10:orna del 7

Men jösses. Tycker knappt jag varit borta alls men tog en tid att läsa igenom allt :D


Här har motivationen varit ruggigt låg. Hästen har varit fin och allt rullar på det har bara varit allmänt motigt att sätta sig efter jobbet i mörkret på ridbanan helt själv. Tja det har liksom gått på tomgång.

Men idag så vände det. Vi var iväg på hoppträning och tjoho!

Förra träningen för 2v sen kändes han matt igen. Inte mycket så vi tog ut min laser människa som gick igenom honom och hjälpte honom med den där sista "träningsvärken" och den tog skruv.

Nilmar har nu även lärt sig att sparka bakut. Rejält. :D
Började komma i galoppbytet speciellt från höger (som är hans lättare) till vänster. Sedan när det blev dags för att ta i lite och flytta sig för skänkeln i galopp.

Hejsan vad man kan studsa.

Idag på träningen vart han så pigg så det kom lite glädjestuds för att han inte visste vart han skulle ta vägen med all energi. Orken har ökat rejält. Sprången blir inte så matta och han tar inte slut så fort. Idag tog vi några språng på 120-.125 utan minsta problem.

Liten filmsnutt av dålig kvalitet (filmad med mobil) på en av serierna


Jag är så grymt taggad nu. :D Lagom till hans nedtrappning. Nu blir det lite sporadisk fram tills v3 då startar allt igen. Första start är planerad i slutet av januari.

Min dyrgrip. Pussgurkan

1377321_10152588980361819_5036824595571982804_n.jpg


20141215_212701_548f5b66ddf2b34a57b0a84b.jpg
 
Imorgon ska vi på årets sista veterinärbesök. Hoppas jag. Har inte vågar räkna hur många gånger vi träffat veterinär i år men det ligger säkerligen på minst 12-15 gånger.
 
@super sicken liten plutt :D

Var hos Våds uppfödare idag och hälsade på hans vackra mamma. Inga föl att gosa med då det enda fölet för i år kom lös för någon vecka sedan och blev påkörd och avlivades på plats :(
Men massa andra fina kusar finns det i alla åldrar och storlekar. :D
 
@super sicken liten plutt :D

Var hos Våds uppfödare idag och hälsade på hans vackra mamma. Inga föl att gosa med då det enda fölet för i år kom lös för någon vecka sedan och blev påkörd och avlivades på plats :(
Men massa andra fina kusar finns det i alla åldrar och storlekar. :D
Nämen vad säger du!? Ush är en av mina största farhågor då vi har en 80-väg som går bara 10 m från stallet. Och det är mycket trafik där...har ju bara ponnyfölet kvar nu men han hade inte blivit gammal om han kommit ut på vägen.

Red Fendi idag. Piggelinhästen där det gäller att absolut inte störa henne eller göra för mycket. Gick rätt bra, gäller bara att man sitter still och försiktigt försöker hålla bogarna på plats. Hon får bättre gång hela tiden känns det som och hon är rolig att rida :) Men vi är långt ifrån någon start i dressyr, mycket kvar att jobba på.
 
@sassiball ja, fruktansvärt. Stoet (antagligen) hade fått upp boxdörren på nått sätt på morgonen och de kom ut på vägen. Så sorgligt då detta skulle bli sista fölet på gården då gubben e gammal. Han kämpade som en blå med detta föl då mamman slog ifrån sig det efter fölning. I tre dygn höll han på att försöka introducera lillen för mamma, men hon högg och sparka vilt omkring sig.
Efter tre dagar fölade ett annat sto (det första stoets mamma) men fölet kom åt fel håll och fastna. Gubben fick ut det men då var det dött. Han gjorde då en chansning och släppte in det första fölet, och han adopterades med en gång av sin mormor.
Och så ska det sluta såhär sen :(

Fick en bild på Våds mamma, inte så lätt i dåligt ljus men :)
55ACC8AD-BA12-4590-8B04-DDFC4BFB56F1_zps0holundz.jpg
 
@sassiball ja, fruktansvärt. Stoet (antagligen) hade fått upp boxdörren på nått sätt på morgonen och de kom ut på vägen. Så sorgligt då detta skulle bli sista fölet på gården då gubben e gammal. Han kämpade som en blå med detta föl då mamman slog ifrån sig det efter fölning. I tre dygn höll han på att försöka introducera lillen för mamma, men hon högg och sparka vilt omkring sig.
Efter tre dagar fölade ett annat sto (det första stoets mamma) men fölet kom åt fel håll och fastna. Gubben fick ut det men då var det dött. Han gjorde då en chansning och släppte in det första fölet, och han adopterades med en gång av sin mormor.
Och så ska det sluta såhär sen :(

Fick en bild på Våds mamma, inte så lätt i dåligt ljus men :)
55ACC8AD-BA12-4590-8B04-DDFC4BFB56F1_zps0holundz.jpg
Nämen stackars gubbe, ush. En sån tur att du kom o hälsde på, det muntrade säkert upp.
 
Nämen stackars gubbe, ush. En sån tur att du kom o hälsde på, det muntrade säkert upp.
Jag och kompisen som oxå har en av hans uppfödningar försöker hälsa på, tyvärr hinns det inte så mycke som vi vill.
Det är tufft att se hur gammal han blivit på bara knappa året. Och sånna här motgångar tär extra på honom. Men vi kämpar på och han brukar alltid bli glad när vi kommer. Speciellt när vi pratar minnen vi upplevt ihop.
Att få komma så nära en "riktig" gammal härskarl är en rikedom för oss.
 
@sassiball ja, fruktansvärt. Stoet (antagligen) hade fått upp boxdörren på nått sätt på morgonen och de kom ut på vägen. Så sorgligt då detta skulle bli sista fölet på gården då gubben e gammal. Han kämpade som en blå med detta föl då mamman slog ifrån sig det efter fölning. I tre dygn höll han på att försöka introducera lillen för mamma, men hon högg och sparka vilt omkring sig.
Efter tre dagar fölade ett annat sto (det första stoets mamma) men fölet kom åt fel håll och fastna. Gubben fick ut det men då var det dött. Han gjorde då en chansning och släppte in det första fölet, och han adopterades med en gång av sin mormor.
Och så ska det sluta såhär sen :(

Fick en bild på Våds mamma, inte så lätt i dåligt ljus men :)
55ACC8AD-BA12-4590-8B04-DDFC4BFB56F1_zps0holundz.jpg

Stackars gubbe.... :(
 
Tack @TBT ! Jag förstår absolut din fråga, det har jag själv funderat över många gånger och självklart finns det en risk för att hon inte är så hållbar som hon skulle ha varit om hon haft en normal uppväxt. Det var en risk jag tog när jag köpte henne!

Jag vet inte så mycket om hennes unga år, det jag vet är att förra ägaren köpte henne som föl från uppfödaren och hon har gått större delen av tiden i flock på lösdrift. Enligt länsstyrelsen som haft lite koll på ägaren har min häst "alltid sett lite tunn och "efter" ut", speciellt på vintertid så det låter ju inte så positivt :(. Än så länge har jag i alla fall inte fått några indikationer på något dåligt! Hon är jättefin i benen och har inte varit skadad på något sätt hos mig. :)

@sofiaspel De har helt klart lite likheter! Tråkigt att hon fick somna så tidigt.. Spännande med din potentiella 10:a!

Kaprifol (som min häst heter) gick tömkörningsträning för fjärde gången idag och nu börjar det hända lite grejer minsann! Såg väldigt trevlig ut! (Jag sitter på läktaren och låter proffset styra ett par gånger till innan jag hoppas kunna ta över och lära mig lite mer)

Några snuttar från det hela (massa skritt först, men efter ett par minuter kommer lite trav också!)
Min fina:love:

Vet du varför tränaren väljer att ha "gramansättning" på yttertygeln istället för att den bara löper från bettet och igenom tömringen på gjorden?
 
På tal om ingenting. Har ni klippt era hästar?

Jag hoppas slippa det. just nu har han väldigt lite päls tack vare tidig täckning och redan nu tjockt täcke.

Han går på mycket mat och det dista jag vill är att han börjar tunna ut för att han får jobba för att hålla värmen.

Blir jag tvungen att klippa så kommer det att enbart bli hals/bog

Min andra är helklippt.

Men fy för att klippa en så stor häst.
 
@Diabetikern jepp! Våd är klippt.
Rakade i oktober först, helrakning. Sparade ben, ansikte och ett "schabrak".
Våd bygger björn-päls, svettas som en gris (svettas grisar? :p ) och tar evigheter att torka.
I början på dec hade pälsen växt såpass så jag gjorde ett rakande till. Tänkte då spara hela ryggen och länd, men körde samma som innan.

Förra året rakade jag hals och bringa (och stjärnfallet över rumpan). Men då gick han inte lika mycket som nu.
 
Hugo är självklart inte klippt, det jobbigaste han gör är att lära sig stå stilla på gången ;)
Nej men, han har vilat vad som måste vara strax över en vecka nu? Han har till och med glömt bort hur man stannar när jag stannar. :wtf: Först var det varma bakhovar, sen slängde vi på han nya skor, sen var det fullt upp i hagen med två nya hästar varav en av de bara hoppar på lillhästen oprovocerat (:cry:) så massa sår och varma ben pga det (tror dock att värmen kom från såren och ingen hälta eller så) och nu igår fick han broddar. Jag tänkte ta ut han på ridbanan imorgon så vi kan gå över det vi gjort den senaste månaden och sen kanske se om det blir någon longering. Och vet ni vad? Vi har börjat med den riktiga inridningen lite smått. Igår hängde jag på honom i stallgången och satte nästan över benet på honom och han brydde sig inte alls :D (haha fy vad fjantigt och litet det låter men ni med unghästar förstår säkert glädjen). Ville inte gå för snabbt med att sätta mig på honom eftersom... nja vill inte gå för snabbt fram speciellt inte i stallgången. Han är väldigt oförutsägbar. Men äsch det kändes toppen. Fick till och med se att hans ål är bruten strax efter manken ungefär en decimeter, aldrig sett förr. ;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
843
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 330
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
42 780
Senast: SiZo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 764
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp