10:orna del 7

@aida håller tummarna för att allt ska gå bra!

Jag ligger nerbäddad i sängen sen i söndags eftermiddag. Usch för att vara sjuk! Trotsade dock febern och huvudvärken i går och tog ut min fina på gärdet en sväng. Pigg och glad som vanligt!

Sen hade jag precis somnat när mamma skriker på mig från hallen. Då hade Empa lyckats rulla fast i boxen! Usch och fy vilken panik. Jag hade somnat med morgonrocken så kastade bara på mig foppatofflorna och rusade ut till stallet. Då hade hon lyckats rulla sig loss igen. Men hon såg lite vilsen ut! Stackars liten.
Tog henne på en liten promenad för att se så hon inte rörde sig ovanligt eller så, svårt att se i mörkret dock. Men kunde inte se något tydligt i alla fall.

Tog ut henne på en promenad i dag också, och såg absolut ingen stelhet eller så. TUR!
 
Haha, det kan jag nog ana att du är (jag är livrädd för sånt) :angel:
Men jag har tävlat inom klubbnivå förut när jag var yngre, fattar dock inte att jag vågade det!

Men det kommer gå så bra för er, och inte kommer ni se förjävliga ut!

Har aldrig tävlat innan. Trillade av en gång på framridningen till en blåbärstävling när jag var typ 10 och då lovade jag mig själv att aldrig tävla :p
Men va fan, man ska inte vara rädd för att ändra sig ;)
Tack för de peppande orden :D
 
Nu äntligen har jag läst igenom alla inlägg i tre dagar lite då o då.:grin:

Jag har ju som sagt bytt stall och trivs super, lite tråkigt dock att rida så mycket själv. Min tränare har oxå byggt klart sitt ridhus där vi tränat en gång sen har de varit skit väder med snö så jag har inte kunnat ta mig fram. Skulle träna en andra gång men körde fast 4 gånger:rage: på hemvägen fastnade vi i backen var så otäckt för vi gled bakåt gick inte bromsa så hallt:nailbiting: men en snödriva stoppade oss, detta var 2 km hemifrån så vi lastade ut hästen och gick hem med den sen kom bonden med traktor som han oxå fastnade med.

Slutade med att vi fick hämta satans massa grus och koppla bort bilen köra sen tog och hämtade en fyrhjulsdriven bil som tog släpet.

Så jag ger mig aldrig ut i snö igen och till sommaren blir de bilköp fyrhjulsdriven SUV:banana:
 
Våd som stått hela helgen då jag varit på GHS och jobbat fick jobba på töm igår. En mycket pigg och stark kille som mest bara ville rusa runt i slängtrav :/
Fick till några bra stunder, sen gav jag mig då jag vet att det inte är någon idé att bråka med honom när han e på det humöret.

Lycklig häst som fått gå utan täcke både igår och idag iaf. Vår i luften :D
 
Bild bomb
11038741_10153128057359771_7381271671431628649_n.jpg
10982852_10153128057639771_1792871769092211223_n.jpg
1484679_10153128057779771_435342588876531118_n.jpg
10639637_10153128058269771_1515168509746691621_n.jpg
10993469_10153128058429771_6985639036261473679_n.jpg
11048677_10153128058539771_8094873730909708462_n.jpg
 
Våd har ju varit så jäkla sjåpig det sista. Han har alltid varit lite töntig, men tycker det har blivit värre.
Tänkte då tillbaka på hur jag gjort med tidigare kusar som varit väldigt trygga, jo jag hade med dom överallt och utsatte dom för allt. Ofta genom promenader, så vi gick :)
Och vi mötte bilar, lastbil, timmerbil, bil med släp utan att han reagerade. Däremot låg det en stock i en trädgård vi passerade, en sopsäck i ett dike och ett hål i marken som var skitläskigt. Han slappnade av efter typ halva promenaden iaf. Passade även på att öva lite markövningar så som stopp, stanna kvar, backa och "håll dig på din plats". Vilket han fixade galant :love:
Ska helt enkelt fortsätta varva promenader med den vanliga ridningen.
60256588-784B-43FB-9CA0-8D700FF2C794_zpso7smniab.jpg
 
2 timmar senare, nu har jag läst ikapp allt. Fick en tab i julklapp och har därför knappt haft uppe datorn och då inte varit här inne..
Det händer verkligen massa med alla underbara hästar.
Vi rider på som vanligt, har varit på tömkörningslektion för Anders Eriksson och skall på nästa den 14/3. Haft hoppträning varannan vecka sedan årsskiftet. senaste igår vilket gick så himla bra. vi blev bara 2 st så nästan privatlektion. :up: Jag rider bettlöst för tillfället då han håller på att få hingsttänderna och är lite känslig i munnen. Har aldrig hoppat utan bett innan men det gick verkligen över förväntan. Tyvärr inga bilder eller filmer.
Var även på en CR och hoppade 60 cm x 2 i feb.
Första delen av rundan var katastrof med korsgalopp och obalans men sista 3 hindrena blev fina iaf. :D
Men nu utvecklas det verkligen för varje gång.
 
@KrullTroll
Härligt =D

Idag tog jag mig en barbackatur på Miraz vilket var väldigt länge sedan eftersom hon varit lite pigg och busig.
Och måste erkänna att jag var lite nervös i början eftersom jag vet hur hon varit :p

Men det gick superbra!
Vi travade till och med lite på grusvägen (förstå, grusvägen är MJUK) :bump: Och sen red vi in i skogen där det blev mesta delen skritt då och sen avslutade vi med en liten kort galopp i sista backen innan bilvägen. Så mysigt :love:

Bil bakom oss fick vi idag med och det gick ruskigt bra, hon hade koll på den och jag höll in henne med bakändan ifall hon skulle hoppa i luften vilket hon gjort denna vinter som ni kanske minns.

Strax innan vi kom ut på bilvägen igen strax innan vi var hemma så kom en bil också, vi var alltså fortfarande i skogen och man skymtade mest bilen men vi hörde den på långa vägar, en större bil med flak.
Denna for hon i luften för men inget farligt, inte alls som hon gjorde på andra stället när hon plötsligt kunde börja sparka bakut högt om och om igen utan nu var det mer ett hopp upp i luften och lite nervös sen var det lugnt.

Dock blev hon en aningen trippig/pigg efter det och i dessa fall kan ovan bakutsparkar komma om det vill sig.

Blir så trött, jag vet inte varför hon blivit såhär med trafiken plötsligt. Ibland går det bra och ibland kan hon som sagt explodera och då vill man verkligen inte sitta på.
På förra stället hoppade jag ju av till slut på den sträcka där hon fick dessa explosioner för det var ju helt galet :crazy:

Precis som @KrullTroll så brukar jag ofta variera ridningen mycket med promenader och då går det ju att hantera bättre tycker jag, tur nog har hon inte exploderat fullt ut dom ggr jag suttit på ryggen bara när jag gått med henne och då oftast när bilarna är bakom henne.

Men som sagt, från att ha klarat att ha bilvägen bakom och bilar som kommer från båda håll till detta, vad fan? Man blir så trött!
 
@aida Har läst ikapp nu och beklagar verkligen att det strulade med ögat! Blir lite nervös när du inte har uppdaterat på några dagar men håller tummar och tår att allt har gått vägen!! Styrke kram!
 
Förlåt, har inte orkat/hunnit skriva något. Ovanpå allt så har jag jobbat massor med.

Jag lämnade henne igen på söndagen som jag skrev innan, på kvällen då så togs de gamla stygnen bort, baktprov togs och ögat färgades in igen. Hornhinnan hade då blivit påverkad och färgade in diffust, men ej perforerad. Detta behandlades.
Under måndagen så opererades hon igen, den skadade/infekterade vävnaden skrapades bort så gott det gick och det trasigas syddes ihop på nytt. Nu syddes även ögonlocken ihop med varandra så att hon inte kan se/blinka med det ögat, för att minimera rörelse i sårområdet. Hon fick stå kvar där tills på onsdag, då togs huvudbandaget av och sår/stygn kontrollerades. Det såg bra ut så långt, så nytt bandage sattes på och jag fick hämta hem henne på onsdagkväll.

På torsdagmorgon när jag kommer ut till stallet, så har hon till viss del kliat sönder bandaget och det har vätskat sig igenom alla kompresser/bandage. Ringer Hbg för råd, men det finns ingen veterinär att prata med just då, hon skulle ringa upp mig vid tillfälle. Det går några timmar och jag är tvungen att köra hem, hinner precis parkera hemma och då ringer hon. Och nä, det var förstås inte alls bra, bandaget måste bytas, kom ner med henne igen eller ta ut hemmaveterinär.. suck. Ringer min veterinär här hemma och hon kunde komma ut och fixa. Så det var bara att vända och köra till stallet igen (jag skulle börja jobba om 2 tim..) För att byta bandaget krävs sedering, det klistrar som attans i pälsen. Rozalie sa tack, men nej tack, mig sticker ni inte mer! Tog oss nog 20-30 min innan kanylen satt där den skulle. Sen gick det i alla fall bra. Stygnen satt där de skulle, trots vandaliseringen av bandaget och såret såg fint ut. Nytt bandage på och sen fick jag modifiera min Ramboflughuva och sätta över, för att försöka skydda bandaget. Störtade sedan iväg i ilfart till jobbet.

Huvan har fått sitta på sedan dess och den skyddar faktiskt riktigt bra så här långt. Hon har tappat massor i vikt och det hjälper ju inte att hon äter ganska dåligt. Får nog åka och köpa lite smaskig betfor eller nått och se om det hjälper hennes aptit.

Nu ska bandaget sitta till början på nästa vecka. Sedan ska det av och en ny bedömning göras. Stygnen ska sitta ytterligare någon vecka. Så hon är halvt blind nu i minst en vecka till. Hon är verkligen superduktig, hon är klumpig som sjutton när hon inte ser något till vänster, men accepterar det utan vidare. Jag ropar inte hej förrän allt är över, jag är inte så säker på att vi har varit sista gången i hbg pga detta än.

När jag hämtade henne i onsdags, min lilla halvmumie :)
1509108_10152926105013113_1309266445298983056_n.jpg
 
@aida
Men usch då :( Ingen rolig tid för er, håller tummarna för att den värsta tiden är över och att det går åt rätt håll nu!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
828
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: zarmino
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
39 553
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp