10:orna del 7

Hoppar gärna med här i tråden nu när det börjar hända lite saker med min 10:a!
Jag köpte henne i våras, i samband med att hon blev omhändertagen från tidigare ägare, och jag satt på henne första gången 1:a juni så vi ligger lite efter om man jämför med de flesta här inne! Men så är hon också lite "efter" i kroppen då hon inte fått så mycket att äta under sin uppväxt. I somras växte hon en decimeter och det känns som hon är på väg in i en ny växtfas nu så hon blir nog lite större än jag trodde ;)
img_0869.jpg

Hon är e. Magini-Falleur-Hertigen

Här är en löshoppningssnutt från förra veckan:


Hon är jätterolig att arbeta med, men gillar inte alltid att bli bestämd över =) I kväll ska jag rida henne på vår första dressyrträning tillsammans! Tidigare har vi tömkört med tränare, men nu blir det alltså första uppsuttna träningen! Ska bli så spännande!
Sen blir det vintervila efter jul ungefär, eller tidigare.
 
Hoppar gärna med här i tråden nu när det börjar hända lite saker med min 10:a!
Jag köpte henne i våras, i samband med att hon blev omhändertagen från tidigare ägare, och jag satt på henne första gången 1:a juni så vi ligger lite efter om man jämför med de flesta här inne! Men så är hon också lite "efter" i kroppen då hon inte fått så mycket att äta under sin uppväxt. I somras växte hon en decimeter och det känns som hon är på väg in i en ny växtfas nu så hon blir nog lite större än jag trodde ;)
img_0869.jpg

Hon är e. Magini-Falleur-Hertigen

Här är en löshoppningssnutt från förra veckan:


Hon är jätterolig att arbeta med, men gillar inte alltid att bli bestämd över =) I kväll ska jag rida henne på vår första dressyrträning tillsammans! Tidigare har vi tömkört med tränare, men nu blir det alltså första uppsuttna träningen! Ska bli så spännande!
Sen blir det vintervila efter jul ungefär, eller tidigare.

Välkommen! :)
Är är alla välkomna oavsett vart man e i utvecklingen.
Hon ser himla söt ut
 
Hoppar gärna med här i tråden nu när det börjar hända lite saker med min 10:a!
Jag köpte henne i våras, i samband med att hon blev omhändertagen från tidigare ägare, och jag satt på henne första gången 1:a juni så vi ligger lite efter om man jämför med de flesta här inne! Men så är hon också lite "efter" i kroppen då hon inte fått så mycket att äta under sin uppväxt. I somras växte hon en decimeter och det känns som hon är på väg in i en ny växtfas nu så hon blir nog lite större än jag trodde ;)
img_0869.jpg

Hon är e. Magini-Falleur-Hertigen

Här är en löshoppningssnutt från förra veckan:


Hon är jätterolig att arbeta med, men gillar inte alltid att bli bestämd över =) I kväll ska jag rida henne på vår första dressyrträning tillsammans! Tidigare har vi tömkört med tränare, men nu blir det alltså första uppsuttna träningen! Ska bli så spännande!
Sen blir det vintervila efter jul ungefär, eller tidigare.
Välkommen :)
Gammal hederlig svensk stam. Ser jättefin ut. Växt en decimeter i somras?! Och jag som försökte få min att växa åtmintone någon cm ..
 
Välkommen :)
Gammal hederlig svensk stam. Ser jättefin ut. Växt en decimeter i somras?! Och jag som försökte få min att växa åtmintone någon cm ..

Tack!
Ja hon kände väl att hon hade lite att ta igen... =)

Från i mars (precis efter att jag hämtat henne) & april:

img_5950.jpg

img_6558.jpg

Dressyrträningen igår gick bra!! Hon lyssnade väldigt fint och var ganska avslappnad trots lite störningsmoment då och då! Förutom då alla andra hästarna i ridhuset var längst bort till vänster och vi skulle till höger.. Tränarens kommentar "ja, det är ju ett sto". :D
 
Tack!
Ja hon kände väl att hon hade lite att ta igen... =)

Från i mars (precis efter att jag hämtat henne) & april:

img_5950.jpg

img_6558.jpg

Dressyrträningen igår gick bra!! Hon lyssnade väldigt fint och var ganska avslappnad trots lite störningsmoment då och då! Förutom då alla andra hästarna i ridhuset var längst bort till vänster och vi skulle till höger.. Tränarens kommentar "ja, det är ju ett sto". :D
Haha, den tränarens kommentar tycker jag du kan bortse ifrån. Finns gott om valacker som också har egen vilja. Mina ston har då inga speciella egenheter bara för att de är ston.
 
Tack!
Ja hon kände väl att hon hade lite att ta igen... =)

Från i mars (precis efter att jag hämtat henne) & april:

img_5950.jpg

img_6558.jpg

Dressyrträningen igår gick bra!! Hon lyssnade väldigt fint och var ganska avslappnad trots lite störningsmoment då och då! Förutom då alla andra hästarna i ridhuset var längst bort till vänster och vi skulle till höger.. Tränarens kommentar "ja, det är ju ett sto". :D

Min 10a är oxå efter maini, och de är super lika. Min är lite mer färdig i kroppen än de bilderna du visar. Men fick nästan fundera på om du varit och fotat min lilla dam.

Hur är din i temperamentet?
 
Min 10a är oxå efter maini, och de är super lika. Min är lite mer färdig i kroppen än de bilderna du visar. Men fick nästan fundera på om du varit och fotat min lilla dam.

Hur är din i temperamentet?

Vad roligt! Min är väldigt trevlig, social och självsäker. Pigg, glad och arbetsvillig. Ibland gillar hon inte att bli bestämd över, men samtidigt är hon väldigt lättövertalad och älskar att få beröm. Det finns även en speciell hästgodis som hon gör precis ALLT för =)
Något som stämmer in på din?
 
Vad roligt! Min är väldigt trevlig, social och självsäker. Pigg, glad och arbetsvillig. Ibland gillar hon inte att bli bestämd över, men samtidigt är hon väldigt lättövertalad och älskar att få beröm. Det finns även en speciell hästgodis som hon gör precis ALLT för =)
Något som stämmer in på din?


haha stämmer in mycket, enda skillnaden är att ALLT godis är gott. Super lätt mutad.


Idag har jag haft henne i ett år, mätte henne och trodde att hon vuxit en del. Men bara 3cm på ett år. Men för min del får hon gärna stanna är hon nu är på 172cm.
 
Alltså min häst :love:
Hon är så jäkla rolig! :D

Jag har varit krasslig ett tag och inte orkat rida på en vecka. Så igår kände jag att hon behövde rastas och jag var sent i stallet så ridhuset var ledigt. Släppte lös henne där, men hon var måttligt road av att spralla och leka. Så jag byggde fram ett hinder, det var längesedan och hon brukar tycka att det är roligt. Om hon tyckte!?! :rofl:

Orkar ni inte se hela filmen så titta i alla fall vid 1,10 :D söta, söta lilla dressyrhäst :cautious:


Haha, det syns verkligen att hon gillar att hoppa när hon tvärvänder för att få hoppa igen!
 
Lite rapport från mig och min vilda "Dollyanna"... Jag har en fantastiskt duktig tjej som kommer ut och hjälper mig med inridning nr 2. Dolly är ju en -08 men blev inriden sent och ytterst forcerat och har reagerat starkt på de första stegen efter uppsittning ( jag har tuggat grus ordentligt 3ggr)sedan hon kom till mig.
Från att ha trott att det var ett beteendeproblem till ett utrustningsproblem så lutar jag nu åt att det är en kombinerad variant.. Vi har släckt utrustningsproblemet genom att nu använda en barbackapad men lägger man ett material ( typ spö el likn) på ryggen under rörelse så reagerar hon och skjuter rygg vilket senare övergår till bockning. Lägger man handen reagerar hon inte. Totalt oöm vid palpering. Min hjälpare hänger och klänger utan problem så snart går vi vidare med uppsittning igen. Mellan turerna tömkör jag och går ut och går i skogen.
Just nu är hon ett ytterst dyrt promenadsällskap, jag längtar så efter att kunna rida. Men sedan jag fick hjälp så känner jag en stark tillförsikt, hon är så himla fin och jag hoppas verkligen att vi ska kunna vända det här! Men någon plättlätt resa är det inte...
 
Lite rapport från mig och min vilda "Dollyanna"... Jag har en fantastiskt duktig tjej som kommer ut och hjälper mig med inridning nr 2. Dolly är ju en -08 men blev inriden sent och ytterst forcerat och har reagerat starkt på de första stegen efter uppsittning ( jag har tuggat grus ordentligt 3ggr)sedan hon kom till mig.
Från att ha trott att det var ett beteendeproblem till ett utrustningsproblem så lutar jag nu åt att det är en kombinerad variant.. Vi har släckt utrustningsproblemet genom att nu använda en barbackapad men lägger man ett material ( typ spö el likn) på ryggen under rörelse så reagerar hon och skjuter rygg vilket senare övergår till bockning. Lägger man handen reagerar hon inte. Totalt oöm vid palpering. Min hjälpare hänger och klänger utan problem så snart går vi vidare med uppsittning igen. Mellan turerna tömkör jag och går ut och går i skogen.
Just nu är hon ett ytterst dyrt promenadsällskap, jag längtar så efter att kunna rida. Men sedan jag fick hjälp så känner jag en stark tillförsikt, hon är så himla fin och jag hoppas verkligen att vi ska kunna vända det här! Men någon plättlätt resa är det inte...

Det är de tuffaste resorna som är så väl värda i efterhand ;)

Våd fick nya skor idag. Valde att inte lägg snösulor då jag är högst skeptisk till att det blir nån vinter :/
Hur gör ni med sulor?
Sen tömkörde jag min krut-Nisse. Pep och sköt rygg. Han e helt tossig :p men så jäkla söt :love:

Inatt varnar de för storm så jag sa till honom att bita sig fast i gallret om stallet fladdrar iväg ;)
 
Lite rapport från mig och min vilda "Dollyanna"... Jag har en fantastiskt duktig tjej som kommer ut och hjälper mig med inridning nr 2. Dolly är ju en -08 men blev inriden sent och ytterst forcerat och har reagerat starkt på de första stegen efter uppsittning ( jag har tuggat grus ordentligt 3ggr)sedan hon kom till mig.
Från att ha trott att det var ett beteendeproblem till ett utrustningsproblem så lutar jag nu åt att det är en kombinerad variant.. Vi har släckt utrustningsproblemet genom att nu använda en barbackapad men lägger man ett material ( typ spö el likn) på ryggen under rörelse så reagerar hon och skjuter rygg vilket senare övergår till bockning. Lägger man handen reagerar hon inte. Totalt oöm vid palpering. Min hjälpare hänger och klänger utan problem så snart går vi vidare med uppsittning igen. Mellan turerna tömkör jag och går ut och går i skogen.
Just nu är hon ett ytterst dyrt promenadsällskap, jag längtar så efter att kunna rida. Men sedan jag fick hjälp så känner jag en stark tillförsikt, hon är så himla fin och jag hoppas verkligen att vi ska kunna vända det här! Men någon plättlätt resa är det inte...
Det låter ju som om ni är på rätt väg. När det gäller sådana hästar är det ju jätteviktigt att de hamnar rätt, hos någon som kan läsa av dem och inte forcerar något. Jag har själv ägt en liknande häst och hon hamnade till slut rätt och levererar nu resultat på löpande band ute på dressyrtävlingar. Jag är så himla glad att just rätt person köpte henne.
 
Det är de tuffaste resorna som är så väl värda i efterhand ;)

Våd fick nya skor idag. Valde att inte lägg snösulor då jag är högst skeptisk till att det blir nån vinter :/
Hur gör ni med sulor?
Sen tömkörde jag min krut-Nisse. Pep och sköt rygg. Han e helt tossig :p men så jäkla söt :love:

Inatt varnar de för storm så jag sa till honom att bita sig fast i gallret om stallet fladdrar iväg ;)


satte på sulor när jag skodde sist, redan nu har det kommit blötsnö i omgångar.
 
Jag är löjligt rädd för snöstyltor så här åker sulor på i slutet av oktober,början av november. Bor i Dalarna och vädret är minst sagt ostabilt. Varvar mellan regn,blötsnö,snö och allt mellan 5 plus till 8 minus.... Hade hoppats på snö till jul,men ser tveksamt ut... Hoppas bara det kommer nån snö iaf så jag kan ut och galoppa i snön,finns inget härligare!
 
Det är de tuffaste resorna som är så väl värda i efterhand ;)

Våd fick nya skor idag. Valde att inte lägg snösulor då jag är högst skeptisk till att det blir nån vinter :/
Hur gör ni med sulor?
Sen tömkörde jag min krut-Nisse. Pep och sköt rygg. Han e helt tossig :p men så jäkla söt :love:

Inatt varnar de för storm så jag sa till honom att bita sig fast i gallret om stallet fladdrar iväg ;)
Det har bara varit ca 1-3 dagar när de fått styltor hittils och har bara sagt åt Hugo att gå försiktigt med frambenen i hagen. ;) Men nu ska han få sina andra par skor på Tisdag och då kör vi snösulor och hoppas på snö över jul. :D
 
Fin hon blivit under tiden hon har bott hos dig @Lovise Hur ser hållbarheten ut med en häst som är uppväxt på så lite mat? Inte illa ment bara lite nyfiken:confused:.

Roligt @Sar att det går framåt. Ja det är säkert så att dom svårare hästarna blir bäst sedan :angel: Min blir säkert en stjärna med tanke på känsligheten:D

@KrullTroll min skoddes med snösulor och skor med 4brodd fram. Går barfota bak pga att jag har svårt att hålla bakhovarna en längre stund med min instabila fot:mad:. Går inte att gänga och skruva brodd då.
 
Hoppar gärna med här i tråden nu när det börjar hända lite saker med min 10:a!
Jag köpte henne i våras, i samband med att hon blev omhändertagen från tidigare ägare, och jag satt på henne första gången 1:a juni så vi ligger lite efter om man jämför med de flesta här inne! Men så är hon också lite "efter" i kroppen då hon inte fått så mycket att äta under sin uppväxt. I somras växte hon en decimeter och det känns som hon är på väg in i en ny växtfas nu så hon blir nog lite större än jag trodde ;)
img_0869.jpg

Hon är e. Magini-Falleur-Hertigen

Här är en löshoppningssnutt från förra veckan:


Hon är jätterolig att arbeta med, men gillar inte alltid att bli bestämd över =) I kväll ska jag rida henne på vår första dressyrträning tillsammans! Tidigare har vi tömkört med tränare, men nu blir det alltså första uppsuttna träningen! Ska bli så spännande!
Sen blir det vintervila efter jul ungefär, eller tidigare.

Är inne och snokar här eftersom förhoppningsvis kommer jag få presentera min 10a om någon månad eller två, så vill lära känna er alla lite i smyg ;)

Men jag kan inte låta bli att skriva när jag såg din, påminner mycket om min som tyvärr inte lever längre, visst är dom lite lika? Tyvärr kunde jag inte se din löshoppningsfilm. Men det ska bli kul att följa er :D

hs_52ee7d939606ee072671f9b2.jpg

Hon hette Hot Stuff och var född 2003 e.Magini ue. Feliciano, endast 155 cm hög, fick avlivas 2009 för att hon troligtvis hade cancer i magen :cry:
Min drömhäst, gjorde allt jag bad om, enorm personlighet, vevade lite med frambenen i hantering, alltid glad, hoppade som en katt.
 
Är inne och snokar här eftersom förhoppningsvis kommer jag få presentera min 10a om någon månad eller två, så vill lära känna er alla lite i smyg ;)

Men jag kan inte låta bli att skriva när jag såg din, påminner mycket om min som tyvärr inte lever längre, visst är dom lite lika? Tyvärr kunde jag inte se din löshoppningsfilm. Men det ska bli kul att följa er :D

hs_52ee7d939606ee072671f9b2.jpg

Hon hette Hot Stuff och var född 2003 e.Magini ue. Feliciano, endast 155 cm hög, fick avlivas 2009 för att hon troligtvis hade cancer i magen :cry:
Min drömhäst, gjorde allt jag bad om, enorm personlighet, vevade lite med frambenen i hantering, alltid glad, hoppade som en katt.

Vilket trevligt hopp hon hade!
 
Tack @TBT ! Jag förstår absolut din fråga, det har jag själv funderat över många gånger och självklart finns det en risk för att hon inte är så hållbar som hon skulle ha varit om hon haft en normal uppväxt. Det var en risk jag tog när jag köpte henne!

Jag vet inte så mycket om hennes unga år, det jag vet är att förra ägaren köpte henne som föl från uppfödaren och hon har gått större delen av tiden i flock på lösdrift. Enligt länsstyrelsen som haft lite koll på ägaren har min häst "alltid sett lite tunn och "efter" ut", speciellt på vintertid så det låter ju inte så positivt :(. Än så länge har jag i alla fall inte fått några indikationer på något dåligt! Hon är jättefin i benen och har inte varit skadad på något sätt hos mig. :)

@sofiaspel De har helt klart lite likheter! Tråkigt att hon fick somna så tidigt.. Spännande med din potentiella 10:a!

Kaprifol (som min häst heter) gick tömkörningsträning för fjärde gången idag och nu börjar det hända lite grejer minsann! Såg väldigt trevlig ut! (Jag sitter på läktaren och låter proffset styra ett par gånger till innan jag hoppas kunna ta över och lära mig lite mer)

Några snuttar från det hela (massa skritt först, men efter ett par minuter kommer lite trav också!)
Min fina:love:
 
Tack @TBT ! Jag förstår absolut din fråga, det har jag själv funderat över många gånger och självklart finns det en risk för att hon inte är så hållbar som hon skulle ha varit om hon haft en normal uppväxt. Det var en risk jag tog när jag köpte henne!

Jag vet inte så mycket om hennes unga år, det jag vet är att förra ägaren köpte henne som föl från uppfödaren och hon har gått större delen av tiden i flock på lösdrift. Enligt länsstyrelsen som haft lite koll på ägaren har min häst "alltid sett lite tunn och "efter" ut", speciellt på vintertid så det låter ju inte så positivt :(. Än så länge har jag i alla fall inte fått några indikationer på något dåligt! Hon är jättefin i benen och har inte varit skadad på något sätt hos mig. :)

@sofiaspel De har helt klart lite likheter! Tråkigt att hon fick somna så tidigt.. Spännande med din potentiella 10:a!

Kaprifol (som min häst heter) gick tömkörningsträning för fjärde gången idag och nu börjar det hända lite grejer minsann! Såg väldigt trevlig ut! (Jag sitter på läktaren och låter proffset styra ett par gånger till innan jag hoppas kunna ta över och lära mig lite mer)

Några snuttar från det hela (massa skritt först, men efter ett par minuter kommer lite trav också!)
Min fina:love:

Ja jätte tråkigt, saknar henne än, kommer nog alltid att göra det :(

Åh vad kul med tömkörning, det gjorde jag mycket på Hot stuff. 10an är tömkörd och tänkte testa det någon dag, bra variation på träning. Kul och se dom från backen också. Vill inte berätta för mycket om 10an ännu, ni kan se den på min avatar :love: och för att inte göra det allt förvirrat så känner jag ägaren och rider hästen åt den och förhoppningsvis blir det besiktning och köp efter årsskiftet :bump:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
826
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: zarmino
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
39 417
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp