10:orna del 7

Hans pappa var fjording/knabstrupper och mamman var varmblod. Alltså en tjuvparning och eftersom mamman gick elit-lopp i travet blev inte ägaren alls glad och fölet skulle inte ha överlevt om inte en tjej tagit emot honom som litet föl. :( Sedan fick han flytta till sin nuvarande ägare vid 6 månaders ålder och nästan strök med när det visade sig att han var proppfull med bandmask :nailbiting: Men nu mår han toppen förutom att han vill göra mer än bara gå i hagen, han är oinriden nu men vi ska väl börja jobba på det när han funnit sig till rätta här. :D

Åh! En oäkting till :D KUL!
Min Våd är ju resultatet av att hans ömma moder rymde in till en unghingst hos uppfödaren. De sprang ihop i 15-20 min innan gubben fick särat dom och han trodde att hon hade "klarat" sig. Sen tänkte han inte mer på det, hade en tuff höst och vinter då hans fru dog och tyckte väl at Tindra (stoet) var väl tjock.
Så den 2 februari 2010 så kom hon inte först till matningen i lösdriften som vanligt och han fick syn på henne längst ner i hagen. Dock undrade han varför hon trängt upp en älgkalv i hörnet, han pulsade ner i meterhöga drivor med snö och där stod lille Våd :love:
Tindra är ett mycket fint sto med bra stam som gubben hoppats mycket på. Hon är nu 8 år och har inte tagit sig en gång efter äventyret med Våds pappa. Hon har ställt sig så fint för hingst alla somrar, men inget blir det trots olika hingstar och koll hos vet för att se att allt ser bra ut. Sommaren 2013 så var hon hos vet som hittad stora fina äggblåsor så hon kördes direkt till hingst, ställde sig fint men inget föl.
Så Våd är speciell på många vis. Och när han "beter" sig så kan jag ju alltid skylla på att han är en oäkting och även liten inavlad (farmors far och morfar är samma häst) ;)
 
Hans pappa var fjording/knabstrupper och mamman var varmblod. Alltså en tjuvparning och eftersom mamman gick elit-lopp i travet blev inte ägaren alls glad och fölet skulle inte ha överlevt om inte en tjej tagit emot honom som litet föl. :( Sedan fick han flytta till sin nuvarande ägare vid 6 månaders ålder och nästan strök med när det visade sig att han var proppfull med bandmask :nailbiting: Men nu mår han toppen förutom att han vill göra mer än bara gå i hagen, han är oinriden nu men vi ska väl börja jobba på det när han funnit sig till rätta här. :D
Men fy, full med bandmask, ush så hemskt. Det brukar man ju inte avmaska föl mot så nu blev jag genast orolig för mina föl här hemma, man kanske borde ta prov.
Tur han klarade sig, mot alla odds :)
 
Hej, har följt denna tråd en evighet nu känns det som men kan inte längre hålla mig med att lägga in ett inlägg. :o På Tisdag får vi hem denna charmiga herre, en korsningsvalack som (självklart) är född -10 och är 152 cm hög. Med tanke på våran tidigare otur med att hitta en häst som kan gå igenom hela proceduren under hästköp så blev jag nästan superförvånad när han gick genom veterinärbesiktningen utan problem :grin: Men nu äntligen ska vi få hem han :love:
10751658_10202640851725700_571171895_n_zps8bd94f23.jpg
10751658_10202640851725700_571171895_n_zps8bd94f23.jpg

häftig!!
 
Nu har vi överlevt foderstrupsförstoppning också, lindrig sådan, av hösilage i hagen. Veterinären ( i torsdags) sa att jag snart kan jobba på klinik, ligger nog något i det :D Behövde inte ringa veterinär i helgen iallafall, det släppte fort men man blir ju nojjig!
 
@Hippocampus Kan ni inte få lite medvind snart!? Hur går det med igångsättningen annars?

Uppdatering från oss!
Fastrullningen i boxen gav inte några men som tur var! :bow:
Vi är igång igen och hon är finare än finast! Vi har hittat ett nytt läge i galoppen, det märks att hon har blivit mycket starkare där. Hon har nu förstått vad jag vill när jag ber henne att vara kvar på bakbenen och galoppera genom kroppen i balans och med bärighet och inte bara skjuta på framåt. Superroligt att glida runt i galopp nu! :D Hon är så galet arbetsvillig! Det märks tydligt hur frustrerad hon blir när hon inte förstår och sen när polletten trillar ner så bara kan hon det. Som om hon säger "- jaha, var det så du menade! Ja men detta kan jag! :up:"
Jag har nog aldrig stött på en häst med detta temperamentet :love:

Igår premiärhoppade vi (med mig på)!! Säkert hela 40cm högt! :eek: Hon har inte hoppat med ryttare sedan i våras och överhoppade sig rejält de första 2 sprången! Hon höll på hoppa stackars matte ur sadeln (som inte hoppat själv på många år). Men jag fick lite blodad tand, vi får nog skutta lite mer snart! :D

10347415_10152664659658113_1385834962079013492_n.jpg


Några bilder från häromkvällen. Jag har köpt en kamera och testade ett objektiv som jag funderar på att köpa, hyffsat okej bilder för att vara i ridhus på kvällen.
885953_10152666133628113_127821944581282772_o.jpg

10633117_10152666134028113_4658442356004776832_o.jpg

1502369_10152666134263113_233704172642430059_o.jpg

10644711_10152666134303113_6341972393834987563_n.jpg

10712598_10152666133908113_1936713414117941675_o.jpg
 
@aida åh....glida i galopp längtar jag efter :d
Kul med hoppningen! Våd gjorde samma sak i början. Hoppade 1 meter över och hoppade av 2 meter före hindret, tok :love: Men nu börjar det sätta sig och hopprädda matte börjar tycka det är roligt :)
 
@Aionee rolig blandning! :) Då förstår jag bättre "prickarna" i ansiktet. Min häst har också en del sådana i ansiktet, men det kommer av Appaloosainslag.
 
Idag har jag för första gången lasttränat. Själv och i grimma så jag hade egentligen bara förhoppningen om att hon skulle ställa båda frambenen på rampen.
Hon gick in två gånger och åt lite havre så det känns bra inför fortsatta träningen. Jag fick dock ställa upp mellanväggen så nu ska jag försöka stänga till den lite mer varje gång tills hon kan gå in i ett trängre utrymme. Efter det börjar träningen i att bli " inskickad"
 
Hoppadr Nilmar lite i söndags. Vilken härlig häst det är.

Så himla cool. Idag har jag en ledig dag men är snorförkyld så ridningen blir lugn. Tänkte köra lite studs och galoppbommar.

Allt som underlättar för mig just nu är bra. :-)
 
Efter ca 1½ månads vila, så var det dags för första lilla ridturen igår. Jag har inte ridit Frasse sedan i maj eftersom han har varit på utbildning hela sommaren och kom hem i början av oktober, och då var det dags för vila direkt. Så det var en skön känsla att få sitta på honom igen, hade glömt hur lycklig man kan bli över att få rida. Från att ha varit en omusklad gänglig tonåring när jag fick honom i december, så har han nu blivit en biffig karl. :D Han har tyckt att det var jättetråkigt att vila, har varit sjövild när jag har promenerat med honom, men han var så snäll när jag klättrade upp igår, trots att det var becksvart ute och småregnade. Han verkade väldigt glad och nöjd över att få på sig sadel och ryttare igen. Jag längtar tills han är fullt igång, så att jag får känna på allt han har lärt sig under sommaren. :)
 
Hade ut Equiterapeut idag och oj vad Dolly tyckte det var skönt! Fick både nålar och blev lite " tilltryckt"
Jag tycker ju att hon ör ngt högre på hennes vänstra korshalva och visst hade jag rätt, hon blev betydligt bättre men är fortfarande inte helt jämn. Har också fått utskrivet droncit ( för bandmask)som jag ska hämta ut nu. Muggen är snart helt utläkt då nu hoppas jag att hennes mage verkligen ska få må bra!
Vila en vecka till, sedan väntar tillridning i 1-2 månader!
 
Igår fick Nilmar prova på lite studs. Körde ett rejält pass.

3 studs i höger varv och 2 studs med ett galoppsteg sedan oxer i vänster varv.

trav och galoppbommar i mitten.

Detta sög snabbt mjölksyra i kroppen men han gjorde det ruggigt bra. Så nöjd så.

vjBJUal-tV
 
Tänkte jag skulle jogga Våd lite i ridhuset bara. Men lätt att jogga en taggad räser-Pelle som tycker det har varit skittråkigt att ta det lugnt.
En annan tjej i stallet ställde fram hinder till sig sin ponny....så ja....vi tog några små skutt. Och jäklar vad han tycker det är kul. Tar i från tårna :D
Var också en hårsmån från att få käka grus då ett spö hade trillat ner från spöhållaren och säkert tänkte anfalla honom :nailbiting::meh:
När sen ponnyn kom lös i ridhuset och brallade förbi oss i 300 knyck däremot, då rörde han inte en fena....

Iaf, vi tog några små skutt på hissnande 50 cm. Sen var han mycket mer intresserad av att koncentrera sig på mig och jag kunde jogga loss honom lite. :love:
 
Fick lite galopp på film idag, det är roligt att se att det faktiskt syns skillnad med och inte bara känns.
Nu är det här i slutet av passet och hon börjar bli lite matt, men det syns att hon har en helt annan bärighet än tidigare. Nu ska vi lära oss att gå fram mer kraftfullt ur detta också, med samma balans och bärighet.
Ja och jag ska lära mig att sitta ner så småningom med och titta upp.

 
Har glömt att uppdatera här, men nu har vi fått hem hästen. :bump:Han är lite för tjock och har varit lite stressad pga att det var första gången han bytte hem sedan han var 6 månader gammal. :o Han har redan sparkat sönder en vattenhink och dragit sönder ett grimskaft på någon sekund (han ryckte upp huvudet och pang sa det med grimskaftet och han backade bara in i vattenhinken i boxen och blev livrädd) och verkar inte riktigt ha koll på sin kropp, men äsch. :grin: Bufflig är han och vet inte riktigt vad personligt utrymme är, men vi lär oss det varje dag så det kommer väl. Just nu gör vi inte mer än borstar honom och planen är väl att vi ska fortsätta så några veckor tills han känner sig hemma. :up:
Lite ängslig är han fortfarande, vill inte vara själv inne och tycker inte att bara en häst är tillräckligt med sällskap heller. Men det är väl för att han känner sig otrygg när allt är nytt. Planen är väl att sätta ihop han med i alla fall en av hästarna så snart som möjligt (ska bara prata med ägaren lite mer om när) och sen ska vi väl flytta ihop alla hästar. Känns verkligen som om han kan få ut mycket av att han en kompis att klia på (ja, första dagen vi släppte ut han i hagen gick han genast fram till en av hästarna i hagen brevid och började klia han på halsen :love:). Det var väl det, här är några bilder från i Tisdags;
IMG_5690_zpsac0420ed.jpg

IMG_5684_zps17dd10c9.jpg

IMG_5677_zps956e96ff.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
848
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
65 66 67
Svar
1 338
· Visningar
44 089
Senast: VLMF
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp