10:orna del 7

Jodå,det hade gått bra,men även hon fick känslan att vi får "gör om,gör rätt" lite i ridningen. Han är visserligen pigg,men det känns som han fått göra lite som han velat och att det blivit lite "flängridning" när han varit borta. Känns som vi är tillbaka på ruta ett med bett också,hård och orolig i munnen. Jag ska ut i dag och på Söndag,då har han gått 4 pass den här veckan. På söndag blir det ett ganska jobbigt pass,ska komma en himla massa snö i morgon,så det blir att pulsa upp för berget till masten i alla gångarter. Då ska han väll bli lite trött iaf.
 
Jodå,det hade gått bra,men även hon fick känslan att vi får "gör om,gör rätt" lite i ridningen. Han är visserligen pigg,men det känns som han fått göra lite som han velat och att det blivit lite "flängridning" när han varit borta. Känns som vi är tillbaka på ruta ett med bett också,hård och orolig i munnen. Jag ska ut i dag och på Söndag,då har han gått 4 pass den här veckan. På söndag blir det ett ganska jobbigt pass,ska komma en himla massa snö i morgon,så det blir att pulsa upp för berget till masten i alla gångarter. Då ska han väll bli lite trött iaf.


Nej vad tråkigt :(
Inte alls kul när man får tillbaka sin guldklimp och så känner man hur fel det är, alltså att det inte är som det var innan.

Kanske tar tid eller inte, men tillbaka honom får ni :)
Lycka till!
 
Jaha då är dagen snart här, imorgon flyttar jag mina hästar till nya stallet.
Jag är faktiskt ganska lugn just nu men jag börjar känna lite nervositet och oro, dels för hur transporteringen skall gå men sen vad dom kommer tycka om nya stället.

Sist jag lastade Miraz, när jag hämtade henne i somras så gick ju inte det helt bra, fick ju ta lina till slut.
Sakura hon har bråkat sen tjejens mamma körde racerbil med henne bak från hoppträningen, så jag vet inte alls jag.

Vill bara att det ska gå bra, lätt, smidigt och fort. Inget bråk!
Tips?

Fått hjälp av en vän med S och senast var i söndags, så var det 1½år sedan vi lasta sist iof :p och då fick vi bråka i en timma innan hon sucka och klev in.
Hon är inte rädd för 5 öre utan hon jävlas enbart och hon vet att hon har övertaget när hon blir stark dessutom. Men jag ahar aldrig någonsin gett mig så vet inte varför hon ska fortsätta bråka när hon vet att hon alltid till slut lär gå in.
Att ta hjälp av lina och spö (vägvisning) blir hon bara mer grinig och sätter ner hovarna ännu mer då.

Så hon är jobbig :p
Men på vägen hem gick det bra och lasta så det verkar om denna timma innan gjorde något och jag hoppas detta sitter kvar inför imorgon, vill inte att det ska gå som förra helgen :p

Så har ni tips så tas dessa emot GÄRNA!
 
Jaha då är dagen snart här, imorgon flyttar jag mina hästar till nya stallet.
Jag är faktiskt ganska lugn just nu men jag börjar känna lite nervositet och oro, dels för hur transporteringen skall gå men sen vad dom kommer tycka om nya stället.

Sist jag lastade Miraz, när jag hämtade henne i somras så gick ju inte det helt bra, fick ju ta lina till slut.
Sakura hon har bråkat sen tjejens mamma körde racerbil med henne bak från hoppträningen, så jag vet inte alls jag.

Vill bara att det ska gå bra, lätt, smidigt och fort. Inget bråk!
Tips?

Fått hjälp av en vän med S och senast var i söndags, så var det 1½år sedan vi lasta sist iof :p och då fick vi bråka i en timma innan hon sucka och klev in.
Hon är inte rädd för 5 öre utan hon jävlas enbart och hon vet att hon har övertaget när hon blir stark dessutom. Men jag ahar aldrig någonsin gett mig så vet inte varför hon ska fortsätta bråka när hon vet att hon alltid till slut lär gå in.
Att ta hjälp av lina och spö (vägvisning) blir hon bara mer grinig och sätter ner hovarna ännu mer då.

Så hon är jobbig :p
Men på vägen hem gick det bra och lasta så det verkar om denna timma innan gjorde något och jag hoppas detta sitter kvar inför imorgon, vill inte att det ska gå som förra helgen :p

Så har ni tips så tas dessa emot GÄRNA!

Åh vad jag önskar mig en svårlastad häst! Istället för Våd som glatt trippar in och sen hoppar över bommen så fort transporten är stängd :nailbiting: :wtf:
 
Ojdå :S

Nja Sakura har trampat in utan problem förut som sagt. Tills det som hände förut.

Miraz är inte lastad så många ggr men dom två första gångerna så trampa hon på utan problem, hon har svårare att gå ur :p haha
 
I förrgår reds Dolly för första gången med sadel sedam den "nya" inridningen! Ett enormt stort steg för oss att se att hon faktiskt kunde fungera med sadel på ryggen! Hon reds i en Parelli extravid med shims och theraflex airpad. Mitt stora problem nu är att jag absolut inte har råd med en ny Parellisadel och det verkar vara så få begagnade som säljs. Så har ni några känningar som ska sälja sin får ni gärna hojta till! Just nu känns det viktigast att hon har en sadel som passar henne, jag får helt enkelt stå ut!
 
Jag svävar på rosa moln. Idag kändes det som om vi dansade fram längst vägarna,i en helt perfekt tango. Alltså han gick så j#vla fint så jag grinade nästan. Jag fick kämpa ett tag för att komma dit,men sen släppte det,och det finns bara en sak att säga.

WOW! :love:
 
Idag hade vi en helt fantastisk tur ute i snön jag och Kaprifol (och sällskap)! Nästan två decimeter snö att pulsa i, tok-jobbigt tyckte Kaprifol och slog över i galopp så fort vi travat en bit. Men vilken galopp sen! :love: Hoppas snön ligger kvar ett tag nu, så mycket roligare med riktig vinter än bara slask och regn :)

Bjuder på den här också :D
img_2681.jpg


Har ni några skojiga planer för helgen med era hästar? Jag ska nog traska upp till ridhuset i morgon och dressyra lite :)
 
Jag svävar på rosa moln. Idag kändes det som om vi dansade fram längst vägarna,i en helt perfekt tango. Alltså han gick så j#vla fint så jag grinade nästan. Jag fick kämpa ett tag för att komma dit,men sen släppte det,och det finns bara en sak att säga.

WOW! :love:

Vad kul att ni fick till ett sådant härligt ridpass =D
Hejja hejja!
 
Idag hade vi en helt fantastisk tur ute i snön jag och Kaprifol (och sällskap)! Nästan två decimeter snö att pulsa i, tok-jobbigt tyckte Kaprifol och slog över i galopp så fort vi travat en bit. Men vilken galopp sen! :love: Hoppas snön ligger kvar ett tag nu, så mycket roligare med riktig vinter än bara slask och regn :)

Bjuder på den här också :D
img_2681.jpg


Har ni några skojiga planer för helgen med era hästar? Jag ska nog traska upp till ridhuset i morgon och dressyra lite :)

Visst är det härligt med all snö och inte regn och is.
Vi har fått klass 1 varning här idag och det skall komma omkring 1-2dm med snö, perfekt väder att flytta hästar i!

Som svar på din helgsfråga, flytt av mina tjejer idag så idag blir det för dom att få träffas i hagen. Som sagt så har dom stått i olika stall sen i somras men skall nu in i ett och samma och då få dela hage, men tror inte ihopsläppet av dessa två kommer gå dåligt. Dom vet vilka dom är så att säga.

Så det blir väl hagen hela dagen och imorgon vet jag inte. Dom ggr jag flyttat så har jag faktiskt låtit dom få vara i 1-2 dagar, men man kanske kan plocka in och borsta dom iaf.
Vi får se!

Vädret ska tydligen vara detsamma imorgon så då kanske dom får vara i hagen helt enkelt.

Sen blir det väl att börja gå promenader i nya området innan vi sitter upp och rider tror jag
 
@Fibusen hur gick det?
@Wembley men exakt! Försöker tänka på de positiva bitarna när jag ännu en gång slår is ur vattenhinkarna och mockar blöt halm efter att det regnat i vinkel rätt in i boxen
Men regnar det verkligen in i boxen? låter ju inte alls kul, inte för dig men särskilt inte för hästen. Och inte för den som betalar ströet heller, borde bli mycket fuktigt att mocka ut.
 
Men regnar det verkligen in i boxen? låter ju inte alls kul, inte för dig men särskilt inte för hästen. Och inte för den som betalar ströet heller, borde bli mycket fuktigt att mocka ut.

Ja, alltså...inte från taket. Utan om vinden ligger på (som den gjort ett tag nu) så blåser ju regnet in från boxdörren/gallret-sidan. Och om "utsläpparen" då inte stänger boxdörren efter utsläpp så är det fritt fram för regnet...
Hästen klarar sig fint då det inte piskar in i hela boxen, men det går åt en del strö vissa dagar. En anledning till att jag inte har bädd för den hade ju blivit förstörd hela tiden. Köper halm till bra pris av gårdsägaren.
 
Jaha. Har stått en månad i nya stallet så dags för lite utvärdering:

Det har funkat bra att stalla varje dag. Har ju mindre än en km till stallet nu. Jag mår bra av det, hästen får mer regelbunden motion och det inkräktar inte allt för mycket på familjelivet...
Men visst får man kompromissa; Det är ett kallhyrestall så jag har köpt hö och strö själv: Skönt att välja själv. Alla fodringar + utsläpp/intag ingår och det fodras bara tre ggr/dag. Morgon, vid intag samt kväll. Känns ju inte så kul... De går ute ungefär 6- 8 timmar/ dag =lite lite enligt mitt tycke. Men hagen är stor, kuperad och fin med gräs och buskar och inbjuder till födosök och rörelse, så jag tror inte att de lider så stor nöd att vara utan foder ute. Det är värre med alla timmar i box under natten. Eftersom jag flyttade mitt i vintern har jag inte lyckats få tag i någon halm ännu och höet ligger allt för lågt i proteinvärde för att fodra fri tillgång under natten, då slår energin i taket. Stressad över detta men just nu tillräckligt med problem att få hem hö så halmen får tyvärr bli en senare fråga. Usch vill inte ge lilla hästen magsår...

Stallet är i grunden fint, men gammalt och slitet och luktar...förfärligt. .. Jag älskar ju stalldoft, men tänk er typ en inrökt lägenhet, hur den där inpyrda nikotindoften sitter i kläderna när man kommer hem; så luktar det fast inte nikotin utan gammal ingrodd jag vet inte vad. Hoppas det hjälper med en rejäl omgång med högtryckstvätten i sommar annars står jag inte ut.

Ridbanan är inte vidare underhållen, men verkar bra anlagd i grunden och torkar upp fort när det har varit tö. Är tacksam för den nu eftersom jag inte vill rida ut nu i nya omgivningar på nyligen igångsatt häst eftersom jag är gravid. Känns konstigt eftersom jag alltid ridit ut i ur och skur, men jag försöker variera arbetet för lillhästen så mycket som möjligt ändå.

Höhämtning på schemat idag på förmiddagen. I snö och 1plusgrad. Hyrde ett lite mindre släp eftersom transporten är oservad, inplogad och vi varit sjuka hela veckan och ville förenkla det hela... Smsar att vi är på väg och får svar "det var i morgon du skulle komma, jag jobbar och det är oplogat." Ridå. Vi fick tillåtelse att lasta själva, men fastnade självklart i uppförslutet på gården. Fick lämna kvar hyrsläpet med hö i väntan på att gårdsinnehavaren kommer hem i eftermiddag och kan ploga och kanske dra upp släpet på vägen med traktorn.
Maken lagom glad... Fick utöka hyrtiden på släpet så lagom dyrt lär det väl bli också.

När jag klantar mig så här blir jag så vansinnigt arg på mig själv!!! Jag vet att jag måste skriva upp allt allt direkt, är ju världens mest glömska människa, men var tvärsäker på att vi sagt lördag och inte söndag.

Sitter just ny i självömkan med tårar i ögonen... Ska snart rycka upp mig och ta nya tag, jag lovar...
Kram alla

Nåja, bara att vänta på besked och be så ödmjukt om ursäkt för att ha ställt till merjobb för snälla hökillen.

Sen blir det till att leta halm... hmmm. Undrar om jag kan få lite hemkört... Svårt när man ska ha så pass lite bara.
 
Får inget vettigt gjort ändå, i min nervösa väntan på hur höhistorien ska lösa sig... Kanske ska passa på att presentera mig och hästen lite bättre (men foton får ni vänta på tills jag fattat hur det går till... någon dag...eventuellt).

Det viktigaste först: Hästen.
Litet swbsto. Brunsvart med bläs. Köpte henne från uppfödaren i mitten av juli-13. En månad efter att jag förlorat mitt sto och föl i samband med fölning.
Det var väl inte kärlek vid första ögonkastet, jag var ganska emotionellt avtrubbad av förlusten, men det behöver ju inte vara negativt vid hästköp. Hon var den första hästen som jag tittade på och hon uppfyllde de kriterier jag hade, så jag köpte henne. Framförallt för hennes storlek (som även påverkade priset) och temperament.
Hon var 158 cm när jag köpte henne och är 160 cm nu. Jag är 158 cm så hon är perfekt men min förra som jag hade i 14 år var 170, så jag tycker fortfarande att hon är yttepytteliten:D

Inriden under hösten, så riden ett år exlusive vintervila förra vintern och denna.

Rör sig trevligt med bra balans. Otroligt trevligt temperament och hög ridbarhet. Inte det minsta tittig eller lättstressad, men utan att för den skull vara flegmatisk. Snarare är hon känslig och elektrisk. Jätterolig att jobba med!

Exteriörmässigt fin front och bra överlinje med motor bak. Något överbyggd. Nöjaktigt korrekt i benstället, men inte mer. En trevlig hobbyhäst helt enkelt!

Jag är 39 (ett tag till) och har familj med man och tre barn, med det fjärde på bakning. Har haft häst sedan 11års åldern.

Pluggat häst och jobbat lite som ridinstruktör innan vi skaffade barn. När det började bli dags att bilda familj började jag plugga till sjuksköterska, vilket jag jobbar som nu.

Är en passionerad dressyrnörd utan tävlingsambitioner. Kanske kommer vi ut på banorna lite på skoj så småning om. Tränar så ofta jag kan, men det går lite i perioder utifrån hur livet ser ut. Vill inte åka med hästen i dåligt väglag så därför ett uppehåll nu (bor i slaskiga mellansverige).

Mitt mål med ridningen är att komma så långt det är möjligt tillsammans med min häst. Det skulle ju vara mumma att kunna krumelurrida och kunna piffa och puffa lite med en egen utbildad häst, men om vi någonsin når så långt återstår att se. Det är vägen som är mödan värd, tycker jag:)

Det var lite om oss.
 
@Tualma välkommen och kul med en liten presentation :)
Låter halvtrist med stallet. Men det är väl så att man får ge och ta, och sen utvärdera vad som är viktigast. Vad kan jag leva med och inte.
I mitt stall som jag stått i till och från i 6 år så finns det saker jag önskar ändring/förbättring på. Men samtidigt så är det nått som gör att jag återvänder om och om.
Min häst trivs bra där, det är otrolig billigt med tanke på vad jag får, ligger tyvärr väl på andra sidan stan (1,5 mil). Men jag har inte möjlighet att betala för det perfekta stället (om det ens finns) så då är det gott nog och lite till.

Våd har fått vila idag. Jag är i Gbg och dricker vin med syrran, lite semester :D
Men imorn e jag hemma igen och då står det löshoppning på schemat :)
 
Tack för välkomnandet. Han är jättefin @KrullTroll och du ser alldeles lagom ut på honom.

Visst är det så att man får väga fördelarna mot nackdelarna och just nu överväger fördelarna med det här stallet i och med att det ligger så nära mitt hem, det är litet, boxarna är stora liksom hagarna och hästar och folk är trevliga. Det negativa är också sådant som jag själv kan påverka i viss mån, såsom fodertillgång (kan ju som sagt ge halm om jag får hem och då känns det helt ok och stalltvätt kan vi fixa i sommar). Och till i höst blir allt lite mer planerat, då vi som står i stallet kan boka hö för hela säsongen och få levererat, så jag slipper småduttandet. Förhoppningsvis blir det ett bättre höår med bättre värden då också:)

Höet kom hem till slut, men det var det värsta slit för typ två veckors ranson som jag varit med om :wtf: Toksnö och plusgrader hela dagen. I morgon, när vi SKULLE varit där är det säkert jättebra väder. Vilken klant man är! Nåja, nu har jag fått lite perspektiv och tröstar mig med att 99 saker av 100 blir rätt av allt man bollar med till vardags i form av läxor, extrakläder, fotbollsträningstider, läkarbesök, m.m m.m. Och jag HAR faktiskt blivit BÄTTRE på att organisera och planera och komma ihåg allt eftersom familjen växt och därmed alla åtaganden. När jag var i 25-årsåldern och hade eget stall lovade jag en sommar bort den sista boxplatsen till hösten ... till två olika personer:banghead: Inte mitt livs stoltaste ögonblick när jag kom på det och skulle meddela den inte ont anande dubbelbokade hyresgästen. Det löste sig ändå lyckligtvis, men jag gjorde faktiskt fler och grövre tabbar som yngre, tro det eller ej.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
835
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 310
Senast: zarmino
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 704
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 755
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp