10:orna del 7

Idag har vi transporterat för första gången! Jag kunde skicka henne själv i transporten och hon stod kvar och jag kunde lugnt stänga dörren. Hon stod bra under körningen ich hade inte svettats alls! Så himla kul! Har också köpt en apdyr sadel ( samma som tränarens, den enda hon har accepterat hittills) som förhoppningsvis snart ligger på posten. Jag har också löst ridhuskort. Nu börjar det röra på sig!
 
Idag har vi transporterat för första gången! Jag kunde skicka henne själv i transporten och hon stod kvar och jag kunde lugnt stänga dörren. Hon stod bra under körningen ich hade inte svettats alls! Så himla kul! Har också köpt en apdyr sadel ( samma som tränarens, den enda hon har accepterat hittills) som förhoppningsvis snart ligger på posten. Jag har också löst ridhuskort. Nu börjar det röra på sig!

Åh vad jag vill kunna transportera Våd utan problem :(
Det är något vi verkligen måste öva på. Men svårt/dyrt när vi inte har transport i stallet att öva på utan isf måste hyra en varje gång.
Jag hade ju helst velat göra det varje dag som i förra stallet vilket gav resultat. Men nu när det inte görs så var han snabb att trilla tillbaka i gamla banor igen :(
Lasta är aldrig problem, det är att han hoppar över bommen så fort alla dörrar stängs. Livsfarligt!
 
Åh vad jag vill kunna transportera Våd utan problem :(
Det är något vi verkligen måste öva på. Men svårt/dyrt när vi inte har transport i stallet att öva på utan isf måste hyra en varje gång.
Jag hade ju helst velat göra det varje dag som i förra stallet vilket gav resultat. Men nu när det inte görs så var han snabb att trilla tillbaka i gamla banor igen :(
Lasta är aldrig problem, det är att han hoppar över bommen så fort alla dörrar stängs. Livsfarligt!
Åh så nervöst...
Något jag fick lära mig nu som jag aldrig gjort tidigare var att efter varje stängd lucka skulle hästen kunna flytta på fötterna, d.v.s. inte bli så spänd att den står och laddar.
Spontant känns det som att en sådan där bakåtvänd transport (för där är det väl ingen bom?!) kanske kunde vara något?
 
Åh så nervöst...
Något jag fick lära mig nu som jag aldrig gjort tidigare var att efter varje stängd lucka skulle hästen kunna flytta på fötterna, d.v.s. inte bli så spänd att den står och laddar.
Spontant känns det som att en sådan där bakåtvänd transport (för där är det väl ingen bom?!) kanske kunde vara något?

En transport där han hade åkt baklänges hade vart optimalt. Dock finns det inga sånna att hyra häromkring tyvärr :/
Så han behöver "lära" sig att åka framåt. Det har gått bra dels så fort han har sällskap men oxå två gånger själv. Men sen har han hoppat varje gång :(
 
Åh så nervöst...
Något jag fick lära mig nu som jag aldrig gjort tidigare var att efter varje stängd lucka skulle hästen kunna flytta på fötterna, d.v.s. inte bli så spänd att den står och laddar.
Spontant känns det som att en sådan där bakåtvänd transport (för där är det väl ingen bom?!) kanske kunde vara något?

Jo det är bom i de också.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jo det är bom i de också.
Men då är ju baklämmen ändå ivägen för att han ska kunna bli hängandes över tänker jag.
Och om det "tar stopp" i lämmen tänker jag att han lär sig att det inte är nån idé att hoppa.
Som det är nu blir han hängande över. Jag öppnar och går in och tar loss honom och då är han cool-lugn. Sätter fast på nytt och stänger...han hoppar igen och jag får gå in.
Tror det har med ensamheten att göra...och när jag går in får han sällskapet igen :/
 
Blev filmad under dagens ridpass och när jag tittar på dom ser jag att det jag kännt av stämmer.
Min hoppsadel placerar mig i grym bakvikt :(
Ska testa att ta bort fårskinnspadden under och se om det hjälper. Annars är det dags att leta sadel igen...är ju ändå ett år sen sist :banghead:
Våd protesterar inte så verkar inte som sadeln klämmer/trycker....ännu :meh:
 
Jag har kört min till hbg idag och hon fick stanna kvar.
Hittade henne med skadat öga i hagen. Förhoppningsvis "bara" ögonlocket. Måste sys invändigt i undre ögonlocket, i slemhinnan, plus ett jack i bakre ögonvrån. Så hon behövde sövas... nervös!
 
Jag har kört min till hbg idag och hon fick stanna kvar.
Hittade henne med skadat öga i hagen. Förhoppningsvis "bara" ögonlocket. Måste sys invändigt i undre ögonlocket, i slemhinnan, plus ett jack i bakre ögonvrån. Så hon behövde sövas... nervös!

Men oj, håller tummarna att allt gått bra!
 
Vet ni, nu ska jag och min sambo strax åka och träffa han med lösdriften. Han minns inte mig från i somras så vi ska träffas och sen får vi se.
Han kanske inte vill ha dit mig och mina hästar heller :angel:

Nejdå, men det skall nog gå bra. Känns skönt att även min sambo följer med och ser lite så jag får höra vad han tycker.
Han vill ju inte att jag ska må dåligt heller men han förstår inte riktigt varför jag ska ha bråttom, det har "bara" gått en månad snart sen du flyttade dit.
Men sånt här känner man ju, jag menar man tappar inte lusten på engång. Jag menar jag var fullt igång och red innan flytten och nu helt dött... Känns inte ok :(

Kändes som sagt fantastiskt när jag red i söndags med tjejen som red Miraz. Verkligen underbart, så jag saknar det verkligen!
 
@aida håller tummar och hovar stenhårt att allt gått bra!

@Molin hoppas det nya lösdriftsalternativet känns bra :) Det är alltid jobbigt att behöva göra stallbyte, men ibland måste man. Jag stod bara 2 mån i ett stall här i höstas, det fungerade inte alls bra för oss. Hagarna var alldeles för små och utevistelsen för kort. Dennis fanns sig inte riktigt tillrätta och blev jobbig att hantera. Nu står vi på en lösdrift och hästen leker och är glad och tillfreds! :love: Ångrar mig inte en sekund!
 
Läser och läser, det skrivs massor bara man är "borta" några dagar här! :D Alla är så duktiga och ambitiösa! :)

En liten uppdatering från oss. Vi hade precis satt igång under ca 14 dagar så känner jag att Dennis som skjuter rygg i det ögonblick som jag sätter mig i sadeln vid ett par tillfällen. Det visar sig att han har en ink mitt under sadelgjorden som har skavts upp av gjorden. Börjat behandla den med Xterra, en svindyr salva :meh: Det kommer nog att ta minst 14 dagar innan den läkt och ser bra ut. Under tiden får han inte ha någon gjord som trycker på där.

Som tur är går tömkörningsgjorden att använda för den är så smal att inken går fri. Igår blev han tömkörd av tränaren och fick galoppera på volten och påbörja sidvärts på töm. Väldigt nyttigt – ojoj vad han tänkte innan han förstod vad hon menade :D Men han blev riktigt fin och arbetade duktigt!

Idag har vi haft ute tandläkaren för första gången också. Tandraderna var raka och fina och han hade växlat alla tänder. Fick rådet att inte använda engelsk nosgrimma eller aachengrimma på honom då han slitit en del på en tand i det området som den trycker. Har börjat använda ett micklem på honom nu efter vilan och ett tredelat Apple-Mouth och det tyckte veterinären låg bra och väl avpassat i munnen på honom när vi provade det idag.

Hur ser era 5-åringar ut i munnen och vilka bett använder ni? :)
 
Vi växlar mellan rakt bett och 3-delat. Mun och tänder ska kollas nu i Mars när vi ska vaccinera. :)

Idag tog vi en promenad,och han fick toppbetyg! :up:

Dels för att en annan ryttare höll på att rida runt på stigarna i rask trav alldeles runt om oss,så det knakade och brakade i skogen,sen kom det upp en häst,sen försvann dom och det fortsatte knaka och braka,sen dök dom upp igen osv. Korven tittade lite,men brydde inte sig mer än så,trots att dom säkert var bara max 100 meter ifrån oss.

Och dels för att jag kunde stanna och fixa brodarna på mig. Är ju glashalt många sträckor i skogen nu så fick slänga på mig kärringbrodden i dag, och naturligvis så skulle spännet lossna så jag tappade hela mojängen,fick stå där med rumpan i vädret i flera minuter innan jag fick till det igen,för gå utan hade ALDRIG gått. Is,med en fin vattenhinna över,snoooooorhalt verkligen. Men jag sa åt korven att stanna och stå still så höll jag i hans framben som säkerhet så jag inte skulle halka omkull,med rumpan i vädret,och pillade med min brodd ett bra tag. Han stog som ett ljus fast den andra ryttaren knakade runt i skogen. Guldstjärna idag! :up:

(Mest för att han stog ut till min sångröst! :o Hade "vintersaga" på hjärnan sen den gick på radion...)

10408493_10204702126007258_3611124881651067793_n.jpg
 
@Wembley
Tack =D Jag har kikat in denna lösdrift förut och har velat varje gång dels för att det inte finns en normal stalluppgång att stå vid när man gör i ordning hästen så är det fult väder ute så lär man gå igenom hela gården och stå under ett hjul/tak som är utanför stallen som finns på den gården. Men då lär man ju konko på alla saker så som sadel, träns och allt skit :p Men man kanske kommer in i det.

Det kändes bra igår kanske för att min sambo också var med och fick se och säga vad han tyckte och han vet inte riktigt vad han ska säga mer än att det är helt upp till mig, jag ska ju tycka det är kul och är detta det alternativet så tycker han att jag ska flytta dit MEN han tycker det är synd för det stallet jag står i för han tycker om det och det tycker jag är kul.

Jag tycker också om det, om man kunde fixa en del detaljer tror jag det hade blivit ännu bättre osv.

Men nu ligger kontraktet här för lösdriften och jag ska idag maila stallägaren och säga upp stallplatserna.
Känns hemskt att göra detta efter 1 månad men jag lär tänka på mig och hästarna, inte på hur andra kommer tänka/reagera.

TACK till er som varit så bussiga, nu ska jag inte förstöra tråden med mer gnäll nu hoppas jag det blir mer glatt och vilja härifrån! :bump:

Glada nyheter har jag med, lilltjejen vill komma i helgen igen och rida Miraz, hon tyckte det var himla kul så jag sa att vi får ta det lördag eller söndag. Ska bli kul, för se om vi kan hitta oss något längre/bättre väg bara :angel: Lite trist att bara rida 30min kanske och då mest skritt, det säger inte så mycket.
 
Tack för tummarna! Ska uppdatera lite bättre sen, men hämtade hem henne igårkväll igen. Operationen gick bra och veterinären var nöjd med hur hon hade fått ihop det. Nu gäller det bara att hon inte får av sig sin snygga huva så hon kommer åt att klia på stygnen. De sitter lite kritiskt, lossnar nått så är det stor risk att det skaver på hornhinnan. I nuläget är ögat inte skadat, "bara" undre ögonlocket.
 
I går var Empa och jag på årets första hoppträning! Ooooohhh vad roligt det var!

Empa var nog lyckligare än mig att få komma till ridhus och hoppa lite grann. Som vanligt på träningarna ska det vara enkelt. I höstas fick vi oftast ta de lite längre vägarna och så vidare, allt för att det skulle vara enkelt och roligt för den lilla.
Men i går fick vi vara med på "vuxen övningarna" också! Inga som helst problem, så det var lika enkelt som vanligt!

Hon hoppade riktigt fint, och träningen vi gjort ute på vägarna nu under vintern har verkligen gett resultat. Jag red dock inte jättebra alla gånger kände jag! ILLA. Jag måste korta mina stigbyglar ett hål, då jag kände mig lite fladdrig och inte riktigt kunde behålla balansen i alla lägen. Så som när hon bockade eller blev lite väl lätt i rumpan. Eller hoppade för en miljon!

Så lite analys efter träningen:
* Vi har utvecklats framåt, fått bättre koll på galoppen och på svängarna.
* Vi är fortfarande riktigt grymma på att rida rakt fram! Yey!
* Jag måste korta stigbyglarna och räta upp mig.
* Inte sluta rida i svängarna bara för att vi ska hoppa lite högre!

Alltid roligt att vara i väg på hoppträning för denna tränaren då han verkligen ser de bra delarna och vågar säga det. Gårdagens bästa "den hoppar så det räcker och blir över till fem" Sen var det en på läktaren som sa "den hästen kommer gå de stora klasserna!"
Så roligt att höra! Nu ska vi bara se till att ryttaren uppe på (aka jag) kan lära mig rida ordentligt!
 
Nu har jag landat lite och sovit, det blev några nervösa dagar. Det är väl inte över helt än förstås, men nu är det mera greppbart.

Jag kom ut till stallet vid lunch i tisdags och skulle ta in mina 2 hästar för vaccination och fixa tänderna på min andra häst. Ropar på dem i hagen och Rozalie gnäggar i vanlig ordning, men är inte lika villig att komma som hon brukar. När hon väl börjar släpa sig upp mot ingången, där jag står och väntar, så lägger hon huvudet lite på sned och stannar sedan till och kliar sig lite på benet, sen går hon vidare med huvudet till och från på sned. När hon kommer närmare så ser jag att det är ordentligt svullet under ögat och helt blött och rufsigt i pälsen, sen ser jag att det är ett ordentligt jack i bakkant på nedre ögonlocket, mot den bakre ögonvrån. Svär tyst för mig själv och konstaterar att veterinären är på väg och går in i automode (har nog precis kopplat ur det nu).

Omprioritering, rutinbesöket stryks och allt fokus på Rozalie. Hon sederas för att det ska gå att undersöka ordentligt. Och vi ser då att det har som skivat sig invändigt i slemhinnan, alltså ett jack längs med nästan hela ögats längd, på insidan av det nedre ögonlocket. Plus det som syntes från utsidan, ett jack med en flik i den bakre ögonvrån. Ordentligt svullet. Ögat färgas in, men inga sår på hornhinnan hittas, tack och lov.
På tok för komplicerat för att ge sig på att försöka sy i hemmamiljö och min veterinär pratade redan då om att hon kanske behövde sövas. Hon remiterar oss vidare till Hbg.

3,5 timme senare var vi på plats i Hbg och en liknande undersökning gjordes igen och den veterinären konstaterade samma sak. Inget de ville göra på en stående, sederad häst. Oavsett hur mycket lugnande de ger så kan de rycka till och då vill vi inte att det ska vara en skalpell eller liknande i närheten av ögat. Så det var sövning som gällde. Hon fick ett bandage runt huvudet, med blöta kompresser över ögat, för att svullnaden skulle lägga sig lite innan op. Så fick jag lämna henne i en box full med nytt, fluffigt kutterspån. De skulle op ett par timmar senare sa de och ringa mig när hon hade rest sig. Jag körde därifrån vid 17 och när de fortfarande inte hade ringt efter 23 pallade inte nerverna längre och jag var tvungen att ringa dit för att höra hur det gick. Då höll de precis på med henne, de hade fått flera andra akutfall där emellan. Så vid 00.30 ringde veterinären och sa att det hade gått bra, hon stod upp igen och vet. var nöjd med hur hon hade lappat ihop det trasiga. Sydd i två lager, ett djupt med stygn som löser upp sig själv och ett gäng stygn utvändigt.

Sent igår kväll så hämtade jag hem henne. En liten rufsig tjej som ändå verkade vara vid gott mod. Specialhuva på, med en kåpa över ögat som ska skydda stygnen, vilket gör att hon inte ser något med det ögat. Hon var lite skärrad och uppdragen i flanken och tyckte nog att allt var konstigt när vi tog henne ur boxen. Trots allt så följde hon så snällt med och knatade nästan rakt på släpet i mörkret. Sen blev hon stressad och otålig där inne och stod och bankade med ena hoven första biten. Sen gav hon nog upp och stod sedan som ett ljus, resten av vägen hem. Hon var vrålhungrig när hon kommer in i sin box!

Nu gäller det att försöka få fröken-expert-på-att-ta-av-sig-allt-på-huvudet att förstå att huvan ska sitta kvar på! Kommer hon åt att klia, så är risken stor att stygnen går upp och skaver på hornhinnan - det vill vi inte.

Så är läget just nu.

min lilla ufo-häst
11002624_10152910941263113_161037429753006897_n.jpg


Det ser nog rätt så bra ut än så länge! Hoppas det håller sig så.

10262188_10152911910263113_6594786894165010018_n_zpswwl8cbf6.jpg


10959382_10152911910288113_6759375240062155110_n_zpsld2jzfwo.jpg
 
Shit @aida vilket drama!! Skönt att det gått bra så här långt! Håller tummarna för att det fortsätter att gå bra!

Kl
För oss går det inget vidare! Satte igång Mysen för några veckor sedan efter vrickningen han fick på hf efter alla avtrampade skor under karensen. Första ridturen sket det sig direkt och han återföll i sina gamla vanor att bocka som en idiot. Tyvärr slog jag i huvudet så jag kommer inte ihåg vad som hände.. Bara små fragment vilket är grymt obobehagligt!! Tog hjälp av en tjej som skulle rida Mysen och första gången gick det jätte bra men sedan har han slagit på sig i hagen igen och är varm och svullen insidan av hf igen.... Suck!!!!

Vi ska oxå flytta då stallet vi står i höjer hyran så enormt samt att även jag och min sambo har bestämt oss för att byta bostadsort. Så sista mars flyttar vi till ett nytt stall på ny ort. Det nya stället kommer att bli lösdrift så småningom men dom ligghallarna som finns nu är undermåliga så det ska byggas nya samt nya skötselplatser med värmelampor samt spolspilta så det blir nog bra så småningom. Vi kommer även att få ridhus igen vilket känns jätteskönt! Dom som driver stallet tävlar i hoppning och gillar knepiga hästar och har lovat att hjälpa till med Mysen. Så jag är ändå hoppfull. :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
700
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 348
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp