då förbi traktorer och bilar utan han reagerar...

allfall så bestämde jag mig för att bytta stall, hon som var med mig och red när det hände skulle flytta med först men blev ej så

när jag sa till att jag skulle bytta stalla sa hon inte så möe frågade inte ens varför då har jag varit över 3 år där:cautious:

de nya stallet har jag varit i innan för fler årsen som medryttare till en häst med asjobbig ägare men stallägarna där är så goa hjälpsamma man känner sig välkommen och jag sa om de någon gång blir ledigt vill jag ha häst där(är bara 2 boxar och lösdrift) och nu var de ledigt och dom skulle inte ha fler inhyrda alls men jag fick gärna då dom tyckte bra om mig:)

så jag har letat runt efter sällskap och nu e de bestämt nästa v flyttar vi och han ska bli plastpappa till ett föl som precis lämnat mamman, så jag är själv om stallet blir som mitt eget får göra vad jag vill underbara ridvägar och många hästfolk i närheten så jag slipper rida själv som jag nästan alltid gör nu.

minuset är ingen ridbana utan för stallet och mycket sämre standard på de nya men fördelarna övervinner, sen har jag köpt transport nu så kommer åka och träna ist
 
Idag var jag och hälsade på lillfjant på uppfostring. Passade på att fota då vädret var ok idag.
Det är av förklarliga skäl inte jag som rider. Fick hänga vid staketer med mina eländiga kryckor ist:mad:
DSC_0467-1_zpsnifxdg0_edit_1414952098791_zpstavdtfm6.jpg

DSC_0483_zpsdd1s2xt_edit_1414952908087_zpshbqcvhbf.jpg

Vilken snygging han är!

*kl*
Idag har jag bara varit ute och gått i skogen med Dolly men känner mig ändå så glad och stolt! Helt ospänd, har mött fyrhjuling med sladd utan några som helst problem! Jag hoppas nu att jag snart ska ha " mutat" in en slinga så jag vågar rida den uppsuttet! Lektion imorgon!
 
@powerm84 men shit vilka typer!! O_o
Förstår att du flyttar...

Här har det varit en tung vecka. Min gamle fodertant togs bort igår lördag så veckan har varit en lång väntan på det hemska som skulle ske :(
Igår var redigt tufft, när jag och hennes ägare ledde bort henne till platsen där hon skulle få somna in och begravas kändes det som benen inte skulle bära mig längre. Och när vi sen vänt ryggen till och börjat vår vandring bort och skottet brann av så gick jag sönder inuti :cry:
Men nu har hon inte ont längre och får återförenas med sitt föl som dog i magen för 2 månader sen. Hon behöver nog sin mamma där på de gröna ängarna.
16167_10152542648173789_2566726180487448060_n.jpg


Att åka till stallet idag var tufft. Men Våd steg fram och visade vilken klippa han är. :love:
Tog ner honom till ridhuset och släppte honom då jag inte hade inspiration för att rida. Först bralla han mest runt. Gjorde sen lite av de gamla vanliga markövningarna. Men så började han cirkulera runt mig så jag spann vidare och testade för första gången att löslongera honom och han är sååååå jäkla underbar!! Hade lyssnade på min röst och följde mitt kroppsspråk totalt.
I en stund av sorg och smärta så visade han mig varför jag håller på med hästar och gav mig en varm känsla av respekt, kärlek och samhörighet. Tårar av sorg byttes mot tårar av lycka och tacksamhet. Är helt slut nu efter alla känslostormar. Underbara häst!!!:love:

10606009_10152438440453789_4788486639789708480_n.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
828
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: zarmino
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
39 450
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp