10:orna del 7

Idag var sessan hos tandläkaren, Super duktig kille, noggrann och visade verkligen vad han gjorde och förklarade varför. Hon hade lite små sår längst bak, sista kindtanden på bägge sidorna hade varit lite vassa när de kom upp. Hon hade fått alla sina visdomständer (heter det så även på hästar?) och han plockade ut den sista mjölktanden.

Var lite på vänstersidan som han filade till men för övrigt fin i munnen.

Han trodde att hon inte skulle behöva göra något på flera år men lovade att titta när han kom för vaccination nästa år. Smidigt att vaccinera och kolla tänderna samtidigt, lättare att komma ihåg.
 
Idag var sessan hos tandläkaren, Super duktig kille, noggrann och visade verkligen vad han gjorde och förklarade varför. Hon hade lite små sår längst bak, sista kindtanden på bägge sidorna hade varit lite vassa när de kom upp. Hon hade fått alla sina visdomständer (heter det så även på hästar?) och han plockade ut den sista mjölktanden.

Var lite på vänstersidan som han filade till men för övrigt fin i munnen.

Han trodde att hon inte skulle behöva göra något på flera år men lovade att titta när han kom för vaccination nästa år. Smidigt att vaccinera och kolla tänderna samtidigt, lättare att komma ihåg.

Absolut! Så gör vi med! :)
 
Lite uppdatering från Hugo's sida; Jag tror vi officiellt lägger ner hela den här promenad saken tillsvidare och kommer bara leka runt på ridbanan istället. Hästen blir ju helt tokig i snön, förstår inte. Han kan vara ovanligt lugn och snäll när vi går från stallet ut på ridbanan för att leka av oss, följer snällt efter löst och har ingen lust alls att springa eller busa. Men så fort vi går över vägen till skogen så ska han promt ner i varenda dike och snöhög och busa. Bocka, hoppa, gräva, rulla (?!) och kan inte skritta snällt brevid utan det är antingen trav eller bocksprång. Så ja, jag får nog ta och vänta tills snön försvinner eller tills han blir lite lugnare. Som tur nog är så vet jag att han bara vill leka i snön, eftersom det är där han drar emot och blir överlycklig av. Och jag har ingen lust att utmana min axels styrka mer än normalt (nyckelbenet skulle ta 2-3 veckor att läka, har gått 3 och den gör fortfarande hemskt ont. :banghead:). Vi får bara se till att ha kul på banan istället, träna på att t.ex. longera i lina och stå still vid pallen (och sen självklart leka löst i snöhögar). :up:
 
@Aionee vilket härligt snö-troll han verkar vara :D
Mindre kul om man vill få nått vettigt gjort iof.
Men vi kan byta, du kan flytta hit till tråkig lera så kan jag ta din snö ;)
 
@Fibusen roligt att se viktresan, han är ju jättefin i kroppen nu! :)

Har du några tips till oss som också har problem att hålla matchvikten? :idea: Min häst har otroligt nog tappat massor på bara 14 dagar. Han får tyvärr inte i sig all mat han behöver än då han är ny i lösdriftflocken. Extrafodrar honom varje dag nu.
 
I söndags var vi med på löshoppning. En rolig aktivitet där vi hoppade tillsammans med 3 andra hästar. Vi fick med oss ett protokoll och det hela avslutades med träning av visning av häst vid hand. Dennis fattade poängen med löshoppningen ganska snabbt, men ridhuset är lite litet för hans gigantiska galopp :D

På löshoppningen kunde man tydligt se hur han fallit ur i sitt hull :( Jag extrafodrar honom varje dag med lucern, betfor och linfröolja och hösilage. Var och köpte Muscle up idag också får vi se om det ger effekt. Han kommer mer och mer in i flocken iallafall och kan nu ligga och vila i ligghallen också med de andra.
 
@Fibusen roligt att se viktresan, han är ju jättefin i kroppen nu! :)

Har du några tips till oss som också har problem att hålla matchvikten? :idea: Min häst har otroligt nog tappat massor på bara 14 dagar. Han får tyvärr inte i sig all mat han behöver än då han är ny i lösdriftflocken. Extrafodrar honom varje dag nu.

Dodsson & Horell (osäker på stavning) har ett suveränt kraftfoder,build up mix. Dom blir verkligen superfina på det. Nu har Orvar ätit krafft muskel,är också toppen,men det är väldigt högt proteininnehåll i det.

Jag kommer ge lucern och kraft muskel nu tills det är slut,sen blir det build up till oss igen. Älskar det!

På tal om hull,hur många kg hö äter era? Korven har fri tillgång nu,men eftersom jag har småbalar går det att ha väldigt bra koll på hur mycket han får i sig,så nu äter han runt 16-17 kg per dygn.

Kommer fodra upp med 1 kg lucern också.
 
Dodsson & Horell (osäker på stavning) har ett suveränt kraftfoder,build up mix. Dom blir verkligen superfina på det. Nu har Orvar ätit krafft muskel,är också toppen,men det är väldigt högt proteininnehåll i det.

Jag kommer ge lucern och kraft muskel nu tills det är slut,sen blir det build up till oss igen. Älskar det!

På tal om hull,hur många kg hö äter era? Korven har fri tillgång nu,men eftersom jag har småbalar går det att ha väldigt bra koll på hur mycket han får i sig,så nu äter han runt 16-17 kg per dygn.

Kommer fodra upp med 1 kg lucern också.

Tack för tipset! :) Ska testa Fibergi Muscle up nu och se vad det ger. Dennis har ju fri tillgång till hösilage, men jag skulle tro att han äter runt 20 kg högkvalitativt hösilage för att se bra ut i hull.

Ger också lucern, men han tröttnar om jag lägger för mycket av den varan till honom :crazy: Så därför blir det inga mängder lucern..
 
Håller fullkomligt med. ;)

Däremot gick ridning och allt skit endå,trots bling. Blä! :down:

Fast blinget blev fint! :love:

10924733_10204492649730482_5046701530577118198_n.jpg


10410529_10204492670090991_3496563366489679832_n.jpg


Men jag är sååå less nu,han kände av sadeltvånget i dag....:cry: Jag trodde vi hade kommit förbi det. Bakslag så in i bomben! :arghh:

Han exploderade inte,men väldigt spänd och sköt rygg vid uppsittningen. Jag vet inte om jag gjorde något fel,eller om det helt enkelt var en sån dag i dag,men just nu känns det iaf helt värdelöst!

Sen har han blivit stenhård i munnen också. :down:

Nä,nu får det bli vår och sommar så jag kan komma igång ordentligt,och kunna rida för tränare. Motivationen tvärdog nu,så nu blir det att jaga positiva tankar som Trollet skrev.

Vi går åt rätt håll med årstiden.
Blinget blev fint.
Han höll sig bakom mig från hagen till uppbindningsplatsen och har slutat att försöka stövla förbi mig igen.
Han gick fram självmant till pallen och stog still på första försöket.

Sen gick det bara utför. :wtf::angel:
 
Fast blinget blev fint! :love:

10924733_10204492649730482_5046701530577118198_n.jpg


10410529_10204492670090991_3496563366489679832_n.jpg


Men jag är sååå less nu,han kände av sadeltvånget i dag....:cry: Jag trodde vi hade kommit förbi det. Bakslag så in i bomben! :arghh:

Han exploderade inte,men väldigt spänd och sköt rygg vid uppsittningen. Jag vet inte om jag gjorde något fel,eller om det helt enkelt var en sån dag i dag,men just nu känns det iaf helt värdelöst!

Sen har han blivit stenhård i munnen också. :down:

Nä,nu får det bli vår och sommar så jag kan komma igång ordentligt,och kunna rida för tränare. Motivationen tvärdog nu,så nu blir det att jaga positiva tankar som Trollet skrev.

Vi går åt rätt håll med årstiden.
Blinget blev fint.
Han höll sig bakom mig från hagen till uppbindningsplatsen och har slutat att försöka stövla förbi mig igen.
Han gick fram självmant till pallen och stog still på första försöket.

Sen gick det bara utför. :wtf::angel:

Kan känsligheten ha med pälsbyte och göra?
Det är ju visserligen bara januari men vet flera som börjat fälla rejält och Korven kanske är i startgroparna?
 
Våd käkar ca 17-20kg hösilage beroende på torrhet/fuktighet. Och har gått på 1 kg lusern hack. Men har nu märkt att han börjat bli väl rund så har dratt ner luserner till 0,75 kg.
Sen får han fodergäst för hovarnas skull blandat i en näve betfor.
 
Kan känsligheten ha med pälsbyte och göra?
Det är ju visserligen bara januari men vet flera som börjat fälla rejält och Korven kanske är i startgroparna?

Underbara du,klart det är så! :o Har helt förträngt att han kan reagera vid pälsbyte,och han har börjat fälla en hel del faktiskt. Schabraket vart pälsigt.

Nu kändes det genast mycket bättre faktist. Bara munnen kvar,får prova att byta bett till att börja med,vacc och tandkoll i början av mars.
 
Underbara du,klart det är så! :o Har helt förträngt att han kan reagera vid pälsbyte,och han har börjat fälla en hel del faktiskt. Schabraket vart pälsigt.

Nu kändes det genast mycket bättre faktist. Bara munnen kvar,får prova att byta bett till att börja med,vacc och tandkoll i början av mars.

Ibland ser man inte skogen för alla trän ;)
 
BILDBOMB!

Bjuder på massvis med bilder från idag, gud vilken underbar dag och Miraz var pigg och framåt, mer galoppglad än trav :p haha

DSC_1415_zpse37f0560_1.jpg

DSC_1411_zpsa3edc0c3.jpg

Våra galoppspår till höger, hihi :p
DSC_1412_zpse0704973.jpg

DSC_1407_zpsde5fcb30_1.jpg

DSC_1404_zps8d9b31af_1.jpg


Bjuder på en extra fin vinterbild som jag tog påväg till stallet =D Så vackert!
DSC_1395_zps39063336.jpg


I övrigt så gick turen kalas, vi mötte en pappa, hund och unge i en pulka som var lite läskigt så man fick låta lite som en drake en sväng men hon gick förbi utan problem, dom stannade till när dom såg oss komma och det var nästan mer läskigt då pappan satte sig på huk :p

Men gick förbi gjorde hon utan problem, men hon tappa farten lite då hon blev väldigt intresserad i dom när hon väl såg vad dom var för något.

Annars körde vi på i trav och galopparbeten idag, tycker nog det gick bra ändå.
Hon fick fnatt i galoppen två ggr idag, tror hon blev rädd för något bakom kändes som så då hon drog in rumpen och for fram i lite för mycket fart och högt huvud!

Tror bestämt jag ska prova rida med martingal på henne så hon lär sig vart huvudet ska vara, hon går gärna högt med det ibland alt höjer det vid avsaktning osv. Hon vill gärna lite mer än vad en annan vill ibland :p
 
I morgon ska tilltänkta medryttare rida korven för första gången. (Eller ja,inte första,hon red han en månad,2 - 3 dagar i veckan när han var nyinriden och jag höggravid) Jag är nervös som sjutton! :nailbiting: Hoppas hoppas han sköter sig så hon vill fortsätta hjälpa oss nån gång i veckan. Hon rider som en gud nämligen. :p:love:

Jag kommer inte kunna närvara själv då jag jobbar,men dom ska med stallkompisen (bästa vännen) ut,så dom är iaf inte helt själva. Jag hoppas på en bra rapport i morgon kväll,både från medis och vännen.

Han visade ju inte sin bästa sida sist.... :meh: Hoppas han kommit på bättre tankar.
 
Idag var en sån dag jag önskade att jag hade haft en medryttare till Våd...regnade i vinkel, blåste åt alla håll samtidigt, slutat sent i skolan, haft en massa ärenden efter så jag inte hunnit äta ordentligt (en korv utanför maxi) och mest lust att åka hem till soffan.
Men pallrade mig ut till stallet, vart genomblöt och kall efter mockningen (ibland är det inte kul med utebox) och Våd såg ut som en dränkt katt.
På med sadeln och Våd var på sitt taggade humör, värmde upp och började jobba honom och JÄKLAR vilken häst jag har. Det går inte att inte vara glad på hans rygg. Det var inte vårt bästa pass, men han är ju såååå härlig :love:
 
@KrullTroll förstår vad du menar ang utebox, det är rätt omysigt för oss människor när det är kallt, regnigt och blåsigt :D Men så gott med naturlig ventilation för hästarna och mycket stimulans! :) Här är det också ett riktigt blåshål och regnar på tvären :( Min går ju på lösdrift och vi har inget varmstall att ta in hästarna i, vilket gör en varm dusch nödvändig när man kommer hem igen :meh::D
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
843
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 330
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
63 64 65
Svar
1 288
· Visningar
42 722
Senast: SiZo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 764
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp